PDA

Vis full versjon : Bygge kvass forgassermotor! Tips?



PyrionZ
02/08/12, 22:31
Har i tankene å skaffe meg no kvassere maskinist til 360'n, men har lite erfaring når det gjelder motor og hvilke deler jeg burde gå for.

Så, da kommer spørsmålet:
Hva slags motor burde jeg gå for?
Hva burde jeg gjøre med den?
Topp?
Kam?
Gassere?

Hadde vært moro å endt opp med oppunder 200hk eller mer.
Dette er en motor som vil bli bygget over tid, da jeg veit det er rimelig dyrt å bygge motor når man først er i gang!

På forhånd takk for svar!

daihatsu93
02/08/12, 22:35
Bygg på en standard b230f motor, blokka kan være orginal, gå for råeste toppen fra bilcross-shop komplett med større ventil fjører, og kvass kam, portet og høvlet topp, gå for 45mm weber eller større, og grenrør, da er du næreme 200 hk :) jeg hadde et motor med dette oppsettet og den bremset 195 hk :)

PyrionZ
02/08/12, 23:07
Høres bra ut! Så det er ikke nødvendig å bore den opp noe særlig?

Edit: Hvor i registeret er det hestene blir liggende da? Greit med litt bunndrag og, derfor jeg tenkte litt på større boring.

Er ganske grønn på detta her, så blir noen dumme spørsmål.

PyrionZ
27/08/12, 16:30
Noen andre innspill?

Filtvedt Racing
29/08/12, 16:38
Heisan.
En slik motor vil dra bra fra 3500 og oppover. Mer race kam og porting mer effekt men registret blir høyere og høyere.

Og øke borring fra 96 til 97 er det lite og hente i.

Men evt og øke slaglengde hjelper på effekt samtidig som gjør motoren sterkere fra bunn. Selvfølgelig må kam valg gassere passe sammen med dette. Men dette gjør bygget noe dyrere da du bør bytte eller modifisere veiv, råder og stempel.

Jeg hadde søkt på finn.no og motorsportavisen.no o.l. sider for å få tak i en brukt rally eller rallycross motor. Alt fra 20 til 150000 kr. Alt når det gjelder sånne ting får man det man betaler for.

Lykke til.

Filtis