PDA

Vis full versjon : Passasjer dør låser seg ikke opp



Nilsebu
25/04/10, 22:40
Prøvde å søke litt, men fant ikke noe med noen relevante søkeord.

Er vel et vanlig problem, men når jeg låser opp bilen (1997 V70) (IKKE fjernstyrt) så låser ikke passasjer døren seg opp fremme. Den låser seg når jeg låser bilen.
Er det noe som kan fikses eller må jeg legge av penger til ny låsesylinder?

Hvis det har noe å si så tror jeg det først begynte idag når søsteren min tok i håndtaket samtidig som jeg låste opp bilen.

Takker for svar ;) Er veldig irriterende å måtte legge seg over for å låse opp bilen.

Nicklas
25/04/10, 23:45
Eg fikk samme problem idag med bagegeluken på min 850 96, löste det ved å låse den opp manuellt og etter det virket det fint.

Nilsebu
26/04/10, 07:12
Er litt vanskelig å låse passasjerdøra opp manuelt. Er ikke noe nøkkelhull der :P

hgnubel
26/04/10, 07:29
Jeg hadde problemer med at dekselet over bensintanklokket på min 850 låste seg opp bare av og til, og der gikk det an å åpne og smøre sentrallåsmekanismen.

Tok den ut og lot den låse/åpne et par ganger uten belastning før jeg satte den på plass. Hjalp meg veldig ihvertfall, men har ikke prøvd på dører.

ola normann
26/04/10, 07:30
Hadde lignende problem med førerdører min, det var noe knekt plast inne i låsekassen. Fikk delvis fikset problemet mitt ved hjelp av linken, men splinten jeg smeltet inn fikk nokk ikke helt riktig passform. Får du låst opp døren med knappene inne i bilen?

http://volvospeed.com/Repair/v70latch1.php

Står litt om det her også: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=3718

Nilsebu
26/04/10, 07:50
Nei. Får ikke låst opp døren med knappene. Får bare låst dem.

ola normann
26/04/10, 09:50
Det virker som det er samme problemet jeg hadde, låste ikke opp i det hele tatt, motor gikk men knappen kom ikke.

Nilsebu
26/04/10, 10:01
Men da ville vel det være pga at den metalstrengen feks har gått av sporet? Døren blir jo låst når jeg låser..

ola normann
26/04/10, 12:23
Nå husker jeg ikke helt detaljert hvordan dette så ut inne i låsekassen, men når dør skal låses går servomotoren den ene veien og den knekte plast pinnen er ikke i bruk. Men når døren skal låses opp går servomotoren den andre veien og den knekte plastpinnen skal dytte bort i enn annen plast del slik at døren låses opp. Dette var i feilen på min.

Etter min mening så er låsekassen litt over gjennomsnittet avansert i forhold til oppgaven. Men...

Litt omfattende prosedyre for å reparere, man bør ha god tid og minimum fire hender til rådighet. Min ble ikke helt god da jeg ikke gadd å demontere den andre siden får å se hvordan plast delen så ut, så splinten vi smeltet inn ble nok ikke 100% riktig. Så symptomene mine nå er slik: knapp går opp men dør er låst, hvis jeg låser og låser opp igjen så er døren åpen, så jeg må nok inn igjen får å justere litt på pinnen.

Lettest er sikkert å kjøpe ny låsekasse, men får da ikke muligheten til å sitte igjen med følelsen av å ha reparert noe.

Nilsebu
27/04/10, 14:51
HASTER! Tok av dørpanelet for å sjekke. Og der gikk motoren både opp og ned, men det så ut som om en fjær rett under den pinnen så låse"spaken" står på hadde hoppet av.

Jeg prøvde litt å få den innpå, men alt resulterte i at døren står helt låst, og jeg klarer verken å låse den opp med trykk knappene inni bilen eller å dra den opp manuelt.

Døren er ikke lukket inntil bilen!

ola normann
27/04/10, 19:14
Hmm... er ikke sikker på om jeg skjønte alt men...

Først og fremst så er bilen min slik at hvis jeg prøver å låse mens en av dørene er åpne så returnerer alle låsene til åpen.

Sitter den manuelle låseknappen fast nede?

Hvis bilen har gått i dead lock så får man ikke låst opp bilen verken med knapp inne i bilen eller den manuelle (men den manuelle sitter ikke fast), prøv å låse og låse opp bilen med nøkkel.

Har du klart å komme borti den "låsekroken" som skal treffe bøylen på b-stolpen slik at den er halvveis på vei inn (dør nesten lukket)?, prøv å dra i dørhåndtaket mens du vrir "låsekroken" slik den skal stå mens dør er åpen. (tror ikke dette skal ha noe å si)

Prøv å fikle på den fjøren mens du prøver å låse opp.

Det er det jeg kommer på i farten, håper du skjønner mine forklaringer (vanskelig å skrive ned i forstålig form)

Nilsebu
27/04/10, 21:51
Hmm... er ikke sikker på om jeg skjønte alt men...

Først og fremst så er bilen min slik at hvis jeg prøver å låse mens en av dørene er åpne så returnerer alle låsene til åpen.

Sitter den manuelle låseknappen fast nede?

Hvis bilen har gått i dead lock så får man ikke låst opp bilen verken med knapp inne i bilen eller den manuelle (men den manuelle sitter ikke fast), prøv å låse og låse opp bilen med nøkkel.

Har du klart å komme borti den "låsekroken" som skal treffe bøylen på b-stolpen slik at den er halvveis på vei inn (dør nesten lukket)?, prøv å dra i dørhåndtaket mens du vrir "låsekroken" slik den skal stå mens dør er åpen. (tror ikke dette skal ha noe å si)

Prøv å fikle på den fjøren mens du prøver å låse opp.

Det er det jeg kommer på i farten, håper du skjønner mine forklaringer (vanskelig å skrive ned i forstålig form)

Er veldig vanskelig å skrive ned i forståelig form :P Jeg hadde klart å pirke vekk en liten metall bit. Fikk satt den på plass og døren er som før nå. Låser, men låser ikke opp. Prøvde å se etter noe knekt plast, men så ingenting så det neste blir å skifte motoren.... Takker hvertfall for hjelpen ;)

ola normann
28/04/10, 07:34
Den knekte plasten som var feil på min sitter langt inne i låsekassen, ser det ikke før låsekassen er ute av bilen (er ikke lett å se det da heller)

Nilsebu
28/04/10, 08:45
Jeg tok ut låsekassen å prøvde å se. Men så ikke noe.. får heller kjøpe ny og leve uten den gode følelsen av å ha fikset noe :P Takker hvertfall for hjelpen :D

Kilroy
28/04/10, 20:55
Jeg tok ut låsekassen å prøvde å se. Men så ikke noe.. får heller kjøpe ny og leve uten den gode følelsen av å ha fikset noe :P Takker hvertfall for hjelpen :D

ellers har jeg fungerande beg for 500kr
// Ole

Nilsebu
28/04/10, 23:40
ellers har jeg fungerande beg for 500kr
// Ole

Har du fungerende låsekasse så er det bare til å gi meg et kontonummer å sende varen :D Men den må sendes til Norge da.. Håper ikke det er noe problem?