PDA

Vis full versjon : Montering av 16V Stempler fra Sten Parner Motor



Feiltenning
01/08/12, 20:19
Jeg har kjøpt et sett med 16V turbo stempler fra Sten Parner. I alle bøker jeg ser i, så står det presisert at man skal sette inn stemplene med pila fremover.
Sten Parner stemplene har ikke noe pil eller annen merking som bestemmer retningen. Er det da helt vilkårlig hvilken vei de monteres?
Tenkte at det kansje var forskjell på vinklene eller dybden på ventilsporene eller noe lignende, men jeg vet ikke.

Den eneste merkingen som finnes er "AB SPM motor" som er støpt inni stemplene. Noen tips?

Mail er sendt til Sten Parner, men tenkte å prøve her for kjapt svar hvis noen har peiling. Driver å monterer nå :p

Batland
01/08/12, 20:55
Hold stempelet fremfor deg slik at du ser gjennom kryssbolten. På ett originalt stempel ser du da at kryssbolten ikke står midt i stempelet, men er forskjøvet over mot venste side når pilen på stempelet peker mot deg. Slik skal alle stempler monteres. Hvis kryssbolten står midt i stempelet spiller det ingen rolle hvilken vei du monterer det.

Feiltenning
01/08/12, 21:36
Hold stempelet fremfor deg slik at du ser gjennom kryssbolten. På ett originalt stempel ser du da at kryssbolten ikke står midt i stempelet, men er forskjøvet over mot venste side når pilen på stempelet peker mot deg. Slik skal alle stempler monteres. Hvis kryssbolten står midt i stempelet spiller det ingen rolle hvilken vei du monterer det.

Sitter å ser på FK stemplene jeg tok ut. Klarer ikke å se noe forskyving. Det må være øøørlite isåfall

Feiltenning
02/08/12, 17:27
Joda. Nå ser jeg det på FK stemplene. Det er ikke mye om å gjøre, men kryssbolten er litt forskjøvet ja. Men jeg klarer ikke å se dette på Sten Parner stemplene, å jeg får ikke svar fra ham da de har ferie nå.

Batland
02/08/12, 21:53
Én måte å avsløre sideforskjøvet kryssbolt er å "koble" 3 stempler sammen ved hjelp av 2 kryssbolter. Stempelet i midten snus slik at det står andre veien enn de andre.
Man ser da lett om de 3 ligger på linje eller om stempelet i midten stikker ut på ene siden. Da vet man ikke bare at stemplene har sideforskjøvet kryssbolt, men også hvilken vei den er forskjøvet.

Feiltenning
02/08/12, 22:28
Én måte å avsløre sideforskjøvet kryssbolt er å "koble" 3 stempler sammen ved hjelp av 2 kryssbolter. Stempelet i midten snus slik at det står andre veien enn de andre.
Man ser da lett om de 3 ligger på linje eller om stempelet i midten stikker ut på ene siden. Da vet man ikke bare at stemplene har sideforskjøvet kryssbolt, men også hvilken vei den er forskjøvet.

Var nøyaktig det jeg gjorde med FK stemplene. Så må vel bare ta ut de 3 andre SPM stemplene å gjøre det samme. Dumt å montere ting før man undersøker :p
Takk for råd og tips!