PDA

Vis full versjon : donking å risting, XC70



kompi
01/08/12, 16:52
hei, har en V70 XC som er helt jævlig å kjøre.
når jeg skal kjøre ut ifra garasjen så kommer det en stykk klunke lyd.
når jeg svinger når jeg kjører , eller kjører rett fram, så dunker å rister det.
kikka litt på den i dag. alle drivaksler/drivknuter er iorden.
eneste jeg stussa litt på var mellomaksel foringa, kan denne lage en sånn lyd?
jeg har vært på volvo å forklart probleme å dem viste ikke helt hva det var men dem veit at på de bilene så har dem hatt veldig problemer med viscokoblinga(4hjulskoblinga), var vist et lager i den så pleide å gå.

noen som har noen ideer?

MvH kompi

Erlend Dystland
01/08/12, 18:25
Hvor kommer klunkelyden fra da?
Hva med bærekuler (hele bærearmen), evt. fjørbeinstoppinga (lageret der) har en tendens til å gå på disse bilene.

kompi
01/08/12, 18:31
høres ut som at dunkelyden kommer ifra midt under bilen eller foran. er vanskelig å høre. er ikke alltid den kommer

kompi
02/08/12, 16:51
var til sverige en tur i dag å bilen var helt grusom å kjøre. kjentes å hørtes ut som at jeg skulle kjørt på sånn fartsdempere, sånne striper som ligger i kjørebanen.

kan legge med at jeg har vært av med mellomakselen før, hvis det hjelper.

MvH kompi

MortenKr
03/08/12, 13:48
Høres ut som de samme symptomene jeg hadde på min. Min var så ille at jeg ikke turte å kjøre med den. Et kryss i mellomakselen hadde skjært seg og midtre lager var dårlig. Jeg byttet hele mellomakselen og da var bilen normal igjen.

MortenKr
03/08/12, 13:56
.....
jeg har vært på volvo å forklart probleme å dem viste ikke helt hva det var men dem veit at på de bilene så har dem hatt veldig problemer med viscokoblinga(4hjulskoblinga), var vist et lager i den så pleide å gå.

noen som har noen ideer?

MvH kompi

Sikker på at de ikke mente vinkelvekslern? Jeg har oppfattet at det er den som lager mest trøbbel, selv om viskosen også er sårbar, spesielt dersom man ikke passer på likt lufttrykk og ikke passer på at hjulene har omtrent lik rulleomkrets. Da kan viskosen gå varm og bli ødelagt.

På min, som hadde gått ca 240' på det tidspunktet jeg byttet overføringshylsen mellom vinkelveksler/girkasse, var taggene helst spisse og det var nummeret før de ville gå i stykker. Har du ikke byttet hylsen og bilen har gått langt, kan dette også være en årsak.

kompi
03/08/12, 14:31
mente vinkelveksleren. vet ikke om det har vært bytta hylse der eller hvor lenge det er siden, har ihvartfall hatt bilen i snart 6år.
når jeg skrur på mellomakslene så kan jeg kjenne at det er litt slakk, så kan være kryssa som du sier. dette må ses nærmere på:)

takker for svar

Aashome
03/08/12, 14:54
Vil nok tippe på den berømte hylsa eller et lager på mellomakselen. Hvis du får hjelp av en til å lokalisere lyden mens du kjører litt rundt på en parkeringsplass eller lignende, finner du fort ut om lyden kommer forfra eller i bak.

kompi
03/08/12, 16:10
Har prøvd å hatt med en volvo mekanikker, men da kom verken lyden eller ristinga;(
Skal få kikka mer på det i helga

Aashome
03/08/12, 19:04
Kommer lyden ved kjøring rett fram eller ved svinging?

kompi
04/08/12, 00:07
Begge deler, spesielt ved lav fart, dvs 1-2gir

kompi
14/09/12, 22:02
har finni ut hva feilen var, skrudde av mellomakselen å alt var bra:) foringa til lagere der var gåen. da blir det ut med noen tusen før vinteren kommer til ny mellomaksel.
fikk høre ifra volvo at det går ikke ann å dele den akselen, så den er kun komplett:( morro når den foringa kanskje koster ca300kr. så må jeg bytte hele driten til rundt 5000kr

hgnubel
15/09/12, 08:40
Pleide å koste ca 16000 for mellomaksel, i hvert fall til min som skal være ganske identisk "nedi der". 5000 er vel ikke langt unna prisen for å få modifisert mellomakslingen til å ha utbyttbare kryss og lager hos et verksted som jobber med slikt f.eks. powertrain i oslo. Da blir påfølgende bytter mye billigere...