PDA

Vis full versjon : 4 spjeldhus på 16v turbo b234



Engebretsen
25/04/10, 21:23
Har planer for videre ombygging av motoren min. Noen som har prøvd seg med 4 separate spjeldhus på volvon sin. Hadde tenkt meg noe i likhet med det som bmw kjører på sine M modeller f.eks. Tips, erfaringer tas i mot med takk. Som nevnt i tittel, er dette en b234f med turbo:)

TeamBørnOut
25/04/10, 21:41
Har kjørt med biler som har dette.
Det fungerer det! gassresponsen blir noe helt annet!
Det blir det samme på 16 motoren min nå :)
Skal bare få litt hjelp til å regne ut lengder etc så alt blir bra :)

Engebretsen
25/04/10, 21:46
takker for svar:D hvilke typer spjeld bør man bruke? hvilke er lette å få tak i? hvordan har størrelsene på spjelda og lengdene på røra innvirkning? blei mye spørsmål detta, men er ganske grønn på tema. var bare en tanke jeg fikk. hehe:)

TeamBørnOut
25/04/10, 21:48
størrelsen og lengdene på sånt har ALT å si :D
Derfor jeg skal ha hjelp til å regne ut litt sånt..
Det finnes formler man kan regne seg ut på. dette har også med hvordan kamaksel man skal kjøre med! anbefaller deg å søke litt på www.savarturbo.se der er det mange fine formler man kan regne seg ut med. + at det er svar å finne på mye.

Engebretsen
25/04/10, 21:51
da skal jeg lesa å glo litt der:D:D

turb00le
26/04/10, 04:38
exerqtor har unikracing innsug på sin. egentlig ikke så fælt dyrt heller.

Njål Nilssen
26/04/10, 20:23
en måte å lage veldig effektive spjeld på, er å lage roterende spjeld som avdekker hele kanalen når de er åpne. Det blir på en måte en litt tykk aksling av aluminium hvor det er frest ut hull tvers gjennom som har samme form som innsugskanalene. Denne "akselen" går gjennom alle innsugene og har et wirehjul i ene enden. Eneste drawback jeg kan tenke meg, er at det må maskineres ganske presist rundt "akselen" for å gjøre denne tett slik at det ikke lekker mellom innsugene og rundt akselen når den er stengt. Har du en god dreiebenk tilgjengelig burdte ikke det være noe problem, og du kan eventuelt lage 4 individuelle aksel-spjeld som er linket sammen. (Edit: som vil gjøre det lettere å manskinere det presist)

Jeg kan se om jeg får laget en tegning, er litt vanskelig å forklare med ord hva jeg mener. Metoden brukes forøvrig på en rekke F1 motorer.

TeamBørnOut
26/04/10, 20:27
Ulempen er at det blir en del virvler å dritt når man gir lite gass... (på 960n har de løst dette med å lage en liten opphøyning på spjellet faktisk :) selv om det bare er et "enkelt spjell").
Det lureste å gjøre med slike rulleinnsug er å bruke tetta lager. ikke en hel aksel.
Så har jeg lest at dette kun er nødvendig fra 14k rpm og oppover.. Men det er jo veldig tøft da :D
enkelt forklart så fungerer det som en kuleventil på en vannkran :)

Njål Nilssen
26/04/10, 20:52
Ulempen er at det blir en del virvler å dritt når man gir lite gass... (på 960n har de løst dette med å lage en liten opphøyning på spjellet faktisk :) selv om det bare er et "enkelt spjell").
Det lureste å gjøre med slike rulleinnsug er å bruke tetta lager. ikke en hel aksel.
Så har jeg lest at dette kun er nødvendig fra 14k rpm og oppover.. Men det er jo veldig tøft da :D
enkelt forklart så fungerer det som en kuleventil på en vannkran :)

virvler med std. flate spjeld blir det og så der er ikke så mye forskjell :P kan også være en fordel hvis rulla sitter ganske nært innsuget slik at "utlufta" gjennom rulla treffer rett på dysestrålen. Da blir bare virvelen til hjelp med å mikse bensin/luft bedre på mindre enn WOT.

TeamBørnOut
26/04/10, 21:25
Jupp! skulle til å nevne det men ble glemt :D Det kan også være lurt å lage et "øye" ellerno som også slipper inn luft til "tomgang". det kan løse en del av "virvel" problemet.

Slike spjell på en sugemotor hadde nok gitt en vakker lyd :) (spiller jo musikk i F1 sammenheng:D)

turb00le
26/04/10, 21:42
Jeg er litt hypp på å lage ett "slidespjell" eller hva det nå enn heter.

TeamBørnOut
26/04/10, 21:48
Er jo litt mer jobb? (innbiller jeg meg). men det fungerer jo på samme måten det.

Njål Nilssen
26/04/10, 22:05
Er jo litt mer jobb? (innbiller jeg meg). men det fungerer jo på samme måten det.
Ja gjør det... men er vel noe vanskeligere å få tett... med mindre man lager en tannstang aktuering av den som går gjennom en simmering... slik at det blir et helt isolert hus rundt slidespjeldet.

turb00le
27/04/10, 04:40
Trenger jo ikke akkurat ei tannstang der. Funker jo fjell om man bare har en gjenga tapp for uniball også rett på vaieroverføringa/gassrullen.

Utfordringer er aldri noen hindring...

Njål Nilssen
27/04/10, 15:13
Trenger jo ikke akkurat ei tannstang der. Funker jo fjell om man bare har en gjenga tapp for uniball også rett på vaieroverføringa/gassrullen.

Utfordringer er aldri noen hindring...

er snakk om innvending i slidespjeld huset da... men kan løses lettere med en vippearm, rulle og et glidespor.