PDA

Vis full versjon : BSR Åpent luftfilter



Hammervoll
30/07/12, 19:20
Tenkte på å få tak i BSR sitt åpne luftfilter til 850, men ser det er kun oppramset turbo-biler :confused:
Kan det allikevel brukes på min som er UTEN turbo uten problemer? Bedre med et slikt enn den boksen som står der nå...
Mulig det er dumt spørsmål, men motor og mekaniske duppeditter har jeg null peiling på! :o

Takker for svar! :D

gswede
30/07/12, 23:52
Tull og vas at det er bedre enn den originale boksen. Faktisk så taper du effekt med åpent filter, motoren vil så mye heller ha kald enn varm luft.
Låter litt mer men det er alt, bortkastede penger spør du meg.

Kjøp deg heller et KN panelfilter til originalboksen.

Hammervoll
31/07/12, 07:15
Altså, det SER bedre ut mente jeg!
Det må nesten du også være enig i ;)

gswede
31/07/12, 19:26
Haha nei, synes et ryddig og rent originalt motorrom er det fineste.

hammerpaal
31/07/12, 23:27
Tull og vas at det er bedre enn den originale boksen. Faktisk så taper du effekt med åpent filter, motoren vil så mye heller ha kald enn varm luft.
Låter litt mer men det er alt, bortkastede penger spør du meg.

Kjøp deg heller et KN panelfilter til originalboksen.

Hadde KN-panelfilter i min 850 (sugemotor), ingen merkbar forskjell på forbruk eller motoreffekt kontra originalfilteret. Mulig at det har effekt på turbomatet motor.

gswede
31/07/12, 23:55
Mulig det.
Åpent filter er testet til døde og bekreftet med negativ effekt, men om trådstarter kun vil ha looks og litt lyd så er det bare å kjøre på.

Erlend
01/08/12, 07:04
Jeg både merka og så at jeg fikk lavere forbruk etter bytte til green innsatsfilter:) pluss at det ga tøffere lyd:) syntes jeg fikk litt mer i bånn, men det kan være psykisk også:p

Jack89
01/08/12, 09:14
Tull og vas at det er bedre enn den originale boksen. Faktisk så taper du effekt med åpent filter, motoren vil så mye heller ha kald enn varm luft.
Låter litt mer men det er alt, bortkastede penger spør du meg.

Kjøp deg heller et KN panelfilter til originalboksen.


Stemmer så svært godt det :-)

okasin
18/08/12, 00:21
Jeg har åpent filter og har ikke merket noe negativt ved det.. Jeg har lakkt opp en slange som går fra "gitter" ved siden av tåkelyset (frontspoiler).. jada jeg vet jeg er dårlig til å forklare meg he he.. slangen går opp til varmeskjoldet rundt det åpne filteret.. på toppen av varmeskjoldet har jeg lagt på en tykk gummilist slik at når panser er lukket vil varmeskjoldet ha et lokk over seg.. Kan ta et par bilder som sier litt mer..

hammerpaal
19/08/12, 18:33
Om man har åpent luftfilter og samtidig er glad i å vaske/holde motorrommet rent, blir det ikke da stress å ha åpent luftfilter?

Nilsebu
20/08/12, 01:32
Om man har åpent luftfilter og samtidig er glad i å vaske/holde motorrommet rent, blir det ikke da stress å ha åpent luftfilter?

Trer bare en pose over det, akkurat som det elektriske.

okasin
23/08/12, 20:11
Stemmer så svært godt det :-)

Ja det stemmer om du ikke gjør som jeg gjorde.. la opp en slange med friskluft (som jeg beskrev over her). Etter å ha lest "kritikken" her, så bestemte jeg meg for å testet det ut.
Så her for et par dager siden testet jeg med et termometer, og resultatet overrasket meg.. :) positivt.. Jeg lå 1 til 2 grader over utetemperatur.. ved normal kjøring.. Når jeg dro på litt så la temp seg ned på samme som utetemp. (termometerets måleprobe ble satt der hvor det ville bli mest varmt, dvs over luftfilteret og ikke rett ved luft inntaket.)
Jeg kan gjøre det igjen og ta noen bilder om det er ønskelig. Så at du taper effekt med åpent filter tviler jeg på om du gjør det ordentlig vell og merke..

850GLTsilver
23/08/12, 20:35
Noe av problemet med "åpne" filter er gjerne at de har så mye mindre filteroverflate enn orginalfiltre.
Dette varierer selvfølgelig fra bilmodell til bilmodell, men for å ta våre kjære 850/X70-serie så er originalfilteret såpass stort at dette nok gjelder for våre biler.

Når du har fått lagt opp friskluftslange inn i motorrommet som avhjelper litt på temperatur-fronten så vil du neppe merke særlig til dette effekttapet de fleste faktisk ville fått.

Testene av slike åpne filtre montert direkte i motorrom har vært ganske entydige: Man mister faktisk heller effekt enn får.
Det vil si, på en front vil man "selvsagt" vinne effekt: Lydeffekt. (Og det til tross for at våre biler har realt bra lyd likevel med de originale filterboksene på plass.

Skal glatt innrømme at en del av disse åpne filtre også ser bra ut da.

mrstfu
24/08/12, 10:34
dette blir vel mest spekulering, men i mine øyne, et lavmotstandsfilter, som slipper gjennom mer luft, filtrerer da og mindre? skal man ha lyd, er det like greit å gå på og bytte eksos, noe som trengs på mange biler generelt. jeg bruker volvo originalfilter i min 2.5 20v, med 2.5" eksos etter katalysator, og en liten lyddemper på enden... MER enn nok lyd til å irritere på seg pensjonistene. BSRkittet med varmeskjold koster vel en 6-700kroner? eksosen sveisa jeg selv, delene kosta en tier over tusenlappen. ingen diskusjon i mine øyne.