PDA

Vis full versjon : Olje problem, B230ET



Avfallskverna
30/07/12, 00:37
Heihei, jeg har en 1987 modell Volvo 740 Turbo Intercooler med B230ET motoren. Det er ikke gjort noe med motoren annet enn at turbotrykket er stilt opp til 0,75 bar. Problemet mitt her er at oljelampa blinker i en lite sekund av og til, det virker som det er ved gasspådrag og bremsing. Det har seg også slik at peilepinnen er tørr hvis motoren ikke sviver, og det lekker litt olje ut av oljepåfyllingslokket (pakningen er nylig byttet). Jeg har fylt i olje osv, så det skal ikke være for lite olje i den, heller for mye da den lekker ut av oljepåfyllingslokket, kan det stemme? Hva kan dette være? Og hva må jeg gjøre for å fikse dette?

Har også et til problem, det skjedde etter jeg stile opp turbo trykket. Det som skjer er at ved høyt ladetrykk og mye gass og ikke så høyt turtall (under 3-4k) så slutter plutselig motoren å dra, akuratt som turboen slutter å lade i et halvt sekund til et sekund. Hva kan dette være da?

EDIT: Legger til at bilen og motoren har gått 170.000 kilometer nå. Den har fulgt servicer og verksted opp til 130.000 km, dette har jeg papirer på.

Takker for alle svar :)
MVH Joachim

kimove
30/07/12, 08:02
Kjører du med original luftfilterboks og med slangen til veivhusventilasjonen koblet på den som originalt ?

Batland
30/07/12, 09:30
Problemet mitt her er at oljelampa blinker i en lite sekund av og til, det virker som det er ved gasspådrag og bremsing.
Det har seg også slik at peilepinnen er tørr hvis motoren ikke sviver.
Takker for alle svar :)
MVH Joachim
Da er det på tide og etterfylle olje eller foreta ett oljeskift.

R.G
30/07/12, 09:55
er peilepinnen tør så m du ha på olje, sier seg sjøl. ikke rart lampe kommer å går ved brems/gass

Avfallskverna
30/07/12, 16:06
er peilepinnen tør så m du ha på olje, sier seg sjøl. ikke rart lampe kommer å går ved brems/gass

Ja, men når motoren sviver så er det nok av olje på peilepinnen

Avfallskverna
30/07/12, 16:18
Kjører du med original luftfilterboks og med slangen til veivhusventilasjonen koblet på den som originalt ?

Nei, kjører med powerfilter, slangen til veivhusventilasjonen går bare ned bak motoren så det drypper ned på bakken

kimove
30/07/12, 17:31
Da har du en liten tynn slange som går fra en nippel på innsuget og inn i flammefelleboksen til oljeåndingen under innsuget, denne slangen gjør at det går turbotrykk rett i bunnpanna. Begynn først med å klippe denne i to og blinde begge endene.

Roy T
30/07/12, 21:22
Ja, men når motoren sviver så er det nok av olje på peilepinnen
Peiler olja med motorn av da vet du :)

R.G
30/07/12, 21:40
når motor går så juger peilepinne. da spruter det olje på pinne og kan se ut som man evt har får mye.

la motor stå litt, eller sjekk dagen etter kjøring. peil da før du starter opp. da ser du korrekt nivå

Avfallskverna
31/07/12, 01:00
Hvis jeg peiler når motoren ikke sviver så er peilepinnen helt tørr :P Ikkje braaaa!

Batland
31/07/12, 10:00
Heldigvis er det såre enkelt å løse dette "problemet".

Avfallskverna
31/07/12, 13:32
Ja, men det andre problemet mitt da, at den kutter når motoren jobber litt tungt, hva kan det være da? Les på den første posten for bedre beskrivelse av problemet.

Team Tynner
31/07/12, 14:12
kjøp deg en chip.mulig den får litt lite bensin etter att ladetrykket er justert opp

Avfallskverna
31/07/12, 14:24
kjøp deg en chip.mulig den får litt lite bensin etter att ladetrykket er justert opp

Trodde dette justerte seg litt selv da jeg har original turbobil, som igjen har turbohjerne? Trykket er jo som sagt ikke blåst til himmels, kun 0,75 bar, og det skjer kun ved ganske lavt turtall med mye gass. Fungerer helt 100% om jeg har litt turtall og motoren ikke jobber så tungt.

Team Tynner
31/07/12, 14:29
skru ut en tennplugg å se på den,er den hvit på farge har den fått for lite bensin.eller så har den sikkert ikke hatt det godt når du har kjørt med så lite olje heller.

Avfallskverna
31/07/12, 14:34
skru ut en tennplugg å se på den,er den hvit på farge har den fått for lite bensin.eller så har den sikkert ikke hatt det godt når du har kjørt med så lite olje heller.

Tok ut en plugg i går, og sammenlikna med siste side i haynes boka. Det så ut som det var en blanding mellom "normal" og "overopphetning", sistnevnte er jo kanskje pga for lite olje? :P Tror jeg burde tappe olja som er på nå og fylle på ny før jeg kjører noe spessielt mer :P

Team Tynner
31/07/12, 14:40
får den fargen av for lite bensin:)husk å bytte filter samtidig da:)

Avfallskverna
31/07/12, 20:49
Har fått på ny olje nå, en dyr castrol olje. Men den lekker fortsatt som bare fy rundt oljepåfyllingslokket, pakningen der er nylig byttet. Noen som vet hva det kan være? jeg vil ikke at den nye oljen skal lekke ut å renne ned på bakken :P

R.G
31/07/12, 21:59
sjekka så du ikke har tett veivhusventilajon? plastikkboksen under innsug kan tette seg av koks og shit

Avfallskverna
31/07/12, 23:53
sjekka så du ikke har tett veivhusventilajon? plastikkboksen under innsug kan tette seg av koks og shit

Er det bare å ta den av å rense den ?

Veslegilli
01/08/12, 00:58
Spiller du deg dum? Er'e mulig....... :rolleyes::rolleyes:

Avfallskverna
01/08/12, 17:50
Spiller du deg dum? Er'e mulig....... :rolleyes::rolleyes:

Sorry, men er litt nybegynner på dette her. Jeg vet jo ikke om det er noe som kan renses eller om det må kjøpes nytt :P