PDA

Vis full versjon : Hvor mye oljeforbruk på volvos hvitblokker?



Naske
30/07/12, 00:23
Min 855 10v sugemotor har rusla 270000 km nå, og bruker fra 0,5-1 liter mellom oljeskift på 10000 km.

Ble litt mindre etter at jeg bytta veivhusventilasjonen, aner ikke hvor olja tar veien, men mistenker ventiltetninger. Har noen av dere oljeforbruk, og hvor mye olje svir dere av?

TheStig
30/07/12, 05:15
Jeg har en 2.0 10v 850 som har runda 300k nå. Jeg måtte etterfylle en liter olje etpar ganger i mnd på kun småkjøring. Holdt ikke kontroll på hvor langt jeg kjørte mellom hver påfylling, men det var ikke særlig langt. Så tok jeg bryderiet med å bytte veivhusventilasjon og ventiltettinger nå rett før jeg skulle bruke bilen på ferie og dra campingvogn. Etter en tur på 120+ mil med vogna har det ikke minket en dråpe på stikka. Og det er for meg helt ubegripelig så hardt som bilen fikk kjørt seg på den turen med altfor tung vogn i forhold til motorstørrelsen, så ja det kan absolutt lønne seg å skifte ut ventiltettingene om du mistenker at de er dårlige. Jeg merket blåpoffer etter langvarig motorbrems i nedoverbakkene før jeg bytta på min, og det lukta svidd olje i kupeen iblant. Og veivhusventilasjonen, vel.. Den var hardpakket med svart koks..

Tidligere eier har kjørt bilen på en svart graut som han påsto var traktorolje, peilstikka var nesten rustet fast i røret og hele pinnen var tørr konstant med en inntørket klump nederst. Oljen lignet på brun søle og den skummet.. Nå etter overhaling og ferietur viser peilstikka nydelig gylden frisk olje, og motoren har fått en helt annen gange og motorlyd. Er spent på oljeforbruket videre, men dette lover meget bra så langt. ;)

Morgis
30/07/12, 08:23
skal helst ikke bruke noe. Ventiltetninger bør skiftes etter 200000.
Turbomotorene har også turboen som en svak del som lett fører til oljeforbruk. Den også rundt 200000.

Erlend
30/07/12, 15:04
Sugemotorene skal ha ett normalt forbruk på rundt en liter mellom skifta :) helt normalt og ikke noe å uroe seg for. Behøver ikke å bety slitne tetninger eller noe:) anbefaler alle å ha på en putt med omega pakningsfornyer:) vidundertilsetning:)

Naske
30/07/12, 17:57
Har hørt mye bra om Omega pakningsfornyer.

Min onkels mercedes T1 fra 1985 med om616 motor hadde en del oljelekkasje, kjøpte Omega til denne. Siden man skal fylle olje ny olje på kjerra sammen med omegaen, kjøpte han syntetisk 0w-40 :rolleyes: istedenfor den vanlige 10w-40 olja motoren har fått de siste hundretusener av kilometer. Fylte på omega med den nye olja, og bilen lakk noe mer en før. Jeg har fortsatt tro på pakningsfornyeren, men vet ikke om jeg skal helle dette på volvoen. Har omegaen forresten noen skadelige effekter?

hammerpaal
30/07/12, 18:19
Verksted tok oljeskift på min ved 289000 km. Verkstedet fylte da olje til MAX-merket og jeg kjørte 3000 km (LOW-merket) før jeg måtte etterfylle 0,5 l. Skal riktignok sies at jeg hadde flammefelle montert og den var igjensatt, slik at det puffet litt røyk opp fra peilepinne. Denne er nå fjernet og jeg har ikke noe trykk lenger. Kilometerstand per dags dato er 298500 km, og jeg planlegger oljeskift på 300000 km. Har vel omtrent etterfylt 2 - 2,5 liter med olje siden oljeskiftet. Eksosen virker "ren" og det er ingen synlig eksos ved pådrag eller vanlig kjøring. Kjører med Valvoline 5w - 30 helsyntetisk motorolje.

Er litt usikker på om jeg faktisk har en lekkasje mellom motor og girkasse, da det av og til er noe tegn til svetting der. - Mulig at eventuell lekkasje der fører til stort forbruk. Men en litt mer eksakt oversikt får jeg ved neste oljeskift.

gswede
30/07/12, 18:52
97`850 turbo med 200k, forbruker 1 liter pr 5000km.