PDA

Vis full versjon : Montere 3" JT eksos. Tips og triks?



Espein
29/07/12, 21:12
Hallo!

Noen som har gode tips og triks når det gjelder montering av 3" JT eksos?
Eksospasta i alle skjøter?
Er en 940 turbo b230ft.

Sitter halvsats der nå, men skal kjøpe komplett nytt.
Har egentlig lyst på JT med 1 lyddemper og bruke org. cat, men det finner jeg ikke hos bcb?
Så da blir det vel 2 lyddempere og fjerning av cat..

Espein
30/07/12, 16:35
Noen har her vel montert dette før :)

turbohjelle
30/07/12, 16:48
Skal faktisk ut å montere et nå (ikke min bil). Plug and play. Vær obs på at gamle rustne skruer (muttre) på det gamle anlegget kan være et lite helvete å få løs, husker jeg sleit som faen med de på turboen.

Anbefaler å kjøpe med 2 dempere, da du slipper mesteparten av duringen som kommer i bilen. Hvis du først skal bytte anbefaler jeg å få tak i en ny kat også, tilogmed den orginale fra biltema gjør nytten. Den gamle struper eksosen ganske mye. Mitt anlegg har visst et rør slått gjennom katalysatoren, om det hjelper på flyten aner jeg ikke, var han jeg kjøpte det av som hadde fått en fiks idè. Har forøvrig ikke brukt pasta de gangene jeg har montert JT. Du kan som du sier også droppe hele katalysatoren og kjøre raka røret, men spørs vel hvor fornøyd de blir når du skal ha PKK, hvis du ikke har noe liggende du kan hive på midlertidig.

*PKK Periodisk kjøretøy kontroll (eu godkjenning)

Espein
30/07/12, 17:28
Takk for svar :)
Snakka litt med bcb og de var selvsagt tom for dette en stund framover!

Blir nok så jeg går for det med 2 lyddempere. For der kan man montere org. katalysator ved f.eks eu-kontroll!
Så kjøper jeg ett erstatningsrør der å kjører med til jeg evt. blir stoppa :)

Flere tips mottas med takk!

Espein
02/08/12, 21:50
Flere som har gode tips til jeg skal montere? :)

turbohjelle
03/08/12, 13:58
Lambdapipe er greit å ha, samt nye opphengsforinger eller hva det heter, hvis det ikke følger med i pakken. På min var er det litt trangt der som eksosen festes i turboen, så måtte kjøpe en kort 13 nøkkel for å få skrudd til. Pass på å få rett helling på eksosen, så den ikke tar i varmeskjoldet.

Ellers vet jeg ikke helt hva slags tips du er ute etter.

gull pilen
03/08/12, 14:22
kjør på med 2 lyddempere og racekat når du først bestiller... bråker for mye med 1 lyddemper, eksosen må nok kappes og sveises om du skal ha bilen lav da det bygger altfor langt ned slik det kommer fra jt...

Espein
03/08/12, 16:35
Takk for det! :)
Bilen er senka med 60/40 fjærer. Sitter halvsats jp der nå. Men er det downpipen som bygger for langt ned? Han på bcb sa vertfall att det passa 100% så om det bygger for langt ned, er det de som får downpipe i retur :p

volvoRsport
03/08/12, 16:55
eksosen må nok kappes og sveises om du skal ha bilen lav da det bygger altfor langt ned slik det kommer fra jt...

Jeg kan kjøre rett over ganske krappe fartshumper uten at eksosen subber, dette med umodifisert JT fra turbo og ut.

gull pilen
04/08/12, 08:41
På min var hvertfall downpipe for lav akkurat der den kommer ned og runder opp mot gulvet igjen(hadde t3 turbo kom jeg på nå) og rett før først lyddemper der gulv forsterkningen er...

Monsen
04/08/12, 22:56
Kjører uten kat, og med to potter, har prøvd litt forskjellig med enderør. Rett rør bråker for mye inne i bilen synes jeg, så derfor laget jeg meg et s-rør. Da i litt mindre dimensjon enn 3 ", tror det var 2 1/2 ". Har også lagd et s-rør i 3 ", men ikke fått prøvd det enda. Jeg for min del bruker kobberpasta i alle rørskjøter. Da er det mulig å få det i fra hverandre en gang i fremtiden. Gode røklemmer så holder du sammen anlegget likevel.

volvoRsport
05/08/12, 00:08
Rett rør bråker for mye inne i bilen synes jeg, så derfor laget jeg meg et s-rør.

Da hadde du det muligens munningen litt for langt under bilen?

Espein
24/08/12, 22:59
Hvorfor er det ikke laga feste til downpipen på jt eksosen? Blir det ikke løst når eksosanlegget sitter kun fast i 2 lyddempere og turbo?

Kjellen
24/08/12, 23:52
Et tips; Unngå utekontrollene til Statens Vegvesen.. Disse anleggene er ikke godkjent som erstatningsanlegg, og du vil måtte vise bilen på kontroll.

jba002
03/09/12, 21:35
Lite spørsmål, de 3 (gjengestavene) skruene som på 13c Turboen, hvor får en tak i slike ? :) de som fester downpipe og turbo sammen.. :)

Andreas89
04/09/12, 22:49
Superlim og en god dose overtro!
Evt prøv å kontakt en JT forhandler å spør om de har eller vet dimensjonen på de gjengestavene.

turbohjelle
05/09/12, 05:13
Har du knukket alle 3?

jba002
05/09/12, 06:02
Nei, problemet er at gjengene på ene bolten er helt ødelagt :(

C.Erstad
05/09/12, 07:59
Du får tak i de på Volvo.
Har de muligens på lager på minde. Eller så kan de bestilles i åsane eller kjøkkelvik.

jba002
05/09/12, 16:21
Var på Åsane idag og fikk tak i :)

C.Erstad
06/09/12, 01:31
Var på Åsane idag og fikk tak i :)

Flotte ting! :)

Andreas89
08/09/12, 11:10
lite spørsmål ang. JT.
jeg har kjøpt erstatningsrør til cat. og når det er montert henger enten eksosen langt nede og subber på div fartshumper, eller så kan jeg velge å montere det slik at rørene bakover står i spenn opp i karrosseriet.

noen som har forslag til en slags gummi-dings eller noe som jeg kan stappe mellom eksos og karrosseri så jeg unngår så mye vibrasjon i bilen?
bør tåle varme denne gummidingsen :P

eventuelt en slags fiks for å unngå verken subbing eller eksos borti karrosseri problemet :P


EDIT: problemet er fiksa, fant ut at det var lett å bøye til de festene som gummiopphenget til eksosen hang fast i.
så alt jeg trengte å gjøre var å bøye dem et par cm ned, så nå står ingenting i spenn opp i karrosseriet. :)

Espein
08/09/12, 18:59
Hos meg slår det ikke inni eller nedi. Å takk gud for det. Men synes det er merkelig att JT downpipen ikke har feste sånn som den orginale har. Men det sitter nå fast.. :P

SirKim
09/09/12, 01:09
Et tips; Unngå utekontrollene til Statens Vegvesen.. Disse anleggene er ikke godkjent som erstatningsanlegg, og du vil måtte vise bilen på kontroll.

Virkelig? Jeg har jo TUV papirer til JT 3" :confused:
Husker folk på VolvoForum (Når det var aktivt) fikk JT 3" stempla i vognkortet oxo.
Den siste jeg husker som ble godkjent med dette var en koksgrå 240.

Espein
09/09/12, 17:07
Gidder du å sende over papirene tror du? :)