PDA

Vis full versjon : Få ned eksostemp



Trygve_johnsen
29/07/12, 12:54
Hei. Jeg mistenker At jeg har for høy eksos temperatur, da jeg får tenningsbank når jeg kjører litt hardt over lenger tid.

Noen forslag på hvordan jeg kan få ned temperaturen?

Har hørt rykter om at det er kurrant å bruke tenning fra b23et, som justerer seg selv etter vacuum å turbotrykk.
Vil dette fungere på lh2.4?

Jeg kjører nå med
Standard 530 topp
Dreid ned litt av F stempel
H-råder
Turbonetics turbo
Kl extreme grenrør
968 dyser @ 4 bar
3" lmm
Lader 1,5-1,6 bar
Å har justert tenninga til -3grader på tenningshjernen
Tlao chipper


Sent from my iPad using Tapatalk HD

R.G
29/07/12, 13:21
åssen kam?

Trygve_johnsen
29/07/12, 14:04
åssen kam?

A kam;)


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Batland
29/07/12, 16:22
Hei. Jeg mistenker At jeg har for høy eksos temperatur, da jeg får tenningsbank når jeg kjører litt hardt over lenger tid.

Noen forslag på hvordan jeg kan få ned temperaturen?

Har hørt rykter om at det er kurrant å bruke tenning fra b23et, som justerer seg selv etter vacuum å turbotrykk.
Vil dette fungere på lh2.4?

Jeg kjører nå med
Standard 530 topp
Dreid ned litt av F stempel
H-råder
Turbonetics turbo
Kl extreme grenrør
968 dyser @ 4 bar
3" lmm
Lader 1,5-1,6 bar
Å har justert tenninga til -3grader på tenningshjernen
Tlao chipper


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Dette virker å være ett bra oppsett, men 1,6 BAR er riktig hyggelig ladetrykk. Det er imidlertid slik at en 8V rødmotor trenger lavt kompresjonsforhold for å unngå tenningsbank med KORREKT tenningstidspunkt.
Når du har tenningsbank og så må senke tenningen enda mer, da går du fra vond til værre og eksostemperaturen blir enda høyere.
Jeg mener at du har 3 muligheter til å løse problemet.
1. Redusere ladetrykket til det som er korrekt til det kompresjonsforholdet du har.
2. Gjøre som alle andre, druke motoren med AFR ned på 10 tallet ved fullt ladetrykk.
3. Dreie stemplene mer og samtidig slipe ut av forbrenningskammrene i toppen slike at kompresjonsforholdet kommer godt ned på 7 tallet en plass (siden du ikke har datasprut og kan få motoren KORREKT mappet).

Trygve_johnsen
29/07/12, 18:46
Dette virker å være ett bra oppsett, men 1,6 BAR er riktig hyggelig ladetrykk. Det er imidlertid slik at en 8V rødmotor trenger lavt kompresjonsforhold for å unngå tenningsbank med KORREKT tenningstidspunkt.
Når du har tenningsbank og så må senke tenningen enda mer, da går du fra vond til værre og eksostemperaturen blir enda høyere.
Jeg mener at du har 3 muligheter til å løse problemet.
1. Redusere ladetrykket til det som er korrekt til det kompresjonsforholdet du har.
2. Gjøre som alle andre, druke motoren med AFR ned på 10 tallet ved fullt ladetrykk.
3. Dreie stemplene mer og samtidig slipe ut av forbrenningskammrene i toppen slike at kompresjonsforholdet kommer godt ned på 7 tallet en plass (siden du ikke har datasprut og kan få motoren KORREKT mappet).

Takk takk. Ja afr ligger nå på mellom 13-14,7 i 3 gir. Holder seg mer jevnt på 13-14 i afr i 4 gir.
Så kanskje jeg skal prøve å kjøre enda litt feitere.
Men -3grader tenning er vel ikke sååå ille med tanke på eksostemp?


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Batland
29/07/12, 23:09
Takk takk. Ja afr ligger nå på mellom 13-14,7 i 3 gir. Holder seg mer jevnt på 13-14 i afr i 4 gir.
Så kanskje jeg skal prøve å kjøre enda litt feitere.
Men -3grader tenning er vel ikke sååå ille med tanke på eksostemp?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Nei å nei. Du kan da ikke holde på slik. 1,5 - 1,6 BAR ladetrykk og 13 - 14 i AFR??
Dette chip dillet er altså mist like dårlig som jeg har hatt mistanke om. Dette var virkelig elendig.
Du bør iallefall gå ned til 12,6:1 i AFR ved fullt ladetrykk.
Å kjøre riktig AFR er steg 1 på prioriteringslisten. Dette MÅ! på plass.

Trygve_johnsen
29/07/12, 23:50
Nei å nei. Du kan da ikke holde på slik. 1,5 - 1,6 BAR ladetrykk og 13 - 14 i AFR??
Dette chip dillet er altså mist like dårlig som jeg har hatt mistanke om. Dette var virkelig elendig.
Du bør iallefall gå ned til 12,6:1 i AFR ved fullt ladetrykk.
Å kjøre riktig AFR er steg 1 på prioriteringslisten. Dette MÅ! på plass.

Ouch. Ble litt klokere i dag å da. Treng en btr som øke mer enn 1:1 etter ladetrykket da. Blir for domt å ha 6 bar i grunntrykk på dysan.
Bra biln oftest kun blir brukt til kjappe forbikjøringe.
Takke for kloke svar ;)


Sent from my iPad using Tapatalk HD

turb00le
30/07/12, 05:12
Du kan prøve å redusere lmm en liten tanke?
For å teste kan du snitte opp f.eks en liten stump eksosrør og skyve inni.
Mindre lmm vil gjøre at den får mere suppe ved samme luftmengde.

Trygve_johnsen
30/07/12, 08:09
Du kan prøve å redusere lmm en liten tanke?
For å teste kan du snitte opp f.eks en liten stump eksosrør og skyve inni.
Mindre lmm vil gjøre at den får mere suppe ved samme luftmengde.

Ja det er jo en mulighet!;)



Sent from my iPad using Tapatalk HD

Batland
30/07/12, 09:22
Ouch. Ble litt klokere i dag å da. Treng en btr som øke mer enn 1:1 etter ladetrykket da. Blir for domt å ha 6 bar i grunntrykk på dysan.
Bra biln oftest kun blir brukt til kjappe forbikjøringe.
Takke for kloke svar ;)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
En progressiv 1,7:1 BTR vil hjelpe, men det skulle være unødvendig og 6,7 BAR mottrykk er tungt for bensinpumpen.
Hvis de som lager disse chippene hadde peiling så hadde begynt med å si at dere MÅ! ha så store dyser at man klarer minst 11,9:1 i AFR på fullt effektuttak. (Hvis du har økt ladetrykket på en "300 sats", så er det du som må ta skylden selv.)

Deretter er det Chippet sin oppgave å redusere dysetidene til korrekt AFR i alle driftstilstander.
Når du har ett annet resultat så er det kun fordi oppsettet er elending. Antageligvis for små dyser og iallefall feil chip!
Slik jeg ser det burde du hatt 52 - 55 lb dyser.

Det kan du si. Bra du ikke har hatt en bilferie i Tyskland.

Værsågod.

Trygve_johnsen
30/07/12, 10:41
En progressiv 1,7:1 BTR vil hjelpe, men det skulle være unødvendig og 6,7 BAR mottrykk er tungt for bensinpumpen.
Hvis de som lager disse chippene hadde peiling så hadde begynt med å si at dere MÅ! ha så store dyser at man klarer minst 11,9:1 i AFR på fullt effektuttak. (Hvis du har økt ladetrykket på en "300 sats", så er det du som må ta skylden selv.)

Deretter er det Chippet sin oppgave å redusere dysetidene til korrekt AFR i alle driftstilstander.
Når du har ett annet resultat så er det kun fordi oppsettet er elending. Antageligvis for små dyser og iallefall feil chip!
Slik jeg ser det burde du hatt 52 - 55 lb dyser.

Det kan du si. Bra du ikke har hatt en bilferie i Tyskland.

Værsågod.

Ja har vurdert enda større dyser.
Vet chippene har klart 340 whp ish.
Jeg blir nokk å få ny btr å lage mindre lmm, det bør orne saken. Kanskje jeg kan kjøre uten senere tenning og da.
Jeg har nokk blidd litt feil lært, da jeg trodde at 13-14 i afr var kurrant :)
Tusen takk for hjelpa ;)


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Batland
30/07/12, 11:19
Jeg har nokk blidd litt feil lært, da jeg trodde at 13-14 i afr var kurrant :)
Tusen takk for hjelpa ;)
Det har du da, men det er ikke få som har rotet seg ut i elendighet og motorras pga feilmapping etter bredbandslambda.
En god gammel 2V turbomotor skal ikke se ut som en El-bil når man gir full gass med 1,6 BAR ladetrykk.

Hvis du tar en titt i diverse datasprutmanualer og ser på "Target AFR" på moderne turbomotorer så er det ikke uvanlig å se AFR ned mot 10,8:1.
Så feit blanding er en dårlig løsning, men det er helt nødvendig for å unngå tenningsbank og ekstreme eksostemp når man kjører overoptimistisk høyt kompresjonsforhold.

Du må bare velge en eller annen løsning som reduserer AFR til ett "turbokompatibelt" nivå.

Værsågod, lykke til og god fornøyelse.
Mer fuel og høyere tenning gir vanligvis en betydelig forbedring av resultatet.

Trygve_johnsen
30/07/12, 12:06
Jess, glede mæ til å se forskjell;)