PDA

Vis full versjon : Ny oljepumpe til lettere trimmet FK-motor. Hva bør jeg kjøpe?



Martin.S
28/07/12, 21:19
Skal snart sette ny motor i 940n. Den gamle begyner å bli slitt.

Ny motor med lav km er allerede kjøpt, men oppdaget etter jeg fikk den i hus at bunnpanna har fått seg en trøkk og hadde en god bulk. Blekket rundt oljesila hadde også fått en liten skade. Er egentlig ikke så stor at jeg tror det har noe betydning, men tror ikke jeg gidder å ta noen sjanser.
Så da tenkte jeg å bytte ut hele pumpa, i og med at jeg skal legge litt jobb i den nye motoren.

Da er spørsmålet, hvilke pumpe bør jeg kjøpe? Regner med ny på Volvo koster sitt, så det må være noen andre som har noe bruklig. Ser det går igjen begrep som "forsterket" og "høyvolum". Men kan jeg foreksempel kjøre med en høyvolum pumpe, har det noe for seg? Vil det kunne gjøre så jeg får for høyt oljetrykk?
Har i grunn aldri kødda så mye med disse pumpene, så har ikke satt meg så veldig inn i det.

Ser Pedersen har en de kaller forsterket og Sten Parner har denne høyvolums pumpa (http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=62)

Oppsettet er rimelig stusselig og tror ikke det blir så mye verre, da dette kunn er kosebil:

531 topp, VX3kam, 13c @ 0,9bar og chip.

Kom med innspill!

kermitt
28/07/12, 21:36
Jeg har kjøpte like greit ei ny original fra skruvat. Funker kanon bra og kosta bare 1200kr. Har flere kjenninger som bruker "høy volums pumpe" og det virker for meg som at ei ny original er like greit. Det har jo funket i 460k km fra før på min motor.

Martin.S
29/07/12, 08:59
Se der ja, fant den nå. Trodde sugemotor og turbomotor hadde forskjellig delenummer på pumpa, men se jo ut som det er det samme på den siden i allefall.

turb00le
30/07/12, 05:10
Trodde egentlig pumpa fra turbomotorene gav en liten skvett mer, men mulig jeg husker feil...
Originalt er som oftest best når det kommer til sånne ting.

PVT
31/07/12, 13:14
fk\ft motorne her en litt større oljepumpe en feks ET motorn pga underspyling etc, er større oljedrev og kammer

og hvis du ser på sten parner sin hjemmeside har pumpa dele nr 1346144
og på skruvat (http://www.skruvat.no/oljepumpe-P10838.aspx) selger dem også 1346144

dette er dl nr til den mindre pumpen 1276336

PVT
24/08/12, 17:07
ble kjapt utsolgt på skruvat ser jeg :P

Martin.S
25/08/12, 09:49
Da for jeg vente til de får den inn igjen da:) Om det er den jeg skal ha.