PDA

Vis full versjon : Mår til montering av tak-rails på 940



Svirre
25/04/10, 14:07
Noen som veit målene på hvor disse skal sitte fra fabrikken? :)

Kommer til å montere uten å ta av taktrekket. Bruker tapet kniv og skjærer kryss til å kunne få opp skruene og setter på pyntekopper ;) tar ikke sjansen på å¨ta det ned og evt. få det ødelagt (typisk min flaks xD)

ChrML
25/04/10, 14:15
Er det ikke bedre å ta av taktrekket enn å drive å skjære hull i det for å få igjennom skruene? Det er ikke så vanskelig. Trenger jo ikke å ta det ut av bilen eller som er den litt tricky biten, er jo bare å løsne det såpass langt ned at du kommer til å få skrudd.

volvoRsport
25/04/10, 14:19
Jeg skrudde av takrailsene mine uten å ta trekket helt ned, tok bare å løsnet det på sidene.

Svirre
25/04/10, 14:21
Hmm...kan jo prøve...

Men etter tidligere erfaringer av å prøve å være smart så har ting fungert dårlig :P

ChrML
25/04/10, 14:24
Hmm...kan jo prøve...

Men etter tidligere erfaringer av å prøve å være smart så har ting fungert dårlig :P
Å skjære hull i taktrekket vil jeg si er en av de gangene du vil prøve å være smart som kommer til å fungere dårlig :p.

Er forresten ikke bare et trekk, det er stiv plast som du trekket sitter fast i, så det er igrunn vanskelig å ødelegge noe som koster mer enn 10 kr å bytte. Å begynne å skjære hull i trekket/plasten over er å ødelegge det vil jeg si :p.

Svirre
25/04/10, 14:27
Å skjære hull i taktrekket vil jeg si er en av de gangene du vil prøve å være smart som kommer til å fungere dårlig :p.

Er forresten ikke bare et trekk, det er stiv plast som du trekket sitter fast i, så det er igrunn vanskelig å ødelegge noe som koster mer enn 10 kr å bytte. Å begynne å skjære hull i trekket/plasten over er å ødelegge det vil jeg si :p.

Så det er plasttrekk :) Trodde det var noe annet jeg xD Da er det jo ikke så stor fare allikevel :P Men er jeg dum hvis jeg tetter/limer på et lite lag med Tec7 eller rotabond? For å hindre vanninntak eller rustdannelse?

ChrML
25/04/10, 14:30
Så det er plasttrekk :) Trodde det var noe annet jeg xD Da er det jo ikke så stor fare allikevel :P Men er jeg dum hvis jeg tetter/limer på et lite lag med Tec7 eller rotabond? For å hindre vanninntak eller rustdannelse?
Har ikke montert rails selv, men det er vel kanskje pakning på undersiden av de eller skal være? For å hindre at det renner inn vann der de er skrudd. Jeg ville nok bare klint på litt hulromsolje i skruehullet der eller noe hvis det er tett.

Eller så er det vel bare å være veldig nøye med oppmerking og tusjing og maskere rundt der du borrer så du ikke klarer å lage noen uønskede riper :p. Og prøve å unngå å vri eller presse bulker med borret.

Svirre
25/04/10, 14:33
Har ikke montert rails selv, men det er vel kanskje pakning på undersiden av de eller skal være? For å hindre at det renner inn vann der de er skrudd. Jeg ville nok bare klint på litt hulromsolje i skruehullet der eller noe hvis det er tett.

Eller så er det vel bare å være veldig nøye med oppmerking og tusjing og maskere rundt der du borrer så du ikke klarer å lage noen uønskede riper :p. Og prøve å unngå å vri eller presse bulker med borret.

Det tror jeg ikke skal være noe problem :) starter med et lite et og bare går oppover på mm-størrelsen så er man kvitt det problemet. Men lurer på om det kan være en fordel å borre fra taket og ned?

Svirre
25/04/10, 15:31
Tetning ska nok ikke være noe problem fant jeg ut av. Sitter gummipakning på railsene :)

ChrML
25/04/10, 15:32
Tetning ska nok ikke være noe problem fant jeg ut av. Sitter gummipakning på railsene :)
Regnet nesten med det :). Samme som dørhåndtakene.

Svirre
25/04/10, 15:53
Regnet nesten med det :) Samme som dørhåndtakene.

;)

OFF-topic: kort sagt: er det bare å "ta av" dørhåndtaket for å bytte til 960 håndtak?

ChrML
25/04/10, 15:55
;)

OFF-topic: kort sagt: er det bare å "ta av" dørhåndtaket for å bytte til 960 håndtak?
Yup. Bare å ta av dørtrekkene på innersiden, evt løsne noe plastikk og skru de løs fra innsiden og bytte.

Svirre
25/04/10, 15:55
Yup. Bare å ta av dørtrekkene på innersiden, evt løsne noe plastikk og skru de løs fra innsiden og bytte.

Okay. Var det jeg regna med. Takker ;)

volvoRsport
25/04/10, 16:57
Okay. Var det jeg regna med. Takker ;)

Du må vri håndtakene på en litt spesiell måte for å få åpnermekanismen på håndtaket ut av hullet i døra, men dette ser du når du skal gjøre det.

TurboHansen
25/04/10, 17:34
Vri fremre del av håndtaket ned og vri den innpå mekanismen ;) ganske så kurrant :)

Morgis
25/04/10, 17:52
Husk å bruke rikelig med silikon eller gjengetetning på skruene.
Vannet trenger seg imponerende lett inn

Svirre
25/04/10, 17:59
Husk å bruke rikelig med silikon eller gjengetetning på skruene.
Vannet trenger seg imponerende lett inn

Jepp. Men vil Tec7 eller RotaBond tette like bra? Vil nesten tru det, men silikon er noe mer flytende når du trøkker den ut, så vil vel være lettere å smøre ut :P

ChrML
25/04/10, 18:02
Husk å bruke rikelig med silikon eller gjengetetning på skruene.
Vannet trenger seg imponerende lett inn
Skal ikke pakningen rundt ta seg av dette? For skruene går vel inn i railsene, ikke ut i toppen av de sånn vann kan trenge gjennom gjengene, så er eventuellt rundt skruen det kan lekke inn.

Silikon hører hvertfall ikke hjemme noen steder på bil. Pga kan inneholde eddiksyre eller ammoniakk som angriper stålet og forårsaker rust. Tec7 eller Sikafleks er det som skal brukes.

Morgis
25/04/10, 18:02
om ikke tec7 er for tykkt?
Bør helst være noe tyntflytende så det klarer å tette de mikromatiske slingringene i skruegjengene.

Jeg brukte gjengetetning fra locktite. Fungert fint hvertfall.

ChrML
25/04/10, 18:04
om ikke tec7 er for tykkt?
Bør helst være noe tyntflytende så det klarer å tette de mikromatiske slingringene i skruegjengene.

Jeg brukte gjengetetning fra locktite. Fungert fint hvertfall.
Men er ikke skruene skrudd nedenfra og inn i takrailsene? Er jo ikke noe vann som kan renne via gjengene da, kun rundt skruen der pakningen tetter.

Morgis
25/04/10, 18:05
Skal ikke pakningen rundt ta seg av dette? For skruene går vel inn i railsene, ikke ut i toppen av de sånn vann kan trenge gjennom gjengene.

Silikon hører hvertfall ikke hjemme noen steder på bil. Pga kan inneholde eddiksyre eller ammoniakk som angriper stålet og forårsaker rust. Tec7 eller Sikafleks er det som skal brukes.

er ikke sikker på hvordan det er på 900serien, men på 800serien så er det gummipakning ved skruehullene. skruen skrues på skrå ovenifra (bak et lokk på innsiden av railsene) og ned. Så skruen går inn i kupeen.
Sett flere tilfeller hvor det drypper fra de når det regner.

Så den gummipakningen ville jeg ikke satset på at holder tett.

ChrML
25/04/10, 18:09
er ikke sikker på hvordan det er på 900serien, men på 800serien så er det gummipakning ved skruehullene. skruen skrues på skrå ovenifra (bak et lokk på innsiden av railsene) og ned. Så skruen går inn i kupeen.
Sett flere tilfeller hvor det drypper fra de når det regner.

Så den gummipakningen ville jeg ikke satset på at holder tett.
Alltid trodd det var nedenfra og opp i railsene, på samme måte som dørhåndtakene jeg. Dvs gjengene er i railsene. Mens det ligger pakning rundt. Da bør det jo ikke lekke. En kobberpakning bak skruen i tillegg så kan det hvertfall ikke lekke.

Svirre
25/04/10, 18:12
Men er ikke skruene skrudd nedenfra og inn i takrailsene? Er jo ikke noe vann som kan renne via gjengene da, kun rundt skruen der pakningen tetter.

Spørs bare hvor bra pakningene er da. Så på de i stad, og så ikke så aller værst. Men setter man på store stoppe skiver så kan det jeg dra til litt ekstra slik av pakningene legger seg godt nedpå.

Regner med at det er nok uten no mere tetning da.

Morgis
25/04/10, 18:16
hvorfor spare på tetning egentlig?

volvoRsport
25/04/10, 18:31
På 945 er dem skrudd nedenfra og inn i railsen. Er også en forhøyning rundt skruehullet på taket.

Svirre
25/04/10, 18:32
hvorfor spare på tetning egentlig?

Sant nok. Men like greit å slippe å drive med det klisset. Hvis pakningen tetter bra nok så vil jeg slippe å bruke unødig mye med tetning :p

gl740turbo
04/02/13, 13:50
Gammel tråd, men spør her for å slippe å lage enda en tråd om dette emne :)

Har alle 945 samme tak? Altså har jeg oppmerkete punkter i taket jeg kan borre for montering av rails?

Eller må jeg måle ut å mye styr selv? Evt hvor får man tak i monteringsanvisning?

Svirre
04/02/13, 21:13
Trur det er samme tak på 90- 740, men ikke -89 mod.

gl740turbo
04/02/13, 21:16
Trur det er samme tak på 90- 740, men ikke -89 mod.

Er snakk om 95-96modell 945 jeg skal montere på ;)

Svirre
04/02/13, 21:25
Er snakk om 95-96modell 945 jeg skal montere på ;)

Skjønte detta, men lest spørsmålet litt feil :p Trudde du lurte på om 745 hadde samme tak som 945 ;)

Nei, det trur jeg er rimelig likt. I hvertfall vært det at det jeg har sett.

gl740turbo
04/02/13, 21:44
Så skruehullene er der? Bare ikke gjennomborret i takplaten?

Svirre
04/02/13, 21:49
Så skruehullene er der? Bare ikke gjennomborret i takplaten?

På 945'n jeg hadde (1992 mod) så var det mulighet til å borre, men måtte måle opp senter i hvert hull mente jeg å huske. Hvis du tar ned taktrekket litt på den ene sia så dser du veldig lett om det er mulighet for å borre ute større bekymring :)

gl740turbo
04/02/13, 21:54
På 945'n jeg hadde (1992 mod) så var det mulighet til å borre, men måtte måle opp senter i hvert hull mente jeg å huske. Hvis du tar ned taktrekket litt på den ene sia så dser du veldig lett om det er mulighet for å borre ute større bekymring :)

Supert da blir det rails når sommeren nærmer seg :)