PDA

Vis full versjon : ny bil, nye problemer :( girkasse simring.



olemk
25/07/12, 23:00
Hei! var å kjøpte meg en 940 lt 96mod i går:D. uheldighvis slutter morroa der... hos selger tittet jeg under bilen og oppdaget olje langs med mellom akselen og nedover mot bakaksel, spurte om hva oljen kom fra, og han fortalte det var fra oljereturen fra turbo, noe som skulle være et vanlig problem, skulle heller ikke lekke så mye. og skulle kunne enkelt fikses. Kjørte den fra haugesund og hjem til fredrikstad (overkant av 50mil) :S og kjørte den over en smøregrav for å inspisere litt, og oppdager at girkassen, som nylig var bytta, lekker.. det var en m90 kasse, og tilogmed simringen, og olja så ny ut.
så lurer jeg da på om noen tror girkassa kan ha tatt skade av det?
om det skal gå greit å bytte simringen? dette skal vel gå utenfra?
om de har den simringen på volvo?
og hva slags olje bør jeg bytte/etterfylle med?

så også endel oljeklin helt nede ved diff også, men konsentrerer meg om girkassa først.


takker for svar!

olemk
25/07/12, 23:13
Slenger ved et par bilder, vet ikke om de er til stor hjelp men :S
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2569.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2570.jpg

og et bilde av bilen da :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2571.jpg

kermitt
25/07/12, 23:30
Kan være den simringen er feilmontert. Prøv med en ny og sjekk nivået i kassa. Antageligvis har det gått helt bra.

olemk
25/07/12, 23:51
Kan være den simringen er feilmontert. Prøv med en ny og sjekk nivået i kassa. Antageligvis har det gått helt bra. Takker :)

turb00le
26/07/12, 10:06
Gikk fint på min, var omtrent ikke olje igjen i kassa.
(Fant jeg ut etter å ha gira litt for fort opp i tredje gir).

olemk
26/07/12, 17:50
Er mulig forrige eier fyllte for mye olje, han tippet ca 2 liter, og det er jo et par dl for mye? er vel 1,75 som skal på?
kan dette ha skapt et trykk som har presset ut olja? skrudde ut fyllepluggen i sta og der drypper det? selvom det har lekket? :S

og et annet kjapt spm, om det står et 3" eksosanlegg på, og wastegate akkuatoren er shimset ut ca 3-4mm, burde jeg ikke da hatt mer enn 0,2 i ladetrykk? :(

Agrostar
26/07/12, 17:55
Du skal anten ha minst 0,35 eller 0,65 i ladetrykk :p

Dieselsmoke
26/07/12, 21:03
FK har jo 0,35 i grunntrykk vel?

olemk
27/07/12, 08:42
FK har jo 0,35 i grunntrykk vel?
Har lest meg til det et sted ja :P men trykket skulle vel vært mer med shimsing av acuator og 3" eksos?
for 0,2 er for lite uansett? :S
har prøvd å lete litt på forumet etter problemer med lavt trykk, og har funnet årsaker som:
-trykklekasje på luftrør eller intercooler.
-lekkasje i org resirkventil/dump
-dårlig fungerende wastegate acuator.
-kilte wastegatespjeld.

noen som har peiling på hvordan jeg sjekker disse? evt flere årsaker og hvordan jeg feilsøker dem? :)

olemk
27/07/12, 11:44
Har kanskje funnet årsaken! det er en ettermontert dumpventil som står sveiset inn i luftrøret rett før innsug/spjeld. forrige eier sa han hadde koblet den ut fordi den fucket med blandingen, og motoren stoppet. så er det da mulig at siden dumpen ikke er koblet til, at trykket klarer å åpne dumpen?

TicT3
27/07/12, 12:52
Har kanskje funnet årsaken! det er en ettermontert dumpventil som står sveiset inn i luftrøret rett før innsug/spjeld. forrige eier sa han hadde koblet den ut fordi den fucket med blandingen, og motoren stoppet. så er det da mulig at siden dumpen ikke er koblet til, at trykket klarer å åpne dumpen?

Hadde det på FK motorn min men når dumpen slepper ut lufta får ikke LMM målt lufta igjen og da blir det feil blanding, vis jeg husker riktig bruker den mere bensin istedenfor og blande inn med luft.
Motorn vil somregel stoppe vis du ikke gir litt gass igjen etter dumpen dumpa xD. Men kan ikke skjønne hvorfor det skulle skape problemer med trykket, med mindre orginal dumpen er kobla ut.
Hadde aldri sånne problemer når jeg rota med dump på min.

olemk
27/07/12, 14:12
Hadde det på FK motorn min men når dumpen slepper ut lufta får ikke LMM målt lufta igjen og da blir det feil blanding, vis jeg husker riktig bruker den mere bensin istedenfor og blande inn med luft.
Motorn vil somregel stoppe vis du ikke gir litt gass igjen etter dumpen dumpa xD. Men kan ikke skjønne hvorfor det skulle skape problemer med trykket, med mindre orginal dumpen er kobla ut.
Hadde aldri sånne problemer når jeg rota med dump på min.
Tror nemlig fjæra i dumpen er for svak alene, fordi det ikke er noe trykk på nippelen ved pådrag, som det ville vært om den var koblet til. skal prøve å strekke den litt så den kanskje blir litt sterkere :)

TicT3
27/07/12, 17:25
Vis den er åpen er det vel ikke mye futt i bilen xD

olemk
27/07/12, 20:09
Vis den er åpen er det vel ikke mye futt i bilen xD
Nei er ikke åpen xD men jeg tror fjæra på dumpventilen ikke klarer å holde igjen ladetrykket, dumpventilen er av en simpel type, kun et stempel med fjær og kammer bak. ikke sånn som bruker ladetrykk for å holde ventilen lukket.

olemk
27/07/12, 20:22
Prøvde meg litt på paint jeg xD vet ikke om det hjelper noe men :L
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2771.jpg

olemk
28/07/12, 13:02
Fyllte hulrommet bak stempelet med 20kroninger og strakk fjæra en del, så tviler på at trykket skal klare den nå.
tok en testtur, eneste forskjellen jeg merka var en form for suselyd som pleide å være der ved pådrag var vekk, men ladet fortsatt bare 0,2 bar. så prøvde jeg å se over wastegate og acuator, og kom over et rallemikk som ikke så så bra ut, har også hatt en form for skrangle lyd som jeg trodde var et varmeskjold, som jeg nå tror er wastegate-spjeldene :S
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2816.jpg
acuatoren sitter kun i de hvite brakettene med en skrue, som jeg trodde kun var til for å shimse ut acuatoren. med kun det ene festet, så gir acuatoren etter. så når jeg beveger den frem og tilbake klakker det i wastegaten.
ser heller ikke noen måte acuatoren skal sitte på. er den noen som kan se hva som ikke er orginalt her? :L

olemk
28/07/12, 13:16
Fant det ut! :D turboen er en 13g, og accuatoren er fra en 13c. noen som vet hvor jeg har skaffe en accuator til en 13g? :D

olemk
28/07/12, 13:19
Var nok ikke så lett... :( ser ut som kompressorhuset er 13g og turbinhuset er 13c med tanke på plasseringa av festet til accuator og spaken til wastegate.
noen som har noe tips her?
hva vil det evt kreve å bytte kompressorhus, fant et på ebay se xD
http://www.ebay.com/itm/Td04-13c-Turbo-Compressor-wheel-housing-Volvo-/190690168178?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item2c66050d72

takker for all hjelp!

Turbokungen
28/07/12, 13:50
tror du kommer lettere unna med å skaffe en ny/brukt turbo du veit ikke er satt sammen av div deler folk har funnet . for det opplegget på bilen din er ikke helt orginalt ut . sparer deg for mye problemer da

olemk
28/07/12, 14:25
tror du kommer lettere unna med å skaffe en ny/brukt turbo du veit ikke er satt sammen av div deler folk har funnet . for det opplegget på bilen din er ikke helt orginalt ut . sparer deg for mye problemer da

Lønner det seg å handle svenskt da tro? eller prisene ca like?

Turbokungen
28/07/12, 21:45
Er vel lite å spare tror jeg , frakt osv kommer på og . Er nok noen her på forumet som har en 16t turbo liggende vis du søker litt rundt

olemk
29/07/12, 01:34
Er vel lite å spare tror jeg , frakt osv kommer på og . Er nok noen her på forumet som har en 16t turbo liggende vis du søker litt rundt
Passer de originalt grenrør og eksosflens? :)

Turbokungen
29/07/12, 09:40
Ja Skal gjøre det . Jeg hadde 19t på min men der har du to forskjellige eksos hus . Vinklet og ikke .

olemk
29/07/12, 10:06
Ja Skal gjøre det . Jeg hadde 19t på min men der har du to forskjellige eksos hus . Vinklet og ikke .
Er det hvor flensen til grenrøret er vinklet? eller flensen mot eksosrør?
og hva vil være forskjellen på 16t og 19t? og kreves det noe ekstra? dyser, chip evt noe justeringer?.

Turbokungen
29/07/12, 13:30
Er ved eksos . Skal du utnytte en 19t fullt ut. Så bør du ha chip og dyser . Vis du titter på turbotrimming.no så har de god erfaring med et såkalt 300hk oppsett .

Turbokungen
29/07/12, 13:31
En 16t krever vel heller lite endring . Bare å passe på at du ikke lader for mye . En bredbåndslampda er alltid gull å ha .

The Sven
29/07/12, 13:57
Hei, hvis slangen på dumpventilen er kobla av så er det den som lekker ut trykket ditt. Fjern dumpen og plomber hullet f.eks med en flaskekork for å prøve.

olemk
30/07/12, 00:57
Hei, hvis slangen på dumpventilen er kobla av så er det den som lekker ut trykket ditt. Fjern dumpen og plomber hullet f.eks med en flaskekork for å prøve.
Det skal jeg prøve :D
Men er det mulig den jalla acuator løsningen ødelegger for trykket også? Tror resonansen i motoren får den spinkle braketten til å riste, rasler nemlig ganske bra inne i wastegaten, høres godt om jeg legger øret inntil downpipe. Og raslingen forsvinner når jeg drar i acuatoren.

olemk
31/07/12, 20:38
fikk laga meg en ny brakett til acuatoren og fikk det montert. tok en testtur og ladetrykket ligger nå stabilt på 0,6 bar. så lurer jeg på om dette er går greit å kjøre med? har kun 3" eksos, foreløpig. og er det noe jeg bør passe på?

takker for all hjelp! :)

turbohjelle
01/08/12, 08:51
0,6 er orginalt i en ft motor, som er helt lik en fk motor, så det der skal gå bra ja ;)