PDA

Vis full versjon : Godkjenning/montering av Kaplhenke coilovers foran og bak



ChrML
20/12/09, 23:24
Tenkte at innen neste EU så må jeg ha godkjent fjøring så jeg slipper tull med godkjenningen.

Lar dette seg godkjenne? :
Korte coilovers foran til 940 (http://www.kaplhenke.com/index.php?option=com_content&task=view&id=43&Itemid=34)
Coilovers bak til IRS MK1 (http://www.kaplhenke.com/index.php?option=com_content&task=view&id=74&Itemid=34)


Coiloveren bak skal på en MK2 så jeg regner med at det må sveises noen litt bedre fester på bærebruene bak som skal kunne bære vekta av bilen. Regner med at den greia som stikker ut nå for å feste demperen ikke er beregnet på å bære hele bilen, noe den gjør hvis jeg monterer coilovere der.

Noen forslag?

jonass
21/12/09, 00:20
tviler på du får det der godkjent ved et seriøst organ, men derimot en plass der du kjenner noen så ja.

OHKorpan.
21/12/09, 22:10
Tror du kan glemme å få godkjennt senkesett til 960 på en 940 uansett hva du gjør. Husk att dette er trangsynte folk som har en negativ holdning til ombygginger av bil uansett hvor sikkert modifikasjonene blir gjort....
Her det kun det som står på papiret som er intresserer disse gubbene, Det er jo også to forkjellige biler.

ChrML
21/12/09, 22:55
Spørs nok om det ikke blir å ha et par med originale fjørbein som monteres på annet hvert år da, ja :). Samt en bladfjør bak med original høyde.

Refinement!
22/12/09, 01:19
Spørs nok om det ikke blir å ha et par med originale fjørbein som monteres på annet hvert år da, ja :). Samt en bladfjør bak med original høyde.

Det er nok desverre det enkleste

TeamBørnOut
22/12/09, 02:10
de orginale demperfestene tåler påkjenninga. kan kjøre uten nivåmatfjøra og bilen er høy som f :) bare gynger litt mer

ChrML
23/12/09, 21:46
de orginale demperfestene tåler påkjenninga. kan kjøre uten nivåmatfjøra og bilen er høy som f :) bare gynger litt mer
Ah. Helt sikker? Det er en lettelse da, gjør ombygging til coil-over mye lettere :).

Planen var å modifisere over det settet som står i første topic. + Custom stikkaksler, Truetrack og en del nye forringer så trur jeg det blir bra :D.

TeamBørnOut
23/12/09, 23:01
er helt sikker ja. dama har det bak på sin 940 nå :) justerbare
Det er fordi vi ikke har funnet en bladfjør som senker og er stiv.
Så hu kjører med nivåmatfjør og coilovers som tilleggsfjører

ChrML
25/12/09, 17:24
er helt sikker ja. dama har det bak på sin 940 nå :) justerbare
Det er fordi vi ikke har funnet en bladfjør som senker og er stiv.
Så hu kjører med nivåmatfjør og coilovers som tilleggsfjører
Ah oki. Noe av det samme jeg tenkte. Senkenivåmatfjør eller vanlig? Tenkte kanskje vanlig nivåmatfjør blir litt for hard med coilover fjørene i tillegg.

Men er jo lurt med to fjører da. Blir mer progressivt og mindre sigen med vekt bak.

TeamBørnOut
25/12/09, 17:29
Hu har den vanlige fjøra. bilen blir jo lav med den når nivåmat demprene ikke sitterpå!
Når det blir bedre vær ute skal jeg få laget ei bladfjør i stål som er tilpassa bilen. En i oslo som drev å laget dette til lastebil som kunne hjelpetil

ChrML
25/12/09, 18:01
Hu har den vanlige fjøra. bilen blir jo lav med den når nivåmat demprene ikke sitterpå!
Når det blir bedre vær ute skal jeg få laget ei bladfjør i stål som er tilpassa bilen. En i oslo som drev å laget dette til lastebil som kunne hjelpetil
Hmm, hvordan har du/han tenkt å få til dette mtp kjøre egenskaper, karakteristikker osv....

TeamBørnOut
25/12/09, 18:31
Jeg bare måler hvordan fjøra skal se ut når bilen er lastet med 2folk i bilen så finner de ut resten. Det er bedre med ei bladfjør i stål en hva vanlige coilovers er. noen sa det kanskje hadde fungert å gjort om innfestninga bak så man kunne "justere" fjøra på samme måte som man gjør på corvette etc. men det må jeg undersøke mer. det er liksom "omvendt" av hva denne bilen har.
Jeg kom på noe nå! den nivåmatfjøra du har. den kan du prøve å legge ting under (ute ved hjula) til du får høyden du ønsker. Det var gjort på LS90s bil når jeg kjøpte den. det var nok nivåmatfjøra som satt på den. men bygd opp av noe glassfiber greier som gjorde at den ble stivere)

ChrML
25/12/09, 19:12
Jeg bare måler hvordan fjøra skal se ut når bilen er lastet med 2folk i bilen så finner de ut resten. Det er bedre med ei bladfjør i stål en hva vanlige coilovers er. noen sa det kanskje hadde fungert å gjort om innfestninga bak så man kunne "justere" fjøra på samme måte som man gjør på corvette etc. men det må jeg undersøke mer. det er liksom "omvendt" av hva denne bilen har.
Jeg kom på noe nå! den nivåmatfjøra du har. den kan du prøve å legge ting under (ute ved hjula) til du får høyden du ønsker. Det var gjort på LS90s bil når jeg kjøpte den. det var nok nivåmatfjøra som satt på den. men bygd opp av noe glassfiber greier som gjorde at den ble stivere)
Tenkte på det siste der når jeg hadde senkebladfjør. Men monterte vanlig nivåmatfjør istedet som er 4 cm høyere.

Problemet er at den har perfekt høyde når det er ingenting baki, men så fort det kommer noe verktøy eller en person baki så ligger plutselig bilen nedpå gummiknottene, altså sunket 3-4 cm. Altså jeg ser for meg at bilen blir veldig høy ubelastet og perfekt med folk baki hvis jeg bygger den opp sånn.

Hvorfor er ei bladfjør i stål bedre enn en myk senkenivåmatfjør som spenner mest nærmest bunn + coilovers til å justere med? Tenkte at fordelen med coilover er bla justeringa, men forenkler også skruing på bakstillinga seinere ved å ikke ha en sinnsykt stiv fjør å spenne med spansett hver gang.

TeamBørnOut
26/12/09, 02:59
Det er ikke bedre med stål. men jeg ANER ikke hvor man får tak i sånne fjører til normal pris i glassfiber. lurer på hvor volvo fikk sine fra?

ChrML
26/12/09, 13:59
Det er ikke bedre med stål. men jeg ANER ikke hvor man får tak i sånne fjører til normal pris i glassfiber. lurer på hvor volvo fikk sine fra?
Lurte egentlig på hvorfor en bladfjør tilpasset bilen er bedre enn en nivåmatfjør + coilovere justert etter bilen? :)

TeamBørnOut
26/12/09, 14:08
Lurte egentlig på hvorfor en bladfjør tilpasset bilen er bedre enn en nivåmatfjør + coilovere justert etter bilen? :)

Mindre ufjøra vekt en hva nivåmatfjøra + coiloversene gir :)

Men om du merker forskjell er en annen ting. men jeg merker stor forskjell bare i felgvalg. og det har redda meg ut av mye kinky kjøring :D

ChrML
26/12/09, 14:12
Mindre ufjøra vekt en hva nivåmatfjøra + coiloversene gir :)

Men om du merker forskjell er en annen ting. men jeg merker stor forskjell bare i felgvalg. og det har redda meg ut av mye kinky kjøring :D
Good thing! :) Spørs om jeg ikke prøver meg med coiloversa da.

Hva måtte du gjøre for å få montert de? Var det bare å skru rett inn på festet eller måtte du gjøre noe?

TeamBørnOut
26/12/09, 14:16
bare skrudde de rett på. (hadde flaks at orginal foringenesom satt på de passer rett på. så vinklet jeg de bare litt i toppen).
er jævlig fint nå som der er snø. bare legge seg ned bak å sette de på det mykeste å oppleve å få veldig mye bedre veigrep :)

ChrML
26/12/09, 14:18
bare skrudde de rett på. (hadde flaks at orginal foringenesom satt på de passer rett på. så vinklet jeg de bare litt i toppen).
er jævlig fint nå som der er snø. bare legge seg ned bak å sette de på det mykeste å oppleve å få veldig mye bedre veigrep :)
Hmm, trodde det var uniballs i toppen på de så de vinklet seg selv i toppen?

TeamBørnOut
26/12/09, 18:28
Ikke de jeg kjøpte. sitter polly foring i toppen på de bare. justeringa sitter i bunn. lett å komme til når man legger seg ned på bakken

ChrML
26/12/09, 22:24
Ikke de jeg kjøpte. sitter polly foring i toppen på de bare. justeringa sitter i bunn. lett å komme til når man legger seg ned på bakken
Ok. Bøyde du demperen da? Isåfall, hvordan gjorde du det uten å bøye for langt ned eller ødelegge demperen?

TeamBørnOut
27/12/09, 17:44
jeg kan skru av "toppen" på mine. Så jeg laget en ny topp på de bare

ChrML
27/12/09, 19:58
jeg kan skru av "toppen" på mine. Så jeg laget en ny topp på de bare
Derfor jeg er skeptisk når du sier at noe passer rett på :P. Jeg har ikke utstyr til å lage en ny topp til de. Er dette noe du kan hjelpe meg med?

TeamBørnOut
27/12/09, 20:01
De du skal ha er nok ikke lik mine. Dette er justerbare greier. du skulle vell ha de fra pedersens? og der er det vell unibals?
ellers skal jeg hjelpe deg jeg vettu!

ChrML
27/12/09, 20:21
Jeg skal nok ha disse: http://www.kaplhenke.com/index.php?option=com_content&task=view&id=74&Itemid=34

Ut ifra bildet så kan det se ut som det er uniballs i toppen. Ser ut som festestanga på de to demperene står i litt forskjellig vinkel. I bånn er det vanskelig å se.

Edit: Den fra Pedersen ser jo faktisk ikke så værst ut eller da, men da er det det å få vinkla de. Bilstein dempere på de.

TeamBørnOut
27/12/09, 20:53
gå for pedersen sine. det andre er jo vanlige kule koni.. det er jo et sørgelig kapittel...
Er unibals i begge ender på kaplhenke sine.
slike billig koni er så dårlig så jeg har ikke ord! Kjører du på grusvei med mye små dumper på (vaskebrett) så er demprene så jævlig dårlige at de ikke går ut mellom dumpene så dempern står i bunn etter en stund hahaha! jeg trodde det ikke selv. men med 1km grusvei så fikk jeg opplevd dette! søpplete veigrep på alt av føre! pedersen sluttet å selge disse fordi det ikke var godt nok! Jeg skjønner han godt :D
mens hans erfaringer var enda dårligere en mine :D

ChrML
27/12/09, 21:42
gå for pedersen sine. det andre er jo vanlige kule koni.. det er jo et sørgelig kapittel...
Er unibals i begge ender på kaplhenke sine.
slike billig koni er så dårlig så jeg har ikke ord! Kjører du på grusvei med mye små dumper på (vaskebrett) så er demprene så jævlig dårlige at de ikke går ut mellom dumpene så dempern står i bunn etter en stund hahaha! jeg trodde det ikke selv. men med 1km grusvei så fikk jeg opplevd dette! søpplete veigrep på alt av føre! pedersen sluttet å selge disse fordi det ikke var godt nok! Jeg skjønner han godt :D
mens hans erfaringer var enda dårligere en mine :D
Er ikke det en justeringssak? Det er justerbar compression og rebound på de. Uansett så er jeg ikke så fan av koni, nei, så håpet egentlig på å slippe :). Har egentlig alltid tenkt på Koni som to rustne rør som bare er tredd innihverander :P.

Hvordan foreslår du å modifisere Pedersen sine Bilstein coilovere? Ser jo ut som om toppen må kappes av og sveises på vinklet. Er det noe du kan hjelpe meg med hvis jeg stikker innom? ;)

TeamBørnOut
27/12/09, 22:03
Jeg skal ned på pedersen i morgen! jeg skal ta en titt på de da :) er nok mulig å bytte topp på de også!

ChrML
27/12/09, 22:08
Jeg skal ned på pedersen i morgen! jeg skal ta en titt på de da :) er nok mulig å bytte topp på de også!
Oki, takker :).

TeamBørnOut
31/12/09, 13:24
dette glemte jeg å skjekke... skal ned nå snart igjen! men ser ut som om det er et ledd på bildene :)

ChrML
31/12/09, 13:30
http://www.pedersens-racing.no/bil/Volvo_coilover/
http://forum.vccn.no/img-dump/2009/12/2093.jpg

Hmm, ser ikke sånn ut.

TeamBørnOut
31/12/09, 13:34
Vet ikke. men det går å skru av toppen på de hvertfall.
Kjøper du unibal med riktige gjenger så kan du montere rett på den orginale stanga der :)

ChrML
31/12/09, 13:38
Sant. Spørsmålet er hvordan den passer i bånn da :). Det gikk med Bilstein ved å borre opp foringene litt, men er et helvete å få på hver gang og den foringa ser ikke veldig sunn ut lenger etter all den pressinga for å få den på :P.

TeamBørnOut
31/12/09, 13:41
kan få boret ut den orginale eller presset den ut. kanskje passer den da. ellers kan man bare dreie en aluforing eller POM foring :)

ChrML
31/12/09, 13:43
kan få boret ut den orginale eller presset den ut. kanskje passer den da. ellers kan man bare dreie en aluforing eller POM foring :)
Oki. Får se. Hvis de demperene skal på så skal det hvertfall bli bedre enn foringene på Bilstein demperene som er litt oppblåste :).

Men kan hende det blir en stund til, får prøve ideen din med nivåmatfjøra først. :)