PDA

Vis full versjon : Tørking av nyvaska bil



degocostly
25/07/12, 11:48
Lurer på hvordan dere tørker bilene deres etter vask, og hva dere bruker til det? Jeg bruker microfiberduk, men får bestandig noen flekker etter den har tørka helt :s

V50 D3
25/07/12, 12:16
Lurer på hvordan dere tørker bilene deres etter vask, og hva dere bruker til det? Jeg bruker microfiberduk, men får bestandig noen flekker etter den har tørka helt :s

Jeg bruker pusseskinn,men kanskje andre bruker noe annet :D

Hassel
25/07/12, 12:45
Pusseskinn er FYFY!!
Microfiber er kos :)
Flekkene kommer nok av at bilen din ikke er godt polert.. En god beskyttelse på lakken hjelper også veldig på dette :)
Ta en titt på www.dcn.no :) Står masse bra her... Her er en link innenfor sia som gir en god start for nybegynnere!

http://www.detailersclub.no/_/guider/bilpleie-for-dummies-2-r14

:)

V50 D3
25/07/12, 23:34
Pusseskinn er FYFY!!
Microfiber er kos :)
Flekkene kommer nok av at bilen din ikke er godt polert.. En god beskyttelse på lakken hjelper også veldig på dette :)
Ta en titt på www.dcn.no :) Står masse bra her... Her er en link innenfor sia som gir en god start for nybegynnere!

http://www.detailersclub.no/_/guider/bilpleie-for-dummies-2-r14

:)


Er gammel vet du, disse nymotens tingene var ikke oppfunnet i min ungdom :o

Men grei lesing og mye nyttig å lære på linken din ;)

Får vel kjøpe meg en haug med nye produkter :D

Hassel
26/07/12, 10:05
Men vær obs! avhengingskapende ;)

Wahl
26/07/12, 10:32
http://rbtuning.no/new/index.php?route=product/product&path=81_71&product_id=78
Denne ambefales, kjøp 2, bruk en til å ta det verste, så gå over med den andre som er helt tørr etterpå, girett godt resultat :)

Øyvind G
26/07/12, 22:48
Jeg tørker med et MF håndkle som ligner dette (annet navn på mitt, men det ser likt ut). Anbefaler deg å kjøpe 2 stk (Min link (http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=9&products_id=87))
Det som Wahl linker til over her er nok også et godt valg (har ikke testet dette selv).

Har du ok lakkbeskyttelse på bilen, så hjelper dette mye mtp tørking.

Sliter du fortsatt med spor etter tørking, så hjelper det som regel å vaske bilen med ONR (Min link (http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_28_41&products_id=207)). Denne såpen trenger du ikke spyle av. Kun tørke av med MF etter vask. Har brukt denne etter vask noen ganger når det er veldig varmt. Står du i sola så rekker bilen å tørke noen steder før du får tørket og dette lager flekker i lakken.

V50 D3
26/07/12, 23:22
Ja, dette kommer til å koste meg noen kr. ;)

Masse snadder å velge mellom....

850GLTsilver
28/07/12, 21:56
Pusseskinn er FYFY!!
Microfiber er kos :)
Flekkene kommer nok av at bilen din ikke er godt polert.. En god beskyttelse på lakken hjelper også veldig på dette :)
Ta en titt på www.dcn.no :) Står masse bra her... Her er en link innenfor sia som gir en god start for nybegynnere!

http://www.detailersclub.no/_/guider/bilpleie-for-dummies-2-r14

:)

Mikrofiberkluter havner ALDRI på lakken på mine biler.
Du er klar over at mikrofiberklutene består av skarpe tråder som skjærer seg inn i lakk og andre overflater som ikke er harde som glass? Og å skjære i lakken er kos?

Hassel
28/07/12, 23:03
Får jo også ganske forskjellige typer av dem da.. Trenger ikke kjøpe de som du får til en femmer på europris.
Dem jeg har et tatt ripetest med på cd og funker veldig greit. Ingen små vaskeriper på bilen heller!

V50 D3
28/07/12, 23:18
Mikrofiberkluter havner ALDRI på lakken på mine biler.
Du er klar over at mikrofiberklutene består av skarpe tråder som skjærer seg inn i lakk og andre overflater som ikke er harde som glass? Og å skjære i lakken er kos?


Blir helt forvirret her nå.
Hva bruker du til å vaske og tørke bilen med?

Hassel
29/07/12, 10:46
De håndklærne som Øyvind linka til er fine :)

850GLTsilver
29/07/12, 12:06
Får jo også ganske forskjellige typer av dem da.. Trenger ikke kjøpe de som du får til en femmer på europris.
Dem jeg har et tatt ripetest med på cd og funker veldig greit. Ingen små vaskeriper på bilen heller!

Nå er ikke jeg en sånn overivrig showcar-eier, og har i grunnen ikke rare kravene til hvor blank og skjoldefri bilene mine er etter vask.

Greia er at microfiber som fungerer skjærer inn i lakk og lager riper. At enkelte lager mindre riper enn andre er klart, men microfiber-betegnelsen i seg selv er ingen garanti for at man får noe "bedre". Vil bare at folk skal være klar over det også.

Suverent at man deler erfaringer og samler de her inne.
Hva som skulle være galt med å bruke de gode gamle pusseskinnene er for meg en liten gåte.
For når jeg vasker bil, så er møkka og småsteinene som lå på lakken før jeg vasket rett og slett borte. Altså kan de ikke havne i pusseskinnet.
Å holde et pusseskinn i ren tilstand er heller ikke vanskelig så lenge man ikke bruker det til å vaske bilen med.

Har kompiser som har drevet med utstillingsbiler i 40 år som fortsatt i dag benytter pusseskinn før de skal vise frem bilene sine, bare så det er nevnt.
Noe gjør de riktig de også siden skapene fylles med diverse pokaler og slikt. eller?

Så det er ikke så skummelt ville jeg tro, og som sagt, å bruke mikrofiberkluter, som pr. definisjon består av tråder med sylskarpe langsgående kanter er jo ikke noe poeng dersom man bruker microfiberkluter som IKKE lager riper. (Er jo nettopp denne skjærende effekten som er poenget med microfiberkluter.

Høyabsorberende lofri kluter er vel hva vi streber etter, og jeg tviler ikke på at slike selges med påskriften microfiber, uten at de engang inneholder slike.

Til en som spurte hva jeg bruker til å vaske og tørke bilene mine så er svaret: En god bilshampoo, mengder og mengder med vann, og- nettopp- pusseskinn :cool:

Og så det er sagt: NO HARD FEELING gutter/jenter.

Hassel
29/07/12, 12:24
Jaja.. Pusseskinn funker sikkert. Jeg syns ikke det er bra mest på grunn av at det ikke suger nok vann! Og jeg har mine tanker om at du hvis du ikke har klart å få det helt rent enkelte steder på bilen så er microfiber med skånsomt igjen da, det er kun min mening.

Det som er med pusseskinn er at det blir gjerne forbundet med turtelwax sine svamper med såpe... Da blir kombinasjonen heller dårlig.. ;)

V50 D3
29/07/12, 12:46
"850GLTsilver"

(Til en som spurte hva jeg bruker til å vaske og tørke bilene mine så er svaret: En god bilshampoo, mengder og mengder med vann, og- nettopp- pusseskinn)

Det er slik jeg også har gjort i snart 30 år,og alltid fått tilbakemeldinger om at bilene mine har alltid vært blanke,rene og skinnende.

Men kommer til å prøve meg litt frem her ;)

V50 D3
29/07/12, 12:52
Skal også sies at jeg vasker bilen 1-2 ganger i uken,hvis det er skitt på den.

"fruen sier" skal du vaske bilen igjen???? :o

Øyvind G
29/07/12, 13:29
Etter å ha lest den første setningen til mr. 850 her så hadde ikke jeg hvert i tvil om hvem jeg skulle hørt på.
(Sitat fra mr. 850: Nå er ikke jeg en sånn overivrig showcar-eier, og har i grunnen ikke rare kravene til hvor blank og skjoldefri bilene mine er etter vask. )

Vi er alle forskjellige og har forskjellige syn på ting her. Å si at MF lager riper i lakk og i tillegg mene at MF er laget for å lage riper mener jeg er helt på jordet. Tror ikke du vet helt va du snakker om her.

Viktig å huske på at ting utvikler seg hele tiden. Dette gjelder også bilpleie. :)


(PS. No hard feeling's her. Bare deler min mening og erfaring)

V50 D3
29/07/12, 15:32
fikk faktisk ikke med meg den linja der nei :o

Har kjøpt meg vaskehanske,polermaskin m.m.

Microfiber var flott til å gni av polering, så får håpe de gjør samme nytten til å tørke av bilen etter vask.
Kommer til å bestille et par tørkehåndklær av den typen som Øyvind.G linket til her.

Øyvind G
29/07/12, 15:47
fikk faktisk ikke med meg den linja der nei :o

Har kjøpt meg vaskehanske,polermaskin m.m.

Microfiber var flott til å gni av polering, så får håpe de gjør samme nytten til å tørke av bilen etter vask.
Kommer til å bestille et par tørkehåndklær av den typen som Øyvind.G linket til her.

Høres bra ut. :)
kjøp gjerne 2 stk ja pga det er vanskelig å vri vannet ut av de store håndklene.

Når du vasker MF i maskinen husk på å IKKE bruke skyllemiddel. Bruker du det, så blir de vannavstøtende og stive. Skyll gjerne beholderen til skylle middel, så det ikke ligger igjen noe rester.
Bruk. f.eks Milo når du vasker de. Kluter som er veldig møkkete eller fulle av voks ol. kan du gjerme vaske på 60-90 grader. Tørke håndklene som ikke blir så skittene kan du gjerne vaske med 30-50 grader.

V50 D3
29/07/12, 16:40
Høres bra ut. :)
kjøp gjerne 2 stk ja pga det er vanskelig å vri vannet ut av de store håndklene.

Når du vasker MF i maskinen husk på å IKKE bruke skyllemiddel. Bruker du det, så blir de vannavstøtende og stive. Skyll gjerne beholderen til skylle middel, så det ikke ligger igjen noe rester.
Bruk. f.eks Milo når du vasker de. Kluter som er veldig møkkete eller fulle av voks ol. kan du gjerme vaske på 60-90 grader. Tørke håndklene som ikke blir så skittene kan du gjerne vaske med 30-50 grader.


Supert, blir nok mye lakk stell fremover nå ja... :D

Hassel
29/07/12, 19:05
Høres ut som det er rekruttert en ny en! :D

Bare får å si det igjen! Du kommer til å bli gal og det er veeeldig avhengighetsskapende! ;)

V50 D3
29/07/12, 22:46
Høres ut som det er rekruttert en ny en! :D

Bare får å si det igjen! Du kommer til å bli gal og det er veeeldig avhengighetsskapende! ;)

He he, er jo allerede litt smågal jeg da :rolleyes:
Nå får vel kjerringa enda mere å være overgitt for :p

Tørr å være tøff i kjeften her på forumet hvertfall :cool:

Svirre
29/07/12, 22:55
Hårføner er effektivt! Da har du hverken pusseskinn eller noe annet som skraper opp lakken...:p

V50 D3
30/07/12, 00:17
Hårføner er effektivt! Da har du hverken pusseskinn eller noe annet som skraper opp lakken...:p

Ha ha,den går ikke engang jeg på :p

Svirre
30/07/12, 00:40
Jeg har prøvd, og resultatet blei meget bra! Men har man tid til en hel bil??? :p

850GLTsilver
03/08/12, 15:31
Etter å ha lest den første setningen til mr. 850 her så hadde ikke jeg hvert i tvil om hvem jeg skulle hørt på.

Vi er alle forskjellige og har forskjellige syn på ting her. Å si at MF lager riper i lakk og i tillegg mene at MF er laget for å lage riper mener jeg er helt på jordet. Tror ikke du vet helt va du snakker om her.

Viktig å huske på at ting utvikler seg hele tiden. Dette gjelder også bilpleie. :)


(PS. No hard feeling's her. Bare deler min mening og erfaring)

Beklager unge mann, men "helt på jordet" er jeg slettes ikke.
Microfiber er fiber som "skjærer" møkka av overflatene de sitter på.
Jeg har drevet vaskefirma i 15 år, så jeg har i tillegg til å være alminnelig interressert i produktene også dette man kan kalle proffesjonell kjennskap til de. At du misoppfatter det til å være at de er laget for å lage riper får man skrive på kontoen for kreativ lesning.
Dersom du følger denne (http://en.wikipedia.org/wiki/Microfiber) linken, så vil du litt ned på siden der se hvordan microfiber ser ut (i tverrsnitt) og du vil se at den i motsetning til bommullsfiberen den er sammenlignet med har flere skarpe kanter beregnet for å skrape av møkka av overflaten. Legg merke til at det i omtalen nevnes at microfiber gjerne benyttes for å fjerne voks av billakk, noe som neppe er en egenskap man streber etter å ha i et produkt ment å bruke på billakk?

Men jo, jeg vet hva microfiber er.
Jeg vet hva egenskapene til microfiber er.
OG, jeg VET det er designet hundrevis, for ikke å si tusenvis av varianter på temaet, hvor mange av variantene ikke engang ER microfiber. Noe som faktisk gjør det vanskelig å egentlig diskutere hva det hele dreier seg om.
Feil microfiber kan lett matte ned lakk, fjerne voks, ja, rett og slett ødelegge finishen man ønsker å oppnå.
Hvis du mener det er feil å advare mot dette, så for all del.

Og jeg gjentar: Dersom klutene det vises til faktisk fungerer uten å lage noen problemer på lakken, så for all del bruk de.
Jeg har tilgode å finne noe feil på RENE pusseskinn som middel til å fjerne vann på lakk etter vask.
Kun idioter benytter pusseskinn som er fulle av skitt og sand for å tørke bilen eller?


(None taken, men som du skjønner så er det ikke uten erfaring man uttaler seg her heller :cool:

Jeg deler også gjerne av min erfaring, og tar høyde for at ting utvikler seg ja. :D

Øyvind G
03/08/12, 17:41
Beklager unge mann, men "helt på jordet" er jeg slettes ikke.
Microfiber er fiber som "skjærer" møkka av overflatene de sitter på.
Jeg har drevet vaskefirma i 15 år, så jeg har i tillegg til å være alminnelig interressert i produktene også dette man kan kalle proffesjonell kjennskap til de. At du misoppfatter det til å være at de er laget for å lage riper får man skrive på kontoen for kreativ lesning.
Dersom du følger denne (http://en.wikipedia.org/wiki/Microfiber) linken, så vil du litt ned på siden der se hvordan microfiber ser ut (i tverrsnitt) og du vil se at den i motsetning til bommullsfiberen den er sammenlignet med har flere skarpe kanter beregnet for å skrape av møkka av overflaten. Legg merke til at det i omtalen nevnes at microfiber gjerne benyttes for å fjerne voks av billakk, noe som neppe er en egenskap man streber etter å ha i et produkt ment å bruke på billakk?

Men jo, jeg vet hva microfiber er.
Jeg vet hva egenskapene til microfiber er.
OG, jeg VET det er designet hundrevis, for ikke å si tusenvis av varianter på temaet, hvor mange av variantene ikke engang ER microfiber. Noe som faktisk gjør det vanskelig å egentlig diskutere hva det hele dreier seg om.
Feil microfiber kan lett matte ned lakk, fjerne voks, ja, rett og slett ødelegge finishen man ønsker å oppnå.
Hvis du mener det er feil å advare mot dette, så for all del.

Og jeg gjentar: Dersom klutene det vises til faktisk fungerer uten å lage noen problemer på lakken, så for all del bruk de.
Jeg har tilgode å finne noe feil på RENE pusseskinn som middel til å fjerne vann på lakk etter vask.
Kun idioter benytter pusseskinn som er fulle av skitt og sand for å tørke bilen eller?


(None taken, men som du skjønner så er det ikke uten erfaring man uttaler seg her heller :cool:

Jeg deler også gjerne av min erfaring, og tar høyde for at ting utvikler seg ja. :D

Synes det er rart at klutene mine skal ha skjærende effekt når lakken ser slik ut etter jeg har tørket over lakken med kluten.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/1478.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/2089.jpg

Er lakken 100% ren, så får du ikke riper med skinnet nei. Ligger det noe igjen på lakken som ikke gikk vekk når du vasket som løsner ved tørking, så vil do dra dette bortover lakken og lage riper.

Hva bruker du til å tørke av voks osv med?

andersg
03/08/12, 21:37
Ekstra spennede å nevne at lakken Øyvind.G legger ut bilde av er originallakk på en 940 uten klarlakk som nærmer seg 800 000km.

Øyvind G
03/08/12, 22:32
Ekstra spennede å nevne at lakken Øyvind.G legger ut bilde av er originallakk på en 940 uten klarlakk som nærmer seg 800 000km.

Det er klarlakk på den og bilen har gått ca. 705 000km
Begynner du å bli susete Gundersen?

andersg
04/08/12, 00:34
Feriemodus...
Trodde 019 var tett svart uten klarlakk og The Sven sin gamle sedan var den sjeldne fargen med klarlakk. Kanskje den var metallic svart, husker ikke. :p
705 000 er et beite det og!

andersg
04/08/12, 00:44
Uansett, når det mykeste mikrofiberhåndklet jeg sitter her med i hånda blir anbefalt av produsenten å ripeteste ved å gnukke så hardt jeg bare faen kan på en cd-plate, så stoler jeg på at mikrofiber av god kvalitet laget spesifikt til bilpleie er mer effektivt enn et tynt, flatt pusseskinn på 25x25cm uten noe volum eller dybde til å suge vann. Hvor mange skinn går til å tørke en hel bil egentlig så den blir skjoldefri? Må være en god håndfull. :p

EDIT: cd-plata har blitt gnudd på med (u)gjevne mellomrom siden jeg kjøpte klutene for 6mnd siden og er fortsatt ripefri. Fin test for å se om håndkleet fortsatt er fluffy nok. :)

Øyvind G
04/08/12, 09:56
Uansett, når det mykeste mikrofiberhåndklet jeg sitter her med i hånda blir anbefalt av produsenten å ripeteste ved å gnukke så hardt jeg bare faen kan på en cd-plate, så stoler jeg på at mikrofiber av god kvalitet laget spesifikt til bilpleie er mer effektivt enn et tynt, flatt pusseskinn på 25x25cm uten noe volum eller dybde til å suge vann. Hvor mange skinn går til å tørke en hel bil egentlig så den blir skjoldefri? Må være en god håndfull. :p

EDIT: cd-plata har blitt gnudd på med (u)gjevne mellomrom siden jeg kjøpte klutene for 6mnd siden og er fortsatt ripefri. Fin test for å se om håndkleet fortsatt er fluffy nok. :)

Det som faktisk er fint med skinn er at det har en vanvittig god sugeevne og er veldig lett å vri opp. 1 Skinn holder i masse vis for de som vil bruke det.

Selv bruker jeg (og anbefaler) 2 stk MF håndkler (som er beregnet til tørk av bil) når jeg tørker bilen min. Føler jeg kan anbefale og bruke dette når jeg har nesten ripefri bil selv om bilen har blitt vasket å tørket mange ganger etter lakk korrigeringen.

Får du ikke riper på cd-platen, så riper den heller ikke på lakken. CD plate er mykere enn de fleste lakktyper, så dette er en grei måte å teste MF på hvis man er usikker.

850GLTsilver
07/08/12, 18:36
Synes det er rart at klutene mine skal ha skjærende effekt når lakken ser slik ut etter jeg har tørket over lakken med kluten.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/1478.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/2089.jpg

Er lakken 100% ren, så får du ikke riper med skinnet nei. Ligger det noe igjen på lakken som ikke gikk vekk når du vasket som løsner ved tørking, så vil do dra dette bortover lakken og lage riper.

Hva bruker du til å tørke av voks osv med?

Den skjærende effekten fungerer på den måten at du vil matte ned overflaten etter gjentatte behandlinger.
Du fjerner også voks og andre ting som ligger på lakken for å beskytte den, noe som sikkert er en fordel dersom du skal etterbehandle lakken etter vask og tørk.

Disse mykeste MF-klutene er vel neppe "ekte" MF, men det tar seg fint ut å kalle de det.

For å fjerne voks og rester etter andre ting som er havnet på lakken, kan man gjerne benytte en litt "grov" microfiberklut. Der er de veldig bra.

Men til å tørke av bilen etter vask, for deretter å ikke skulle gjøre annet enn å nyte resultatet: Pusseskinn.

apex_s2k
08/08/12, 14:32
Pusseskinn er og blir fandens verk. Tror du trenger å ta noen timer inne på www.dcn.no , 850GLTsilver. ;)

volvoRsport
08/08/12, 16:18
Pusseskinn er og blir fandens verk. Tror du trenger å ta noen timer inne på www.dcn.no , 850GLTsilver. ;)

Pusseskinn på ren bil er da ikke noe problem, er først når det kommer noe mellom pusseskinnet og lakken det ikke er så stas. Pusseskinn er også mye mer enn Turtle Wax sitt, Innotec sitt av waffle type er f.eks. helt kurrant, god absorberingsevne også.

apex_s2k
09/08/12, 13:51
Pusseskinn på ren bil er da ikke noe problem, er først når det kommer noe mellom pusseskinnet og lakken det ikke er så stas. Pusseskinn er også mye mer enn Turtle Wax sitt, Innotec sitt av waffle type er f.eks. helt kurrant, god absorberingsevne også.

Helt rent pusseskinn på helt ren bil er i og for seg ikke noe problem. Men pusseskinnet er sjelden helt rent. Og det er ikke bestandig bilen er helt gullende ren heller. Sitter veldig ofte ett eller annet i diverse kriker og kroker som er oversett, eller ikke har løsnet i vasken/forvasken. Og får du det i pusseskinnet, så kan det bli riper.
Med et microfiber tørkehandkle eller lignende som ikke har så hard overflate som pusseskinnet, så har møkka et sted å gå annet enn å ligge mellom to "harde" flater og bli gnidd rundt. Og dermed er det mindre sannsynlighet for riper i lakken.
Et tørkehandkle bør/skal vaskes hver gang etter bruk.
Når vasket dere som sverger til pusseskinn dette rent i en vaskemaskin??? ;)

Og tygg litt på navnet... Det heter PUSSEskinn. Klinger vel litt bedre med tørkehandkle når du tenker på at det skal i kontakt med lakken, gjør det ikke?? :P Man skal jo tørke, og ikke pusse.
I rest my case.

V50 D3
14/08/12, 21:17
Har nå fått polert bilen..
Brukte microfiber til å tørke bilen etter vask, og til å ta bort poleringen med.
Brukte en annen microfiber klut til å fjerne sealeren med.

Det er det beste jeg noen gang har prøvd,bilen ser ut som et speil :D

Takker dere alle for gode råd her, og da spesielt Øyvind.G ;););)

Bassan
17/08/12, 12:24
Kvalitets microfiber håndkle er bedre enn pusseskinn unasset hvordan man viri og vrenger på det:-)

V50 D3
17/08/12, 23:45
Kvalitets microfiber håndkle er bedre enn pusseskinn unasset hvordan man viri og vrenger på det:-)

Helt enig, etter å ha prøvd det.

No return.. :cool: