PDA

Vis full versjon : Us lys med DRL



mister j
24/07/12, 18:59
Noen sim jobber på Volvo her som har forsøkt/ kan forklare meg hvordan denne SW'en virker?

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2350.jpg


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone ;)

Vatnehol
24/07/12, 21:05
v70r og s60r har drl light istede for langlys, siden de har bixenon så løfter xenon lyset seg når du skrur på langlys på de. europiske modeller har bixenon og langlys.
du kan se på glasset på usa r lykter at det er gromsete og riflete over den langlyset skal vere menst på eu lys så er der klar glass.

mister j
24/07/12, 22:05
Ikke nødvendigvis at alle er med frostet glass. Etter 05 er det vanlige lykter.
Det jeg kan finne ut etter litt goggling;), er at når DRL er aktivisert, så lyser/gløder langlyset med 6v, og kan også brukes som vanlig langlys når vanlig lys er aktivert.
Med lysbryter i pos 0 vil den innendørs skumringsbryteren bestemme om den vil bruke DRL lys (6v i langlyset), eller vanlig lys, når det blir for mørkt.
Har også kikket i el-skjemaene til min bil, og funnet ut at DRL har egen kabel fra CEM til lyktene...
Mitt spørsmål er da: Kan man laste denne SW, montere rele'et som sannsynligvis mangler, kutte kabelen av før lykta og bruke dette signalet til å styre et 6v rele, som igjen styrer mine ny-innkjøpte LED DRL lamper?
I praksis vil man da få samme funksjon som nye biler med LED DRL lys orginalmontert :o

Morgis
14/06/15, 21:58
standard H7 / 9005 pærer i disse bak "frosteglasset" ?
Funnet ut hvilken software som kombinerer 6volt drl samt 12v fjernlys ?
Virker som de fleste bare har 6volts DRL funkjsonen
5088


Programming control module
Programming daytime running lamps
Three different daytime running light functions can be programmed:

It is also possible to program daytime running lamp status: Always on, Activated by sensor and Off.

Daytime running lamp function

1. Low beam in all switch positions except the parking lamp position (Flex zero)
Position light switch:

OFF: Parking and daytime running lamps or Bi-Xenon lamps are activated based on the signal from the twilight sensor.

Parking lamps: Only parking lamps activated.

ON: Parking and Bi-Xenon lamps are activated.

2. Light switch works as follows: Off, Parking lamps and Low beam (Flexstd).
Position light switch:

OFF: Daytime running lamps are activated. If the twilight sensor registers insufficient light, all lighting is switched off (Bi-Xenon lamps are not activated).

Parking lamps: Only parking lamps activated.

ON: Parking and Bi-Xenon lamps are activated.

3. Low beam always on regardless of the position of the light switch (Flex low).
Position light switch:

OFF: Parking and daytime running lamps or Bi-Xenon lamps are activated based on the signal from the twilight sensor.

Parking lamps: Parking and Bi-Xenon lamps are activated.

ON: Parking and Bi-Xenon lamps are activated.

4. Stop
Restore the vehicle's default setting. For information on reading the vehicle's default setting, see Vehicle configuration, Low beam function.

Daytime running lamp status

1. Daytime running lamp status. Always on.
Parking and daytime running lamps or Bi-Xenon lamps are always activated when the light switch is in the OFF position.

2. Daytime running lamp status. Activated by sensor.
Parking and daytime running lamps or Bi-Xenon lamps are activated based on the signal from the twilight sensor. The daytime running lamp functions Flex zero, Flexstd and Flex low are only operational when the light switch is in the OFF position if daytime running lamp status is set to Activated by sensor.

3. Daytime running lamp status. Off.
Parking and daytime running lamps or Bi-Xenon lamps are not activated when the light switch is in the OFF position.

MadAss
09/08/15, 09:51
Det jeg har funnet ut med litt googling, er at US programvaren har DRL lys med parklys. Om en velger CN (Canada) versjonen vil en få DRL lys uten parklys. Så CN versjonen vil være mest lik dagens biler.
Disse programvarene kan kun lastes opp til 2004 modeller. Etter dette er det programmering via Vida.

Jeg har nå forsøkt å få dette til på min egen 2006 XC70, men uten hell så langt. Fikk ikke spenning ut fra CEM på pinne B:8 og B:9.
Må forske videre på dette..

Jimbojama
09/08/15, 10:32
Da slenger jeg meg på interesselista! Holder på med dette selv om dagen, men har ikke vært klar over denne varianten så foreløpig sitter jeg bare med et virrvarr av koblingsskjema for å bruke relé og signaler fra ymse duppeditter til å styre det.
Skal se om jeg kan få noe mer ut av CEM hos meg, og legge inn resultatene her. =) Dette gjelder da en 07 XC70.

FroBe
09/08/15, 10:48
Det er mulig det er en liten digresjon, men det er vanligvis bare tre måter å mate hovedlykter med 6V og 2A hver:
- Passivt, med en 3 ohm effektmotstand (12W = varm) i serie med spenningen til hver pære. Da kan man ha et rele for hver lykt som kortslutter motstanden og gir full spenning/effekt.
- Aktivt, med elektronikk som kan regulere 12V ned til 6V og kunne levere minst 6A. Burde være mulig å designe slik at man ikke trenger et mekanisk rele til å koble inn eller ut, kun et signal fra CEM.
- Simpelt, ved å seriekoble to pærer til 12V vil hver pære få 6V hver. Hvis den ene pæren har strømbryter (rele) på pluss-siden og den andre på minus-siden kan man aktivisere dem med enkelt ekstra-rele som kobler disse endene sammen.

SnurrDass
09/08/15, 11:07
Jeg ser på nød blink lampa. De lyser opp når det blir mørkere. Går det ikke ann å bruke det signalet?
Da vil DRL slå seg automatisk av og på. Hvis man kobler sette opp mot hovedlys så har man et full automatisk system. Eller er dette mye pes å få til?

V70 05 D5 xenon

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

MadAss
09/08/15, 12:10
Ut i fra det jeg og Locked har funnet ut, så er det kun R'ene som har DRL i fjernlysreflektoren i amerika.
I tillegg får en også DRL i tåkelyktene på XC90 fra 2007 med programvarenr 31373015. Dette er ikke mulig å laste på annet enn XC90.

Både R og XC90 har samme CEM som de andre på P2 plattformen (iallefall fra 2005).

Sidene R'ene bruker fjernlysreflektoren, og kun har fjernlys via Bi-Xenon, kan det være noe med at en må få "fjernet" fjernlysdelen fra bilen. Mulig det er nok å ta ut sikringene til fjernlyset, slik at CEM registrerer at det ikke finnes belastning på denne kretsen. Tviler på det i grunn, men er jo bare en tanke. Skal teste dette ut i neste uke.

Her skulle en trolig hatt noen gode programmerere som kan endre carconfig for å få aktivert DRL.

Morgis
09/08/15, 12:44
Det er en egen 6-7volt strømkabel fra CEM til DRL "fjernlyset" på US Rbilene.
Dem bruker 50watts pære på halv effekt.

Burde være mulig å benytte 2 dioder som gjør at halogenfjernlyspæren kan fungere som både fjernlys og DRL.

MadAss
09/08/15, 12:59
Det er en egen 6-7volt strømkabel fra CEM til DRL "fjernlyset" på US Rbilene.
Dem bruker 50watts pære på halv effekt.

Burde være mulig å benytte 2 dioder som gjør at halogenfjernlyspæren kan fungere som både fjernlys og DRL.

Er dette som er pinne B:8 og B:9 i CEM, men får ikke signal ut fra CEM selv om det er programmert i Vida at varsellys/DRL er aktivert.

Morgis
09/08/15, 13:03
Software for US DRL må være lagt inn også, og software for automatisk DRL må være lagt inn

MadAss
09/08/15, 13:06
Software for US DRL må være lagt inn også, og software for automatisk DRL må være lagt inn

Ikke mulig å laste programvare på 2005 og nyere. Der er det kun aktivering via vida. Har testet alt som finnes av programvarer, men ingenting går inn.

Noen som har fått dette til på -2004 ved lasting av programvare?

MadAss
09/08/15, 13:12
Her prøvde jeg å flytte tåkelyskablene til DRL pinnene. Målt også på pinnene, men ingen spenning der og nærlyset er tent hele tiden.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/453.jpg (http://s122.photobucket.com/user/mad-ass88/media/20150808_175332.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/456.jpg (http://s122.photobucket.com/user/mad-ass88/media/20150808_184007.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/457.jpg (http://s122.photobucket.com/user/mad-ass88/media/1439109013142.jpg.html)

Morgis
09/08/15, 13:17
Tror det er kun 2005-2007 R som har DRL

MadAss
13/08/15, 20:16
Ut i fra dagens forskning har jeg kommet fram til følgende:

2005 og 2006 modellene ser ikke ut til å være mulig å få DRL på.

Lastet DRL programvaren for XC90 på en 2008 S60 i dag.
Den gikk rett inn, og den bilen har nå fått automatisk DRL via tåkelysene slik som XC90en har. Denne trenger ingen omkobling av kablene.

Hva angår 2004 modeller og eldre vet jeg ikke, men her er det trolig mulig å laste en annen programvare på disse. Men da må nok en koble om i CEM.

Jakke
20/08/15, 18:40
DRL i tåkelys på -04 og forsåvidt nyere får man jo fra CFE-boksen man kan kjøpe. Om det er aktuelt.

Vært gøy å kobla om 0 så det ble automatiske kjørelys.

Morgis
21/12/15, 22:20
Noe nytt her Madass?
Fungerer automatisk DRL på 2006+ uten "auto" lysbryterstillingen som kom på senere xc90 ?
Om den software går inn, da går kanskje US DRL software også inn på 2006+ modellene?

mrstfu Mod for dunfrid, Shake?

mrstfu
22/12/15, 01:03
Høres ut som noe jeg kunne likt, ja. At posisjon 0 på bryteren går automatisk til tåke og park.

Morgis
22/12/15, 01:49
Ser ut som eneste forskjell er et nytt symbol på "tåkelysbryteren".
Så antageligvis vil original lysbryter med tåkelys gjøre samme nytte.
Om man er skikkelig kresen, kan man demontere en 2010+ XC90 lysbryter for å få riktig symbol på knapp :)

Lurer på om XC90 DRL er noe ala V50 sin DRL hvor kun grøftelys lyser på dagtid.
Ved skumring, slåes kjørelys, parklys og baklys på automatisk.

5347

mrstfu
22/12/15, 02:10
Jeg har mista tråden litt her, men er det altså mulig ved programvare å få programmert inn tåke og park i posisjon 0 på bryteren, med tåkelys auto av med bryter på nærlys?

MadAss
22/12/15, 10:05
Noe nytt her Madass?
Fungerer automatisk DRL på 2006+ uten "auto" lysbryterstillingen som kom på senere xc90 ?
Om den software går inn, da går kanskje US DRL software også inn på 2006+ modellene?

mrstfu Mod for dunfrid, Shake?
Prøvde med alle programvarer som finnes, i tillegg til å prøve å kalibrere CEM, men 05 og 06 er sperret fra Volvo for å kunne legge inn SW for DRL. Ser ut til å vere sperre på chassinr.

Original tåkelysbryter fungerer fint å bruke på 07 modeller og nyere. Samme funksjon som XC90

mrstfu
22/12/15, 10:22
Så det er mulig på 2007 V70 (reg desember 2006) med DRL-funksjon i tåkelys på originale brytere? Kun softwareendring?

MadAss
22/12/15, 10:31
Jeg har ikke testet på 07 modellen, men bla ut i fra tilbehørskatalogen til XC90, så får en DRL lys fra 07. Er denne programvaren til XC90, jeg lastet inn på en 08 S60.

Jeg har lagt merke til at det er flere programvarer som er sperret på 05 og 06. I tillegg sliter jo også andre leverandører å levere spesialprogramvare (omprog. av CEM) til akkurat disse modellene. Så ut i fra dette, har jeg konkludert med at 07 og nyere bør DRL programvaren fungere på.

mrstfu
22/12/15, 11:50
Hva kan man anta at slik programvare koster på Volvo? Hadde vært interessant å svinge innom med en spesifikk programvarekode og fått det lastet opp.

C.Erstad
22/12/15, 14:01
Hva kan man anta at slik programvare koster på Volvo? Hadde vært interessant å svinge innom med en spesifikk programvarekode og fått det lastet opp.

Bare SW koster 266kr.

mrstfu
22/12/15, 14:04
Og denne softwaren vil teoretisk la posisjon 0 bli til DRL, som kan programmeres til å være tåkelysa?

Morgis
22/12/15, 16:21
DRL blir da tåkelysene ja

Erik 850
23/12/15, 16:17
Dette virker interessant. Er dette noe som og kan fungere på '09 S60?

Jeg har Volvotech CFE, men her støttes ikke park/tåkelys i pos. 0 på '05-

aarnes
25/12/15, 23:50
Interessant dette MadAss
Jeg skal svinge innom det lokale verkstedet og gjøre et forsøk på å laste SW.
Erik 850
Det bør fungere på en 09 S60 også - HVIS det fungerer på 07 V70 men jeg tviler på at noen vil garantere det ;)


Hva kan man anta at slik programvare koster på Volvo? Hadde vært interessant å svinge innom med en spesifikk programvarekode og fått det lastet opp.

Husk at de fleste verksteder fort tar en 1000lapp for å gjøre jobben :p

MadAss
25/12/15, 23:54
Interessant dette MadAss
Jeg skal svinge innom det lokale verkstedet og gjøre et forsøk på å laste SW.
Erik 850
Det bør fungere på en 09 S60 også - HVIS det fungerer på 07 V70 men jeg tviler på at noen vil garantere det ;)



Husk at de fleste verksteder fort tar en 1000lapp for å gjøre jobben :p

Mener det var 31338948 vi lastet inn. Operasjonsnr 36004 - Programmering av styreenhet, bruker å ligge nå på rundt 500 kr (er litt lokale variasjoner)

aarnes
26/12/15, 00:01
Nå har jeg sjekket i VIDA , og det er samme delenummer for "DRL applikation" til MIN '07 V70 (Juli 2007) og en random XC90 2008 modell.
Delenr: 31338948
Dette er via "Mjukvare" og lagt inn chassinummer.

Det som er rart, er når jeg søker på delenr for software så kommer kun XC90 opp - altså reversert søking.


mrstfu :
Samme delenr kommer opp på ditt chassinummer via mjukvara.

Finner ellers nada informasjon om DRL på disse bilene, så dette blir spennende å prøve!

Edit: MYE info her:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?167104-VIDA-Here-s-how-to-adjust-DRL-Lighting-Modes

Edit2:
Googling ga meg dette: http://accessories.volvocars.com/no-no/XC90(-14)/Accessories/Document/VCC-482743/2007
Ble ikke veldig mye klokere.

Edit3:
Les her; https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=pl&tl=en&u=http%3A%2F%2Fvolvoforum.pl%2Fviewtopic.php%3Ff%3 D45%26t%3D54463%26start%3D15
Ser ut som tåkelysfunksjonen blir borte når man har DRL-applikasjon.
Altså at man ikke kan ha kjørelys og tåkelys samtidig.

aarnes
26/12/15, 00:08
Nå har jeg sjekket i VIDA , og det er samme delenummer for "DRL applikation" til MIN '07 V70 (Juli 2007) og en random XC90 2008 modell.
Delenr: 31338948
Dette er via "Mjukvare" og lagt inn chassinummer.

Det som er rart, er når jeg søker på delenr for software så kommer kun XC90 opp - altså reversert søking.


mrstfu :
Samme delenr kommer opp på ditt chassinummer via mjukvara.

Finner ellers nada informasjon om DRL på disse bilene, så dette blir spennende å prøve!

Edit: MYE info her:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?167104-VIDA-Here-s-how-to-adjust-DRL-Lighting-Modes

Det som dog er viktig her, er at i US kaller man ofte "Auto på" for DRL.
Altså det som vi har på posisjon 0 - lys på - kan kalles for DRL i US.
Det virker som det er det linken over relaterer til.
Jeg har vært innom de innstillingene tidligere, men navnene på funksjonene og programmeringene gir absolutt null mening.

mrstfu
26/12/15, 00:11
Nå har jeg sjekket i VIDA , og det er samme delenummer for "DRL applikation" til MIN '07 V70 (Juli 2007) og en random XC90 2008 modell.
Delenr: 31338948
Dette er via "Mjukvare" og lagt inn chassinummer.

Det som er rart, er når jeg søker på delenr for software så kommer kun XC90 opp - altså reversert søking.


mrstfu :
Samme delenr kommer opp på ditt chassinummer via mjukvara.

Finner ellers nada informasjon om DRL på disse bilene, så dette blir spennende å prøve!

Edit: MYE info her:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?167104-VIDA-Here-s-how-to-adjust-DRL-Lighting-Modes

Edit2:
Googling ga meg dette: http://accessories.volvocars.com/no-no/XC90(-14)/Accessories/Document/VCC-482743/2007
Ble ikke veldig mye klokere.

Sweet. Var litt engstelig, min er førstegangsregga seint i desember 2006, så antok at jeg lå i grenseland der. Si fra om hvordan det går da, hadde vært knall å kunne ha bare markeringslysa og tåkelysa på i fronten uten å måtte nappe pærer.

MadAss
26/12/15, 00:12
Nå har jeg sjekket i VIDA , og det er samme delenummer for "DRL applikation" til MIN '07 V70 (Juli 2007) og en random XC90 2008 modell.
Delenr: 31338948
Dette er via "Mjukvare" og lagt inn chassinummer.

Det som er rart, er når jeg søker på delenr for software så kommer kun XC90 opp - altså reversert søking.


mrstfu :
Samme delenr kommer opp på ditt chassinummer via mjukvara.

Finner ellers nada informasjon om DRL på disse bilene, så dette blir spennende å prøve!

Edit: MYE info her:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?167104-VIDA-Here-s-how-to-adjust-DRL-Lighting-Modes

Edit2:
Googling ga meg dette: http://accessories.volvocars.com/no-no/XC90(-14)/Accessories/Document/VCC-482743/2007
Ble ikke veldig mye klokere.

Denne programvaren er egentlig kun til XC90. Men den gikk som sagt inn på en S60 08 modell. Tror jeg prøvde å legge inn VIN nr til en V70 07-08 modell og prøve å legge inn programvaren uten at bilen var tilkoblet. Fikk i hvertfall lastet ned programvaren, noe jeg ikke fikk med min 06.

aarnes
26/12/15, 00:12
Sweet. Var litt engstelig, min er førstegangsregga seint i desember 2006, så antok at jeg lå i grenseland der. Si fra om hvordan det går da, hadde vært knall å kunne ha bare markeringslysa og tåkelysa på i fronten uten å måtte nappe pærer.

markeringslysa får strøm fra parklysa, så du må nok nappe pærer uansett skal du se.

mrstfu
26/12/15, 00:18
Da blir det noe canbusmotstander der da, evt legge pæra løst i lampehuset.

vangsfreaken
26/12/15, 14:10
markeringslysa får strøm fra parklysa, så du må nok nappe pærer uansett skal du se.
Er det bare dratt ledning fra den ene til den andre? Kjekt å vite for de av oss som vil ha us-blink på biler med facelift :)

Da blir det noe canbusmotstander der da, evt legge pæra løst i lampehuset.
Er du sikker på at det er nødvendig? Den reagerer jo ikke på om man setter i ledpærer, så det kan godt hende man kan koble de ifra helt.

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

mrstfu
26/12/15, 14:40
Er det bare dratt ledning fra den ene til den andre? Kjekt å vite for de av oss som vil ha us-blink på biler med facelift :)

Er du sikker på at det er nødvendig? Den reagerer jo ikke på om man setter i ledpærer, så det kan godt hende man kan koble de ifra helt.

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Er ikke sikker, er bare vant til pærevarsling på parklys - og jeg antok at den er mer intelligent enn å sammenligne strømtrekket mellom høyre og venstre.

Forrige eier satte inn blåhvite LED i parklysa, ser helt jalla ut. Kunne tenkt meg å kun kjøre med tåkelys og markeringslysa på hjørnet, blir litt US-feel over det.

vangsfreaken
26/12/15, 15:46
Er ikke sikker, er bare vant til pærevarsling på parklys - og jeg antok at den er mer intelligent enn å sammenligne strømtrekket mellom høyre og venstre.

Forrige eier satte inn blåhvite LED i parklysa, ser helt jalla ut. Kunne tenkt meg å kun kjøre med tåkelys og markeringslysa på hjørnet, blir litt US-feel over det.
Det er i alle fall ingen varsling på markeringslys, så det er ikke sikkert den bryr seg om du napper bort noen ledpærer heller...

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

vangsfreaken
26/12/15, 20:19
Ingen varsling på parklys, kjør på.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/761.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/762.jpg
Men jeg lurer fortsatt på om parklys og markeringslys er kobla sammen? Kan man koble us-blink på markeringslyset, eller blir det krøll? Ser for meg at det er lettere enn å hente strøm inni hovedlykta.

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

ojacobs1
26/12/15, 21:53
Markeringslyset er henta fra parklysledning på min 08 iallefall...

Tapatalk

vangsfreaken
26/12/15, 22:45
Markeringslyset er henta fra parklysledning på min 08 iallefall...

Tapatalk
Da er det lov å tro at det er det her å, å da burde det ikke være noe i veien for å koble seg innom der :)

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

aarnes
27/12/15, 03:06
Ingen varsling på parklys, kjør på. http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/761.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/762.jpg
Men jeg lurer fortsatt på om parklys og markeringslys er kobla sammen? Kan man koble us-blink på markeringslyset, eller blir det krøll? Ser for meg at det er lettere enn å hente strøm inni hovedlykta.

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Som jeg skrev tidligere, strøm til markeringslys kommer fra parklysene...

vangsfreaken
27/12/15, 04:20
Som jeg skrev tidligere, strøm til markeringslys kommer fra parklysene...
Den er grei! Ville bare være sikker siden det ikke sto veldig mye om emnet :)

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

locked
28/12/15, 22:41
Er ikke sikker, er bare vant til pærevarsling på parklys - og jeg antok at den er mer intelligent enn å sammenligne strømtrekket mellom høyre og venstre.
Ingen varsel på parklys framme på din bil. Kun bremselys, blinklys, nærlys og baklys (2 på kvar side).

mrstfu
28/12/15, 22:46
Fikla litt med VIDA igår, programmerte inn Flex STD og DRL off. Var mest nærlysprogrammet jeg var ute etter, med lysbryteren på 0 slipper nærlysa å tenne hver gang jeg starter bilen, mtp levetida til ballast og pære - men det irriterer meg at parklysa blir stående på om jeg lar bryteren stå på nærlys og skrur av bilen.

locked
28/12/15, 23:01
Fikla litt med VIDA igår, programmerte inn Flex STD og DRL off. Var mest nærlysprogrammet jeg var ute etter, med lysbryteren på 0 slipper nærlysa å tenne hver gang jeg starter bilen, mtp levetida til ballast og pære - men det irriterer meg at parklysa blir stående på om jeg lar bryteren stå på nærlys og skrur av bilen.
Eg har null lys på null, parklys på parklys og nærlys på hovedlys... Alt lys følge tenningslåsen, utenom parklys på brytaren.

mrstfu
28/12/15, 23:14
På min blir park stående på, med bryteren på nærlys. Må undersøke litt.

MadAss
01/01/16, 01:49
På min blir park stående på, med bryteren på nærlys. Må undersøke litt.
Må programmere "Varselljus av".

Evt endre flex_gt, flex_noll, flex_std

mrstfu
01/01/16, 02:19
Har ikke Flex_gt som alternativ.

Morgis
08/01/16, 16:16
Standard S60 med DRL
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/1.jpg?set_id=880000500f

Ser man fikk S80 også med DRL ala R bilene...
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/314.jpg

Jakke
18/01/16, 12:51
Noen som jobber hos Volvoverksted og vet om de kan legge inn så man får lys av på 0? Skal skaffe CFE, og må gjøre dette for å få DRL på 0.

Gjerne også delenr. på programvaren så jeg kan gi det til mitt lokale verksted! :)

mrstfu
18/01/16, 12:58
Noen som jobber hos Volvoverksted og vet om de kan legge inn så man får lys av på 0? Skal skaffe CFE, og må gjøre dette for å få DRL på 0.

Gjerne også delenr. på programvaren så jeg kan gi det til mitt lokale verksted! :)

Med VIDA og DiCE kan et verksted legge inn lysprogrammet Flex_Std for deg, dette er da null lys på posisjon 0, parklys på posisjon 1, og nærlys på posisjon 2

aarnes
18/01/16, 13:21
Med VIDA og DiCE kan et verksted legge inn lysprogrammet Flex_Std for deg, dette er da null lys på posisjon 0, parklys på posisjon 1, og nærlys på posisjon 2

OG det er ikke programvare, men CEM konfigurering :)

vangsfreaken
18/01/16, 13:21
Med VIDA og DiCE kan et verksted legge inn lysprogrammet Flex_Std for deg, dette er da null lys på posisjon 0, parklys på posisjon 1, og nærlys på posisjon 2

altså sånn det burde være originalt :p

aarnes
18/01/16, 13:22
altså sånn det burde være originalt :p

Det er det i enkelte land, hvor det ikke er påbudt med kjørelys, som feks Tyskland

mrstfu
18/01/16, 13:24
OG det er ikke programvare, men CEM konfigurering :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/1.jpg?w=740

vangsfreaken
18/01/16, 13:28
Det er det i enkelte land, hvor det ikke er påbudt med kjørelys, som feks Tyskland

jeg vet, 945'n min er faktisk "riktig" siden den er importert. men jeg ser ingen grunn til at det ikke kan være sånn her :p folk har vel tross alt vett til å skru på lysene sine...

mrstfu
18/01/16, 13:35
jeg vet, 945'n min er faktisk "riktig" siden den er importert. men jeg ser ingen grunn til at det ikke kan være sånn her :p folk har vel tross alt vett til å skru på lysene sine...

Si det til alle de med en nyere VW som kommer kjørene i svarte natta med LEDstriper eller telys i frontlyktene,,og null lys bakpå.

FroBe
18/01/16, 13:52
Det er lenge siden jeg mistet troen på at folk har vett nok til å betjene bryterne i bilene sine.
Fjernlys, vindusviskere, radio og hornet klarer nesten alle betjene, for alt som er mer avansert enn dette så detter mange av.
Svigermor klarer å bruke blinklysene, men hun kan ikke med radioen.

mrstfu
18/01/16, 14:52
Tåkebaklyset.

'Nuff said.

Jakke
18/01/16, 18:38
OG det er ikke programvare, men CEM konfigurering :)
Noen som har/kan skaffe artikkelnr på denne jobben? Tenker det er lettest å ha et artikkelnr å referere til senere også når jeg evnt. bestiller en time for å gjøre det.

aarnes
18/01/16, 19:53
Noen som har/kan skaffe artikkelnr på denne jobben? Tenker det er lettest å ha et artikkelnr å referere til senere også når jeg evnt. bestiller en time for å gjøre det.

Som sagt, ikke programvare. Det gjøres via Bilkommunikasjon/CEM/Avansert. (Med VIDA)
Hvis verkstedet ikke klarer dette, finn deg et annet verksted :-)

FroBe
18/01/16, 21:39
Hvis man først er inne og vil endre lysbryteren til Flex_Std nå på vinterstid så kan man også tenke over om man er fornøyd med temperaturen på varmesetene.
Disse kan justeres forskjellig for fører og passasjer, der man angir nøyaktig hvor mange grader Celsius styrke 1 og 2 skal gi.

mrstfu
18/01/16, 21:52
Hvis man først er inne og vil endre lysbryteren til Flex_Std nå på vinterstid så kan man også tenke over om man er fornøyd med temperaturen på varmesetene.
Disse kan justeres forskjellig for fører og passasjer, der man angir nøyaktig hvor mange grader Celsius styrke 1 og 2 skal gi.

Det var jeg ikke klar over. Bare for moro skyld, veit du hva nominell instilling er? Føles jo ut som tidenes hemoroidegrill på steg II, mens steg 1 er litt for kjølig.

Jakke
21/01/16, 10:32
Som sagt, ikke programvare. Det gjøres via Bilkommunikasjon/CEM/Avansert. (Med VIDA)
Hvis verkstedet ikke klarer dette, finn deg et annet verksted :-)
Ah, så dette er ikke noe som har med programvareendring å gjøre, men heller som en... "bryter"? At man kan velge enten eller i VIDA?

Har en kompis som jobber på et Biliaverksted, og så lenge jeg ikke må betale for programvare kan jeg jo få gjort dette på kveldstid om han er villig.. og billig! :P

aarnes
21/01/16, 10:41
Ah, så dette er ikke noe som har med programvareendring å gjøre, men heller som en... "bryter"? At man kan velge enten eller i VIDA?

Har en kompis som jobber på et Biliaverksted, og så lenge jeg ikke må betale for programvare kan jeg jo få gjort dette på kveldstid om han er villig.. og billig! :P

Stemmer. bare en klikkfunksjon.

mrstfu
21/01/16, 10:41
Ah, så dette er ikke noe som har med programvareendring å gjøre, men heller som en... "bryter"? At man kan velge enten eller i VIDA?

Har en kompis som jobber på et Biliaverksted, og så lenge jeg ikke må betale for programvare kan jeg jo få gjort dette på kveldstid om han er villig.. og billig! :P

Det er som på telefonen din, hvor du kan velge mellom eks antall ringetoner. På bilen kan du velge lysprogram, ett av tre stykker.

Daniel V
21/01/16, 12:04
Fordelen på P80/P2 er jo at ved å legge inn mørklegging på 0, så kan du bare la bryteren stå i posisjon 2 hele tiden, og svitsje over i 0 når man faktisk trenger mørkleggingen, og ikke hver gang man skal starte og avslutte kjøringen. Kontra Toyota osv som du må ha i trinn 0 hver gang du er ferdig med kjøringen :)

mrstfu
21/01/16, 12:09
Jeg klarte å aktivere parklys på pos 2, så når jeg trekker ut nøkkelen står parklysa på. Skal få endra det, men det er digg å starte på pos 0, ettersom man da ikke trigger xenonballasten.

Jimbojama
21/01/16, 12:17
Jeg har for meg at det også kan legges inn varsellyd om lyset står på når man skrur av bilen? Jeg klarer bare ikke å finne ut hvor jeg kan ha sett det..
Jeg har stilt inn så lyset kun lyser om man har valgt det på bryteren, og har mottatt en DRL dings fra ebay nå, så da får vi se hva jeg kan få til i helga. Er jo meldt litt kosligere temperaturer også, selv om det medfører våt bakke.. =p

mrstfu
21/01/16, 12:45
En liten ping om man går fra bilen med lys på hadde vært kjekt.

Jimbojama
21/01/16, 12:53
Jess, det er akkurat den funksjonen jeg ser for meg at jeg har sett, men husker ikke hvor.

Jakke
25/01/16, 12:24
Min med xenon slår seg av når jeg slår av tenninga på 0 og på "Kjørelys". Parklys slukker seg ikke.

mrstfu
25/01/16, 13:12
Min med xenon slår seg av når jeg slår av tenninga på 0 og på "Kjørelys". Parklys slukker seg ikke.

Det gjør våres og, men det er varsel ifm om du klarer å glemme den på park og tåke det er snakk om her.

locked
25/01/16, 20:57
Fordelen på P80/P2 er jo at ved å legge inn mørklegging på 0, så kan du bare la bryteren stå i posisjon 2 hele tiden, og svitsje over i 0 når man faktisk trenger mørkleggingen, og ikke hver gang man skal starte og avslutte kjøringen. Kontra Toyota osv som du må ha i trinn 0 hver gang du er ferdig med kjøringen :)
Eller VW..

Det har komt seg på nye bilar med Auto på lysbrytaren, men dei fleste produsentar har lege 20år bak Volvo når det kjem til noko så enkelt som lysbrytaren

mrstfu
25/01/16, 21:18
Eller VW..

Det har komt seg på nye bilar med Auto på lysbrytaren, men dei fleste produsentar har lege 20år bak Volvo når det kjem til noko så enkelt som lysbrytaren

Jeg kan la firmabilen, en 2012 Caddy, stå på pos 2 (nærlys) hele tida, og den slår seg på og av med tenninga.

Det jeg kunne tenkt meg er et lydsignal som varsler om du har glemt å slå av parklys når du går ut av bilen, og et lydsignal som varsler om at du kjører med mørk bil.

Mørk bil kan ha noe for seg - om du skal stå parkert på en parkeringsplass og noxe litt, uten at du står i veikanten, er dettlike greit å la pærer få hvile, spesielt om det er snakk om tåkelysa foran. Er ikke alltid man trenger eller situasjonen pålrever at bilen lyser.

locked
25/01/16, 21:49
Jeg kan la firmabilen, en 2012 Caddy, stå på pos 2 (nærlys) hele tida, og den slår seg på og av med tenninga.
Truleg nytt av året det i 2012...

mrstfu
25/01/16, 22:43
Har en kompis med en 2002 Passat V6 TDI, mener han har samme funksjon - men det kan jeg bare huske fra et vagt minne.

Morgis
13/03/16, 23:12
SW 30765419 må legges inn for å slippe parkeringslysene i pos2 når tenninga er av

mrstfu
13/03/16, 23:28
Var det jeg regna med, har plaga meg litt - men jeg har blitt vant til å parkere med bryteren på 0 uansett.

Jimbojama
26/09/17, 12:27
Etter å ha falt litt av denne tråden, dukket det opp et tips i en annen tråd hvor jeg ble gjort oppmerksom på XC90 software. Var en tur i Halden idag, og hey presto! Nå har man drl på tåkelysa (uten parklys), og med sensorautomatikk. Dette gjelder da en 07 XC70.

Bryter i 0 gir tåkelys (ingen parklys)
Bryter i park gir parklys
Bryter i nærlys gir nærlys
Bryter i nærlys med drlknapp aktivert (tidligere tåkelysknapp) gir drl atuomatikk (bytter fra tåkelys, til park og nærlys etter sensor.)

Verdt å legge merke til da er at man ikke lenger har tåkelysmuligheter, men de er jo ubrukelige som tåkelys uansett (og folk klarer jo ikke å bruke de riktig).

mrstfu
26/09/17, 12:36
Delenummer? Pris?

Sånn å forstå at man da på de tre stegene på lysbryteren har tåke, park og nærlys, uten mulighet for blanding av disse tre? Helt fint for min del.

Jimbojama
26/09/17, 12:58
Jess. Ingen mulighet for å ha både tåke og nærlys lenger, den knappen styrer kun om sensor skal være aktivert og styre valget for deg.
Heller ikke mulig med mørkelagt bil, sålenge tenning er på vil det være en eller annen form for belysning på bilen.

Delenr 31338948 (xc90 07+ drl)
Jeg betalte 250,- for sw og 600,- for jobben..

mrstfu
26/09/17, 16:26
Knall det, fint med SW som ikke koster skjorta. Mulig jeg inn med denne ved neste besøk.

Blir parklys stående på om bryteren står i nærlys eller 0, og du tar ut nøkkelen? Har slitt med det helt siden jeg fikk programmert bort alt lys i stilling 0 - står bryteren på nærlys står parklysa alltid på.

Jimbojama
26/09/17, 16:42
Nei, helt mørkt i både 0 og nærlys om bilen er av.
Jeg mistenker jo at det er innstillingen med warninglights/varningsljus som er problemet i ditt tilfelle. Jeg var ute for samme problem, men det ordnet seg da jeg valgte riktig innstillinger.

FroBe
26/09/17, 17:04
Nei, helt mørkt i både 0 og nærlys om bilen er av.
Jeg mistenker jo at det er innstillingen med warninglights/varningsljus som er problemet i ditt tilfelle. Jeg var ute for samme problem, men det ordnet seg da jeg valgte riktig innstillinger.

Den innstillingen i VIDA er idiotisk, den lurer mange.

mrstfu
26/09/17, 17:59
Nei, helt mørkt i både 0 og nærlys om bilen er av.
Jeg mistenker jo at det er innstillingen med warninglights/varningsljus som er problemet i ditt tilfelle. Jeg var ute for samme problem, men det ordnet seg da jeg valgte riktig innstillinger.

Jeg har vært gjennom absolutt alle muligheter der, parklys er alltid på om lysbryteren står på nærlys. Kan hende CEMen min har hikke.

locked
27/09/17, 21:00
Knall det, fint med SW som ikke koster skjorta. Mulig jeg inn med denne ved neste besøk.

Blir parklys stående på om bryteren står i nærlys eller 0, og du tar ut nøkkelen? Har slitt med det helt siden jeg fikk programmert bort alt lys i stilling 0 - står bryteren på nærlys står parklysa alltid på.
Eg har mørklagt bil på 0, og ikkje noko lys med lysbrytaren på og tenninga av...

mrstfu
27/09/17, 21:10
Eg har mørklagt bil på 0, og ikkje noko lys med lysbrytaren på og tenninga av...

Du er ikke den eneste, men jeg er ikke en av dere.

Jimbojama
28/09/17, 14:55
Ser ut som eneste forskjell er et nytt symbol på "tåkelysbryteren".
Så antageligvis vil original lysbryter med tåkelys gjøre samme nytte.
Om man er skikkelig kresen, kan man demontere en 2010+ XC90 lysbryter for å få riktig symbol på knapp :)

Lurer på om XC90 DRL er noe ala V50 sin DRL hvor kun grøftelys lyser på dagtid.
Ved skumring, slåes kjørelys, parklys og baklys på automatisk.

5347

Bryter på vei i posten, så nå lever jeg i håpet om at knappene er samme størrelse.. =p

Jimbojama
07/10/17, 11:36
Da er XC90 bryter montert. Flytta over hele greia, kun deksel som er forskjellig, så nå er ting på stell. =)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/93.jpg

V0lv0kim
11/12/17, 23:34
fikk ikke lagt inn software på min 2007 v70 (200643).. var vist får gammel.

Jimbojama
12/12/17, 16:52
Min XC70 er registrert i 2006, så skulle jo tro det var en tidlig 2007, men om jeg tolker deg riktig er de 6 sifra du har i parantes siste del av rammenr. Mitt er 270xxx, så er jo endel biler imellom, forutsatt at de ikke gjør forskjell på V og XC.

4x4vinge
12/12/17, 21:26
Det er struktur veka fra fabrikk. Uke 48. 2006 kom aux på v70 xc70 og s60

Som dere ser er hans bil uke 43. 2006 Mulig drl går fra uke 48 da

Jimbojama
12/12/17, 22:44
Hvor finner jeg denne infoen da? Forhandler?
Så kan jeg jo sjekke hva jeg har for no artig. Min er som sagt registrert i desember 2006, så den må jo være noe i samme nabolag som nevnte bil her.

4x4vinge
12/12/17, 23:11
Det kommer fram når du leser ut biln i vida. Står mye oplysninger dær om bilen

Vist du har aux på spillern er den uke 48 og nyere

Daniel V
13/12/17, 09:38
Min XC70 er registrert i 2006, så skulle jo tro det var en tidlig 2007, men om jeg tolker deg riktig er de 6 sifra du har i parantes siste del av rammenr. Mitt er 270xxx, så er jo endel biler imellom, forutsatt at de ikke gjør forskjell på V og XC.Tallet som står på plass nr 10 i rammenr forteller hvilken årsmodell bilen er. Dette er universalt for alle bilmerker. :)

Jimbojama
13/12/17, 15:54
Tallet som står på plass nr 10 i rammenr forteller hvilken årsmodell bilen er. Dette er universalt for alle bilmerker. :)

Japp, men det sier ingenting om det er tidlig eller sent på året. =) Her kommer da tydligvis vida inn skjønner jeg, som kan fortelle noe om uke.

sindreleander
17/05/18, 15:01
Ut i fra dagens forskning har jeg kommet fram til følgende:

2005 og 2006 modellene ser ikke ut til å være mulig å få DRL på.

Lastet DRL programvaren for XC90 på en 2008 S60 i dag.
Den gikk rett inn, og den bilen har nå fått automatisk DRL via tåkelysene slik som XC90en har. Denne trenger ingen omkobling av kablene.

Hva angår 2004 modeller og eldre vet jeg ikke, men her er det trolig mulig å laste en annen programvare på disse. Men da må nok en koble om i CEM.

Hvordan kan jeg laste ned drl software til en v70||| 2008? må jeg ha vida å styre med programmering eller hva?

Jimbojama
17/05/18, 18:57
Det er en nyere v70 enn hva som blir omtalt her, så der er det nok litt mer utforskning som må til, og en annen forumundergruppe.