PDA

Vis full versjon : Mulig defekt vannpumpe



Kenneth D
24/07/12, 15:02
Skulle kjøre meg en tur med 245`n jeg har, men jeg fikk ikke start på den og konkluderte med at batteriet er tomt/gåent. Har nesten ikke brukt bilen de siste 8-10mnd og da jeg har brukt den så har det bare vært småturer. Skulle sjekke AH på batteriet for å handle meg nytt men da oppdaget jeg at det var vått rundt vannpumpa og væskenivået i vanntanken var undet minimum. Har også hørt en høyfrekvent lyd/ulyd fra motoren uten at jeg har sjekke noe nærmere på det. Så jeg lurte på om kanskje vannpumpa er defekt. Vet ikke om den er byttet noen gang før jeg tok over bilen for 5 år siden. Hvordan kan jeg lett finne ut om den er dekfekt? Tenkte å skifte ut termostaten samtidig, men hvilken temperatur bør jeg ha på den? Kjører med el-vifte og tempsensor i radiator.

Marjos1
02/08/12, 18:43
En enkel måte er bare å ta av remma og kjenne på akslingen til pumpa om det er noe slærk eller faenskap...
og hvis pumpa er gå'ån så vil det mest sansynlig ikke sirkulere noe vann, da kan du bare kjenne på div. slanger osv om det er lik temp når bilen er varm...

i kalde norge er det vel best med så høy temp som mulig på termostaten tenker jeg :confused: