PDA

Vis full versjon : Senk til v70'in



EncoreSpaceless
23/07/12, 17:35
Hei!
Har lyst på å senke v70'ien min, og lurer da på hva som er å anbefale :p Han jeg kjøpte bilen av har ettermontert høyere fjører bake, slik at bilen er sykt høy bake nå! Dette skulle han vist ha for å dra henger osv med. Nå er bilen mer som enn båt å kjøre.. derfor har jeg lyst å ha den litt lavere og stivere, slik at man kan ha litt fart i svingene, uten å føle at bilen skal kantre helt :p

Hva burde jeg gå for? Justerbart senkesett - fordeler eller ulemper? Er helt blank på området, så håper på noen gode tips her :)

Takker for svar!

mrstfu
23/07/12, 17:47
Mye er du interessert å i bruke? Får t populært coiloversett fra TA Technix for 3500, mange som liker det.

I andre enden har du KW Variant 3 som koster rundt 16lapper.

EncoreSpaceless
23/07/12, 18:00
Mye er du interessert å i bruke? Får t populært coiloversett fra TA Technix for 3500, mange som liker det.

I andre enden har du KW Variant 3 som koster rundt 16lapper.
Tenke ikke å bruke mer enn ca 5000kr :p Er dette (http://www.scstyling.no/coiloverkit-volvo-v70-2wd-p-11676-c-3462.aspx) noe bra? Hvor mye klaring får jeg? Trenger ikke være redd for at den skal ta borti oppe i hjulbuen? ;o

mrstfu
23/07/12, 20:31
Funker sikkert helt kanon det. Hvor mye klaring du får avhenger helt av hvor mye du velger å senke. Holder du deg i nærheten av 60mm senk foran, noenlunde vettugdekkbredde og original innpress, burde du klare deg fint. Subb vil du nok få uansett, men det er vanskelig å komme unna på snka 850.

EncoreSpaceless
23/07/12, 20:33
Funker sikkert helt kanon det. Hvor mye klaring du får avhenger helt av hvor mye du velger å senke. Holder du deg i nærheten av 60mm senk foran, noenlunde vettugdekkbredde og original innpress, burde du klare deg fint. Subb vil du nok få uansett, men det er vanskelig å komme unna på snka 850.
Tenkte at de var såpass stive at de ikke beveger seg så mye at de kan ta oppi :o har 215 i dekkbredde nå tenker jeg, så de tar godt i skjærmene når jeg legger over, men det blir vel ikke verre med senk?

mrstfu
23/07/12, 21:09
Ettersom hjulbuen koner øverst, blir det mer subbing med senk, jo. Hva er innpresset ditt, da? Yvor tar dekket? Jeg har ikke prøvvdet coilloversettet, så hvorvidt det er stivt nok, vet jeg ikke. De fleste coiloversett er jo markant stivere enn originalt, så bilen bli garantert stivere.

Men, som sagt, innpress har mye å si.

EncoreSpaceless
23/07/12, 21:25
Dårlig painttegning.. det røde viser hvor dekket sliter på plasten inne i hjulbuen. Dekkene er for breie, så når jeg legger helt over tar de godt i...
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2200.jpg

Hva innpresset er er jeg ikke helt sikker på. Står det på felgen? Er iallefall vanlige Dezent 17" felger jeg har på.

Hvilke andre alternativer til coilovers har jeg da? Er det ikke slike coilovers alle har nesten? :p

Sollien
23/07/12, 22:58
Jeg har V70 med 18" 225/40 å senk, men har ikke problemer med subbing... hadde det du beskriver på S60'n men det forsvant med en gang jeg skifta utslagsbegrensere :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

PyrionZ
24/07/12, 02:27
Kjører selv med detta settet http://www.scstyling.com/fk-highsport-coiloverkit-volvo-850855sv70-p-7903-c-3397.aspx
Og kan ikke si annet enn at jeg er storfornøyd! Har igjen 15mm foran å senke og ca 25mm bak, og har ikke merka noe subbing. Kjører med 17'' 205 foran, og 225 bak. (midlertidig løsning) Subba foran uten senk når jeg hadde 225, så spørs om 215 er veien å gå der. Sporer mindre gjør det og!

mrstfu
24/07/12, 03:46
Utslagsbegrensere er nok veien å gå der. Dra på volvo og kjøp slike til C70, får en del større svingradius, men ikke subbing i innerskjermen der. Men vær oppmerksom på at siden innerskjermen er kon øverst, vil alle senk føre gummien nærmere innerskjermen. Innpress står som regel å innsiden av en av eikene, originalt innpress på V70 er ET43. Du et altså ute etter et tosifret tall som begynner med ET.

apex_s2k
24/07/12, 14:50
Jeg kjøpte KW variant 2 til min R, og jeg er så langt kjempefornøyd med det.

EncoreSpaceless
24/07/12, 16:35
Utslagsbegrensere er nok veien å gå der. Dra på volvo og kjøp slike til C70, får en del større svingradius, men ikke subbing i innerskjermen der. Men vær oppmerksom på at siden innerskjermen er kon øverst, vil alle senk føre gummien nærmere innerskjermen. Innpress står som regel å innsiden av en av eikene, originalt innpress på V70 er ET43. Du et altså ute etter et tosifret tall som begynner med ET.
Større svingradius? Mindre mener du vel? ;o

hgnubel
24/07/12, 16:38
Skulle nesten ikke tro den kunne bli større, men ja... Større utslagsbegrensere = mindre hjulutslag = større svingradius. Du blir rett og slett hindret i å vri like mye på rattet.

EncoreSpaceless
24/07/12, 17:04
Skulle nesten ikke tro den kunne bli større, men ja... Større utslagsbegrensere = mindre hjulutslag = større svingradius. Du blir rett og slett hindret i å vri like mye på rattet.
Er jo allerede dårlig svingradius ( med det mener jeg hvor mye hjula dreier..) på den fra før, så om den blir enda dårligere, blir det jo ekkelt å kjøre..

EncoreSpaceless
24/07/12, 18:05
Noen som vet hvor man får tak i KW senkesett? Nettsinder?

Sollien
24/07/12, 19:03
Er jo allerede dårlig svingradius ( med det mener jeg hvor mye hjula dreier..) på den fra før, så om den blir enda dårligere, blir det jo ekkelt å kjøre..

Jeg har ikke så værst svingradius på min... værre med S60'n... må være noe som ikke stemmer helt i forhjulsstillinga di.. ellers har du totalt feil impress på felgene dine :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

mrstfu
24/07/12, 19:35
850 har faktisk uvanlig liten svingradius. Med 10.2meter var det banebrytende i 1991.

apex_s2k
24/07/12, 22:45
Noen som vet hvor man får tak i KW senkesett? Nettsinder?

www.senk.no

Sollien
25/07/12, 00:30
850 har faktisk uvanlig liten svingradius. Med 10.2meter var det banebrytende i 1991.

Hehe... kan godt vær.. men snakker vi ikke om v70 her da? :D

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

Refinement!
25/07/12, 06:43
850/V70n osv har elendig svingradius, ingen som har kjørt 2/7/900?

Monterte c70 utslagsbegrensere på min 850 for å subbe mindre innover, ble fjernet asap pga gikk ikke å svinge normalt lengre. V70N med store hjul originalt svinger tilsvarende dårlig.

10.2m svingradius? Tror ikke det:p Diameter derimot:) Kun med minste hjuldim svingdia var så lav, på de fleste ligger den på 10.6m. 940 har svingdia på 9.8m, regner ikke med 2/700 er noe dårligere så å kalle 10.2 banebrytende i 91 blir feil...

Steen
25/07/12, 07:11
Vist det subber på innsiden kan du prøve å space hjulet ut :) Kjører med 15mm spacere på min S60 for å unngå subbing!

apex_s2k
25/07/12, 07:46
850/V70n osv har elendig svingradius, ingen som har kjørt 2/7/900?

Monterte c70 utslagsbegrensere på min 850 for å subbe mindre innover, ble fjernet asap pga gikk ikke å svinge normalt lengre. V70N med store hjul originalt svinger tilsvarende dårlig.

10.2m svingradius? Tror ikke det:p Diameter derimot:) Kun med minste hjuldim svingdia var så lav, på de fleste ligger den på 10.6m. 940 har svingdia på 9.8m, regner ikke med 2/700 er noe dårligere så å kalle 10.2 banebrytende i 91 blir feil...

Er ikke noe svingradius å skryte av på V70, nei. Men det kommer jo rett og slett av at det er FWD/AWD og ikke RWD. Så godt som alle RWD bilene jeg har hatt har veldig bra svingradius.
Prøv Mitsubishi Evo VIII før dere snakker om dårlig svingradius. ;) Den er seriøst dårlig. Men det gikk da det også når jeg hadde det. Det er vel revers på bilene deres, så da er det ikke noe problem etter min mening.

mrstfu
25/07/12, 12:02
850/V70n osv har elendig svingradius, ingen som har kjørt 2/7/900?

Monterte c70 utslagsbegrensere på min 850 for å subbe mindre innover, ble fjernet asap pga gikk ikke å svinge normalt lengre. V70N med store hjul originalt svinger tilsvarende dårlig.

10.2m svingradius? Tror ikke det:p Diameter derimot:) Kun med minste hjuldim svingdia var så lav, på de fleste ligger den på 10.6m. 940 har svingdia på 9.8m, regner ikke med 2/700 er noe dårligere så å kalle 10.2 banebrytende i 91 blir feil...

Hva gjaldt forhjulstrekkere, jo. Og mekanisk er V70 tilnærnet identisk med 850 i forsillinga. Større hjulbuer, ja, men ellers lik.

EDIT: Apex kom først:-)

Jack89
25/07/12, 13:17
dette funker skikkelig bra :-) http://www.scstyling.no/veiholdningskit-high-tec-volvo-855v70-6040mm-p-7377-c-4378.aspx
skal du ha coilovers/justerbart må du hverfall oppi det dobbelte i pris for å få noe av kvalitet. Billig coilovers er dritt som varer en sesong før det er rassert(rusta ihjel, gåen dempere, fjørene knekker) osv.
Har dette 60/40 på min S70 og det er godt å kjøre med og passe stivt :-)

Jack89
25/07/12, 13:18
http://www.scstyling.no/veiholdningskit-high-tec-volvo-855v70-6040mm-p-7377-c-4378.aspx

Turbokungen
25/07/12, 17:11
Jeg kjører med "billig" coilovers på min som er skrudd helt ned på . 215/40-17 og det subber ikke i det hele tatt . Selv med 2stk voksne rottweilere Baki ;). Har kjørt med disse i to år og de er fortsatt tette og fine .

mrstfu
25/07/12, 19:50
Igjen, Jack89, billige coilovere går ikke i dass etter en sesong. Kjenner flere som kjøre på andre og tredje året, kanskje du ikke tar skikkelig vare på coiloverene dine?

EncoreSpaceless
25/07/12, 20:19
Jeg har hørt litt rundt med de andre som har V70 her i nærmiljøet, og de nesten alle sier at framhjula subber i skjærmene ved fullt overlegg. Derfor bryr jeg meg ikke om å montere noen overleggsforhrindere (eller hva det nå kaltes igjen) som nevnt her. Plager meg ikke så stort :p

Tilbake til senk. Aller helst ville jeg ha kjøpt disse http://www.senk.no/?Bilmerke=55&Bilmodell=306&Arsmodell=1998&R_Time=191936&Forside=&Vareklasse=51&Varegruppe=1201, men siden jeg ikke ha vunnet i lotto enda og heller ikke har ellers veldig mye penger, tror jeg at jeg må gå for noe billigere :p Noen av dere sier at billige coilovers ikke er så holdbart. Mener dere da at et vanlig senkesett er bedre enn et billig coiloversett?

Tror da at valget står mellom http://www.scstyling.no/coiloverkit-volvo-v70-2wd-p-11676-c-4378.aspx og http://www.scstyling.no/veiholdningskit-high-tec-volvo-855v70-6040mm-p-7377-c-4378.aspx

Spørsmålet er da om man burde gå for justerbart eller ikke.

Turbokungen
25/07/12, 22:03
Jeg har styreutslag stoppere på min , syntes det fungerer greit , er ikke rått med utslag uansett så merker lite til det .

mrstfu
26/07/12, 04:00
Jeg tror styerebegrensere er noe man lærer seg åleve med. Strengt tatt, hvor ofte trenger du ekstren utslagsvinkel på forhjula? Er ikke drifting disse bilene blir brukt mest til.

Ja, et senkesett som sådan er nok mer vedlikeholdsfritt enn coilovere, nettopp fordi det ikke er noen justerbare deler. Om du tor du blir fornøyd med den senken, er nok det det tryggeste valget. Imidlertid, im du føler deg kompetent nok til å ta vare på de(vaske og smøre inngjengene med fett nå og da) og vil ta høyde for "mye vil ha mer" syndromet, er nok et billig coiloversett like mhe glede for penga. Godt mulig et sett til 10lapper varer lengre, men det kommer kun anpå kjørestil og vedlikehold, gitt at begge to sett ble levert og montert feilfritt, samt kjøres i samme miljø.

Skal senke min ganske snart, og jeg går for TA Technics, uten tvil. Mye for penga, lett og montere, og så lenge det er kjøpt fra et foretak i Norge, har du en garanti, skulle det gå i dass.

Sollien
26/07/12, 07:55
Jeg tror styerebegrensere er noe man lærer seg åleve med. Strengt tatt, hvor ofte trenger du ekstren utslagsvinkel på forhjula? Er ikke drifting disse bilene blir brukt mest til.

Ja, et senkesett som sådan er nok mer vedlikeholdsfritt enn coilovere, nettopp fordi det ikke er noen justerbare deler. Om du tor du blir fornøyd med den senken, er nok det det tryggeste valget. Imidlertid, im du føler deg kompetent nok til å ta vare på de(vaske og smøre inngjengene med fett nå og da) og vil ta høyde for "mye vil ha mer" syndromet, er nok et billig coiloversett like mhe glede for penga. Godt mulig et sett til 10lapper varer lengre, men det kommer kun anpå kjørestil og vedlikehold, gitt at begge to sett ble levert og montert feilfritt, samt kjøres i samme miljø.

Skal senke min ganske snart, og jeg går for TA Technics, uten tvil. Mye for penga, lett og montere, og så lenge det er kjøpt fra et foretak i Norge, har du en garanti, skulle det gå i dass.

Litt ot... hva smører du gjengene med? Ett fett så å si? :D

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

mrstfu
26/07/12, 14:40
Fulgte med det første coiloversettet jeg monterte, kan ikke tenkemeg at dey er annet enn vanlig gjengefett. Evr lavtemperaturfett, begge hvilket er hyllevare på biltema.

Turbokungen
26/07/12, 22:41
Jeg kjører med 17"-8" med et38 foresten :)

mrstfu
27/07/12, 18:23
8" er på kanten hva 850 klarer å svelge i hjulbuen, men siden du kjører V70, og har 5mm lavere innpress, burde det nok gå bra. Noe subb får du helt sikkert, men det er bare sånn det er.

Jack89
01/08/12, 09:17
Jeg kjører med "billig" coilovers på min som er skrudd helt ned på . 215/40-17 og det subber ikke i det hele tatt . Selv med 2stk voksne rottweilere Baki ;). Har kjørt med disse i to år og de er fortsatt tette og fine .

da er du ikke annet enn heldig for å si det sånn :-)

mrstfu
01/08/12, 09:19
da er du ikke annet enn heldig for å si det sånn :-)

Slutt å spre unyansert møkk a. Finnes ikke hold i det du sier.

Per Turbo
01/08/12, 09:34
Jeg har god erfaring med Eibach sine senkesett. De skal senke ca 30mm og er TÜV godkjente.
Alternativet for min del blir nok KW sats.. Koster 12-13.000 men er verdt det sånn sett :)

mrstfu
01/08/12, 10:13
Eibach sine, er de med demper, eller kun fjærer?

Per Turbo
01/08/12, 11:26
Til 850/SCV70 er det kun senkefjærer. De leverer ikke B12 kitet til alle modeller dessverre.

mrstfu
01/08/12, 12:04
Leit. Er ikke fan av senkefjærer på originale dempere, er ikke så glad i å bytte innerskjermer. Slags dempere kjørte du på de? Samt pris?

Per Turbo
01/08/12, 12:22
Kjører orginaldempere nå, som satt på bilen, ihvertfall de foran da de ikke er så gamle. Bak var det røøøøtne nivåmater så der ble det ett par standard dempere i stedet til ca 800kr stk. veil. :)

mrstfu
01/08/12, 14:23
Er ikke rare fartsdumpa du skal over med 40senk og originaldempere før både inner og ytterskjermen går åt skogen.

Per Turbo
01/08/12, 14:35
Tja.. har ikke hatt det problemet jeg på alle det forskjellige oppsettene jeg har hatt.. men alt er vel mulig å få til ;)

EncoreSpaceless
01/08/12, 17:38
Så hvordan kommer jeg best ut av det om jeg har et budsjett på maks 6k -7k kr?
Er det bedre å gå for vanlig senk, som ikke er justerbare når jeg bare har de pengene å rutte med? Hvordan er kvaliteten på coilovers til den prisen sammenlignet med ikke-justerbare-senkesett til samme pris omtrent?

Sollien
01/08/12, 18:55
Kan sikkert finne + og - med alt... :) må nok bare gå for magefølelse her, viktig å hvertfall kjøpe noe du slipper å ta av når bilen skal på eu ;) husk også at det koster noen kroner for 4hjulskontroll og godkjenning;)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

Per Turbo
01/08/12, 19:00
Jeg vil si det slik at du får det du betaler for.

Valget mitt hadde vært på ett bra senkesett nå, eller spart til skikkelig coiloversett, om du ikke vil ha senk nå og kjøpe coiloversett senere.
Men det er hvordan jeg velger å gjøre det :)

Refinement!
01/08/12, 21:49
Helt enig i det Per Turbo skriver. Et kvalitets senkesett satt opp sammen med gode originale dempere kjører bedre enn billige jalla-coilovers. Har selv KWv2 på 850 og det fungerer meget bra;)

EncoreSpaceless
01/08/12, 22:05
Jeg har skjønnt at dyre coilovers er bra nå. Det jeg lurte på var hva jeg burde kjøp hvis jeg ikke har 10 000 kr å rutte med..

mrstfu
02/08/12, 05:39
Da er det et billigere coiloversett, eventuelt spare opp noen tusenlapper til. Finnes ingen fasit på hva som er det beste understellet, akkurat derfor kommer du ikke til å få konsekvente svar fra alle. Nå har du fått erfaringer og meninger om det meste, bare å sette seg ned og tenke da.

PyrionZ
02/08/12, 17:06
Når du nevner den prisen, så nevner jeg dette igjen; http://www.scstyling.no/fk-highsport-coiloverkit-volvo-850855sv70-p-12751-c-3462.aspx

Kjørt med dette i snart en måned nå, så kan ikke uttale meg så mye om holdbarheten på det.
Men, jeg er ihvertfall storfornøyd med detta, passe stivt og helt nydelig å kjøre med.
Det er også Tüv godkjent.

På detta bildet har jeg igjen 15mm foran og ca 20mm bak.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/118.jpg

mrstfu
02/08/12, 20:39
kan legge til litt erfaring med FK, ikke highsport, men silverline. har montert og kjørt masse med dette på bilen til Lightyear, kan ikke annet enn å berømme det. Som Pyrion sier, akkurat passe stivt, du vet hvor hjula er, og har følelse igjen i ryggraden etter en lang kjøretur. koster rundt 8k, men verdt penga.

EncoreSpaceless
02/08/12, 20:42
kan legge til litt erfaring med FK, ikke highsport, men silverline. har montert og kjørt masse med dette på bilen til Lightyear, kan ikke annet enn å berømme det. Som Pyrion sier, akkurat passe stivt, du vet hvor hjula er, og har følelse igjen i ryggraden etter en lang kjøretur. koster rundt 8k, men verdt penga.
Har du link til hvor man eventuelt kan får tak i det?

PyrionZ
02/08/12, 21:10
http://www.scstyling.no/fk-highsport...51-c-3462.aspx Her er ihvertfall highsport.

Og Silverline: http://www.scstyling.com/fk-silverline-coiloverkit-volvo-850855sv70-p-15682-c-3397.aspx

Eneste forskjellen er at silverline er rustfritt, highsport er vel bare behandlet med noe.

mrstfu
03/08/12, 12:56
derav prisforskjellen. har hørt mye bøll om FK, men de tre settene jeg har prøvd, og som jeg vet fremdeles er i daglig bruk, er det ingen klager på.