PDA

Vis full versjon : Hvilken veiv, råder og stempler?



gl740turbo
20/12/09, 23:09
Hei!

Planlegger nå innkjøp av noen gromdeler til min b230fk blokk.

Jeg vil ha tips av folk som vet 100% hva de snakker om

Hvor kjøper jeg og hvilken type deler skal jeg bruke?

Jeg bruker heller ekstra penger for å få noe som virkelig holder enn å kjøpe til akkurat den effekten jeg tenker i første omgang.

Tenker litt på deler fra Sten parner. Jeg har tenkt å borre opp blokken så større stempler må jeg ha.


DET JEG TRENGER ER:

RÅDER

STEMPLER

VEIV

Vil delene skal tåle minst 600hk.


Vil helst handle alt hos samme firma slik at jeg vet at veiven, rådene og stemplene passer om hverandre i min b230 blokk.


Mvh
Martin

microplex
20/12/09, 23:41
Hei!

Planlegger nå innkjøp av noen gromdeler til min b230fk blokk.

Jeg vil ha tips av folk som vet 100% hva de snakker om

Hvor kjøper jeg og hvilken type deler skal jeg bruke?

Jeg bruker heller ekstra penger for å få noe som virkelig holder enn å kjøpe til akkurat den effekten jeg tenker i første omgang.

Tenker litt på deler fra Sten parner. Jeg har tenkt å borre opp blokken så større stempler må jeg ha.


DET JEG TRENGER ER:

RÅDER

STEMPLER

VEIV

Vil delene skal tåle minst 600hk.


Vil helst handle alt hos samme firma slik at jeg vet at veiven, rådene og stemplene passer om hverandre i min b230 blokk.


Mvh
Martin

8v eller 16v?

regner med det blir 16v hvis det er den effekten du ønsker

gl740turbo
21/12/09, 17:32
Blir full spekket 531 topp til å begynne med iallefall og den henger med til antall hk jeg skal ha i første omgang

TeamBørnOut
21/12/09, 17:40
kjøp alt hos parner. så er du ferdig med den delen :)

jonass
21/12/09, 18:39
ville ikke ha borret mer enn nødvendig, trenger de så tykke som mulig ved slike effekter

Joakim-G_R
21/12/09, 21:17
600 hk, så prater vi betongfylling av blokk i tillegg. Så en slik motor ville jeg nok satt bort til noen som visste hva de driver med, hva vet f.eks du om hvor mye stemplene vokser under hard kjøring, og gapping av stempelringer?

Er sykt mye mer enn bare smidde stempler gromme råder og grom veiv.


Men, du kan også bruke standard veiv. Polere og balansere den, så holder den lenge. Klart det er gromt med stålveiv fra Parner, men Bruningen har da klart å knekke en sånn han, jeg fikk ikke med meg hvorfor men.
At råder stempler og veiv passer, må du kontrollmåle uansett. Klasker ikke sammen en bunn for å tåle 600 hk, liksom.

TeamBørnOut
21/12/09, 21:19
en 16v motor skulle man klart å plukke ut det i garasjen. men 8v er hardt :) volvos blokker er ikke så solide som man tror når man skal opp i slike effekter.

Joakim-G_R
21/12/09, 21:20
Tjæ, Volvo's blokker er vel bare no oppskrytt stratosmetall det også, som alt annet som sitter på dissa.. :)

TeamBørnOut
21/12/09, 21:28
Billig bofors stål :) men man får jo R blokker :)

Joakim-G_R
21/12/09, 21:30
Overprisa skjit, vel.. :P

Betongfylte B23 eller 230 "K-blokker" funker det også..

jonass
21/12/09, 23:25
løpet fra 500 til 600 er som fra 100 til 300+ suge effekt, alt må klaffe.

men og bygge for 500hk er et realistisk mål, da kan du ha en motor som holder også.

og ved en effekt 5-600, så har du også det med bakaksler, kardan.
vil nesten tippe man må opp på ford 9" aksel.

skal du bruke bilen til bane kjøring så ser jeg ikke vitsen med slik effekt, men til drag så er jeg med. og skal den gå på stripa så snakker vi dyre deler overalt.

TeamBørnOut
22/12/09, 00:11
clutchen koster like mye som det du tjener i løpet av 2 måneder også :)

microplex
22/12/09, 09:48
Blir full spekket 531 topp til å begynne med iallefall og den henger med til antall hk jeg skal ha i første omgang

tenk deg også om, da 16 og 8v har forskjellige stempler.
og få 600hk i en 531 tror jeg du skal slite litt godt med. men det er jo bare og prøve;)

jonass
22/12/09, 11:23
har et råd til og det r og bygge en motor for 400 hk i første omgang, er mye mer overkomment og det kan du gjøre selv i garasjen. da trenger du så og si 16v topp, h-råder balansert bunndel, stor snurre og sprut. du klare sikkert 400hk med 50 000 hvis du kan mye selv

microplex
22/12/09, 17:44
har et råd til og det r og bygge en motor for 400 hk i første omgang, er mye mer overkomment og det kan du gjøre selv i garasjen. da trenger du så og si 16v topp, h-råder balansert bunndel, stor snurre og sprut. du klare sikkert 400hk med 50 000 hvis du kan mye selv

det er jeg enig i. da det også skal litt til og temme en bil med 5-600 hk også.
+ at det er overkommelig og gjøre selv.


men hva er det bilen skal bli brukt til?

jonass
22/12/09, 18:38
er sikkert bare for og spinne smultringer rundt en korvmojj. neida
skal bilen brukes ofte så koster det noe inni h.... og holde motoren igang også,
må sikkert bytte veivlager ofte, men er jo greit om man har penger da er det jo ikke noe problem, da kan man jo kjøpe to, så når den ene ryker så er det bare og bytte.

slike som jeg bygger egentlig ikke motoren for og kjøre men (såklart er det gøy) men kanskje like mye for og bygge, prøve og feile. kanksje også for og bevise at volvo har fine motorer man kan ta ut bra med effekt ganske så org. ser jo uporta 530 topper ta ut 300++, og da koster ikke motoren mye.

gl740turbo
23/12/09, 15:31
Har 2stk komplette b230fk blokker som skal bygges ;)

Bilen skal være i daglig drift med orginal godkjent effekt som ca 230hk på en map på dataspruten også skal jeg ha en bane map der jeg skal ha minst 350hk men helst litt over 400hk;)

Skal være en grom gatebil og ikke noe firmabil som mange andre biler er i dag ;)

For bare 6år siden var 300hk liksom sykt kult, men i dag må man jo ha MINST 500++ hk for å liksom holde følge med noen andre rundt feks våler. Jeg er ute etter å bygge en bil der jeg har stresset sykt mye selv for å få det til og jeg vil ha den følelsen av at jeg har på en måte noe ingen andre har da alt kommer fra egen lomme og som har kostet meg mange fritidstimer.


Mange som sikkert synes dette er drit teit osv, men jeg tar det som en utfordring og tar det som dukker opp etterhvert da ting må prøves og feiles om det skal være håp og lære noe selv.

Takk for tips folkens!

Mvh
Martin

Joakim-G_R
24/12/09, 01:01
minst 500 hk? Rart 206cup-bila kjører omtrent like tider som værstingene på skogen da..

Bygg understell, masse motor er jo ikke noe vits uten understell..

TeamBørnOut
24/12/09, 02:35
Kjøp ferdig motor fra summit racing. bruk resten av penga på understell! Da har du garranti også :D

A.Finstad
25/12/09, 03:03
desverre så mister du garantien på motora fra summit så fort den ikke er på amerikansk jord

gl740turbo
26/12/09, 18:56
Understell blir oppdatert i samme skala som motor;)

Skal bygge om bremse systemet totalt, ha polyforinger rundt hele bilen, skikkelige dempere og fjærer og skikkelig bakaksel.

Bakaksel blir til og begynne med orginal 1041 940 med truetrack sperr.

Mulig det blir store supra bremser rundt bilen om det lar seg gjøre med kalippa og hele pakken.

Alt skal stå i stil med motorrommet rundt ellers på bilen også ;)

TeamBørnOut
31/12/09, 10:44
http://forum.vccn.no/img-dump/2009/12/2090.jpg

Lett? Ingen motvekter på veivakselen heller. er en WRC veivaksel

gl740turbo
02/01/10, 09:54
wrc veivakselen er den stroket etter orginalt volum? hvordan er løftene på den og hvor får man tak i den?

A.Finstad
02/01/10, 14:54
trur du forveksler veivaksling med kamaksling? det er kammen som løfter ventila og det er veiva som får rådene og stempla til å gå opp og ned og den som gjør at du får kreftene ut av motoren.

gl740turbo
02/01/10, 15:09
Klar over det, men du har marine veiv som er stroket til 2,5L så jeg slipper å borre den til 2,5L for de veivene tilsvarer 2,5L på orginal borring pga andre "løft" på veiven. Slaglenden er vell rette ordet?

Håder dere forstår, er ikke helt inne i motor navn på ting :)

TeamBørnOut
02/01/10, 17:05
den er nok orginal. fant bare bildet av det. siden vi snakket om lette deler :)
heftige greier. sikkert ikke billig!

Joakim-G_R
06/01/10, 21:22
trur du forveksler veivaksling med kamaksling? det er kammen som løfter ventila og det er veiva som får rådene og stempla til å gå opp og ned og den som gjør at du får kreftene ut av motoren.

Han mente nok hvor mye slag det var.


Klar over det, men du har marine veiv som er stroket til 2,5L så jeg slipper å borre den til 2,5L for de veivene tilsvarer 2,5L på orginal borring pga andre "løft" på veiven. Slaglenden er vell rette ordet?

Håder dere forstår, er ikke helt inne i motor navn på ting :)

Marine-veiva er absolutt ikke "stroket", den er laget med det slaget (86 mm?)

Borre en motor fra 2.3 til 2.5 liter, så kan du hvertfall ikke kjøre noen turbo på den.

bruningen
09/12/11, 12:15
600 hk, så prater vi betongfylling av blokk i tillegg. Så en slik motor ville jeg nok satt bort til noen som visste hva de driver med, hva vet f.eks du om hvor mye stemplene vokser under hard kjøring, og gapping av stempelringer?

Er sykt mye mer enn bare smidde stempler gromme råder og grom veiv.


Men, du kan også bruke standard veiv. Polere og balansere den, så holder den lenge. Klart det er gromt med stålveiv fra Parner, men Bruningen har da klart å knekke en sånn han, jeg fikk ikke med meg hvorfor men.
At råder stempler og veiv passer, må du kontrollmåle uansett. Klasker ikke sammen en bunn for å tåle 600 hk, liksom.

hei.det var ikke parner veiv jeg knakk!!!

gl740turbo
10/12/11, 00:49
hei.det var ikke parner veiv jeg knakk!!!

Det var godt å høre ;) Hvilken veiv knakk du?

Agrostar
10/12/11, 08:03
Godt gjort å bumpe ein snart 2 år gammal tråd.

gl740turbo
10/12/11, 10:19
Godt gjort å bumpe ein snart 2 år gammal tråd.

Motoren er ennå ikke bygget så det gjør ingenting om folk kommer med mer innspill :) Jeg tar til meg all info jeg kan få så lenge motoren ikke er ferdig;)

gl740turbo
10/12/11, 10:28
Blir forresten 16v topp med mekaniske løftere, omslipte kammer og racing fjører. Spm stempler 96,3 borr, spm h-råder. Ajden custom grenrør med v-band til turbo og for rettstilling. Innsug kommer fra tor24 her på forumet. Datasprutet blir mest sannsynlig DTA s60 pro.

SINISTER FINNI
11/12/11, 21:10
Du kan godt ringe meg på jobb, vi har alt det du trenger til en god pris ( H råder ,stempel, billetveiver ,lager, arp ,bolter ,osv) .
Tlf jobb 47482037 finn.
Ellers så kan du gå inn på http://www.cylmo.no/
Vi bygger og trimmer en god del volvo motorer, og har god oversikt.
Finni