Logg inn

Vis full versjon : Kjøpe S40



Scania143
22/07/12, 20:51
Er det noen som har litt greie på S40, 98-99 modell?

Tenker på hva man eventuelt bør se etter ved kjøp, lest på nettet at det er noe av det samma av motoren som i 850, bare 4'er, samt mye i forstilling er likt?

Er dette greie biler når det nærmer seg 200tusen km og oppover?

Er det noen i det hele tatt som har greie på det?

Dama som lurer på og kjøpe S40.

Andreas

MrX
23/07/12, 09:41
Noen ble vel levert med Mitsubishi GDI motor, dette er en motor som ikke er helt 100% Girkassene virker å være grei, men det er 2 forskjellige typer. Noen har revers oppe til venstre, den bruker å få slitne foringer i overføringen ellers er den grei. Den andre kassen tror jeg er den samme som kom i 850 og x70 +++ altså en god å solid kasse.

Sjekk etter rust, er vist det største problemet på disse bilene.

Scania143
23/07/12, 11:41
Aha, tusen takk.

Har sett litt, og mer eller mindre funnet ut at det er 2l 16v motoren 140hk? hu skal ha om det blir noe, trenger henne mere får hu låne T5'en min, hehe.


Noen steder spesielt utstatt for rust det kan være greit og sjekke? Er det rundt bilen, under i gulvet, osv??

ovlov86
23/07/12, 12:14
Såvidt jeg har sett, er det gjerne hjulbuer, framkant av panser, bakluke og kanaler av det man ser på utsiden iallfall.

Scania143
23/07/12, 13:00
Aha, ringt på en som har rust i hjulbuer, samt litt under døra, veit ikke om dette er kritisk?

Var vist bare overflate rust..

hvordan er bilene med tanke på oljeforbruk?

Hadde vist brukt en kanne på 2 år, hadde bare etterfylt gjavnt og trutt..

Er vel "normalt" det??

Scania143
23/07/12, 15:38
Er bytta olje på den.

Er kjørt 40 tusen på den på 2 år, og tatt ett olje og filterskift, så burde vel taes igjen nå..

Men er det kjørt 40 tusen og kun etterfylt en kanne olje er da ikke det all verden i oljeforbruk?

jan ole
01/08/12, 12:15
hvis det montert kanala skjørt på denne så kan det vær lurt å demontere disse før kjøp å se etter rust der fant jeg mye på min... skal vel også væra "kjent" at det ruster rundt tank lokket, panser, bak luke rundt lykter..
den gir kassa som har revers til venstre for 1 gir er renault kasse, de overføringene som er nevnt er ikke noe stort problem og bytte. Den med revers på høyre side av 4 gir er volvo kasse...

Scania143
02/08/12, 20:48
Dama har kjøpt seg en nå, etter at jeg fikk hu vekk fra golf/A3 osv.

Er litt småfiks, girkasseforingene,(Noen med no erfaring?)

Regreim,

4hjulskontroll, da den spiser litt fordekk

Spylervæskemotor.

overflaterust ved overgang fra bakskjerm til støtfangere, kanskje ett parr millimeter bare, samt litt på døra.

jan ole
05/08/12, 19:38
girkasse foringer kjøp hele sette på bilia ca 500 ga jeg, bytt alt sammen er lettvint hvis du har bukk :)

Scania143
05/08/12, 21:45
Mye banking osv?

eller er det bare "av og på"?

Får høre på volvo i morgen, har bare jekk og bukker, så får sette den opp på det, er vel ingen problem det?

volvo har kanskje noen tegninger på dette også?

Man tar det unnenifra asså, eller??

Scania143
07/08/12, 12:22
Det var like letvint som forklart det..
Det vanskligste var og sette bilen på bukker, da jeg ikke har vanlig bukk..

Girkassa ble ubertight så det var ikke dårlig:)

MadAss
13/08/12, 20:04
Sjekk for rust oppunder tanken. Der begynner det ofte å ruste i karosseriet

Daniel Hinderlid
15/08/12, 15:06
Ofte svake egenskaper på s40/v40:

-Slitasje på girkasse foringer som må skiftes ut hver 50.000-100.000km. (200-300kr)
-Slitasje på VVT hjul, dette er øverste tannhjul som driver register reimen. (2500-3000kr)
-Utsatt for rust i tanklokk rom, bakluke ved baklysene, i kanalene hvis en har kanal lister.

Ellers er det kjempe biler, men alle biler har vel sine svakheter som regel :)