PDA

Vis full versjon : hva er forskjellen på 350cc 15,7Ohm og 350cc 12Ohm dyser?



Folkvord
22/07/12, 02:33
som sakt hva er forskjellen på 350cc 15,7 Ohm og 350cc 12Ohm?

Hva er Best og bruke i en småtrima B5204t?

altså er det slikt jo høyere ohm jo bedre eller jo lavere jo bedre?? hva gjør igrunn Ohmen?

850GLTsilver
22/07/12, 07:22
Hvor kommer disse dysene fra?

Vel, Ohm er altså resistansen, eller rettere sagt, Impedansen disse dysene har på spolen som åpner for bensinstrømmen gjennom de. (Spole/piezoelektrisk element etc, etc, etc, )
Man skal alltid etterstrebe at impedansen på dysene stemmer best mulig overens med hva innsprøytingselektronikken er konstruert for å drive. Altså nøkkelen her ligger i om elektronikken din er beregnet for 15,7 Ohm, eller 12 Ohms dyser.

Nå er ikke faren den største å veksle mellom nettopp disse to dysene da, hvilket ville ført til at jeg selv ville valgt 15,7 Ohms-dysa. Denne belaster elektronikken litt mindre enn 12-Ohms dysa.
Man MÅ unngå å montere 4 Ohms-dyser direkte på slik elektronikk. (Her kommer dette med formotstander inn) da disse vil belaste elektronikken for mye.

Det er ingen direkte sammenheng mellom Høy Ohm og høy kvalitet eller omvendt.
Skal jeg dra en analogi fra mitt egentlige "hjemme"-fagfelt, så har det muligens å gjøre med at en 4 Ohms-dyse kan åpne og stenge raskere enn en 12 Ohms-dyse. Dette ligger i effektomsetningen i dysa og slikt å gjøre.
Dette blir imidlertid effektivt "drept" idet vi setter på disse formotstandene mellom dysa og elektronikken.
Det er vesentlig å tenke på hva slags spenning og effektfaktor dysene er bygget for, men nå er vi i grunnen på vei langt langt utenfor kjernefeltet her, så jeg avbruter akkurat der med å gjenta det aller viktigste:

Pass på å bruk dyse som passer til elektronikken. Er du usikker, prøv å finn ut hvor mange Ohm de originale dysene hadde, og bruk dyser som har lik, eller nærmest antall Ohm som de originale.

Folkvord
22/07/12, 14:29
alle er til 850/x70 serien
skal vere 308cc 14,6 ohm orginalt visst eg ikke husker helt feil, skal ikke ha noen lav ohms dyser hvertfall.
bruker 15,7 ohms dysene nå;-)

850GLTsilver
22/07/12, 14:31
De dysene går nok sikkert fint om hverandre ja.