PDA

Vis full versjon : XC90: Hjullagerbytte bak: Da gikk det til helsike.



Belia
21/07/12, 19:35
Strevd lenge med å få av nav/lager bak. Var veldig fornøyd med å få det av, bare kosen igjen tenkte jeg...
Starta med å skru på igjen nytt lager, brukte momentnøkkel på senterbolten, først 20NM så 40NM, så pang, der knakk bolten. Resten sitter 3 cm inne i drivakslingen. Senterbolten er jo bare en M6 eller så, spinkle greier.

Hva gjør jeg?

Borer ut bolten eller leverer hele skiten til Volvo, de bytter vel like godt drivakslingen tenker jeg og tar seg betalt for det...
Har ikke grisepikk så blir vel det siste.

Skal kjøre 50 mil t/retur hytta til uka, kjedelig å ikke få brukt bilen, må ta 940'en, greit det men ikke helt det samme med kone og tre småttiser i baksetet.

Fanken.

kermitt
21/07/12, 19:42
bor ut driten, går fort om du har en skikkelig bor og WD40.

Belia
21/07/12, 19:51
bor ut driten, går fort om du har en skikkelig bor og WD40.

Skikkelig bor har jeg, holder det? Er det ikke lett å skade gjenger i drivaksling? Bør man ikke ha grisepikk?

Jonas Soldal
21/07/12, 20:09
Bruk en borr og ekstraktor ;) 1774

Belia
22/07/12, 11:28
Hvor får man kjøpt et bra ekstraktor-sett? Er vel verdt å gjøre et forsøk selv før man leverer inn bilen...

Jonas Soldal
22/07/12, 11:57
Har på Wurth,Tess, AEO, osv... :)
Har slike selv på jobb (er sleggemekaniker :P) og disse er god som gull. men for all del ikke slå de for hardt nedi. Jeg pleier å slå de forsiktig men bestemt nedi, for så å "kakke" litt med en hammer på ekstraktoren samtidig som jeg snur. vil den ikke med en gang så er det varme som gjelder ;) Men ta ut ekstraktoren FØR du varmer ;)

iPaal
22/07/12, 12:27
Så lenge du har hatt bolten ute og dratt den av med 40NM så sitter ikke denne så godt fast. Dette løser du greit selv :-)

gl740turbo
22/07/12, 12:54
Spenne i bolten er ikke der lengre så har du sveiseapparat tar du en mutter å holder foran hullet og sveis den fast i den knekte bolten ;)

Viktig at den får kjøle seg ned en god stund før du prøver å løsne den for da har varmen flyttet seg ut i drivakslingen og bolten kommer lettere ut :)

Gjort dette mange ganger som på knekte bolter i veiven osv

Belia
22/07/12, 13:51
Da er bolten ute! Borret to hull på hvert side av senter av bolten. Slo ut veggen i mellom og brukte et flatt skrujern (!) og skrudde bolten ut:)
Tror jeg hadde litt flaks der.

Takker for engasjementet!
Konklusjonen er at jeg snarest må fikse meg litt spesialutstyr for dette, det var vel ikke siste gang det gikk en bolt.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2