PDA

Vis full versjon : Volvo V70 2.4T AWD, erfaringer?



Stig-Arne
21/07/12, 17:09
Er på utkikk etter en ny nr.2 bil, har idag en Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001 som jeg ønsker å kvitte meg med. God bil, men finnes ikke kjørekomfort i den.
Så da ser jeg meg selvfølgelig ut en billig volvo med firhjulsdrift.
I min prisklasse, maks 100 000, har jeg funnet en i Tromsø, med 229 000 km på telleren, manuell kasse og med 2.4T på 193 hk.

Hva bør en være på utkikk etter på disse motorene ? Har jo lest en del om veivhusventilasjon. Hvordan avslører man denne lettest?
Den bilen i Tromsø er det 6 mnd / 6000 km garanti på også.

Er 4 trekksystemet på disse bilene holdbart? Er jo viskosekobling på disse. Noe som bruker å ryke ?
Beste måten å sjekke på er vel en rivstart? Men er jo ikke noe særlig å gjøre slikt på en liten testtur.

Nilsebu
21/07/12, 20:53
Veldig gode biler, motorene tåler nesten alt.

Er flere kjøpsguider og tips hvis du søker litt på forumet.

4 hjulstrekken er bedre enn vanlig 2 hjulstrekk, men er litt slitasje problemer med de, så det bør du sjekke før du kjøper. IKKE RIVSTART!!!!! Da dette bare vil resultere i spinning på framhjul og skade på bakhjul. Bedre å jekke opp bilen og sjekke at de sviver.

Når du har garanti, så er det veldig greit å betale 2000,- og ta en garantiutløpstest hos NAF.

850GLTsilver
21/07/12, 22:30
Beste måten å ØDELEGGE på er rivstart tenker jeg vi sier.

Tett veivhusventilasjon sees oftest som tegn til oljeflekker der bilen normalt står parkert.
Men i en slik situasjon som dette, så er det bare å skru av oljepåfyllingslokket, og legge det nedpå uten å skru til.
Begynner lokket å danse veldig, er nok veivhusventilasjonen tett. Men ikke noe stort problem. Motorene er ellers svært holdbare, men dette avhenger selvfølgelig av hvordan de har vært kjørt/Vedlikeholdt.

Årsmodell er den bilen?
6Mnd garanti høres ut som om at verkstedet til selgeren stoler på bilen i alle fall.

Stig-Arne
21/07/12, 22:39
Rivstart var vel egentlig utelukket i utgangspunktet. Er vel slik med viskosekobling at de trenger å spinne for å koble? Hvor mye må de spinne for å koble egentlig?

Bilen er en 97 modell
Har ett par andre biler på interesse listen, 2 stk V70 XC.
Er dette noen lunde samme biler bare med litt høyere bakkeklaring og annet utseende?

Nå håper jeg bare på å bli kvitt carismaen før de bilene jeg har i sikte forsvinner.... finnes ikke en overflod av V70 med AWD til en fornuftig pris
Men ser ikke ut til at de forsvinner veldig raskt, mulig derfor forhandler prøver med god garanti.. ene bilen har stått siden november i fjor

Nilsebu
22/07/12, 01:27
Skulle jeg gitt 6 mnd garanti på en bil som har rullet 230 tusen, så ville jeg sjekket bilen nøye :) AWD systemet har 95% framme og 5% bak hvis jeg husker rett. Spinner framhjulene så trenger bakhjulene litt tid sånn at oljen (tror jeg) blir varm og låser driften på bakhjulene. Ved snø etc så vil du ha ca 50-50 fordeling. Hvis du googler / youtuber litt så får du et lite innsyn i hvor kjapt eller tregt det er. Etter de filmene jeg har sett så ser det ut til å fungere bra til det det er laget for. Den siste biten opp til hytta om vinteren, eller gressbakken med båthenger på :)

V70XC er samme bil ja, bare mer plastikk og høgere bakkeklaring (disse ble ikke fine før 2. gen :P ).

Hvis ikke AWD er en absolutt nødvendighet så har FWD Volvoene GOD fremkommelighet med skikkelige piggdekk.
Jeg har ennå til gode å prøve på en bakke jeg ikke kommer meg opp.

Stig-Arne
22/07/12, 09:05
AWD er vel ett must sånnsett, om ikke hadde jeg funnet meg en S70 eller S60 av noe slag.
Bare så synd Volvo har og er dyr med AWD, så derfor må man mange år tilbake og mange km opp for å finne en brukbar 2.bil
Bilen blir ikke mye brukt sånnsett, mellom 4-8 000 km i året, så derfor gjør det ingenting med høy kmstand så lenge ting fungerer.

Skulle gjerne tatt en XC70, men selv biler med høy km.stand og av aller første årgang, så er de ganske dyre..

850GLTsilver
22/07/12, 14:15
Hvis ikke AWD er en absolutt nødvendighet så har FWD Volvoene GOD fremkommelighet med skikkelige piggdekk.
Jeg har ennå til gode å prøve på en bakke jeg ikke kommer meg opp.

Hah. Ta med deg båten og kom opp i oppkjørselen min til vinteren du, så skal vi nok få satt deg fast ja :D

Men ellers helt enig. God fremkommelighet på disse 850 og X70ene.

mrstfu
22/07/12, 22:37
Viskoseystemet fungerer slik at du må spinne ca halvannnen omdreining på forhjula før bakhjula kobler inn. Skal du feks legge opp bilen før en sving uteb å ha varmet opp viskoseb i forkant, vim du oppleve heftig understyring før bilen plutselig slenger med rompa. Hysterisk morsomt, når dj har blitt vant til det.

Nilsebu, bakken hos GLTSilver kan du glemme med last i bilen. I værste fall kan du rygge opp uten last, men du kommer ikkeopp der på vinteren med henger.:-)

Noe som og er problemet med AWD. Det fungerer veldkg godt, men ettersom differensialen i girkassa er helt åpen, og vinkeldrevet til mellomaksel sitter på høyre drivaksel... om du setter deg fast med dårlig grep på venstre fremhjul, vil du kunne oppleve at motor sender all kraft ut på venstre fremhjul, og resten står pent rolig. Sjeldent, men mulig.

The Sven
23/07/12, 00:17
Viskoseystemet fungerer slik at du må spinne ca halvannnen omdreining på forhjula før bakhjula kobler inn. Skal du feks legge opp bilen før en sving uteb å ha varmet opp viskoseb i forkant, vim du oppleve heftig understyring før bilen plutselig slenger med rompa. Hysterisk morsomt, når dj har blitt vant til det.

Nilsebu, bakken hos GLTSilver kan du glemme med last i bilen. I værste fall kan du rygge opp uten last, men du kommer ikkeopp der på vinteren med henger.:-)

Noe som og er problemet med AWD. Det fungerer veldkg godt, men ettersom differensialen i girkassa er helt åpen, og vinkeldrevet til mellomaksel sitter på høyre drivaksel... om du setter deg fast med dårlig grep på venstre fremhjul, vil du kunne oppleve at motor sender all kraft ut på venstre fremhjul, og resten står pent rolig. Sjeldent, men mulig.

Stemmer ikke at vinkeldrevet sitter på høyre drivaksel, det bare ser slik ut.

Nilsebu
23/07/12, 00:23
Nilsebu, bakken hos GLTSilver kan du glemme med last i bilen. I værste fall kan du rygge opp uten last, men du kommer ikkeopp der på vinteren med henger.:-)

Får la bilen stå igjen i begynnelsen av bakken da :)

mrstfu
23/07/12, 02:16
Stemmer ikke at vinkeldrevet sitter på høyre drivaksel, det bare ser slik ut.

Er vinkeldrevet uavhengig av de to fremre akslene? Altså, har man en uavhengig drift bakover, eller ligger den på høyre eller venstre side av diffen? Om du skjønner hva jeg mener.

mrstfu
23/07/12, 02:16
Får la bilen stå igjen i begynnelsen av bakken da :)

Begynnelsen av bakken er riksveien:-)

The Sven
23/07/12, 11:24
Er vinkeldrevet uavhengig av de to fremre akslene? Altså, har man en uavhengig drift bakover, eller ligger den på høyre eller venstre side av diffen? Om du skjønner hva jeg mener.

Uavhengig og uavhengig, husker ikke helt hvordan det ser ut men mener vinkeldrevet er kobla på en hylse som sitter rundt ene drivakselen, men den er fast i selve diffen og splinesen til drivakselen roterer uavhengig av denne inni.

Uwe
23/07/12, 13:55
Når AWD ta hensyn til vinkelgiret.
Den kobler ermet er fast deg.
Lytt til det når det bøyer seg knirke tur.
Dekket bør byttes hver 15 000 km fra foran til bak.
Det profiltife kanskje ikke har vært annerledes mer som 1mm.
På bakre bremseskivene danner en rust-aktig kant.

Håper dere forstår hva jeg skriver :)

Stig-Arne
23/07/12, 20:16
Men hvordan er det enklest å kontrollere viskosekoblingen ?
Vinkelveksleren kontrollerer man jo ved å løfte forhjulene å dreie mellomakslingen.
Men hva med vinkelvekselen ?

Fikk forøvrig beskjed om at tetting på vinkelvekseln var byttet hos forhandleren nå, da det har vært lekkasje der.