PDA

Vis full versjon : Trenger litt hjelp fort. Olje



Monge
21/07/12, 13:37
Volvo V70 2,5 L 1998 modell.

Hvordan motorolje skal jeg ha på den ?

Takk får svar / Hjelp

todleif
21/07/12, 13:54
Det heiter hva slags og ikkje hvordan. (er mange som skriver hvordan og det er feil!)

Har du bensin eller diesel?
Kva slags olje er brukt før? (er ofte greit å bruke den same oljen)
Skal du skifte eller berre etterfylle?
Kva er km stand?
Bruker bilen ein del olje?

Monge
21/07/12, 14:09
Det heiter hva slags og ikkje hvordan. (er mange som skriver hvordan og det er feil!)

Har du bensin eller diesel?
Kva slags olje er brukt før? (er ofte greit å bruke den same oljen)
Skal du skifte eller berre etterfylle?
Kva er km stand?
Bruker bilen ein del olje?

Er bensin.
Har aldrig bytta olje før å bilen har gådd 254 tusen
trur ikke den bruker men må etterfylles. toppen har vært oppe osv.
gamle eier husker ikke åssen olje han har brukt

todleif
21/07/12, 16:08
Da er det greit med ein 5W-40 olje. Syntetisk eller delsyntetisk. Kva slags merke veit eg ikkje. Eg bruker Mobil1 på mine biler.

Erlend
21/07/12, 16:34
Jeg bruker 5w40 c3 castrol olje på min:) den har gått 322000km og går som en klokke:)

Nilsebu
21/07/12, 20:50
Vidunderoljen! Valvoline Maxlife 10w40 delsyntetisk. Fåes kjøpt hos Volvo. Er også billigst der :)

Monge
22/07/12, 12:28
Takk får all hjelp. men ble til at jeg kjøpte 10 W 40 :)

mrstfu
22/07/12, 22:27
10w40 hva da? Greit å huske på.

Uansett, om du bare skal etterfylle, må du teoretisk sett vite hva slags olje som er på bilen fra før av. Helsyntetisk og delsyntetisk/mineral kan ikke blandes, de lar seg ikke blande isammen, og da blor den ene oljen liggende i bunn, mens resten sirkulerer.

Vet du ikke hva som er på, tapp, og fyll ny.

Bjarne Fjellhøy
25/07/12, 21:23
enig med deg mrstfu, valvoline max life 10x40w er den idielle olja for disse bilene:)

Nilsebu
26/07/12, 00:30
enig med deg mrstfu, valvoline max life 10x40w er den idielle olja for disse bilene:)

Er vel meg du skal være enige i? :p

Etter edit:


enig med deg Nilsebu, valvoline max life 10x40w er den idielle olja for disse bilene:)

:p

Naske
26/07/12, 00:42
10w40 hva da? Greit å huske på.

Uansett, om du bare skal etterfylle, må du teoretisk sett vite hva slags olje som er på bilen fra før av. Helsyntetisk og delsyntetisk/mineral kan ikke blandes, de lar seg ikke blande isammen, og da blor den ene oljen liggende i bunn, mens resten sirkulerer.

Vet du ikke hva som er på, tapp, og fyll ny.



Verste røverhistorien jeg har hørt på lenge. Selvfølgelig kan du blande mineral, delsyntetisk og syntetisk, uavhengig av fabrikat eller type. Tror til og med at du slipper å riste biltemas delsyntetiske olje før bruk.

Forøvrig er det ingen grunn til å bruke noe annet en helsyntetisk olje på volvos hvitblokker. Biltemas 5w-40 fungerer utmerket for meg.

mrstfu
26/07/12, 04:17
Verste røverhistorien jeg har hørt på lenge. Selvfølgelig kan du blande mineral, delsyntetisk og syntetisk, uavhengig av fabrikat eller type. Tror til og med at du slipper å riste biltemas delsyntetiske olje før bruk.

Forøvrig er det ingen grunn til å bruke noe annet en helsyntetisk olje på volvos hvitblokker. Biltemas 5w-40 fungerer utmerket for meg.

Beklager, litt for lenge siden jeg leste meg opp på dette. Helt riktig, helsyntetiske motoroljer kan fint blandes med hva man måtte ønske av mineral og semisyntetiske motoroljer; helsynt er faktisk et derivativ av mineraloljer, halvsynt en blanding av de to. Jeg blandet helsyntetisk med "rensyntetisk", eller polyalkyleneglycol, om du vil. Dette er en oljetype fremstilt på en helt annen måte, og mer eller midre kun brukt i tyngre kjøretøygirkasser og den type ting.

Bjarne Fjellhøy
26/07/12, 09:08
Beklager nilsebu.....blinxa veldig der gitt..... men ponget stemerr uansett...... bruker bare max life på alle biler. da blir motorene så glade atte. 5x40 blir for tynt.

Erlend
26/07/12, 09:28
Sier hvem? Jeg kjører helsynt. 5-40 og min er gått 322k km og går så fint uten forbruk:)