PDA

Vis full versjon : skifte motor eller overhale den gamle?



ovevolvo
18/07/12, 08:01
nu i ferien røyk topp pakningen på min volvo 850 2,5 20v, så nu står den på volvo verksted i sverige i påvente av rep, men mitt spørsmål er va er best, reparer den gamle, eller få tak i ny motor, verkstede holder på å leite etter en motor som ha gådd under 200 000, men er ikke lett å finne sier di, så ha begynt å vurdere å reparere den gamle, den ha jo brukt litt olje i det siste, antagli simmeringene som dårlige, men ellers er jo motorn ok ser man bort fra topp pakningen da :) er gådd nesten 310000 bilen min, er det nå vits å overhale den gamle eller er det best å finne ny motor?
når topp pakningen røyk så va tempen nesten på rødt en liten stund, men berre 1 par sec,så veit jo ikke om den kan ha tatt nå skade av det heller,

kermitt
18/07/12, 09:33
Jeg for mine del skjønner ikke hvorfor det er behov for å bytte motor om det bare er toppakningen som er gått. Overhal toppen og hiv den på igjen så skal det der funke i 15 år til.

ovevolvo
18/07/12, 09:58
grunnen for at jeg hadde lyst å skifte motor var at den ha brukt mere å mere olje, og at den er gådd over 300 000 nu :) åsså di på verkstdede annbefalte å skifte motor,

Rockeren
18/07/12, 10:06
Tror jeg ville bytta motor.. Det er nok mye dyrere å overhale den gamle.

850GLTsilver
18/07/12, 13:32
Hvis målet kun er å få inn en kjørbar motor, så bytt den.
Hvis målet er å ha en "ny" motor, så er overhaling et prosjekt som fort koster rundt 15-20 lapper. Alt etter hva som MÅ gjøres og hvor langt man er villig til å trekke det hele.
Sånn kjapp "prisliste" som jeg er blitt forelagt:
Blokk, Boring/Honing, nye stempler, lagre, stempler og topplokksbolter. Ca 9.000,-
Topp, Full overhaling med nye ventiler og ventiltrykkere, ventilstyringer og slikt småtteri: Ca 5.000,-
Vannpumpe, Oljepumpe, kamremsett og slikt Ca 3.000,-

Disse motorene er rett og slett overfølsomme for overtemperatur.
Hvor "skadet" den er vises først når toppen er demontert. Noen ganger slipper man med skrekken, andre ganger så må man rett og slett planslipe topp/blokk. (Oftest så klarer det seg med toppen)
Andre ting berger som regel greit.

Og er det kun topppakning og eventuell plansliping av toppen du skal ha gjort, så er det ikke mange kronene, 3-4 lapper.

I tillegg kommer selvsagt hva verkstedet skal ha for å demontere, og remontere sakene. (Ca 10-12.000 tenker jeg)

Jack89
18/07/12, 21:36
da er det billigste bare å kjøpe en grei brukt motor som sverige kryr av, du overhaler jo ikke en vanlig 2.5 sugemotor for flere titusen når du kan slenge i en helt grei brukt en fra f.eks en skadebil. I samme slengen setter du inn en 2.0t/ T5 eller en R motor så får du mer guffe i biln også :-D

mrstfu
19/07/12, 17:55
da er det billigste bare å kjøpe en grei brukt motor som sverige kryr av, du overhaler jo ikke en vanlig 2.5 sugemotor for flere titusen når du kan slenge i en helt grei brukt en fra f.eks en skadebil. I samme slengen setter du inn en 2.0t/ T5 eller en R motor så får du mer guffe i biln også :-D

Antall hestekrefter er ikke alt.

850GLTsilver
19/07/12, 20:16
da er det billigste bare å kjøpe en grei brukt motor som sverige kryr av, du overhaler jo ikke en vanlig 2.5 sugemotor for flere titusen når du kan slenge i en helt grei brukt en fra f.eks en skadebil. I samme slengen setter du inn en 2.0t/ T5 eller en R motor så får du mer guffe i biln også :-D

Foretrekker enkelt en 2,5 20V foran 2,0T.
Og siden disse maskinene begynner å runde 20 år, så syns jeg en full overhaling er noe som man kan forsvare enkelt fremfor å hente en mulig ihjelkjørt motor fra en vraka bil. Er forøvrig noe skeptisk til mange som byr frem motorer fra 93-95modeller som har gått rundt 180.000 Km. LANGT under middel for biler generelt i Norge og enda lengre unna middelen for akkurat disse bilene.

Ola Moen
19/07/12, 20:28
Disse motorene begynner å dra inn olje gjennom utslitte vetiltettinger. Motorstyringa registrerer det som feit blanding, og struper bensintilførselen. Da får man høy eksostemp. som igjen gjør så pakningen ryker. Få skifta tettinger, og kontrollert at topp og blokk er rett, så reduserer man oljeforbruket, og får en motor som går på riktig temperatur igjen.
Det kan sjølsagt være slitne ringer og sylinderforinger, men da kan du først fikse toppen, så bilen blir funksjonabel igjen, og at du får kommet deg hjem. Da kan du bruke litt tid på å lete etter en annen motor som kan monteres rett i, eller som du overhaler. Bare et forslag altså. Da kan du fordele utgiftene litt utover flere mnd.

Bjarne Fjellhøy
25/07/12, 21:32
Er det løse sylinderforinger i disse motorene?

Ola Moen
26/07/12, 00:20
Bygger'n Reodor først motor, så slår'n seg ikke til ro med noen vanlig totakter,nei, eller vanlig firesylindra. Han har borra opp 12 høl, polstra dem med konkave sylinderforinger. Og så har'n dytta inn en hel haug høyspente tennplugger med gnistfangere til fire tretoms høypolerte utblåsningsrør. En samla motorkonstruksjon på 2,8 tonn, som burde virke urovekkende på et og annet bilkonsern uti verden.

Hos'n Reodor blir det eksperimentert med all slags drivstoff, og tynnvalsa, håndsveivede karosseriplater. Og bak mørke briller sveiser'n Reodor sammen en kjøredoning som nok vil vekke oppmerksomhet i internasjonalt motormiljø. Ikke minst på grunn av tekniske finurligheter som griper radikalt inn i forgassersystemet.


Vel. Det ser ut som de er støpt inn. Det er litt jobb å bytte de isåfall. Vet både Cylmo, og Wetterhus Racing monterer Darton-foringer i hvitblokkene. :)