PDA

Vis full versjon : Utetemperatursensor lager trøbbel for A/C



munin1
17/07/12, 14:04
Jeg har en 04 v50 2,4. Problemet som har oppstått er at utetempsensoren er ekstremt variabel. Er jeg heldig, så viser den rett temp,
men ofte så finner den på å starte på en utetemp på 3grader for så å vandre hardt nedover til minus 20. Noen ganger kan den stige fra 3 til 10-12 grader.
I disse varme sommerdager skaper det store problemer på ac anlegget. hvis den viser utetemp på 0 eller lavere så klarer ikke ac anlegget å kjøle ned bilen.
Jeg har skjønt at ac anlegget blir påvirket av utetemp sensoren som vises i displayet. Er det noen som har et forslag til hvordan jeg kan løse problemet?
Finnes det en metode å resette utetempen?

Morten

-Shark-
17/07/12, 14:33
Ny temp sensor må nok til.er en ptc eller ntc motstand og får ikke resatt den.

-Tommy
17/07/12, 15:25
Hørtes veldig ut som at kontakten i førerdøren begynner å korrodere. Desverre et litt for vanlig problem, noe også volvo har innrømmet da de forandret på kontakten på faceliften. Mulig du er heldig og kan få byttet den gratis hvis volvo forhandleren din har litt goodwill. Hvis ikke så kan du prøve å løsne den selv og spraye litt anti korrodering på kontakten.

Mer info på swedespeed; http://forums.swedespeed.com/showthread.php?141576-Ambient-Temperature-Sensor

MadAss
21/07/12, 18:03
Denne bilen er for gammel til å ha kampanje på dørkontaktene. Dette gjaldt kun 2006 modellen


Hørtes veldig ut som at kontakten i førerdøren begynner å korrodere. Desverre et litt for vanlig problem, noe også volvo har innrømmet da de forandret på kontakten på faceliften. Mulig du er heldig og kan få byttet den gratis hvis volvo forhandleren din har litt goodwill. Hvis ikke så kan du prøve å løsne den selv og spraye litt anti korrodering på kontakten.

Mer info på swedespeed; http://forums.swedespeed.com/showthread.php?141576-Ambient-Temperature-Sensor

-Tommy
22/07/12, 22:49
Gjaldt det kun 06? Trodde det gjaldt fra 04 opp til 08 når faceliften kom?

MadAss
01/08/12, 15:49
I følge TIE gjelder dette kun 2006. Var andre typer kontakter på de eldre modellene

V50bruker
09/01/16, 10:53
Gammel tråd, men legger inn svar på denne fordi jeg tror mange har opplevd dette problemet.
Samme på vår bil. Sjekket kontakt/plugg i døråpning, ingen forskjell. Feilen var en kontakt inni venstre fordør. En dusj med WD40 på kontaktene; alt i orden. Og har vært det over ett år nå.

Karl
09/01/16, 19:19
Hadde akkurat samme problemet på en 06 S80, utetemp gikk bananas med påfølgende problemer for temp inne i bilen. Ble i tur og orden byttet instrumentpanel, følere, hjerne, softwareoppdateringer osv. Heldigvis var dette mens det var garanti på bilen, det ble noen turer på verksted. Vanskelig feilsøking da det var et periodisk problem og lenge mellom hver gang det skjedde. Til slutt fant de ut at problemet var samme som nevnt i innlegget ovenfor; kontaktfeil i en kontakt inne i venstre fordør.