PDA

Vis full versjon : Kobling av grøftelys på 740



gl740turbo
24/04/10, 11:55
Heisann!

Bilen til damen har ikke grøftelys orginalt, men har nå grøftelys liggende som skal monteres. Har laget hull i fangeren og alt er klart til å skrues fast.

Hvordan skal jeg koble det elektriske med orginal bryter inne i bilen?

Hvilken sikring i sikringsboksen går de på?

Trenger man noe rèle på dette?

Mvh
Martin

Madice
24/04/10, 15:46
;)du bør ha et rele ja, da skjønner du også hvor du må koble ledningene! Men hvis du studerer originalbryteren en liten stund, vil du sikkert finne ut av hvilken ledning som skal hvor på bryteren! Hvilken sikring det er, kan du finne ut av i instruksjonsboken, bare se på hvilken sikring som går hvor

Svirre
25/04/10, 13:58
Du trenger ikke dra hovedstrømmen helt inn i bilen :P det er bare å legge opp en sikring mellom strømkilde og relé ;)
Du kan helt styrestrøm fra parklys eller en annen kilde på bilen hvor spenningen er på når parklys er på (ikke hovedlys/fullt lys xD).
Når det kommer til jording så kan du bare finne et jordingspunkt på bilen, et eller anna sted. Mange muligheter!
Til bryteren trenger du bare å dra styrestrømmen. Da trenger du ikke store ledningene. Jeg pleier å bruke små høytalerkabler (stort sett er det 2 ledninger som er limt sammen).

Det er vel stort sett det du trenger å vite :)

gl740turbo
03/05/10, 22:08
Koblet lysene i dag, men noe rart skjedde...hmm

Det ene lyset lyser når bryteren står på ON, men det andre lyser når den står på OFF og de vil ikke slå seg av når jeg kutter styrestrømmen.

Relet er koblet:

30 til + pol på batteri med 25amp sikring

87 til h3 pæren i ene lykten

87a til h3 pæren i andre lykten

85 til - bilens gods

86 til bryter i bilen

Bryter i bilen er koblet til styrestrøm på tenningen, samme som cd-spilleren er koblet til

Jordingen til lyktene er koblet i bilens gods og til selve holderen til h3 pæren i lykten.

tennpluggen
04/05/10, 10:27
du skal koble begge lampene på 87. 87a gir strøm når du slår av bryteren....

gl740turbo
04/05/10, 17:33
Takk for hjelpen. Nå virker de utmerket etter å koblet begge på 87 :D

Svirre
05/05/10, 16:08
Koblet lysene i dag, men noe rart skjedde...hmm

Det ene lyset lyser når bryteren står på ON, men det andre lyser når den står på OFF og de vil ikke slå seg av når jeg kutter styrestrømmen.

Relet er koblet:

30 til + pol på batteri med 25amp sikring

87 til h3 pæren i ene lykten

87a til h3 pæren i andre lykten

85 til - bilens gods

86 til bryter i bilen

Bryter i bilen er koblet til styrestrøm på tenningen, samme som cd-spilleren er koblet til

Jordingen til lyktene er koblet i bilens gods og til selve holderen til h3 pæren i lykten.

Montere inn blå leddlys og sitte å ni-blink med lysa i mørket :D Det hadde onkel pottit likt :p