PDA

Vis full versjon : 940 FK dårlig turbo eller ventiltetninger?



m0nst3r
15/07/12, 21:21
Hei, trenger sårt hjelp med 940'en nå, trodde først toppakning var gåen men det viste seg å være feil.

Problemstilling: Ved lunken/varm motor begynner den plutselig å ryke veldig ut av potta med en forferdelig lukt/brent oljelukt, men ved gasspådrag ryker den ikke mere en vanlig, men kan komme en sotsky i ny å ned ved motorbremsing. Bruker litt olje.

Noen som har en ide om hva det kan være?

Og eventuelt hvordan jeg går frem og ordner dette.

På forhånd takk for alle svar :)

kimlos
16/07/12, 00:26
Hvor har du satt lambdaen da? Om turboen er gåen så merker du det godt på bilen, om tilfelle er at bilen er chippa, og du har skrudd ned trykket på turboen, så soter du plugga og bilen får for mye suppe. bytta du ut katalysator og skrudde ned trykk samtidig?

m0nst3r
16/07/12, 07:02
Hvor har du satt lambdaen da? Om turboen er gåen så merker du det godt på bilen, om tilfelle er at bilen er chippa, og du har skrudd ned trykket på turboen, så soter du plugga og bilen får for mye suppe. bytta du ut katalysator og skrudde ned trykk samtidig?


Bilen er chippet ja og når jeg fikk den satt det på en wastegate med 1bar grunntrykk jeg satte på den orginale wg og stilte ned trykket til 0,6ca

Eksos er orginal så lamda sitter på orginal plassen

kimlos
16/07/12, 12:11
Hvordan ser plugga dine ut?

JonasS
16/07/12, 13:20
Ventiltettinger..

m0nst3r
16/07/12, 15:56
Hvordan ser plugga dine ut?

Har ikke sett på pluggene, men har nå tatt av turbo og manifoil (manifoilpakningen var gåen) og i samme slengen sjekker jeg turbo, og den virker tight og fin men kan jo være noen simringer i turbo som er dårlig kanskje, ikke veit jeg :P

Men kan få sjekket pluggene så fort jeg har fått satt alt sammen igjen :) Takk for svar!

m0nst3r
16/07/12, 18:24
Hvordan ser plugga dine ut?

Så på pluggene nå og de er hvite på den gnistpinnen i enden også er den svart/brun på gjenger

MrRamsrud
16/07/12, 20:55
da går den litt magert, men er mest sannsynligvis turboen som er sliten :(

m0nst3r
16/07/12, 21:31
da går den litt magert, men er mest sannsynligvis turboen som er sliten :(


Syns det er litt rart også i å med at den ikke lager noe ulyd og lader som den skal, men samtidig så er det vel de tetningene i turboen som er blitt dårlige :/

MrRamsrud
16/07/12, 22:25
turboen trenger ikke lage ulyder selv om den er "gåen", lagrene kan være "ok" , men tetningene dårlige .Ingenting varer evig desverre og en turbo er en byttedel, jeg har stor tro på tetningene, og hadde jeg hatt en grei turbo i god stand , skulle du fått den billig :) , de andre har jeg desverre kasta :( men er heldigvis ikke vanskelig å bytte for å bytte om du skjønner :) litt morro er det også :D Haha

m0nst3r
16/07/12, 23:01
turboen trenger ikke lage ulyder selv om den er "gåen", lagrene kan være "ok" , men tetningene dårlige .Ingenting varer evig desverre og en turbo er en byttedel, jeg har stor tro på tetningene, og hadde jeg hatt en grei turbo i god stand , skulle du fått den billig :) , de andre har jeg desverre kasta :( men er heldigvis ikke vanskelig å bytte for å bytte om du skjønner :) litt morro er det også :D Haha

Skulle ha fått tak i en ny en for nå har jeg alt av, men har lagt ut kjøpsannonse så får se om jeg får noe respons :)

MrRamsrud
16/07/12, 23:07
skulle du ikke få svar , er det alltid gøy å dra til jønkøping! :) ellers kan du jo montere en 19t da :P kanskje noen som har ?:)

m0nst3r
16/07/12, 23:20
jønkøping? får satse på at jeg får tak i en :)

kimlos
18/07/12, 12:00
om bilen går magert, får den for lite bensin i forhold til trykk! Er det noe olje i trykkrør fra turbo? mye sot i eksosanlegg?

m0nst3r
18/07/12, 23:36
om bilen går magert, får den for lite bensin i forhold til trykk! Er det noe olje i trykkrør fra turbo? mye sot i eksosanlegg?

Kommer ann på hvilken grad du mener men ligger ikke olje i trykkrør men litt gris er det jo, og litt sot er det kanskje i eksos

kimlos
21/07/12, 09:53
om bilen går "normalt" og ikke bruker "mye" olje, da hadde jeg ikke hengt meg opp i lukta, men er jo litt bekymringsfullt at plugga går hvit, min bil lukter også litt brent olje(ihvertfall om jeg har vært litt hard på gassen), det ryker hvitt som fanken når det er litt kaldt eller fuktig ute, plugga mine har vært hvite til tider. Men jeg opplever ikke unormalt oljeforbruk til en bil som har gått 300000. bilen fjusker heller ikke, har prøvd og justere turbo/bensin-trykk om hverandre både ned og opp uten forandringer. Nå skal det nevnes at jeg fikk slik lukt etter jeg prøvde og bytte ut deler av eksosen med noe større, fikk også plutselig smell i eksos etter gasspådrag. Finner heller ingen "feilkoder". Ble litt fortvila selv når jeg sto og kuka med dette, men det er vell bare "slik"! Så mitt beste råd er rett og slett og bytte di pakningene, tut og kjør! Sjekk for guds skyld olje, vann og plugger innimellom!!

Fancrashtic
21/07/12, 15:41
Hadde samme utslagene på min motor en gang, da var det noen stempelringer..
Noen ganger når den stod på tomgang så røykte den veldig ved varm motor, og noen ganger ikke.
Ved pådrag så kom det innimellom en røyksky bak.

Ola Moen
21/07/12, 16:02
Defekt/fastbrent tetningsring på turbinakselen. Høres ut som et klassisk tilfelle. Da får du hvite plugger, ettersom oljedampen som blir fra turbinhuset blir registrert som "feit blanding". Skift turbo, eller tetninger, så er du kvitt problemet. ;)