PDA

Vis full versjon : turbo surging?



Dimmern
15/07/12, 19:49
kjører 300 oppsett på fk motor, grønndyser, justerbar btr. 3"lmm. alucooler. 3" eksos og bruker t3/t4 ksr turbo.

lader 1,3 ca nå og når jeg trår på og kommer over 1 bar, så kommer det en slags blafre lyd, har kommet nå siste dagene,

akkurat som om at turbo "bremser" litt..

noen som vet hva dette kommer av? har plutselig skjedd. aldri vært sånn før.

surging er vel når man slipper gassen om jeg ikke tar feil? detta er under pådrag..

eneste jeg kan komme på i farta som kunne vært feil er dump ventil

jeg kjører åpen dump ventil ifra kl racing ( http://shop.klracing.se/sv/artiklar/dump_pysventil/-oppen-dumpventil/-turbo-xs-style-enkeltratt.html )

en sann billig driter, og der får man jo med sanne skvier for og stramme fjøra, jeg har IKKE på NOEN som helst skiver der.
kan det være at turbotrykket akkurat klarer og løfte stemplet inni dump'en som lager den blafringa?

Kalsn
15/07/12, 22:38
den lyden du hører er turboen som stanger imot motoren, altså den leverer før mye luft iforhold til va den svelger unna. Altså forholdet mellom kompressorhus og eksoshus er feil/dårlig. Har en kompis som hadde samme turboen på en ombygd Cosworth, plaga med akkurat samme greia... har intet å gjøre med dompventilen...
Vet at flere har vært plaga med disse kinaturboene, man får det man betaler for.. Men vet at man kan få bytta eksoshuset for å slippe unna surge..

Dimmern
15/07/12, 22:47
jeg skjønner, jeg trodde surging var når man slapp gassen men så feil kan man ta ;)

ikke noe enkelt og greit som evt kan bli gjort med turboen for og slippe unna dette?

er ikke noe voldsomt til surging men noe er det... :)

Dimmern
16/07/12, 22:10
Bump !

andersg
16/07/12, 23:16
Såvidt jeg har forstått så oppstår "surge" når det skyves mer luft enn motor klarer svelge unna effektiv. Ergo du må øke luftgjennomstrømningen. - ser du ikke skriver noe om toppen din, bruker du original kam? Isåfall så har du synderen der. Den er ganske så slapp og slipper ikke inn stort.

JonasS
17/07/12, 07:22
Surge oppstår når man leverer mer luft frem til motoren enn hva den klarer å ta til seg. Dermed slår luften tilbake og ut av turboen. Justerbart kamdrev/annen kam/turbo med mindre trim på impelleren(dette er jeg ikke like sikker på, kunne kanskje skrevet mindre turbo) er løsninger som kan prøves.

Dimmern
17/07/12, 16:44
har 531 topp, noe porta. bytta til en slipt kam igår + justerbart kamdrev (ifra Tor24/torgeir) . det løste problemet noe men surger litt ennå .

Dimmern
20/07/12, 00:26
Fått justert inn kam ordentlig lader nå 1.4 uten noe som helst surge :)

JonasS
20/07/12, 07:04
Høres ut som om jeg skal prøve frisert topp+annen kam på maskina mi ser jeg! :)

Dimmern
20/07/12, 15:57
det anbefales, kammen hjalp mye, men når jeg fikk på justerbare kamdrevet hjalp det enormt :)

JonasS
20/07/12, 17:47
Type kam du kjører nå? Specs. ev.?

Dimmern
20/07/12, 17:48
kan finne måla etterpå :)