PDA

Vis full versjon : Skammelig spm. ang. nødrep. av rustede hjulbuer



JonasS
15/07/12, 15:35
Ja.. Jeg syns det er skammelig. Men, nå har det seg slik at jeg har en uhorvelig fæl 244, riktig så rustne hjulbuer bak samt hjulbrønner. Alt bærende er faktisk meeget bra. Mer enn godt nok til EU neste år. Hjulbrønnene skal jeg klare å kappe vekk å legge enkle plater i. Men så var det disse hjulbuene da. De ser jeg meg ikke mål på å reparere. Å di som ser seg mål på det har gjort det så mye at de ikke tåler tanken på mer rustrep. tydligvis. Så da er spm. mitt: Hvordan gjør jeg denne synden best mulig? Jeg finner spor av både sparkel og sika der rusta er værst, så noen har fuska før på denne karen. Tenkte å reparere slik at det ser noenlunde ok ut for så å "hobbylakere" den.

Shoot!

Dan Bay-Johansen
15/07/12, 18:25
Kjøp nye hjulbuer, kapp ut. Heft på plass, så limer/sparkler/fuger du resten ;)

Vil påstå at det er en forholdsvis kjapp jobb som blir ok ! Og så vil det jo se finest ut...

JonasS
15/07/12, 18:50
Kjapp? :P Jeg er ikke helt på jordet innen sveising, men tror dette vil bli fiasko mtp. slag og spenn i stålet (jeg har sveist mest skips og landbruksutstyr samt litt exhaust)
Hvor kjøper jeg ev. nye hjulbuer? Veng leverer ikke rett hjem så vidt jeg vet lenger. Er det samma hjulbuene til alle 240? Jeg har .77mod.. Ser BCB har noe, men skjønner liksom ikke helt hva jeg skal ha, om du skjønner..

kermitt
15/07/12, 19:07
Mekonomen selger hjul buer for ca 500kr stk. Legg hjulbuen utenpå der det er rusta, klem den fast, merk med rissenål rundt, kapp ut, legg på den nye hjulbuen og punkt den fast. Det er da vel ikke så vanskelig? Til og med jeg klarer det.

JonasS
15/07/12, 19:29
Jeg er litt slik at jeg ser en haug med problemer før jeg begynner på slikt..:P Går sikkert! Skal ikke bli utstilling anyway, tenkte å prøve meg på sprøytelakk i garasjen (bilen ser ut som et nyværpa egg inkl. fjær og bajs..:P )
Er det ikke noe med indre og ytre hjulbuer?

For gæli å vrake bilen og, kanalene er faste og fine. men mye småplukk med karossen..:\ Bakskjermen har sprukket inn mot bagasjerommet også. her tenkte jeg å prøve å skjære rette firkanter så mye som mulig, ev. banke til å avrunde plater litt hvis det blir nødvendig. Er ikke så firkanta som man skulle tru den ræva på gamle 240`er..

kermitt
15/07/12, 19:36
Jeg skal bytte en hjulbue selv snart på omtrent identisk bil. Skal begynne å oppdatere tråden min på bilen da. Så om du følger med så kan du få se ;) Jeg er ikke noe flink på karroseri selv, men det er bedre med ett stygt karosseri en ikke noe karosseri pga rust.

HarryVolvo
15/07/12, 19:45
En jeg kjenner, hadde samme problemet. Han kjøpte sånne glassfiber/plastbreddere offroad-folka bruker, å skrudde dem utenpå hjulbuen.. Funka finfint det.. :)

(kappa bort den originale buen først da)

JonasS
15/07/12, 19:47
Ja, tror bilen får en fremtid hos andre, bare hjulbuene blir bedre.

Kan nevne at jeg ser ut gjennom der gjennom bagasjerommet og hjulbuene, om du\dere skjønner.