PDA

Vis full versjon : Volvo s70 motorbytte



vidaraarvik
14/07/12, 20:32
Hei,

Har lenge vurdert om jeg skal bytte motor i min 98mod Volvo s70 2.0l (B5202 FS).
Det må i tilfelle bli noe med turbo om jeg først skal bytte, spørsmålet er bare hvilken motor? Har lett litt rundt men sliter med å finne noe særlig informasjon eller guider på dette. Lurer blant annet på om noen motorer er lettere å bytte til enn andre? En plug-and-play motor hadde vell vært det beste..

Noen som vet?

mrstfu
14/07/12, 22:43
din motor må du uansett bytte motor og ledningsnett, da de andre motorene har Bosch styringssystem, mens din og 144hk har Fenix. Ingen stor sak, men lønner seg å kjøpe komplett motornett med motor.
skal du først ha turbo, gå for en B5234T, den som sittter i T5.Lett å få tak i, og tåler bra med tyn.

vidaraarvik
15/07/12, 20:14
ok, så jeg trenger bare motor og motornett? Er alt plug and play eller er det forskjeller på årsmodellene?

Ser det ligger flere nyere motorer ute bla. denne http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=35924723 som har sittet i en 01mod V70R. Men da jeg kontaktet selgeren fikk jeg beskjed at motoren ikke passet i min bil.. Må vell ha en motor mellom 97-00

vidaraarvik
15/07/12, 20:29
Har funnet en motor som ikke har gått så langt.. i annonsen står det:


T5 MOTOR B5204T
(IFRA EN DEMONTERT 1995 MOD. VOLVO 850 T5 211 HK, OG DEN HAR KUN GÅTT 169000 KM)
INKLUDERT ER OGSÅ;
- MOTORLEDNINGSNETT
- TURBOLADER
- DOWNPIPE + DIV EKSOS
- LAMBDA
- IC RØRSATS
- LUFTFILTERBOKS
- TENNKABLER/FORDELER
- DIV MOTORDEKSEL
- INNSUGSMANIFOLD
- EKSOSMANIFOLD
- SPJELDHUS
- MOTORVOGGE
- MOTORFESTER
- FUELRAIL
- DYSER
* PAKKEPRIS; 9999,-



Er ikke dette den samme motoren som kommer i S/V70 sine T5 modeller? Da burde vell den passe, ser ut som en får med det meste også.

Rockeren
15/07/12, 23:03
Dette er en 2.0 turbo som også kom i x70.. Siden du har 126 hk i din bil, så må du også bytte ledningsnettet inkl sikringsboksen i motorrommet.. Det er ikke nok med bare selve ledningsnettet til motoren. I disse bilene er ledningsnettet delt i to; et som sitter i bilen, og et som sitter på selve motoren.
Jeg driver med lignende jobb nå, bytter fra 2,5 20v 170hk automat, til 2,3 T5 manuell. I 850. Jeg har 3 hjerner i min originalt; 1 til tenning, 1 til bensin og 1 til automaten.. dette skal da komprimeres til 1 hjerne, og jeg må derfor bytte ledningsnettet inkl sikringsboksen...

mrstfu
15/07/12, 23:57
Ikke en dårlig pris det du har fått der. Fikk litt inntrykk av at selger smører litt tjukt på med den smørbrødlista de,
men om det er reelt, er det absolutt verdt en titt. Ettersom du må bytte fremre delen av eksos, sparer du deg for en del tid og penger ved at downpipe følger med.

Som Rockeren sier, hele ledningsnettet må byttes, helt inn i kupeen under rattstammen. Antageligvis det som er mest knot. Har du AC på din? Greit nok om du ikke har det, da bare fjerner du pumpa (4 bolter), og setter på en kortere reim. Om du har AC, lønner det seg om ACpumpa sitter på motoren du kjøper, som Rockeren kan skrive under på, passer ikke alle pumper på alle fester.

Og ikke sett deg en deadline på jobben. Det er ALLTID et eller annet som ikke går som det skal, alltid en bolt som knekker, noe som må byttes, eller noe du knoter med. Og denne pakka her tar en del plass, ta med deg henger når du henter. Evt en stor skapbil, type HiAce eller større.