PDA

Vis full versjon : Girkasse ulyd, M46



samaron
14/07/12, 15:09
Hei!

Girkassen på min M46 lager en konstant "summelyd", unntatt når overdrive er koblet inn. Da forsvinner den lyden. Lyden minner vel egentlig om lyden fra et ødelagt lager, så vil vel anta trykklageret til clutchen i overdriven ødelagt? I så fall, er dette lett å fikse selv, eller dyrt å få reparert på verksted?


- Frank

EDIT: Kan nevne at forrige eier hadde sveist sammen diffen (reparert/byttet nå). Kan dette ha ført til stor belastning på girkassen? Overdrive var også koblet slik at den kunne kobles inn på alle gir (også reparert nå).

JonasS
14/07/12, 17:27
Sveisa diff fører spessielt til stor slitasje på gearkasse. Diffbrems fører til større slitasje enn åpen diff (med vårt bruk).
Jeg har nå min 1. bil med truetracdiff, har aldri havarert en gearkasse før, og nå passer jeg veeldig på gearing\clutch.

samaron
14/07/12, 18:08
Så jeg burde vurdere å kjøpe en ny girkasse? Eller er det mulig å få disse overhalt enda? Hvilken pris ligger en M46 girkasse på som er i god stand? Jeg herjer ikke med bilen, fikk montert en helt normal diff og har hatt akslingen inne til sjekk hos Bilia (som friskmeldte den). Er bare litt plagsomt med den lyden som nesten alltid er der når jeg kjører.

Roy T
14/07/12, 19:03
Hvist det er samme lyd på alle gir så er det mest sansynlig lager/drev på utgående aksel fra kassa som er gåent... men vet ikke hvor "lett" det er å bytte da? men ei brukt kasse til den bilen koster vell ikke all verden ;)

samaron
14/07/12, 19:57
Ja, er samme lyd på alle gir, men virker som det forsvinner når jeg kobler inn overdrive. Er hvertfall en lagerlyd av et slag. Om det er lager/drev til utgående aksel, hvor kritisk er det? Vil dette føre til at girkassen havarerer totalt, eller vil det bare lage irriterende ulyder?

Roy T
14/07/12, 20:21
hvist det er lageret så vill det jo ta kvelden til slutt... hvor lenge det varer kommer jo ann på hvor mye du kjører,har kjørt med girkasse bråk i ett par år sjøl før det stoppa ;) å det var på en gammal Opel Manta tror volvo kassa er bedre en Opel sin... men du kan jo bare finne deg ei brukt ei så har du den klar når den andre takker for seg...

samaron
14/07/12, 20:26
Hvor mye koster slike girkasser brukt? Vil gjerne ha en som er behandlet pent og helst kjørt lite også. Eller er disse en "byttedel" hos Volvo?

JonasS
15/07/12, 07:49
M46 ligger typisk rundt 1000kr, så det er kurrant.
M47 ligger vanligvis mellom 500-1000 etter stand.
M45 er like sterk som M46, ettertraktet i rallycross, men litt amputert mtp. kun 4 gear, men sterk og god.

Volvokassene er ikke sterke sammenlignet med Getrag/ZF.

Vurder M90, om du kommer over en god en til fornuftig pris. Disse har det med å være overpriset ifølge mitt vett og forstand.

samaron
15/07/12, 11:33
Jeg har tilgang på en M90 mkII, men vil ikke ha den. Litt av grunnen til at jeg ville ha 740 var for å ha det gammeldagse systemet, hehe. Har lagt mye krefter i å holde bilen ganske original, så vil derfor fortsatt ha M46. Rundt en tusenlapp for en slik girkasse var ikke ille i det hele tatt. Vil jo gjerne ha en som ikke har blitt brukt til herjekjøring eller kjørt langt. Det optimale hadde vel vært å hatt en som er gått under 200.000km slik den er noelunde samme kilometerstand som bilen (181.000km). Da blir vel girkassen litt dyrere?

JonasS
15/07/12, 11:50
Som sagt.. Har M46 gammeltypen i min 244, jeg clutcher og gearer fint siden jeg vet resultatet av uvettig kjøring med disse. Liker også å ha 4+OD, litt nostalgisk! :)

samaron
15/07/12, 12:39
Ja, ikke noen biler som har slikt lenger. Allerede fått kommentarer på det, alle forventer et femte-gir, som den ikke har. Er alt for mange som bygger om disse 740 Turbo bilene, noen må jo prøve å holde en i original og fin stand. :) Får vel lage en ønskes kjøpt tråd og satse på en girkasse dukker opp. Burde vel ikke være alt for vanskelig å skaffe siden "alle" skal ha M90.