PDA

Vis full versjon : Hva feiler min B230F 91??? Hjelp meg å feilsøke :P



^ingar^
10/07/12, 14:22
Hallo. Nå er det nesten så jeg gir opp min 240 fra 91... fra dagen jeg fikk den har den vært "dau" å kjøre...
Den drar nesten ikke. Som å kjøre en Fiesta 1.1 liter :P - en B230F med LH2.4 skulle orke litt mer syns jeg!

Symptomer:
Går veldig ujamt på tomgang. Hoster og harker mellom 400-800 rpm :S
Utrolig momentsvak. Gir seg i alle oppoverbakker. Må ned i 3. gir :(
Treg i aksellerasjon. VELDIG treg. Turtallet øker saaakte, men kommer aldri over 3500 rpm når jeg har den i gir. Dvs under kjøring :P

Gjort:
Byttet alle tenningsdeler. Rotor, lokk, alle fem ledningene og pluggene.
Byttet LMM og LambdaSonde.
Byttet dyser og fuelrail.
Byttet trykkregulator.
Byttet bensinpumpe i tanken. (Den under bilen hører jeg når jeg setter tenning i hakk 2 og den går i ca 2 sek og slukker igjen, riktig)
Sjekket falskluft med startgass her og der. Ingen endringer.
Har også byttet bensinfilter under bilen. Det ved siden av hovedpumpa som jeg tror funker...

Får feilkoder av diverse hver gang. Aldri de samme, men alle har noe med blanding/lambda verdier å gjøre...

HER MÅ DU LESE, DETTE ER MERKELIG:
Åpner tilførselsslangen på fuelrailen. Og det er helt tørt... her skal det vel sprute og suse pga trykk som ligger i systemet? Hmmm.


Hva tror dere erfarne volvo folk?
Kan det lønne seg og bytte hovedpumpa i samme slengen? Kan den tette seg av noen grunner?
Kan noen tidligere eiere/grevlinger ha satt svinghjulet et hakk feil? KAN EN 230F STARTE MED "SKJEVT SVINGHJUL". ELLER STARTER DEN KUN NÅR DET STÅR RIKTIG????
Merkelig dette med at den ikke får bensin virker det som... tror det er vakuumet av motoren som suger selv... liksom ikke noe trøkk, bare tørt når jeg åpner opp på railen som sagt...

Jan turbo
10/07/12, 16:31
Hvis du akkurat har kjørt pumpene så skal det stå trykk på slangen inn på fuelrailen ja. På den slangen som du må bruke 14 og 17 nøkkel for å løsne ikke sant.

MGP
10/07/12, 18:20
bensinpump rele, er første bud på lh2.4 :) neste er tenningsmodul på venstre innerskejrm :)

volvo245gl
10/07/12, 19:33
Sjekk tomgangsventilen. evt gjør den ren.
Kan og sjekke luftfilteret.
Sjekk gasspjellet. Kan hende det henger/er defekt.
Sjekk/bytt svinghjulssensoren.

Hvis den er treg fortsatt. Sjekk oljen i gearkassen og bakakslingen.
Var ute for en som hadde treg bil pga feil olje. Måtte grundig varmkjøres og skylles. Oljen var nesten som gele!

Evt. bytte-lån en hjerne. (står ved ytterveggen på passasjersiden, under dashbordet.)

^ingar^
11/07/12, 00:12
Takker for alle svar hittil. Kom fram noen ting jeg ikke har tenkt på enda, så dette skal jeg prøve i nærmeste tid!

Jan Turbo: Helt riktig, den koblinga jeg tenkte på ja!
Volvo245gl: Har noen ekstra deler til innsuget liggende, prøve å bytte hele spjeldhuset kanskje også. Ikke tenkt på. Har og noen hjerner til en FD motor. Blir spennende å prøve seg fram litt videre!

Tosk: eller noen andre: Det store hvite bensinpumperelet har jeg ikke sjekket enda. Har ikke det i oppgave å starte pumpene? Skal det starte BEGGE pumpene? :)

MGP
11/07/12, 19:22
D store vite starter begge pumper :) loddingene sprekker i dem, så dem går å ikke gå,r fusker hoster, tungstarta varm, pga rele er varmt og utvidet så da får ikke pumpene strøm, vente til den blir kald, så satrter dem igjen :)

Mvh

^ingar^
05/09/12, 13:48
Prøvd og prøvd og prøvd alt som finnes snart. Byttet releer, hjerner, alle sensorer/følere/givere, byttet innsug, nye dyser, innsugspakning, btr, tomgangsmotor... finnes det mer? :P

Så sto vi tre stykk og klødde oss i huet/ræva... to av dem er mekanikere. Så dukker ideen opp. Vi troor det har løsnet ei kile på nedre tanndrev til regreima. Bak det store reimhjulet. For før var motoren gærn i huet sitt når den gikk under 2000 rpm. Så flyttet vi kamdrevet ei tann og da er motoren umulig over 2000 rpm :S

Dette MÅ være tenningsfeil. At den tenner på feil tidspunkt. Ruuuuser opp motoren til 5000-5500 ca og slipper den helt ned. Skyter bak i eksosen og putrer som en gal. Så nå skal vi fjerne viftekappe og vifte... plukke ned fronten og sette opp reima på nytt igjen...

Så blir spennende å se. Skriver resultat når vi er ferdig. Da blir jo tråden også litt mer verdt/lærerik å lese.

Mvh meg.

Filtvedt Racing
05/09/12, 18:09
Hehe første som slo meg var at regreima har knugget over.

Kjøp ny reim og monter den riktig.

Lykke til.

Filtis

Knallert
05/09/12, 19:07
Er ikke så uvanlig at kilen knekker på nedre regreimhjul evt. på kamdrev og dermed kan det fort bli noen grader feil.
Ellers så kan det være lurt å dobbeltsjekke regreim som nevnt her. :)

Pipen
04/12/12, 01:09
Fikk dere denne til? Har mye samme symptomene på en 240 vi har stående, og lurer litt på hvor jeg skal lete videre. Den jeg har er automat også, vet ikke om det kan ha noe og si?

Lasse B
04/12/12, 16:48
Kjekt om trådstarter i sånne her tråder skriver om de fikk feilen til,så andre som får samme feil senere kan vite hva dem skal se etter.

egil
04/12/12, 18:56
Sjekke kontaktstykke oppe på tankarmaturet. vore borti tilfeller der den har "eiret" av til tankpumpa. å fått liknandes syndrom.

Pipen
09/01/13, 09:10
Da har jeg funnet ut litt på vår bil. Bensinpumpereleet fungerte ikke, gasspjeldsensoren sto feil, samt manglende gjenger i et tennplugghull. Dette er fikset, men går fortsatt litt magert. Skal bytte bensinfilter, luftfilter og tenningsdeler når jeg kommer hjem fra jobb.

^ingar^
22/01/13, 20:15
Sorry sen oppdatering men er ikke på nettet så ofte.

Svaret var: KILA PÅ KAMMEN hadde knekt :S Når vi fant ut det skulle vi først ta av regreima og da satt hele kamdrevet søren i meg helt løst :S Fikk ordnet ny kam og fyrt opp igjen hele maskineriet. Går klokkerent uten noe tull :) Stødige motorer! B230F :D

Nå sliter jeg med at den ikke blir varm. Men det lager jeg egen tråd til. For det kommer sikkert av noe helt annet ;)

Takker for alle svarene!