PDA

Vis full versjon : C70 07 - Styreenhet SUB og MOST nettverk - får ikke "parret"

aarnes
09/07/12, 22:45
har vært i Sverige idag for å installere sub, det gikk heller dårlig.
Styreenhet SUB skapte kaos i MOST-nettet, og sørget for at ingenting med lyd og underholdning virket.
Svenskene mener det er fordi styreenheten er fra en annen bil, og den er parret med den.
Før demontering skulle de ha kjørt en SUB APPLIKATION BORT, jeg er usikker på om det hadde vært løsningen?

Noen som har god kjennskap til MOST enheter?
såvidt jeg har lest meg til, er det dette som skjer:

Security on MOST

Denna funktion används för att se till att alla styrenheter på MOST-nätet får användas. Vid start av MOST-nätet, tändningsläge I, II, eller III, kontrollerar styrenhet infotainment (ICM) att alla styrenheter på MOST-nätet har gällande serienummer. Om styrenhet infotainment (ICM) upptäcker att en eller flera styrenheter inte har giltigt serienummer, kommer dessa att sättas i ”disable mode”. Detta innebär att styrenhetens funktioner inte kan användas i MOST-nätet. Styrenheten skickar endast igenom ljuspulserna.
Det tar 30 sekunder för styrenhet infotainment (ICM) att utföra kontrollen av styrenheterna, det vill säga inte giltiga styrenheter kommer att stängas av efter 30 sekunder.

og dette:

Funktionen Security on MOST är avsedd att förhindra att icke godkända styrenheter i infotainmentsystemet monteras i fordonet. Syftet är att motverka stöld av enheter.

Funktionen styrs från styrenhet infotainment (ICM). Styrenhet infotainment (ICM) kontrollerar serienumren på alla styrenheter i MOST-nätet och jämför dessa med en lagrad lista. Informationen om serienumren hämtas via MOST-nätet till styrenhet infotainment (ICM). Styrenhet infotainment (ICM) jämför sedan informationen med de lagrade serienumren.

Om en styrenhet inte är med i den lagrade listan kopplas den bort från MOST-nätet och funktionaliteten för denna styrenhet spärras. Detta innebär att det inte går att växla styrenheter i MOST-nätet från ett fordon till ett annat.
Om en styrenhet som är med i den lagrade listan svarar fel, så sätts en felkod i styrenhet infotainment (ICM).

Mitt finalquestion er da:

Er det mulig å "resette" styreenheten, sånn at den blir tom, som om den skulle vært ny?
Kan ikke forstå at slike ting skal være "bruk og kast" - da kan jo ikke noen huggerier selge brukte elektronikkenheter til nyere biler?

Innspil plz

C.Erstad
09/07/12, 22:50
Fikk du lastet SW i det hele tatt?
Kan være at når du laster SW så blir serienummeret på styreenheten lastet opp i PIE eller en server på Volvo i sverige med oversikt over hvilket nummer som er registrert på et fordon.

Hvis du kjenner noen som jobber i Volvo så kan jo de maile internt om denne saken hvis noen gidder.

aarnes
09/07/12, 22:52
Fikk du lastet SW i det hele tatt?
Kan være at når du laster SW så blir serienummeret på styreenheten lastet opp i PIE eller en server på Volvo i sverige med oversikt over hvilket nummer som er registrert på et fordon.

Hvis du kjenner noen som jobber i Volvo så kan jo de maile internt om denne saken hvis noen gidder.

Nei, fikk ikke det.
Fikk en feilmelding i software manager som jeg ikke husker, men den inneholdt noe med "Hardware informasjon finnes ikke i Volvo centrale database"

Problemet her er at den ikke kommuniserer med bilen i det hele tatt, pga sikkerhet (såvidt jeg har forstått)
Den går i lås, fordi tilfellet kunne like godt vært at jeg hadde stjålet delen, og da er det jo lite sikkerhet i å bare dra til en forhandler og ladde den om :-)

kjenner ingen som jobber i Volvo på det nivået gitt.

C.Erstad
09/07/12, 22:55
Okei. men den passer til bilen dim mtp. chassinummer?

Hvis ikke kan eg skjekke det opp i morra.

aarnes
09/07/12, 22:57
Ja den gjør det. kommer fra samme årsmodell osv (er samme til 06 og 07)
HAr dobbeltsjekket alt flere ganger.

C.Erstad
09/07/12, 23:03
Ja den gjør det. kommer fra samme årsmodell osv (er samme til 06 og 07)
HAr dobbeltsjekket alt flere ganger.
Okei. Da kan eg høre men en kar som er Nivå 4 i morra :)

aarnes
09/07/12, 23:04
Okei. Da kan eg høre men en kar som er Nivå 4 i morra :)

Gjerne det :-)
Fant forresten ut at jeg hadde en bekjent på Volvo i Göteborg. har sendt han en mail også, om han kan sende det videre til noen MOST eksperter :-)

C.Erstad
10/07/12, 07:29
I følge han så skal du kunne laste security most bort. Og derfra kan du ta steget videre med å prøve å ligge til styreenheten :)

aarnes
10/07/12, 09:14
I følge han så skal du kunne laste security most bort. Og derfra kan du ta steget videre med å prøve å ligge til styreenheten :)

Hvordan laster man security most bort da?

MadAss
14/08/12, 20:52
Er vel såkalt ITP OFF denn heter tror jeg. Du må få delenr hos verkstedet, den ligger ikke i Vida.
Er et såkalt "stöldskydd" som skal hindre tyveri

aarnes
14/08/12, 21:04
Stemmer det MadAss.
Har ikke kommet noe lenger her pga mangel på tid og entusiasme :p

C_Erstad hjalp meg og kom med følgende

BESKRIVNING: När man försöker lägga till en 6-skivors CD-växlare i bilarna ovan, kan nedladdningen av mjukvara resultera i ett fel i VIDA, "Fel 131 - inkompatibel hårdvara".

PRODUKTÄNDRING: Kommer att korrigeras i VIDA 2009D.

MATERIALRETUR: Inte tillämpligt

TEKNISK RAPPORT: Ja. Om åtgärden, som beskrivs under SERVICE nedan, inte fungerar.

SERVICE: Innan du kör mjukvaran "LÄGG TILL 6-skivors CD-växlare", måste du utföra följande åtgärder:

- Montera 6-skivors CD-växlaren i bilen.
- Köra mjukvaran "ITP av" för att stänga av infotainmentsystemets stöldskydd.

S40/V50/C30/C70: Ladda ner mjukvaran med art. nr. 30667249.
S80/V70/XC70: Ladda ner mjukvaran med art. nr. 30786292
XC60: Ladda ner mjukvaran med art. nr. 31268617.

När det är bekräftat att ITP är avstängt, laddar du ner "LÄGG TILL 6-skivors CD-växlare" med hjälp av VIDA.

aarnes
21/02/13, 23:30
En oppdatering her;
har vært inne hos Volvo og lastet "Security on MOST OFF" nå uten at det hjalp en døyt.
Tok meg friheten til å åpne opp denne styreenheten nå i kveld, for å se om det var noe batteri etc som lagrer info der. Det var det ikke, men jeg fikk meg en annen overraskelse:

http://aarnes.me/bilder/IMG_0379 (Medium).jpg

Jeg er aboslutt ingen elektroingeniør eller den slags, men jeg vil påstå at dette kan være grunnen til at den ikke virker.
Noen som mener noe annet? :D

C.Erstad
25/02/13, 18:41
Ser rimelig kokt ut den der!

Da må du få tak i ny :P

aarnes
25/02/13, 20:38
Ser rimelig kokt ut den der!

Da må du få tak i ny :P

Nææ tror du det? 8-)
Har funnet en i statene til en grei pris. gjenstår bare å se om jeg får den hel hjem til meg..

aarnes
10/03/13, 22:37
En aller siste oppdatering;

Monterte den "nye" styreenheten fra statene, dro på Volvo, la inn software og plutselig hadde jeg sub gitt.
Så problemet var enkelt og greit: defekt styreenhet fra starten av!

Og: ikke la dere skremme av "Det går ikke å bruke brukte styreenheter fra andre biler. får ikke lagt inn software, det vil ikke fungere etc etc etc" fra Volvo. So far har ikke det vært tilfelle for meg, og jeg har installert brukte styreenheter både på V70, S60 OG C70 frem til nå. Jeg sier ikke at det er 100% svada fra Volvo, men av alt jeg har lagt inn hittil så har det faktisk fungert. (Så lenge styreenheten ikke har hatt en intern brann etc :rolleyes: så min erfaring er at det fungerer, selvom det blir sagt noe annet.

MadAss
10/03/13, 22:59
En aller siste oppdatering;

Monterte den "nye" styreenheten fra statene, dro på Volvo, la inn software og plutselig hadde jeg sub gitt.
Så problemet var enkelt og greit: defekt styreenhet fra starten av!

Og: ikke la dere skremme av "Det går ikke å bruke brukte styreenheter fra andre biler. får ikke lagt inn software, det vil ikke fungere etc etc etc" fra Volvo. So far har ikke det vært tilfelle for meg, og jeg har installert brukte styreenheter både på V70, S60 OG C70 frem til nå. Jeg sier ikke at det er 100% svada fra Volvo, men av alt jeg har lagt inn hittil så har det faktisk fungert. (Så lenge styreenheten ikke har hatt en intern brann etc :rolleyes: så min erfaring er at det fungerer, selvom det blir sagt noe annet.

De aller fleste styreenhetene kan overflyttes. Noen er litt mer arbeid med og må bla resettes (feks BCM) , men CEM kan ikke flyttes.

Sent from my GT-I9100

aarnes
10/03/13, 23:01
De aller fleste styreenhetene kan overflyttes. Noen er litt mer arbeid med og må bla resettes (feks BCM) , men CEM kan ikke flyttes.

Sent from my GT-I9100

Kan du forklare hvordan man resetter styreenheter?

MadAss
10/03/13, 23:34
Husker ikke helt hvordan jeg gjorde det, men om du setter inn en brukt BCM vil du få feilkoden BCM-0071 Konfigurasjonfel (tror det er det den heter) etter lasting av BCM Omladning.
Via feilsøkningsprosedyren skal man svare ja på et spørsmål istedet for nei (som var mest logisk), og dermed får man resatt dataene i styreenheten. Mener det var noe til man måtte gjøre, men husker det ikke i farta.

Sent from my GT-I9100

aarnes
11/03/13, 00:11
Ah ok! takk for svar MadAss - det kan tenkes at det kommer til nytte ved en senere anledning :-)