PDA

Vis full versjon : Bensinpumpe starter ikke til tider?



R-M-I
09/07/12, 21:52
Hoy..

Har litt problemer med at 850'en AV OG TIL ikke går når man prøver å starte.. Dvs. pumpen kan fint "prime" for så å ikke mate bensin, så bilen går på tomgang(uten å regare på gass) for så å dø ut..

Har forstått det sånn at det da mest sannsynlig enten er bensin-relè'et eller selve bensinpumpen som er gåen...
Har hatt ute bensin-relè'et for å se etter og det SER fint ut.. sprayet over det med elektronikkrens i samme slengen men problemet vedvarer.

Merker også at det oftere skjer om jeg bare starter bilen for å f.eks flytte den noen meter og stoppe igjen like etterpå..
En hører da at bensinpumpen ikke slår inn i det hele tatt når man tar på tenning. Kan slå av og på tenning flere ganger, så "primer" bensinpumpen igjen. Når bilen først går, går den helt fint uten noe fusk eller noe.

Thoughts?

850GLTsilver
09/07/12, 21:58
Bensinreleet inneholder et par kondensatorer som tørker ut og KAN være prsak til at releet kobler ut.
Pumpen gjør gjerne slik som du beskriver idet de siste dødskrampene tar den.

Er du sikker på at releet har det med å ikke slå inn så er det fortsatt to muligheter: Disse konrdensatorene i releet, eller tenningslåsen. For det er flere releer som skal legge inn når du setter på tenninga, og disse vil du høre samtidig med bensinreleet når det slår inn. Dersom du lar være å starte vil du etter noen sekunder høre at bensinreleet kobler ut igjen (sikkerhetsfunksjon) Er denne tiden ned mot 5 sekunder eller mindre, så er kondensatorene tørre og ødelagte.

mrstfu
09/07/12, 23:40
Må stille sprøsmål her, Silver: selv med flunka nytt bensinpumperelé fra Volvo i sikringsboksen, primer aldri pumpa mi noe særlig MER enn 4 sekunder.

850GLTsilver
10/07/12, 16:32
Må stille sprøsmål her, Silver: selv med flunka nytt bensinpumperelé fra Volvo i sikringsboksen, primer aldri pumpa mi noe særlig MER enn 4 sekunder.

Er nok riktig, var vel 10 sekunder på slike releer tidligere, men jeg må korrigere meg her ja.
Sjekka med Volvo og 4-5 sekunder er tiden nå.

R-M-I
10/07/12, 20:45
Noen som har et fungerende relé liggende de ikke bruker? Så kan jeg få brukket opp det som står i bilen nå og få sjekket.. Skal på tur på torsdag :P Bergen - haugesund

mrstfu
11/07/12, 00:47
Drit i releet, koble deg enkelt og greit forbi relefunksjonen. Lag en kabelbit med hann-kabelsko i hver ende, og lask mellom det fremste og det bakerste kontakta til releet. Ingen permanent løsning, men funker i nødstilfelle. Hvis ikke koster ikke releet mer enn 400 på Volvo.

R-M-I
11/07/12, 10:51
Så..sier du da at jeg evt. skal fjerne relè'et og koble en kabelstump med hann-plugger på rett nedi det øverste og nederste sokkel-hullet der relè'et sto? :P
Greit å vite i tilfelle bilen skulle leke idiot igjen. Vet at nytt relè koster 393kr hos volvo..men ingen hadde de på lager i mils omkrets og jeg reiser i morgen-GRYTIDLIG :P Får evt. handle meg relè når jeg er fremme der jeg skal i stedet :P

mrstfu
11/07/12, 22:05
Det er det jeg sier ja:-)

Som sagt, ingen permanent løsning, har blant annet ikke skkerhetsfunksjonen i releet.... men så lenge du starter bilen med en gang, burde det gå fibt:-)

850GLTsilver
12/07/12, 16:59
Så..sier du da at jeg evt. skal fjerne relè'et og koble en kabelstump med hann-plugger på rett nedi det øverste og nederste sokkel-hullet der relè'et sto? :P
Greit å vite i tilfelle bilen skulle leke idiot igjen. Vet at nytt relè koster 393kr hos volvo..men ingen hadde de på lager i mils omkrets og jeg reiser i morgen-GRYTIDLIG :P Får evt. handle meg relè når jeg er fremme der jeg skal i stedet :P

Finnes slike releer andre steder vet du.
Mener jeg har et. Hvilken farge er det på ditt?
Sender du det hit, så kan jeg fikse det for hundrelappen pluss porto.

R-M-I
15/07/12, 21:22
Mitt er rødt :P

Antar at det i så fall går på å bytte kondensatorene som sitter i det... Om det er såpass enkelt, kan jeg vel alltids klare å lodde inn nye selv.

850GLTsilver
18/07/12, 13:38
Mitt er rødt :P

Antar at det i så fall går på å bytte kondensatorene som sitter i det... Om det er såpass enkelt, kan jeg vel alltids klare å lodde inn nye selv.

Tut og kjør :cool: