PDA

Vis full versjon : Volvo 66 super lux



volvobrage
09/07/12, 15:57
Ein kompis har kjøpt ein gård der denna bilen følgte med:)
76 modell volvo 66 super lux stasjonsvogn!
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/781.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/782.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/783.jpg


Er detta ein bil av verdi eller er markedet for dei rett og slett ikkje eksisterande?

Takker for svar!

mvh Brage

ovlov86
09/07/12, 16:07
Dritkul bil! :D Digger de der.

jacobsen
10/07/12, 23:32
Jøss, første gang jeg ser en 66 stv. Har en følelse av at larsverm vet litt mer om disse?

Revell
10/07/12, 23:45
Vel markede er noget slunkent da de finnes få av denne bilen generelt igjen. Stasjonsvogna er også enda mer sjelden i Norge enn sedanen. Om den går og er nogenlunde fri for rust så kan man nok få noen kr for denne men hvor mye skal jeg ha usagt:) Volvo 66 er mer utbredt i Sverige så kanskje lettere og finne ut noe mer om den der?

larsverm
12/07/12, 21:42
Jeg skal ikke skryte på meg å vite så mye om disse - men jeg vet om dem, helt klart. ;) Og jeg har i grunnen aldri hatt inntrykk av at "stasjonsvognen" var så mye mer sjelden, men ingen av dem har vel vært særlig utbredt i Norge uansett...

Jeg noterer meg betegnelsen "Super Luxe" - de het da vanligvis 66DL og 66GL? Og så lurer jeg litt på diverse detaljer som støtfangerne og manglende skråstrek i grillen og kanskje mer. Det faller meg inn at dette egentlig kunne være en DAF 66 med noen påklistrede Volvo-emblemer. Men hvis det faktisk er 76-modell, kan kanskje ikke det stemme heller.

volvobrage
12/07/12, 22:02
Jøss, første gang jeg ser en 66 stv. Har en følelse av at larsverm vet litt mer om disse?
Var første gang eg og såg ein:)Veldig spesiell bil:p


Jeg skal ikke skryte på meg å vite så mye om disse - men jeg vet om dem, helt klart. ;) Og jeg har i grunnen aldri hatt inntrykk av at "stasjonsvognen" var så mye mer sjelden, men ingen av dem har vel vært særlig utbredt i Norge uansett...

Jeg noterer meg betegnelsen "Super Luxe" - de het da vanligvis 66DL og 66GL? Og så lurer jeg litt på diverse detaljer som støtfangerne og manglende skråstrek i grillen og kanskje mer. Det faller meg inn at dette egentlig kunne være en DAF 66 med noen påklistrede Volvo-emblemer. Men hvis det faktisk er 76-modell, kan kanskje ikke det stemme heller.

Det sto og daf ein plass på bilen, men huskar ikkje kor..Det du nevner om grill og støtfangarar såg VELDIG orginalt ut så tviler på det er ombygd vertfall..
Sto 76 i vognkortet, men kan være 75 modell registrert i 76?

Dei forskjellane du nevner kan være ein del av super lux pakken kansje?:p

Ellers er bilen bra for rust faktisk:)MEN det er eindel flekkar som virker litt grove(viss ikkje den oppblåste lakken får det til og se verre ut) i hjørnet med frontrute, bakrute og sideruter..Ellers ser den veldig bra ut:)Ganske så fin inni og..Har nok ikkje vært på veiane på maange år, han fyren som hadde den daua for ein evighet sidan og ingen av dei litt eldre i bygda som kan huske og ha sett bilen før..

larsverm
12/07/12, 22:35
Sikkert original for det aller meste (altså muligens original DAF?), men jeg synes Volvo-emblemet i grillen virker særlig "påklistret". Og så tror jeg Volvoen skal ha kraftigere støtfangere. Hvordan ser setene ut? Volvoen skal ha nakkestøtter som ser ut som andre Volvoer fra samme tid, altså den "gjennomsiktige" typen som kom på 240-serien (og 343).

volvobrage
12/07/12, 22:39
Sikkert original for det aller meste (altså muligens original DAF?), men jeg synes Volvo-emblemet i grillen virker særlig "påklistret". Og så tror jeg Volvoen skal ha kraftigere støtfangere. Hvordan ser setene ut? Volvoen skal ha nakkestøtter som ser ut som andre Volvoer fra samme tid, altså den "gjennomsiktige" typen som kom på 240-serien (og 343).

Trur ikkje det er påklistra, virka som grillen følgte emblemet på ein måte:)
Nakkestøtter husker eg ikkje, kan prøve og ta ein ny kikk inni ei helg..Men ellers var setene svart skinn/skai og mønsteret var nåke ala amazon sine seter

larsverm
12/07/12, 22:47
DAFen har uansett en vannrett liten DAF-påskrift i grillen, så forskjellen trenger ikke være stor. Volvo 66 skal normalt ha "skråstrek" i grillen - og det emblemet som vi ser her ligner mest på et slikt som vanligvis sitter andre steder på karosseriet (bak).

Får du sett på setene igjen, kommer vi kanskje nærmere fasiten.

volvobrage
14/06/14, 15:12
DAFen har uansett en vannrett liten DAF-påskrift i grillen, så forskjellen trenger ikke være stor. Volvo 66 skal normalt ha "skråstrek" i grillen - og det emblemet som vi ser her ligner mest på et slikt som vanligvis sitter andre steder på karosseriet (bak).

Får du sett på setene igjen, kommer vi kanskje nærmere fasiten.
Lenge sida eg sjekka:p
Men du hadde rett larsverm, det skal nok stå DAF i grillen orginalt!Såg ut som Volvo merket var satt på med nærmare ettersyn.

Bilen er til salgs for ein billig penge, noken som er interisert?

larsverm
14/06/14, 18:39
Så den var blitt "oppgradert" til Volvo i sin tid, ja. :D

Slike bør jo tas vare på uansett emblem, det spørs bare av hvem... :p

volvobrage
21/03/16, 19:56
Så den var blitt "oppgradert" til Volvo i sin tid, ja. :D

Slike bør jo tas vare på uansett emblem, det spørs bare av hvem... :p

Kan legge til her for moro at Volvo merket høyrer til i grillen:)Har hatt ein veldig nøyen sjekk på detta og det er orginalt.
Står daf i vognkortet men ein gamling frå bygda der bilen høyrer til sa det var ein Volvo.

larsverm
23/03/16, 23:42
Eieren kan jo i sin tid ha vært interessert i at alle skulle tro at det var en Volvo. :D

Selv stiller jeg meg fortsatt noe tvilende, for grillen, støtfangerne og emblemene (med 66 super luxe) tyder mer på DAF enn på Volvo. Kikk litt på et større utvalg bilder med et åpent utgangspunkt og se hva konklusjonen blir.

Dessuten synes jeg DAF i vognkortet burde være greit nok som bevis. Det bør vel også finnes minst ett skilt noe sted med chassisnr osv.

Daniel V
24/03/16, 00:01
Enig med Lars. Dette er nok "bare" en DAF. :)

volvobrage
24/03/16, 00:14
Korleis kan det være ein DAF når det er ein 67 modell?Volvo kjøpte det vel opp før og dei blei Volvo?
Det er 100% sikkert ein 67 modell. I tillegg er førstegangsregistreringa seint i 67:)Skal ta litt bilder av info neste gang eg ser på bilen!

Volvo modellane hadde vel og 66 som betegning med emblem bakpå?

Daniel V
24/03/16, 09:08
Volvo kjøpte ikke DAF før i 1974 :)

Det var rett før 340 ble lansert at Volvo kom inn i DAF. Volvo 340 het jo egentlig DAF 77, helt til Volvo kom inn i 74 og den fikk Volvoemblemer rett før lanseringen i 76 :)

volvobrage
24/03/16, 12:26
Volvo kjøpte ikke DAF før i 1974 :)

Det var rett før 340 ble lansert at Volvo kom inn i DAF. Volvo 340 het jo egentlig DAF 77, helt til Volvo kom inn i 74 og den fikk Volvoemblemer rett før lanseringen i 76 :)

Ser at eg har bytta på to tall:p Det er ein 76 modell. Derfor eg ikkje kan skjønne det heilt. Men ser jo at mangen andre bevis peiker mot at det er ein DAF. Hadde vært litt kjekt og funne ut av då eg vurderer og kjøpe bilen:)

larsverm
27/03/16, 22:35
Selvfølgelig ikke 1967, nei. :) Når det gjelder 1976, stemmer det nok at denne årsmodellen bør være Volvo og ikke DAF. Men det kan jo dreie seg om en overligger. Har du tilgang til registreringsnummer, så det går an å se etter om informasjonssystemet for kjøretøy gir noen oppklaring? Der vil det nok normalt være mulig å se skille mellom årsmodell og registreringsår i de tilfeller hvor det er aktuelt.

Når det gjelder emblemer på Volvo 66, står det normalt 66DL eller 66GL og dessuten med samme skrifttype som på 200-serien 1975-79.

Daniel V
28/03/16, 08:59
Det ser ut til å være en 75 modell som har vært overligger til 76. Etter hva jeg har lest på det store internett nå, så ble DAF 66 laget fra 72-75, mens årsmodell 76-80 fikk Volvonavnet. Betegnelsen super luxe finnes kun på DAF-modellene.

Så dette er nok en DAF, men som har fått VOLVO-emblem i grillen i ettertid. Det passer jo veldig bra mtp at DAFene kun hadde "DAF" midt på grillen, mens Volvoene Hadde skråstaget og vanlig logo.

De Volvo 66 grillene jeg har sett har hatt innfestningsspotter langs skråstaget i Volvologoen også.

Jeg leste på en nederlandsk side at da folk i 74 fikk høre at den skulle komme som Volvo fra høsten 75, så stoppet nesten hele DAF 66 salget opp fordi folk heller ville vente og få den som Volvo. Derfor ble det mange DAF overliggere både her i Skandinavia og Nederland.

svima
28/03/16, 10:08
Muligens dumt spørsmål men bør ikke de 3 første i VIN fortelle om det er en DAF eller Volvo? Eller var det ikke sånn på 60 og 70-tallet? Alle Volvo i dag starter jo med YV1, alle europeiske Forder med WFO, Lotus med SCC osv.

TurboNoob
28/03/16, 13:14
Volvo hadde nok ikke begynt med YV1 den gang. Min 1980 modell 244 har ikke YV1 i chassinummeret.

larsverm
29/03/16, 11:51
Hvordan det er på DAFen vet jeg ikke, men jeg mener en del gamle biler ikke hadde annet enn chassisnr angitt, altså selve løpenummeret (vanligvis seks siste sifre i dag). Videre var det diverse produsentspesifikke vrier på det, inntil man fikk VIN med en høyere grad av standardisering etter hvert. I hvert fall for Volvos del kan vi si at det inntraff fra og med årsmodell 1981. Det er også verdt å notere seg at deler av tegnsekvensen ser annerledes ut på USA-markedet, noe som sikkert kommer av andre regler eller standarder.

volvobrage
19/12/16, 15:58
Noken som er interisert i og kjøpe denna bilen??
Ein kompis av meg som har den men han kvir seg på og vrake den sida det er fult mulig og gjere bil av den igjen.
Men lite interiserte når han har hatt den ute for salg.

larsverm
19/12/16, 21:27
Dere får lete opp DAF-miljøet i den grad noe slikt eksisterer. Kanskje det kommer en nederlender og henter den? :D

volvobrage
20/12/16, 10:20
Dere får lete opp DAF-miljøet i den grad noe slikt eksisterer. Kanskje det kommer en nederlender og henter den? :D

Er vel større sjangs for at den går på skrapen ein at det skjer trur eg:p
Ingen her som er interisert? Synd at den går på skrapen. Er litt rust som må ordnast men bilen går og er kjørbar!Trenger nok bremsefiks osv så må hentast på hengar men han har kjørt med den:)

Lasse R
20/12/16, 11:38
Prøv å del den på norske veteranbiler og Volvo vetraner på Facebook kanskje ?

larsverm
07/01/17, 16:39
Jeg tror i hvert fall ikke VCCN alene bør regnes for dekkende når dere skal sjekke om det finnes interesse for denne bilen.

volvobrage
07/01/17, 18:26
Jeg tror i hvert fall ikke VCCN alene bør regnes for dekkende når dere skal sjekke om det finnes interesse for denne bilen.

Den låg lenge ute på både finn og facebook og. Nærmare ett år. Er noke med det når ein må jakte ned kjøparane:p

larsverm
07/01/17, 19:25
Da så. :p Det er ikke på noen måte gitt at noe blir ettertraktet bare fordi at det er litt sjeldent. Et "motsatt motsatt" eksempel er jo 240, som stadig ikke er noen sjeldenhet samtidig som gode eksemplarer stiger i verdi.

Et tips: Privatpersoner får så vidt jeg vet satt inn småannonser gratis i det svenske bladet Klassiker. Der kan kanskje rett målgruppe og kjøper finnes.