PDA

Vis full versjon : Montering av M90 på B230FB med enkeltmasse-svinghjul *HASTER*



SirKim
08/07/12, 17:55
Heisan!

Har nå tatt vekk M47`n fra bruksbilen, å montert M90. (940 GL med 230fb og m47)
Jeg har beholdt enkeltmasse-svinghjulet samt den orginale clutch-pakka (vanlig "GL" clutch til enkeltmasse)

Leste noe rundt på nettet her for en stund sia at jeg måtte shimse ut, å at en M8 mutter var perfekt, så jeg shimset ut med det.
Problemet nå er at den frir hele tia. Om jeg holder clutchen helt inne er alt som normalt, når jeg slipper clutchen kommer det masse lyder, sånn "whuuuiiiiiiiiiiiiii". Bakhjula går heller ikke rundt når jeg prøver å sleppe clutchen i gir mens hjula er i lufta..

Kom til å tenke på at dobbeltmasse-svinghjulet er jo mye tykkere enn enkeltmasse-svinghjulet, å ser på M47 kassa at utgående aksel (altså den som kommer fra girkassa å skal inn i lamellen) stikker utenfor clutch-huset, mens på M90 kassa gjør den ikke det. Kan det faktisk være at denne akselen fra M90 ikke er lang nok til å entre i den orginale lamellen?

Målte også fra kanten av clutchuset å inn til utløserlageret at det er 10 cm på M90 (når lageret er helt tilbake, altså det samme som om clutch ikke er inne), å på M47 er det 8,5cm.
En M8 mutter er så si 1cm, så da burde det jo nesten bli riktig med å shimse med en slik mutter da?


Er det noen som har gjort dette før som kan fortelle meg om jeg må shimse eller ikke?
Å om jeg må shimse, hvor mye jeg må shimse ut !?

Christian
08/07/12, 18:22
Grunnen til at inngående er lengre på M47 er at det er et lager i veiva som støtter opp akslen. Dette finnes ikke på M90 da den er lagret inni girkassa.
Du har brukt M47 lamell på M90? Det går ikke, M47 har 22 splines mens M90 har 20 splines, så inngående aksel på M90 ligger bare inni lamellen og skraper (trolig litt mindre dim på den også slik at den går fri / bare subber litt)

Hvor mye du må shimse er individuelt, det må du bare prøve deg fram på. Men først og fremst må du bytte lamell. 228mm M90 lamell fra f.eks. 940 D24TIC m/ M90.

SirKim
08/07/12, 18:43
Hmm, må med andre ord kjøpe diesel-lamell? Så dieselen med m90 er altså 228 å ikke 240 som.den er på rødblokka med m90? Da er det rett ned på volvo å bestille i morra! Kan jeg fortsatt bruke den orginale trykkplata da? Eller må den også byttes? Å med diesel-lamell, må man da shimse ut trykkplata? Eller holder det med å shimse utløsergaffelen?

Takker for svar :)

Christian
08/07/12, 21:40
Du kan bruke trykkplata du har, og den må ikke shimses. Utløsermekanismen må shimses. Sist jeg sjekka (4-5 uker siden) så fikk man ikke løs lamell til diesel lengre.
Jeg kjøpte hos pedersen, husker ikke hva den kosta men det var 1000,- -- 1500,- en plass.

SirKim
09/07/12, 00:53
Regner med det er denne du har handla på pedersen?
"Lamellcentrum special 228mm M90 20-splines organisk fjädrad lamell. LM468 1295:- NYHET"


Da blir jeg å bestille så fort jeg får det bekrefta :)

SirKim
09/07/12, 12:18
Pedersen har jo sommerstengt...
Men snakka med volvo akkuratt, å fikk lamell løs enda. Så nå har jeg bestilt derfra, så bare å vente på at den ankommer da :)