PDA

Vis full versjon : Ratt (airbag) 850



StigAre
06/07/12, 19:43
Jeg har akkurat kjøpt meg en 850, og org rattet som har airbag er ganske slitent, jeg kan vri polstringa rundt pluss at det er klissete og ikke noe deilig og holde i.

Kan jeg enkelt fjerne dette og erstatte med et annet ratt, type Momo,Luisi,OMP osv. ?
Vil jeg få noe andre feil pga fjerning av airbag ?
Er dette noe jeg i det hele tatt kan gjøre selv ?

mrstfu
06/07/12, 19:57
Kan fint gjøre det selv, men å få feste rattet er en annen sak. De fleste av de ratta du nevner har en boltsirkel i senter, 850 har senterbolt og splines, så du må evt ha en overgang. Har hatt lyst på dette selv, men ikke funnet noe ratt enda.

Og jeg TROR du vil få feilmelding på ABSsystemet når du kobler fra rattairbagen.

Kan fint gjøre det selv, som sagt, men å koble fra airbagen gjør du IKKE uten å koble fra minuspol på batteriet, hvis ikke risikerer du at den løser ut mitt i trynet ditt. Koble fra, vent ti minutter, og gå igang.

StigAre
06/07/12, 20:49
Det er vel i denne bilen som i alle andre biler at man må ha et boss/nav som man skrur på rattstammen, så det nye rattet i bosset igjen...
Får vel bare handle og teste :)

850GLTsilver
06/07/12, 21:28
Det skal være mulig å "lure" SRS-systemet med å montere en motstand i stedet for airbagen.
Mener den skal være på 1200 Ohm eller noe deromkring. (INGEN garanti)

Det er mulig å montere boss på rattakselen der som på alle andre biler ja.

Aashome
06/07/12, 22:30
Stemmer som 850GLTsilver sier ja, at det går ann å lure systemet her. Forrige eier på bilen min hadde montert en motstand i fra Volvo på airbagen på passasjersiden. Han demonterte den før jeg kjøpte bilen, så hvis det går ann å bruke denne igjen, så kan du få denne av meg hvis jeg finner den igjen.

StigAre
06/07/12, 22:38
Stemmer som 850GLTsilver sier ja, at det går ann å lure systemet her. Forrige eier på bilen min hadde montert en motstand i fra Volvo på airbagen på passasjersiden. Han demonterte den før jeg kjøpte bilen, så hvis det går ann å bruke denne igjen, så kan du få denne av meg hvis jeg finner den igjen.

Det hadde jo vært supert om du fant den :)


Hva skjer egentlig om jeg ikke monterer en slik ?
Er det noe som ikke kommer til å fungere, eller er det bare en lampe i dash'n som lyser irriterende hele tiden ?

Aashome
06/07/12, 22:45
Får mest sannsynlig opp feillampe i dashen bare tenker jeg.

Skal leite litt i morra jeg :)

mrstfu
06/07/12, 23:20
Innbiller meg at en feilkode kobler ut airbagene over det hele. Lys i dash, og ingen SRS i funksjob, iknludert beltestrammerenr. Igjen, jeg har tatt feil før.

Nilsebu
07/07/12, 00:47
Innbiller meg at en feilkode kobler ut airbagene over det hele. Lys i dash, og ingen SRS i funksjob, iknludert beltestrammerenr. Igjen, jeg har tatt feil før.

Beltestrammeren er vel mekanisk??

Er nå mest logisk at bare den airbagen det er noe gale med forsvinner. De andre burde nå være klare.
Lyset i dashen vil komme på vertfall.

850GLTsilver
07/07/12, 08:37
Beltestrammeren er vel mekanisk??

Er nå mest logisk at bare den airbagen det er noe gale med forsvinner. De andre burde nå være klare.
Lyset i dashen vil komme på vertfall.

Aktiv beltestrammer på disse Nilsebu.:cool:

Og med feilkode aktiv på SRS, så er alt utkoblet ja.

mrstfu
07/07/12, 12:09
Beltestrammeren er vel mekanisk??

Er nå mest logisk at bare den airbagen det er noe gale med forsvinner. De andre burde nå være klare.
Lyset i dashen vil komme på vertfall.


Aktiv beltestrammer på disse Nilsebu.:cool:

Og med feilkode aktiv på SRS, så er alt utkoblet ja.

Hah! SCORE! I WIN!

StigAre
07/07/12, 16:14
Ja okei..

Men med denne motstanden det er nevnt her vil ikke systemet være koblet ut ?

mrstfu
07/07/12, 16:17
Teorien bak det er helt fin, en motstand som tilsvarer motstanden i airbagen, slik at diagnosesystemet ved oppsart ikke får hikke. However, ikke fall for fristelsen og mål mostanden i airbagen selv, da ber du om åbfå airbagen midt i trynet. Hør med Volvo, godt mulig dette er originaltilbehør.

850GLTsilver
08/07/12, 06:05
Hah! SCORE! I WIN!

Og ingen ære for assist gies?

Nei dæven du ass.:cool:

mrstfu
08/07/12, 15:08
Og ingen ære for assist gies?

Nei dæven du ass.:cool:

Du har fått ACpumpe av meg, så du kan pent trekke deg tilbake i takknemlig ydmykhet:-)

850GLTsilver
08/07/12, 17:03
Du har fått ACpumpe av meg, så du kan pent trekke deg tilbake i takknemlig ydmykhet:-)

:p:o:p:o:p

StigAre
11/07/12, 14:22
Da har jeg vært i kontakt med BCB og Volvo Tønsberg, ingen av de kunne hjelpe meg med motstand eller motstandverdien.

Kan noen hjelpe meg ?
Hvilken verdi skal brukes osv. ?

850GLTsilver
12/07/12, 17:00
Da har jeg vært i kontakt med BCB og Volvo Tønsberg, ingen av de kunne hjelpe meg med motstand eller motstandverdien.

Kan noen hjelpe meg ?
Hvilken verdi skal brukes osv. ?

Skal ut og sjekke jeg.

StigAre
12/07/12, 17:02
Fikk navet mitt idag, men traff på et lite problem....

Navet ser jo slik ut på baksiden, men den tappen passer jo ikke noe sted...

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1038.jpg

Så det jeg lurer på er om jeg må skru ut den airbag slepe ring tingen, ser ut som den sitter med tre skruer inni der, hvis jeg tar ut den,
vil da navet med tappen passe ?

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1039.jpg

Eller passer ikke dette navet i bilen ?
Det er bestilt til bilen, og er i følge Luisi katalogen til 92-94 modell Volvo 850.

850GLTsilver
12/07/12, 17:06
Så litt merkelig ut ja.
Fjerner du sleperingen, så mister du hornet i tillegg.

StigAre
12/07/12, 17:16
Ja, det gjør jeg jo selvfølgelig, tenkte ikke så langt, hehe :)
For den svarte dingsen med ledningen til airbagen må jo bort, er jo ikke plass til den i navet....

850GLTsilver
12/07/12, 18:58
Fant ellers ikke ut noe av hvor stor motstand som må på.
Målte på både ratt og to beltestrammere, og fant ikke ut noe som helst.
Ser ut til å sitte blant annet en kondensator i serie med en av ledningene.

Så da blir det å søke andre steder.

StigAre
16/07/12, 10:45
Ingen som har erfaringer med å bytte ratt i 850 ? :)

mrstfu
16/07/12, 14:19
Joda, plenty, men ikke til noe annet enn 850ratt. Blant annet fordi med mindre gods i midten av rattet, ser det så jævla dumt ut mot plastikken rundt lys og viskerhendlene.

850GLTsilver
02/08/12, 19:43
Da har jeg vært i kontakt med BCB og Volvo Tønsberg, ingen av de kunne hjelpe meg med motstand eller motstandverdien.

Kan noen hjelpe meg ?
Hvilken verdi skal brukes osv. ?

DA først har man funnet ut hvordan dette ser ut.
Det er 2,15 OHM motstand i tenn-elementet i Airbagputa.
At det er vanskelig å få sjekket dette skyldes at kontaktene i puta kobles sammen idet man tar ut kontakten, OG at det i kontakten sitter en kondensator i serie med signalledningen.

Så skal man koble ut puta for å montere et uoriginalt ratt, så må man koble inn en motstand på 2,15 OHM (+/- 0,15 OHM)inn i kontakten man trekker ut av puta. Men dette må gjøres på enden av den lille orange kontakten slik at motstanden havner i serie med kondensatoren som sitter i kontakte.
Anbefaler sterkt at en elektro/elektronikk-kyndig bidrar med montering av en slik motstand.