PDA

Vis full versjon : Hva må til for å bygge T5 i 960'en min?



Loggy
06/07/12, 17:58
Hei og hopp, sitter å leker med tanken på å lage meg en "950 T5" :)
Slik jeg har forstått fra å lese om folk som har bygget i 240 og/eller 740, så trengs det deler fra en sekser, som jeg da har.. Motorfester stemmer vel overens, satser på at girkasse bør fungere(har automat), ledningsnett er vel likt? Har forstått det slik at forskjellen på motorene ikke er store, så i teorien så er det vel koble ifra alt på den gamle, heise ut, heise inn ny, koble til alt, tut å kjør.

Er jeg helt på jordet her, eller er en 960 et godt utgangspunkt til T5-ombygging?
Lurer også litt på hva som må til med tanke på godkjenning, er dette mulig? Er vel 204 hk å 267 nm i motoren min(3 liter)...

Setter pris på svar :)

turb00le
07/07/12, 08:42
Du trenger fra 960: Bunnpanne, motorfester, vannrør, girkasse og litt dilldall.
Det kom ei ny bunnpanne med gjenget anslutning til oljefilteret i 95/96, den er enklest å bruke (bare å bruke gjengerøret fra 850 og skru rett oppi hvis du ikke vil kjøre med varmeveksler).
Vedr bruk av automat er jeg litt usikker. 960n din har vel en form for jetronic/gammal motronic som ikke er lik motronic 4.3 som sitter på 850.
Motronicen og styringa av automatkassa har en eller annen link, så du må sjekke at disse to er "kompatible" med hverandre.

Eller bygg om til manuell.

Volvo_960_1995
07/07/12, 11:50
Du trenger fra 960: Bunnpanne, motorfester, vannrør, girkasse og litt dilldall.
Det kom ei ny bunnpanne med gjenget anslutning til oljefilteret i 95/96, den er enklest å bruke (bare å bruke gjengerøret fra 850 og skru rett oppi hvis du ikke vil kjøre med varmeveksler).
Vedr bruk av automat er jeg litt usikker. 960n din har vel en form for jetronic/gammal motronic som ikke er lik motronic 4.3 som sitter på 850.
Motronicen og styringa av automatkassa har en eller annen link, så du må sjekke at disse to er "kompatible" med hverandre.

Eller bygg om til manuell.

Volvo 960 har brukt Motronic 1.8 i mange år på de bilene.

Styringen av Automaten skjer via mange signaler som går på motor, girkasse og valg av posisjon o.s.v.

Det er noen her inne som har bygget om, men vet ikke om de har tatt pause ?!.

turb00le
07/07/12, 14:49
jeg holder på... ombygningen er ganske grei, usikker på hvordan det er med styring av automaten.