PDA

Vis full versjon : kobling av el-vifte



kompi
06/07/12, 15:30
hei, har ikke finni noe ordentlig koblingssjema på oppkobling av el-vifte så jeg spørr hær.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/454.jpg

A: skal være +/- til vifta.
skal B: være +/- inn til releet?
skal C: være temp signalet?

kan jeg ta temp rett ifra temp sensoren til instrumente?
er det releet som bestemmer på hvor mange grader den skal begynne?
kan vel ta signal rett ifra et sånt biltema adapter?

MvH kompi

Hassel
06/07/12, 19:19
Det releet har to hastiheter. C er strøm inn. A og B er styrestrøm og strøm ut. Du ser det står 1 tall der og et 2 tall der!
Hvis du da har styrestrøm inn på B1 så får du jord ut på A1. Styrestrøm inn på B1 gir jord ut på B2. Begge jordingene går igjennom vifta. Altså gir strøm på vifta. Hvilken som er høy og lav hastighet av 1 & 2 vet jeg ikke, antar 1 er lav og 2 er høy ;)
Hvordan du kobler det opp på temp varierer fra hvilken modell du har, men som spurt om, nei releet bestemmer ikke noe med tempen det slår inn på. Da må du ha en tempsensor i radiatoren og/eller kjølevæskeslangene. Bryteren slår igjennom styrestrømmen til releet :)

HarryVolvo
06/07/12, 19:42
Dersom du har den LH 2.4-hjernen med viftesignal, kobler du bare +ledningen til vifta inn dit, så starter den når hjernen gir beskjed om det. Er slik på 240'en min, og det funker gull. :)

Hassel
06/07/12, 19:48
Ikke alle 240 som har klartliggende signal.

gaupe
06/07/12, 20:03
Ikke alle 240 som har klartliggende signal.

Svært få, kun dei som har fått bytta med hjerne i 900-serien.

Hassel
06/07/12, 20:06
Mener å huske at du fortalte meg detta når jeg styra litt rundt vifte ;)

gaupe
06/07/12, 20:46
Mener å huske at du fortalte meg detta når jeg styra litt rundt vifte ;)

Veit det at byttedelen til standardhjerna, er ei hjerne i 900-serien, så har 940 92-95 med sugemotor og AC ei slik hjerne.

kompi
06/07/12, 21:16
Er snakk om en 240 med fk motor å lh2,4. Har 940 hjerner.

850GLTsilver
06/07/12, 21:30
Det releet har to hastiheter. C er strøm inn. A og B er styrestrøm og strøm ut. Du ser det står 1 tall der og et 2 tall der!
Hvis du da har styrestrøm inn på B1 så får du jord ut på A1. Styrestrøm inn på B1 gir jord ut på B2. Begge jordingene går igjennom vifta. Altså gir strøm på vifta. Hvilken som er høy og lav hastighet av 1 & 2 vet jeg ikke, antar 1 er lav og 2 er høy ;)
Hvordan du kobler det opp på temp varierer fra hvilken modell du har, men som spurt om, nei releet bestemmer ikke noe med tempen det slår inn på. Da må du ha en tempsensor i radiatoren og/eller kjølevæskeslangene. Bryteren slår igjennom styrestrømmen til releet :)

Pass på at styrestrømmen inn på releet er et signal som går mot jord. Må være en aktiv utgang som jorder strømmen her.

R.G
06/07/12, 21:49
Det releet har to hastiheter. C er strøm inn. A og B er styrestrøm og strøm ut. Du ser det står 1 tall der og et 2 tall der!
Hvis du da har styrestrøm inn på B1 så får du jord ut på A1. Styrestrøm inn på B1 gir jord ut på B2. Begge jordingene går igjennom vifta. Altså gir strøm på vifta. Hvilken som er høy og lav hastighet av 1 & 2 vet jeg ikke, antar 1 er lav og 2 er høy ;)
Hvordan du kobler det opp på temp varierer fra hvilken modell du har, men som spurt om, nei releet bestemmer ikke noe med tempen det slår inn på. Da må du ha en tempsensor i radiatoren og/eller kjølevæskeslangene. Bryteren slår igjennom styrestrømmen til releet :)
feil.


A: er plusser til vifte. da steg 1 og steg 2.
B: er jordingssignaler, kommer fra hovedhjerne (bensinhjernen), da som gir signal om motor er varm eller ikke. da steg 1 og 2
C: er hovedstrøm inn på rele (batteri)

rele sender strøm til vifte, vifte har egen jordingskabel som festes til kaross.

akkurat koblett detta opp i 760n min via hovedhjerne etter skjema til 940.

kompi
06/07/12, 22:54
Kk, men åssen skal jeg legge opp ledningene til B?

R.G
07/07/12, 12:44
den du har kalt B.
nr 1: ledning fra stikk nr 10 på bensinhjernen (hovedhjernen)
nr 2: ledning fra stikk nr 11 på bensinhjernen (hovedhjernen)

kompi
07/07/12, 20:57
jeg kan dra (C) pluss, rett ifra batteri eller er den avhengig om jeg må ha på tenning eller ikke?

R.G
07/07/12, 23:48
rett fra batteri. den skal ha tilgang til strøm hele tida.

850GLTsilver
08/07/12, 06:44
jeg kan dra (C) pluss, rett ifra batteri eller er den avhengig om jeg må ha på tenning eller ikke?

Som R.G sier, rett fra batteriet, men glem ikke å montere en slik "fusible link" noe jeg forøvrig har liggende her et sted.

Er noe risikofylt å koble ting rett på batteriet uten å montere en sikring i tillegg.

kompi
08/07/12, 21:18
Har gjort akkuratt det dere sier å den funker:). Men, jeg synes den starter alt for seint, starter når den er på 3/4. Synes det er litt skummelt sånn hvis den plutselig tar kvelden.
Noen ideer?

Hassel
08/07/12, 21:47
Bryter som tvangsstyrer vifta? :)

kompi
08/07/12, 22:02
Kan legge opp det, men ville helst sleppe

850GLTsilver
08/07/12, 23:45
Har gjort akkuratt det dere sier å den funker:). Men, jeg synes den starter alt for seint, starter når den er på 3/4. Synes det er litt skummelt sånn hvis den plutselig tar kvelden.
Noen ideer?

Lite å være redd for.
Stort sett så vil fartsvinden sørge for kjøling uansett.
Det er kun i køkjøring og tomgang når du står stille at det er behov for vifta.

Bryter for tvangskjøring krever i grunnen kun en enkelt leder fra motorrommet og inn til bryteren. Videre fra bryteren og til chassis.

gaupe
09/07/12, 08:33
Har gjort akkuratt det dere sier å den funker:). Men, jeg synes den starter alt for seint, starter når den er på 3/4. Synes det er litt skummelt sånn hvis den plutselig tar kvelden.
Noen ideer?

På 240? Det gjer den på min også, trur det må vere normalt.

R.G
09/07/12, 09:15
gjorde det når jeg satte fk motor med tilhørende vifte i 240 hos meg også, 3/4 på tempnål ca.
945 jeg hadde og 760n så ser jeg ikke på tempnål når den starter. ikke 3/4 varme. men det kan være fordi tempfølere i instrument ikke viser så nøyaktig likt på 2 serie og 7/9 serie.


.en er ikke noe fare, er en driftsikker patent. og vifte vil gå på maks hastighet hvis bil blir altfor varm.

V90
10/09/12, 13:34
Noen som vet hvor mye strøm vifta (fra 940) trekker på steg 2?

Prøvde med 30 A sikring, men da gikk sikringen...

Jeg har nå koblet vifta på steg 1 med 25 A og da funker det. Men det hadde jo vært snasent med at den starter på steg 2.

Hassel
10/09/12, 15:50
Jeg har 40 amp sikring :)

850GLTsilver
10/09/12, 21:37
Noen som vet hvor mye strøm vifta (fra 940) trekker på steg 2?

Prøvde med 30 A sikring, men da gikk sikringen...

Jeg har nå koblet vifta på steg 1 med 25 A og da funker det. Men det hadde jo vært snasent med at den starter på steg 2.

Originalt så er det vel brukt en "fusible link" på 60A til disse viftene. Anbefales.