PDA

Vis full versjon : Mellomaksling skaper hodebry De Luxe....Volvo 960 1995 model.



Volvo_960_1995
05/07/12, 05:26
Hei.

Da står en med bilen på bukk, hos merkeverksted.

Og bilen det dreier seg om er en Volvo 960, 1995 Model, med AW 30-40 Automat kasse.

Følgende : Kjente en lett vibrasjon i førersetet. Fikk verkstedet til å skifte mellomaksellager. Resultat : Vibrasjon i 50 til 60 Km/t. Tildels kraftig.

De mente jeg skulle skifte hele mellomakslingen. Erstattet med helt ny, uten CV Joint, som er i enden som går inn i "klokken" bak.

Den nye mellomakslingen er av typen "stiv". Etter bytte av den, ristet bilen uansett. Ved pådrag, og ved å sette bilen i N og når en rant i den farten (50 - 60 Km/T).

Mellomakslingen ble demontert og "første" ledd ble satt på. Vibrasjon, gammelt "første" ledd ble satt på, vibrasjon.

Uten noe på, så er det ikke noe videre merkbar vibrasjon :confused:

Så hva skjer ?. Har dere noen ideèr om hva som skjer ?.

Takk for svar.

850GLTsilver
05/07/12, 05:56
"Firkanta" bakhjul?
Eller er dette sjekket ut som mulig feil?

Volvo_960_1995
05/07/12, 06:28
"Firkanta" bakhjul?
Eller er dette sjekket ut som mulig feil?

Takk for svar.

Bilen henger i luften (står på bukk).

Derfor er det eliminering som foregår nå.

Når alt av mellomaksel er av, er det lite og ingenting som gir utslag.

Når første ledd ifra girkasse til mellomlagerholder kommer på, full gang i vibrasjonene. :confused:

Når mellomaksling er montert "komplett" og bilen er på bakken og den blir kjørt, så rister det som bare det....

Og akslingen er ny.

850GLTsilver
05/07/12, 19:58
Da ville jeg levert tilbake den mellomakselen, i den hensikt å få en som er ferdig avbalansert.
Eneste alternative feil da er koblingen på girkassa di. Men jeg regner med at du har sjekket ut at det ikke er kast i den?

R.G
06/07/12, 17:10
gåend girkasse feste? gummien i traversen.

dem blir nedisigi på dissa. bytta det på min og ble kvitt risting

Volvo_960_1995
07/07/12, 10:44
Takk for svar, bilen er målt på utgangen til girkassen. Innenfor alle Volvo normer / toleranser.

Girkasse foring / gummioppheng er skiftet. Det eneste som ikke er skiftet er motorfester.

Disse blir skiftet på Mandag. På Mandag blir det montert den dyreste mellomakslingen som de har til Volvo`en 960....30 000 Nkr....Den andre som kom ifra Volvo kostet 11 000 Nkr, og var balansert av GKN. Der er det ymse kvaliteter utr å går i følge flere brukere på diverse forum rundt omkring.

Nå står gammel mellomaksling på igjen....

Veldig surt at de ikke finner ut av det....

Så har dere mer, kjør på. Takk ;)

R.G
07/07/12, 12:52
sjekka alle mulige former for slakker i bakstilling?

Volvo_960_1995
07/07/12, 17:35
sjekka alle mulige former for slakker i bakstilling?

Det som skjer er at når "første" ledd av mellomakslingen kommer på, så starter moroa.... Girkasse [------[] Lagerholder. Da er "vi" i gang. Når alt er av, lite og ingenting av vibrasjoner. Utenom det som "skal" være.

Men det er 4-fire hull i lagerholderen. 1-ett "fast" og 3-tre ovale. Det betyr jo at det skal / kan justeres. Men....

Bilen henger i "løse" luften, altså med dekkene fri. Da vil det være "feil" vinkel....Men det skal ikke slå inn når det vibrerer på "første" ledd..

Takk atter engang for svar.

R.G
07/07/12, 18:44
kjent med stussen på kassa? mutra som holder mellomakselflens kan ikke ha løsnet?

Volvo_960_1995
08/07/12, 02:38
kjent med stussen på kassa? mutra som holder mellomakselflens kan ikke ha løsnet?

Takk for svar.

Nei, de har ikke kjent etter om den er fast som jeg har sett. Og jeg har vært med mekanikeren de siste gangene de har holdt på med mellomakslingen.

Men det er foreslått mye ifra min side som jeg har lest rundt omkring, uten at det har hjulpet direkte.

Skulle ønske jeg kunne ha funnet den TP boken og....

Takk igjen for innspill.

Volvo_960_1995
10/07/12, 12:50
Sitrap.

1-en ny mellomaksling prøvd. Resultat, bilen ristet konstant.

Bestillt enda 1-en ny, samme type. Ikke montert.

Bestillt enda 1-en ny, dyrere type. Ikke montert da den var lik begge de 2-to andre.

Resultat, kjører rundt med den gamle men med nytt mellomlager. Vibrerer enda.

Begge motoroppheng skifftet ut.

Kjekt dette...Men Mekanikeren skal ha skryt !.

Så folkens, kom igjen med forslag :)

R.G
10/07/12, 13:50
sjekka utgående på gir for slark? kan være girkassa, når det ikke rister når ingen mellomaksel, og 1 del blir satt på så kan det forsterke vibrasjoner fra evt utgående på kassa. bytta kassa på dieseln pga slakke på utgående, og ble mere vennlig.

er ikke ye slakke som kan forårsake vibrasjoner.

har vibrasjoner på vanen min å, fra 90 og oppover, lik svak usymetrisk during. og der er det litt slitent giroppheng. kilte i mellom transportband gummi, og duringa ga seg.

ville å sjekka motorfestene. dem punkterer lett, (veskefylte), er dem punktert så er wire rundt dem slapp. normalt så står det spen i wire pga presser motor opp.

ettersom bytting av mellomaksler ikke hjelper, og det ikke er noe i bakstilling, ville jeg begynt å jobba meg framover på bilen, girkassa,fester.


sitter converter fast? har denna evt løsnet og en skrue har detti ut blir det vibrasjoner. kan sjekkes på høyre sida (passside), igjennom ett lite hull der, så ser man en og en skrue når man veiver rundt motor. igjennom hullet der, kan man stramme dem. hulllet er like over båndpanna på motor.

Volvo_960_1995
10/07/12, 23:06
sjekka utgående på gir for slark? kan være girkassa, når det ikke rister når ingen mellomaksel, og 1 del blir satt på så kan det forsterke vibrasjoner fra evt utgående på kassa. bytta kassa på dieseln pga slakke på utgående, og ble mere vennlig.

er ikke ye slakke som kan forårsake vibrasjoner.

har vibrasjoner på vanen min å, fra 90 og oppover, lik svak usymetrisk during. og der er det litt slitent giroppheng. kilte i mellom transportband gummi, og duringa ga seg.

ville å sjekka motorfestene. dem punkterer lett, (veskefylte), er dem punktert så er wire rundt dem slapp. normalt så står det spen i wire pga presser motor opp.

ettersom bytting av mellomaksler ikke hjelper, og det ikke er noe i bakstilling, ville jeg begynt å jobba meg framover på bilen, girkassa,fester.


sitter converter fast? har denna evt løsnet og en skrue har detti ut blir det vibrasjoner. kan sjekkes på høyre sida (passside), igjennom ett lite hull der, så ser man en og en skrue når man veiver rundt motor. igjennom hullet der, kan man stramme dem. hulllet er like over båndpanna på motor.

Takk for svar :D

Alt er skiftet.

Begge motorfester,girkasseoppheng,mellomasklingslager (prøvde det på gammel aksel). Nye mellomakslinger.

Girkassen er sjekket, med måleur. Innen for toleransene til Volvo.

Eneste trøsten er at det er flere som sliter med dette world over....Og de som finner løsningen, deler ikke den med oss andre !!

Nå er det 3-tre ovale hull på mellomlagerholderen og 1-ett fast punkt. Det er nok noe der som ikke vil.

Og det er merkelig at det skal bli verre etter lagerskifte, det skulle ha vært tvertimot....

Takk igjen for svar.

Roy T
11/07/12, 14:01
Takk for svar :D

Alt er skiftet.

Begge motorfester,girkasseoppheng,mellomasklingslager (prøvde det på gammel aksel). Nye mellomakslinger.

Girkassen er sjekket, med måleur. Innen for toleransene til Volvo.

Eneste trøsten er at det er flere som sliter med dette world over....Og de som finner løsningen, deler ikke den med oss andre !!

Nå er det 3-tre ovale hull på mellomlagerholderen og 1-ett fast punkt. Det er nok noe der som ikke vil.

Og det er merkelig at det skal bli verre etter lagerskifte, det skulle ha vært tvertimot....

Takk igjen for svar.

Må bare si att du er en tolmodig kar som orker dette :)
håper att du finner ut av det snart :)))

Volvo_960_1995
25/07/12, 12:04
Må bare si att du er en tolmodig kar som orker dette :)
håper att du finner ut av det snart :)))

Takk, det trengs....

Har nå kjørt ca 4000 Km på Autobahn og diverse småveier.

Bilen er kun "stille" i hastigheter som ikke er godkjente i Norge.

Men la merke til at etter vi hadde lastet bilen full av brusbrett, så endret lyden seg noe :confused:

Men det er jo ikke "bak" det ligger.

Siden bilen starter med kraftig vibrasjon ved montering av det første mellomakslingsledet.

Skal forsøke ett annet verksted, men verkstedet jeg bruker er dyktige. Og ikke minst mekanikeren.

Håper at noen andre vet hva det kan være.

Takk for svar.

Volvo_960_1995
22/11/12, 15:52
Ja, da er bilens kasse under overhaling til Transtec på Bryne.

Den ene av de mente det måtte være følgende : Mellomaksling og / eller hjulene. Beklager sa jeg, det er testet uten mellomaksling, så der forsvant den teorien.

Kassen ble lyttet på med Eletrisk Stetoskop. Ikke noen klare lyder, men alle så vibrasjonene. Så kom Sjefen selv og testet en teori. Smukk, der avslørte det seg noe. Men hva ?.

For å si det slikt, de hadde ikke opplevd noe slikt noe før. Og de jobber kun med girkasser. Så iløpet av kort tid vil det bli avslørt hva det var (forhåpentligvis). Men det jeg kan si er at kassen ble flushet av de i 2009.

Bilder er alltid kjekt.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/1002.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/1003.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/1004.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/1005.jpg

Kauto
23/11/12, 00:08
Det kan ikke være noen sjangs for at det er svinghjulet som er kast i? :eek:

R.G
23/11/12, 07:08
Det kan ikke være noen sjangs for at det er svinghjulet som er kast i? :eek:

på automat?? kun startkrans av blekk der, som igrunn ikke man kan få kast i, men derimot converter, men da skulle det egentlig rista i følge med motorturtall under rusing vil jeg tro

Kauto
23/11/12, 11:21
Var ikke helt sikker på åssen det var med svinghjul og automat, så var bare et forslag :)

Volvo_960_1995
23/11/12, 13:19
på automat?? kun startkrans av blekk der, som igrunn ikke man kan få kast i, men derimot converter, men da skulle det egentlig rista i følge med motorturtall under rusing vil jeg tro

Du er inne på det R.G.

Har ikke fått full rapport enda på hva det egentlig er, bilen skulle ha vært ferdig idag. Men det kom ting i veien.

Og det ble ikke bedre av dette :

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/1071.jpg

Ved montering av ekstern kjøler type "heavy duty XXX", så begynte radiatoren å lekke. Dog ved uttak av en skrue som holder fast luftstyring og annet under bilen. Det viste seg at skruen var skrudd for langt inn. Selv har jeg ikke merket lekkasje noen gang.

Så nå er det bestillt ny radiator.

Forventer å få full sitrap når regningen skal gjøres opp.

PNP bryter gikk til de evige marker ved demontering. Så dere vil bli oppdatert med hva som var galt da.

Bilen er forhåpentligvis klar til mandag / tirsdag.

Volvo_960_1995
30/11/12, 20:37
Da er det på tide med en oppdatering. Bilen ble selvsagt ikke ferdig på Mandagen / Tirsdagen, da PNP brytern ikke var kommet på plass.

Automaten er overhalt av Transtec. Noen feil ble funnet, men ikke noe som "lyste" opp mot de. (kommer tilbake med det).

Så viser det seg at mellomakslingen er montert 90 grader feil vei..

Demontering var ikke lett, da den satt skikkelig fast i splinsene. Det var ett harpikslignende stoff på de.

Ved montering "rett" vei, ble bilen enda verre på alle gir. (hint).

Så nå står bilen på verksted enda, uten noen direkte "I told you soo" melding.

Kjenner jeg blir noe varm ja.

Og jeg har den mellomakslingen med CV-Joint bak mot klokken.

Har snart prøvd alt på den bilen....

Er på jakt etter noen i Stavanger området som kan overhale den, for alt er prøvd. Nye mellomakslinger, mellomakslingslager, alt....

larsverm
01/12/12, 01:28
Dette høres nærmest utrolig ut. Og hvis du selv bærer kostnaden for all denne innsatsen, begynner det sikkert også å bli utrolig dyrt?

Volvo_960_1995
02/12/12, 11:51
Jepp, dette blir dyrt.

Bærer alle kostnader selv.

Har fått beskjed om at verksted A har montert mellomaskling feil. 90 Grader ut av vinkel....

Jeg er så pass "heldig" at jeg har den mellomakslingen med CV-Joint bak. Bare den koster 3800 Nkr. Men den er ikke skiftet.

Grunnen til at den ikke er skiftet er at Bilia har prøvd 2-to nye mellomakslinger ifra GKN. Samme vibrasjon, til og med noe kraftigere. GKN har jo fått litt frynsete rykte på nettet....

Men det som er "spøkelset" her, er at uten mellomaksling så var det og vibrasjon.

Nå er automaten overhalt av Transtec Bryne, og nå mener de at det er mellomakslingen....

Men det er flere som sliter "all over the world".

Men ingen av verkstedene har brukt måleutstyr, for å måle grader og vinkler....

Soulair
05/12/12, 08:51
Jepp, dette blir dyrt.

Bærer alle kostnader selv.

Har fått beskjed om at verksted A har montert mellomaskling feil. 90 Grader ut av vinkel....

Jeg er så pass "heldig" at jeg har den mellomakslingen med CV-Joint bak. Bare den koster 3800 Nkr. Men den er ikke skiftet.

Grunnen til at den ikke er skiftet er at Bilia har prøvd 2-to nye mellomakslinger ifra GKN. Samme vibrasjon, til og med noe kraftigere. GKN har jo fått litt frynsete rykte på nettet....

Men det som er "spøkelset" her, er at uten mellomaksling så var det og vibrasjon.

Nå er automaten overhalt av Transtec Bryne, og nå mener de at det er mellomakslingen....

Men det er flere som sliter "all over the world".

Men ingen av verkstedene har brukt måleutstyr, for å måle grader og vinkler....

Det står respekt av at du holder på så mye og nekter å gi deg! Dette er vel et utbredt problem på AWD bilene også. Har selv uutholdelige virbasjoner rundt 100 km/t som forsterkes når bilen er tungt lasta. Kjenner også at det rister skikkelig i maks rattutslag og gir på, altså når viskosa låser inn fullt.

Historien din minner mye om en bekjent av meg som hadde dette problemet med en SAAB 900. Vet at det er forhjulstrekker, men han har bytta dekk, felger, motorfester, girkassefester, opphengskuler, drivknuter, styreledd, styrestag, servo, clutch (bygde til og med om til hydraulisk...), svinghjul og til slutt overhala girkassa! Og det fortsatte å riste...! Der gjensto kun EN ting: Stikkakslingene. Han bytta begge og vibrasjonene ble helt borte!

Jeg har sett gjennom trådene dine men finner ikke noe om du har sjekka stikkakslingene.. Har du sjekka/målt de? Tenker spesielt siden det rister uten mellomaksling...

gaupe
05/12/12, 10:04
I og med at drivlinja er eit heilt system, er det vanskeleg med 100% fungerande eliminasjonsteknikk, trur det ikkje hadde skada med balansering og utmåling av drivakslingar også. Evt, foringane på multilinken bake, er ting korrekt i forhold til kva det skal vere? I og med at du ser endring i lyd ved lasting av bil.

Volvo_960_1995
06/12/12, 10:28
Det står respekt av at du holder på så mye og nekter å gi deg! Dette er vel et utbredt problem på AWD bilene også. Har selv uutholdelige virbasjoner rundt 100 km/t som forsterkes når bilen er tungt lasta. Kjenner også at det rister skikkelig i maks rattutslag og gir på, altså når viskosa låser inn fullt.

Historien din minner mye om en bekjent av meg som hadde dette problemet med en SAAB 900. Vet at det er forhjulstrekker, men han har bytta dekk, felger, motorfester, girkassefester, opphengskuler, drivknuter, styreledd, styrestag, servo, clutch (bygde til og med om til hydraulisk...), svinghjul og til slutt overhala girkassa! Og det fortsatte å riste...! Der gjensto kun EN ting: Stikkakslingene. Han bytta begge og vibrasjonene ble helt borte!

Jeg har sett gjennom trådene dine men finner ikke noe om du har sjekka stikkakslingene.. Har du sjekka/målt de? Tenker spesielt siden det rister uten mellomaksling...

Takk, det står også respekt av mekanikeren som holder ut :) Heldigvis har Bilia, avdeling Bryne vist seg å høre på kunden (meg).

Som skrevet tidligere så begynte dette skikkelig sommeren 2012. Den var / er alltid verst når bilen var "kald".

En kjapp oppsumering er på sin plass.

-Mellomaksling lager skiftet komplett. Med samme resultat. Altså ikke bedre.

-Ny mellomaksling skiftet komplett. VO / Art nummer : 91 63 910, ble satt på. Det ristet som F1....Skal nok ikke passe til min bil, etter mye søkning. Den som er blitt erstattet heter 27 22 05-6. Service bulletin Avd 4, grupp 45, Nr 906. Dato November 1995.

-Mellomakslingen ble delt, slikt at det var kun første "trinn" ifra girkassen som satt på. Ristet som F1....Da var motorfestene byttet. VO 35 36 2226. Girkasse oppheng VO 9434223.

-Da "måtte" det ligge i girkassen (AW 30-40). Den ble flushet i 2009, av Transtec Bryne. La meg si det slikt, så var det en liten tanke ulyd etter det. Det er blitt gitt beskjed til Transtec om det.

-Girkassen totalt overhalt / renovert. Transtec så ikke noe som "lyste" opp mot de. Men de så at akslingen var 90 Grader ute av vinklingen. Men alle vridninger er blitt testet ut.

-Bilen ble ikke bedre, annet på girkassen. Men det var minimalt.

-Kjente på CV-Knut / CV-Joint`en at den var noe "stiv" og det var / er verst når bilen er kald. Dette var på Mandagen den 03 Desember 2012. Den ble skifet hos Bilia. Noe forbedring. http://en.wikipedia.org/wiki/Constant-velocity_joint Viser litt av funksjonene.

-Så nesten alt er prøvd, dog har ingen utstyr for å sjekke vinkler / grader og så videre på mellomakslingen. Det forundrer meg !.

-Jeg sjekket opp nummeret som står på mellomakslingen og det er VO 68 43 934, altså den originale som har stått på bilen og er rett. Sjekket med GKN om lageret, XBRG-S10 45 MM, riktig. Det eneste jeg ikke fant ut av var dette nummeret : 51.501-GKN. Det nummeret er støpenummer og er Volvo sitt. Altså "hemmelig" Snakket med 2-to hyggelige mennesker der på GKN. Utrolig oppegående og kjekke mennesker.

Dette er jo ett verdensproblem for de av oss med bakhjulsdrift. Så google og andre søkemotorer ble brukt. Mange søkeord og så videre ble satt inn.

Havnet til slutt hos BMW og Volvo Technical Service Bulletins, leste opp og ned på alt av info. For denne plagen skal jeg finne ut av.

Som den sære kunden jeg er, så forlanger jeg i det minste at bilen ikke blir verre når en tar den inn på verksted, tvertimot. Men Bilia Bryne har nå holdt ut med meg og bilen, og ikke minst "min" mekaniker.

Så kommer "bomben", etter å ha lest meg opp og ned så finner jeg noe som går igjen og igjen av info om mellomakslinger. Det er noe som heter så fint som BMW Service Manual. Volvo har jo sine Volvo Technical Service Bulletins, og der går det igjen.

Etter å ha tatt med utskrift ifra BMW Service Manual, Artikkel 260. Driveshaft. Så prøvde vi det som stod der og bilen endret seg radikalt.

Det hefte kan kjøpes, eller lånes. Men nå har jeg gitt dere hint, så skal vi se om dere ser den :o

Og visst ikke, så legger jeg ut hva vi gjorde.

Bilen skal kjøres og lyttes på, men den er nå 7 av 10 på scoren.

Er egentlig på jakt etter ett verktøy for å måle vinkler og noe som måler "likheten" på framre del og bakre del av akslingen. Så noen på BMW som hadde laget ett slikt verktøy...Men den ligger i en av de mange hundre bokmerkene jeg har om denne problemstillingen.

http://www.bmw2002faq.com/component/option,com_forum/Itemid,50/page,viewtopic/t,368998/sid,cd132e1ad6dc91971280bc703f9b32bd/

Her er verktøyet som BMW har.

Soulair
07/12/12, 19:46
Interressant.. Så ved å justere akslinga med dette verktøyet ble vibrasjonene borte? Hvor mye måtte du justere? Tror sannelig jeg skal lage meg noe lignende og teste det ut:cool:

Volvo_960_1995
08/12/12, 09:54
Interressant.. Så ved å justere akslinga med dette verktøyet ble vibrasjonene borte? Hvor mye måtte du justere? Tror sannelig jeg skal lage meg noe lignende og teste det ut:cool:

Hei, jeg har ikke fått fatt i det verktøyet enda. Har ringt rund til diverse verksted får å høre. 1-ett verksted (BMW) sa de lånte det av Bilia (Forus), men....

Vibrasjonen er der enda, men på en helt annen måte.

Siden BMW eiere sliter med dette, så kan du se på / søke etter denne BMW Service Manual, Artikkel 260. Driveshaft. Så prøvde vi det som stod der og bilen endret seg radikalt.

Visst du lager det så bestiller jeg ;)