PDA

Vis full versjon : Hvor mange grader fortenning på B19?



Mattis
04/07/12, 21:35
Som overskrifta anntyder, så lurer jeg på: hvor mange grader fortenning det skal være på B19?

Bytta til B230A "elektronisk tenning" ,og har justert den til 10 grader (m. lampe, vacuum frakoblet), men er plaget med nøkking å "skyting"..

Batland
04/07/12, 22:27
Som overskrifta anntyder, så lurer jeg på: hvor mange grader fortenning det skal være på B19?

Bytta til B230A "elektronisk tenning" ,og har justert den til 10 grader (m. lampe, vacuum frakoblet), men er plaget med nøkking å "skyting"..
De gode gamle B19A og B21A motorene har såpass lavt kompresjonsforhold at de kan kjøre fordelere med "korrekt" tenningskurve. Det gjør de også.
De har ca. 15 grader på tomgang, ca. 29 grader på 2500 o/min og ca. 36 grader fra 3500 o/min.

B23 og B230 har høyere kompresjonsforhold og må kjøre fordeler med "latere" tenningskurve for å unngå tenningsbank.

Forøvrig, har du sjekket oljenivået i forgasseren?

Mattis
05/07/12, 12:13
De gode gamle B19A og B21A motorene har såpass lavt kompresjonsforhold at de kan kjøre fordelere med "korrekt" tenningskurve. Det gjør de også.
De har ca. 15 grader på tomgang, ca. 29 grader på 2500 o/min og ca. 36 grader fra 3500 o/min.

B23 og B230 har høyere kompresjonsforhold og må kjøre fordeler med "latere" tenningskurve for å unngå tenningsbank.

Forøvrig, har du sjekket oljenivået i forgasseren?

Hmm, så med andre ord så bør jeg muligens bygge om B230 fordelern til den store vacuumklokka som var der orginalt? Eller går det å justere seg ca dit uten å bygge om fordelern? Det er forresten snakk i en helt standard B19A, som kommer til å forholde seg standard ei stund til

For jeg har sett at ikke alle B19 motorer har stor-klokka, min andre 245 har lille klokka + en eller annen (enveis?)ventil mellom gasser og fordeler, jeg var jo selfølgelig så dum at jeg gjorde den "ukjørbar", skulle jo selvfølgelig ha tenkt på å lese av tenninga FØR jeg tok ned registeret

Membranen er hel, olje i gassern, så syndern er nok tenninga