PDA

Vis full versjon : V70N D5 185 HK: Forbruk med vogn



wvevang
03/07/12, 20:38
Noen som har erfaringer å dele ang forbruk med campingvogn bak?

Vogna er ikke spesielt stor, eller det vil si hva jeg kaller "normal" størrelse. Kan tenke meg at den er ca 5-5,5 m lang. (Vekt er uvisst i skrivende stund.
Jeg skal kanskje kjøre Tromsø - Oslo, slik at det blir varierende vei og varierende forbruk.

Post gjerne deres erfaringer med V70 (D5) forbruk!

NB: Har automat!


Noe annet en bør tenke på ved kjøring med vogn med disse bilene? (07 mod)

Lord_Hatlem
03/07/12, 21:38
bare ver forsiktig med kassa! ikkje press den, tving den gjerne ned eit gir eller to og kjør på litt turtal,
forbruk er eg ikkje sikker på men vil no tippe at den vil ligge på 0,8-0,9 på mila?

Noen som har erfaringer å dele ang forbruk med campingvogn bak?

Vogna er ikke spesielt stor, eller det vil si hva jeg kaller "normal" størrelse. Kan tenke meg at den er ca 5-5,5 m lang. (Vekt er uvisst i skrivende stund.
Jeg skal kanskje kjøre Tromsø - Oslo, slik at det blir varierende vei og varierende forbruk.

Post gjerne deres erfaringer med V70 (D5) forbruk!

NB: Har automat!


Noe annet en bør tenke på ved kjøring med vogn med disse bilene? (07 mod)

wvevang
03/07/12, 22:14
Okei, skal ha det i bakhodet. Synes personlig ut fra et komfort ståsted at kassa generelt går på for lavt turtall enkelte ganger selv uten vogn bak! Men det er vel sånn det skal være med diesel og automat. For mye turtall høres jo ikke akkurat bra ut det heller!

Takk for innspillet!

cortinaterje
04/07/12, 08:04
Jeg kjørte t/r Krsand Nordkapp for fire år siden med vogn 1450kg. Bilen er en V70 02 D5 med 163hk og 5trinns automat (ikke geartronic). Målt forbruk på hele turen over 626mil var 1,19ltr på mila.

- har dårlig erfaring med chip og vogn. gir nødmodus på kassa.
- Bil og vogn trives utrolig bra i D og jevne hastigheter over 80 på Motorvei/Europavei
- Knotekjøring i norge opp til 80-90 bruker jeg å låse kassa i fjerde gear. Dette gir også litt lavere forbruk mener jeg å registrert.
- Du bør ha nivålift
- Kjøring med vogn sliter mer dekk


God tur

wvevang
04/07/12, 13:23
Takker for innspill!

Har dessverre ikke nivålift, tror jeg hvertfall! Men mener å ha hørt andre som trekker vogn uten!?

Noen som vet hvor mye jeg må ut med, ca, for å bytte dempere til regulerbare /nivålift?

Ludo
04/07/12, 17:17
Har 2005 V70 AWD D5 185HK/450NM m/automat og trekker en Dethleffs Camper Lifestyle 650 SK, forbruk i helga på siste 60 mil er 1.15 - ligger for det meste i 4. gir ca 2200 RPM / 80 kmt... Vogna veier ca 1800kg når jeg har med det jeg trenger...

Har ikke nivålift på min, føler ikke at det er nødvendig på ei vogn med boggi.

MadAss
04/07/12, 18:39
Turtall gjør bare bra. Soter ganske mye disse motorene, så det å kunne blåse ut litt med litt belastning vil nok kunne vekke noen ekstra hester i motoren.
Viktigeste du gjør uansett, er å passe på at kassa ligger i lock-up. Holder du 80 i D, så vil den gire opp i 6. gir og ligge å slure. Dette skaper varmgang og ødelegger girkassa.
Motorstyringa gjør at girkassa vil gå raskere i lock-up under tung belastning, men det å sjalte over i manuelt stille og gjerne ligge på rundt 2000 rpm vil være ganske passelig.


Okei, skal ha det i bakhodet. Synes personlig ut fra et komfort ståsted at kassa generelt går på for lavt turtall enkelte ganger selv uten vogn bak! Men det er vel sånn det skal være med diesel og automat. For mye turtall høres jo ikke akkurat bra ut det heller!

Takk for innspillet!

wvevang
04/07/12, 23:54
Ludo: hørtes veldig bra ut, kjøre ca 25 mil idag, med ei knaus 530,930 kg å forbruket ligger på 1,1 på mila!
Kanskje noe høyt i og med at vogna bare veier 930 kg!

Men har hatt en mistanke om at bilen bruker litt ekstra. Mulig det skyldes at LMM er dårlig, har noen andre symptomer på det også!
Skal uansett bytte denne snart, blir spennende å se!

MadAss: takk for tipset! Gjorde det sånn idag, lå ca i 4 rundt 80! Vogn og bil trives godt på veien, til tross for at vogna er noen år! Veier bare 930. Da!

Ludo
05/07/12, 18:08
Morsomt med D5 egentlig, jeg opplevde at bilen foran meg i ta-det-med-ro feltet begynte å slite litt oppover bakken fra Drammen til Lier i retning Oslo. Bare å trykke litt på gassen på D5'en og dermed så våknet alle 185 gamper og tråkket til... Hadde 100 km/t og var forbi sinken og noen andre før jeg rakk å tenke kakestykke :) Dette med totaltvekt på nesten 4000KG !! Moro med Volvo :)