PDA

Vis full versjon : Rød kjølevæske ( Long life G30 )



Morgis
22/04/10, 16:15
Hvilke fordeler og ulemper har nå denne longlifte glykolen som er rød?
Jeg har nå brukt den et halvt års tid, og uten å merke noe forskjell på mitt bruk, savner jeg den blå.
Syntes denne røde legger igjen et ekkelt belegg hele veien, spes rundt påfyllingslokket hvor pakningen min kanskje er noe dårlig.

http://webserver.flak.no/vbilder/41353_xl.jpg

ArneR
22/04/10, 18:19
Blåtind ja, sikkert kjempebra kvalitet.. :p

JørnM_940
22/04/10, 19:05
Vet ikke noe om akkurat denne typen, men enkelte røde frostvæsker skal vel være korrosjonshindrende.. Ford traktormotorer fra 70 og 80-tallet bør ha rød frostvæske hvertfall, da de ikke tåler annet:p Et hav av slike motorer som har blitt ødelagt pga frostvæske (viktig at man skifter ofte hvertfall).

Nå er det jo ikke en sånn motor det er snakk om, men generelt skal dem vel være mer korrosjonshindrende enn blå.

TeamBørnOut
22/04/10, 19:10
min kjære 3cylindra ford motor har fått blå kjøleveske i 15år uten å ha tatt skade :P

Grunnen til at det er lurest å kjøre med blå er fordi man ikke skal blande. og ikke alle steder de selger rød. og plutselig kan man trenge en slurk en dag. volvos motorer har jo ikke noe vondt av blå veske heller. er jo ikke noe søpplete vw motor vi har heller :)

JørnM_940
22/04/10, 19:14
min kjære 3cylindra ford motor har fått blå kjøleveske i 15år uten å ha tatt skade :P

OT, men: Har du ikke hørt om dette problemet på fordene? IH har samme problemet også, blir små "markhull" i syl.foringene:p Skal skifte foringer i sommer jeg, kommer frostvæske i motoroljen. Må starte forden din, ta opp peilstanga å smak på olja, sikkert søtsmak på den å:p

Janus
22/04/10, 19:33
Jeg bruker rød kjøleveske..går heilt greit. Fikk tips om at den kanskje var bedre enn den blå jeg hadde før, så da ble det slik når jeg skulle fylle på nytt :p

JørnM_940
22/04/10, 19:38
Jeg bruker rød kjøleveske..går heilt greit. Fikk tips om at den kanskje var bedre enn den blå jeg hadde før, så da ble det slik når jeg skulle fylle på nytt :p
Etterfylte du med rød kjølevæske, eller byttet du?

TeamBørnOut
22/04/10, 19:40
OT, men: Har du ikke hørt om dette problemet på fordene? IH har samme problemet også, blir små "markhull" i syl.foringene:p Skal skifte foringer i sommer jeg, kommer frostvæske i motoroljen. Må starte forden din, ta opp peilstanga å smak på olja, sikkert søtsmak på den å:p

jeg renoverte den i fjor fordi den har stått noen år uten lokk på eksosen så den var fylt opp av vann. (så den hadde noen liter vann i seg da :D). men etter noen timer med syre og litt jobbing så er den så god som ny nå :D

Men kan jo bytte hvis dette er et problem. pleier bytte kjøleveske en gang i året på alt som er av kjøretøy :)

JørnM_940
22/04/10, 19:46
pleier bytte kjøleveske en gang i året på alt som er av kjøretøy :)
Ironi? Det er jo det som skal gjøres, men det er fåtallet(!!) som gjør dette. Vet faktisk ikke om noen:p

Janus
22/04/10, 19:54
Etterfylte du med rød kjølevæske, eller byttet du?

Bytta, flusha gjennom systemet og fylte på med rødt.

TeamBørnOut
22/04/10, 20:03
Ironi? Det er jo det som skal gjøres, men det er fåtallet(!!) som gjør dette. Vet faktisk ikke om noen:p


Nei jeg gjør det vært år. Hvor lang tid bruker man egentlig på det?:p

Tar godt vare på bila mine sånn sett! hyppige oljeskift og bytter vesker ofte. Aldri problemer med slike ting. (når jeg ikke har dårlig råd å må kjøpe statoilolje på mølla seff :D )

JørnM_940
22/04/10, 20:14
Nei jeg gjør det vært år. Hvor lang tid bruker man egentlig på det?:p

Tar godt vare på bila mine sånn sett! hyppige oljeskift og bytter vesker ofte. Aldri problemer med slike ting. (når jeg ikke har dårlig råd å må kjøpe statoilolje på mølla seff :D )
Nei det tar vel et kvarters tid:p Er vel mange som har noe å lære her..

Tore
28/12/10, 13:27
Jeg har kjørt med Castrol SF som tilsvarer blåtind G30 på begge bilene (Volvoen + en BMW 320DAT) snart tre år nå. Kan ikke se noen ulempe med dette, men nå holder kjølevæsken på mine biler seg der den skal da; i ett lukket system.

Siden den røde er long life og mer miljøvennlig ser jeg overhode ikke noe problem med dette... Siden det kun er denne som kan brukes på de skjøre VAG-motorene vil jeg dessuten anta at den er motorvennlig...

Da lokale mekonomen ikke lenger har Castrol SF byttet jeg nå til Blåting G30. Siden det er samme greia tappet jeg bare ned og fylte på ny uten noe flushing, slik jeg gjorde da jeg byttet fra blå til rød.

De utsalgsstedene jeg har sett hatt blå kjølevæske har sålangt jeg har lagt merke til også rød, så det problemet anser jeg for å være minimalt, om man brått skulle trenge noe etterfylling...

Christian
28/12/10, 13:30
Rød frostvæske er for aluminiumsmotorer, kort sagt.