PDA

Vis full versjon : turbohjelles bil og dens problemer [Nytt fra side 3]



turbohjelle
02/07/12, 10:24
Byttet navn på tråden siden bilen er eu-godkjent.

Som sagt, hadde bilen på eukontroll og det gikk ikke så altfor bra. Kan begynne med å liste opp feil.

1.1.2 (2) Parkbrems for lang vandring. <-Fikset
2.2 (2) Slakk tannstang
4.5 (1) Sideblink defekt - høyre
4.9 (1) Skiltlys - defekter
6.10 (2) Lekkasje på drivstoffanlegg v/filter
8.4 (2) Oljelekkasje fra girkasse

Så da sitter jeg her med et par spørsmål

1.1.2 parkbrems:
Skal strammes, regner med den blir ok.

2.2 Slakk tannstang
Nå har jeg null erfaring med tannstang, men hvis den er slakk, kan jeg da "stramme" den på noen måte, eller må den byttes? Lurer også på hva tannstang er på svensk, så jeg kan ta en kikk i haynesboken.

6.10 (2) Lekkasje på drivstoffanlegg v/filter
Regner med det er hull i en slange, eller selve filteret som har gått lekk. Skal gå greit å bytte hvis det bare er plugg and play. Har ikke fått sett under bilen enda. Har jeg forstått det riktig hvis bensinfilteret er under bilen ca under førersetet en plass?

8.4 (2) Oljelekkasje fra girkasse
Har også null erfaring med girkasser, men vil tro oljelekkasje vil skyldes en pakning som er dårlig. For dette må nok bilen leveres inn da jeg kun har en carport, og ingen mulighet eller kunnskap til å ta ned girkassen selv. Har bekjente som har pipling, men de har nok verken tid eller lyst nå i ferietider.

-Hobbymekanikeren.

s4nd3r
02/07/12, 11:29
4 2r feiler er da ikkje så gale.... har sett myye værre.. :p
park bremsa er bare og stramme opp, (du pirker bort askebegertet bak på mitt konsollen, da kommer du til) mulig du må bytte bremse banda. da blir det litt mer jobb. men er fort gjort..

slakk tannstang? er ikkje indre endeledd som er gået? skjekk det opp..
bensiklekasje er ikkje bra.
olje lekasje fra girkasse. finn ut hvor den lekker, kan vere simringen bak veivakslingen som lekker. da vil oljen komme ut mellom motor og girkasse. manuell eller automat? er fare for du må ned med girkassa...

turbohjelle
02/07/12, 17:47
Takker for respons! Manuell m90 ja.

turbohjelle
03/07/12, 13:54
Liten oppdatering.

Er vel ingenting å lure på hvor bensinlekkasjen er, må til med nytt filter. Det sies at når jeg skal bytte filter så skal jeg la bilen gå, og nappe ut sikringen til bensinpumpen (#1 er det vel) og la den gå seg tom for å slippe å ha bensin i slangene. Stemmer dette?
http://img213.imageshack.us/img213/8533/20120703142011.jpg
http://img837.imageshack.us/img837/3193/20120703142005.jpg

Ser også at lekkasjen fra girkassen ligger nokså langt bak, noen som har forslag?
http://img220.imageshack.us/img220/3425/20120703141841.jpg
http://img18.imageshack.us/img18/3396/20120703141856.jpg

Fant igjen en mutter som ble tapt ved fjørbytte her i høst, men den er nok tapt alikevel. Har ingenting med saken å gjøre, men litt tilleggsinformasjon.
http://img254.imageshack.us/img254/7254/20120703142110.jpg
http://img651.imageshack.us/img651/491/20120703142130.jpg

Håndbrekket er forøvrig fikset.

Tannstang vet jeg faktisk ikke hva er, så om den er slakk er helt umulig for meg å vite. Indre endeledd. Denne?:
http://biltema.no/ProductImages/72/medium/72-920_m.jpg

turbohjelle
03/07/12, 18:42
Fortsetter å spamme ned min egen tråd jeg.
Indre og ytre endeledd etc, tok noen bilder jeg, så kan noen kanskje lage en pil med paint om de føler for det =) Se bort ifra rust, skal pusses vekk med tiden!

http://img716.imageshack.us/img716/8784/20120703183834.jpg
http://img213.imageshack.us/img213/5538/20120703183350.jpg
http://img109.imageshack.us/img109/3353/20120703183324.jpg

To til.
http://img338.imageshack.us/img338/4811/20120703183706.jpg
http://img18.imageshack.us/img18/7941/20120703183746.jpg

volvoRsport
03/07/12, 18:48
Tannstang vet jeg faktisk ikke hva er, så om den er slakk er helt umulig for meg å vite. Indre endeledd. Denne?:
http://forum.vccn.no/

Det der er ytre endeledd, indre endeledd/styrestag sitter mellom ytre endeledd og tannstanga, skrudd i hverandre.

turbohjelle
03/07/12, 19:10
Aha, så styrestag og indre endeledd er det samme. Hadde en mistanke, men lurte på om det var noe inni belgene også. Da er jeg med.

s4nd3r sier i sin post at jeg burde sjekke at ikke styrestaget er gåent, hvordan ser jeg det? Og hva i all verden mener mekanikeren med "slakk tannstang"? Hvordan sjekker man om den er slakk?

s4nd3r
03/07/12, 19:42
du skall få mekanikern til og peike på hva som er galt, og forklare hva du skall gjør... (hører med i prisen) hehe..
men, for og finne ut hvor det er slark, så må du ha med deg en kamerat, og ta og riv og røsk i framhjulet, og kjenn/sjå hvor det slarker hen.. litt vansklig og forklare..
Indre endeledd ser nesten sånn ut. skrudd inn i tannstanga. så sitter styrekula utta på der..
http://www.jensen-mbdeler.no/thumb_450.php?id=bilder_nettbutikk/a6b0f02bb36a0073bf0b1a48e4abfe9a-image.jpeg
så lønner det seg og bytte på begge sider, og styrekuler.
så tar du en forstillings kontroll etter på.

meen, skall ikkje sei sikkert det er indre endeledd som er slitt. kan ver tannstanga. men den er festa med 2 bolter 2 muttere 2 slanger og en rattaksling. så fort gjort og bytte...

kan sjå ut som det er simringen på utgående aksling på girkassen som er lei.. det klarer du og fikse uten og ta ned girkassen..
med en stor skiftenøkkel og en stor pipe.. eller så vasker du bare reint. og fyller etter litt olje, (gamle biler bruker litt olje. heelt normalt)

bensin filtere er bare og skru ned, kaste det, og montere ett nytt. slipper og tenke på lufting og sånn som en dieselbil. er bare og slå på tenninga, og vente 6 7 sec.. så er det ferdig lufta..

biltema selger IKKJE bildeler btw. dei har noe skrot du må bytte etter 1år.
bcb/pedersens racing, selger deler.. :)

turbohjelle
07/07/12, 18:13
Takker for respons, og fortsetter med spørsmål i kjent stil. Denne gangen nummerert og mindre bilder for å gjøre det mer oversiktelig.

1. Kan ikke merke at det er slark noe sted i tannstaget, det eneste er at den lager et pittelite "klonk" når du vrir hardt over. Snakket med en mekaniker som sa at stedet som tok EU, som bare er noen måneder gammelt (kjent firma), allerede hadde fått rykte på seg for å legge til ting som nødvendigvis ikke trengs å fikses, kanskje for egen vinning. Kommer såklart ikke til å gå ut med navnet på stedet da dette kun er løse rykter. Planen min er da å vaske belgene, så det ser ut som jeg har gjort noe, og levere den på etterkontroll et annet sted.

*Klikk på bildene for større versjon!

2. Holder på å bytte bakre simring på girkassen, men er det noen som har tips til å få ut selve ringen? Den sitter som støpt!

http://img72.imageshack.us/img72/5660/20120707180804.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/72/20120707180804.jpg/)

3. På bildet over ser du kanskje at det er olje i overkant også, ser kanskje ut som det lekker ut fra 'gearshaften' som det heter på fint. Ser det er en o-ring i ytterkant som kanskje må byttes, men jeg kan ikke helt forstå hvordan alt henger sammen. Hvordan får jeg byttet denne o-ringen? Har sett i vida, men er ikke så mye klokere.

http://img857.imageshack.us/img857/8858/20120707180824.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/857/20120707180824.jpg/) http://img706.imageshack.us/img706/5459/20120707180856.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/706/20120707180856.jpg/)

Her er et bilde fra vida fra hvordan det henger sammen.

http://img213.imageshack.us/img213/8053/gearshaft.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/213/gearshaft.jpg/)


4. Tenkte å skifte girolje i samme slengen, har lest meg fram til at det er 1,75 liter jeg trenger. Spørsmålet er da hvor skal det tappes og hvor skal det fylles? Vida (vært mye brukt i det siste) viser kun automatkassen, sikkert fordi det burde være åpentbart på m90 og jeg er helt grønn på dette.
Legger med et bilde for sikkerhetsskyld.

http://img339.imageshack.us/img339/2053/girkasse.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/339/girkasse.jpg/)



5. Det er altså ikke nødvendig å "tømme" systemet før man skifter bensinfilter, ved å starte motor og ta ut sikring #1 som styrer bensinpumpen og motor-"ettellerannet jeg ikke husker"?

850GLTsilver
08/07/12, 06:27
1. Som det er nevnt tidligere, så er slark i disse tannstengene en sjeldenhet.
Men det kan være endeleddene som gir etter? Klonket ditt i enden er sikkert kun en svingbegrenser som er borte (sitter i fremkant av wishbone, en liten plastbit som er Ca 5-6cm lang)

2. Skrutrekker og brutal kraft. Husk bare å la trekkeren såvidt ha feste inn under kanten på simringen.
Alternativt en avdrager.

3. Du må vel ut med låsepinnen (23) for å få tatt fra hverandre gearshaft ja. Men å komme videre. Hadde du VIN på denne så skal jeg se litt i VIDA jeg og?

4, Aner faktisk ikke.

5. Er ikke nødvendig å tømme hele systemet nei. Men ha et lite kar under når du drar av koblingene til bensinfilteret.
Blir noen dråper (et par deciliter) som kommer ut der. Regner med at bensinfilteret er koblet likt som på 850, så en slik:
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Karosseri/Verktoy-for-panelklips-191426/ (1. Som det er nevnt tidligere, så er slark i disse tannstengene en sjeldenhet. Men det kan være endeleddene som gir etter? Klonket ditt i enden er sikkert kun en svingbegrenser som er borte (sitter i fremkant av wishbone, en liten plastbit som er Ca 5-6cm lang) 2. Skrutrekker og brutal kraft. Husk bare å la trekkeren såvidt ha feste inn under kanten på simringen. Alternativt en avdrager. 3. Første bildet ser ut som tannstangen din, og her har ikke VIDA stort med nei. De anbefaler ikke rep av tannstangen. Skal du først sette i gang med det, så ville jeg kjøpt et komplett overhalingssett for tannstanga og tatt ut tannstanga for jobben. 4, Aner faktisk ikke. 5. Er ikke nødvendig å tømme hele systemet nei. Men ha et lite kar under når du drar av koblingene til bensinfilteret. Blir noen dråper (et par deciliter) som kommer ut der. Regner med at bensinfilteret er koblet likt som på 850, så en slik: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Karosseri/Verktoy-for-panelklips-191426/ er fin å bruke.)
er fin å bruke.

s4nd3r
08/07/12, 11:09
hadde fått rykte på seg for å legge til ting som nødvendigvis ikke trengs å fikses, kanskje for egen vinning.

hurra!

nei du trenger IKKJE og tømme systemet til bensinen. bare skru av gamle filtere og kaste det, og monter ett nytt med nye kopper ringer. (følger somregel med ny filteret)

turbohjelle
08/07/12, 11:39
YV1945811V1195781 er nummeret for vida ja. Takker for god og kjapp respons.

850GLTsilver
08/07/12, 19:19
Vadis sier: Ingen Oring, men det ser ut til å sitte en liten gummibussing der på enden.
For å fikse dette må girvelgermekanismen demonteres fra kassa.
De 12 neste bildene skulle vel gi svar på det meste.

1715
1716
1717
1718
1719

Fem første fikk plass her.
Vi får fortsette på neste melding.

850GLTsilver
08/07/12, 19:20
Resten må vente til jeg har løst noen problemer med lagringsplass her.

Kan MOD fortelle om hvordan man kan finne bildene man har lastet opp her, slik at jeg kan slette /bytte ut de som er for store?

Fant ut av det. Da skal vi se:
1720
1721

Vel, fullt igjen.

Har du en mailadresse jeg kan sende alle tolv bildene til kanskje?

turbohjelle
11/07/12, 15:10
Har fått tak i resten av det, men takk for at du la ut første halvdel;)

HASTER:
Slangen mutteren til bensinfilteret (14), eller den hule skruen om du vil (13) har rundet gjengene eller noe i den dur, og får den ikke ut av fileteret. Noen som har noen tips? Volvo har visst sluttet og produsere disse, og finner ikke nippelen noe annet sted. Planen var i utgangspunktet å kutte slangen rett bak nippelen, få den ut, og sette på igjen. Problemet er vel her at jeg ikke får ut nippelen. Volvohugget i bergen har sommerstengt fram til 30. juli så der er det ingen hjelp å hente.

gull pilen
11/07/12, 16:40
Har fått tak i resten av det, men takk for at du la ut første halvdel;)

HASTER:
Slangen mutteren til bensinfilteret (14), eller den hule skruen om du vil (13) har rundet gjengene eller noe i den dur, og får den ikke ut av fileteret. Noen som har noen tips? Volvo har visst sluttet og produsere disse, og finner ikke nippelen noe annet sted. Planen var i utgangspunktet å kutte slangen rett bak nippelen, få den ut, og sette på igjen. Problemet er vel her at jeg ikke får ut nippelen. Volvohugget i bergen har sommerstengt fram til 30. juli så der er det ingen hjelp å hente.p

Tess har alt av nipler, har de ikke på lager kan de skaffe...

turbohjelle
11/07/12, 18:25
Ordnet seg. Var en kamerat som tilfeldigvis hadde liggende til 700. Jeg har da tatt vekk den vakumklokken eller hva det er som står oppå motoren, og kjører raka røret. Skal det ha noe å si? Var litt lengre ledning enn på 940, så måtte kveile ledningen en gang rundt.

turbohjelle
12/07/12, 15:17
Godkjent ;)

Lurer fortsatt på dette med den klokka av noe slag som bensinslangen fra filteret går inn i.

flarssen
12/07/12, 15:28
Under bilen? Bensinpumpe kanskje. Den du snakker om på motoren? Bensintrykksregulator, om den står mellom bensintilførselen og dysene.

turbohjelle
12/07/12, 16:29
Den oppå motoren ja. Trodde den under nr 17 var bensintrykksregulator. Den jeg snakker om står der som de røde sirklene er markert.

http://img37.imageshack.us/img37/2548/bensintrykk.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/37/bensintrykk.jpg/)

gull pilen
12/07/12, 19:16
Den oppå motoren ja. Trodde den under nr 17 var bensintrykksregulator. Den jeg snakker om står der som de røde sirklene er markert.

http://forum.vccn.no/ (http://imageshack.us/photo/my-images/37/bensintrykk.jpg/)

Skulle jeg tippe vil jeg tro det er en ventil som skal sørge for at bensinen ikke renner tilbake når pumpen ikke går, men vet ikke..

850GLTsilver
12/07/12, 20:33
Den oppå motoren ja. Trodde den under nr 17 var bensintrykksregulator. Den jeg snakker om står der som de røde sirklene er markert.

http://forum.vccn.no/ (http://imageshack.us/photo/my-images/37/bensintrykk.jpg/)

17 er BTR ja.

boman
12/07/12, 21:40
Slenger meg på her, jeg har selv lurt på hva den klokka er for noe!

Geitung
15/07/12, 16:09
Trykkregulatoren du lurer på?

turbohjelle
15/07/12, 17:48
Denne.

http://img802.imageshack.us/img802/117/20120714151605.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/802/20120714151605.jpg/)

Er den nødvendig?

turbohjelle
17/07/12, 16:07
Byttet navn på tråden til noe mer passende, siden bilen trossalt er eu-godkjent. Problemene derimot vil ingen ende ta, og jeg fortsetter og lure i kjent stil.

1. Har fått beskjed om at venstre forhjulslager må strammes litt. En ny bolt skal strammes med 100nm + 45grader. Mutteren (36mm) er allerede strammet godt til, og klarer rett og slett ikke dra den mer til. Må jeg da investere i ny mutter, og stramme opp 100nm+45 på nytt?

2. Dette er vel egentlig ikke et spørsmål, men for å vise hvor satans uheldig (evt talentløs) jeg er. Da jeg skulle løse platen under mellomakslingen for å få byttet bakre simring på girkassen, klarte jeg jo såklart å knekke ene bolten. Jaja, ikke verdens undergang tenker du nok, og det gjorde jeg og. Borret den opp, og prøvde med biltema sitt skrueløsningssett, men ikke noe håp. Selve løsedriten fikk ikke feste i den brukne bolten. Kjøpte deretter et sett grisepikk (venstregjenget "skrue") på mekonomen, og gikk til verks. Tror du faen ikke driten knakk inne i bolten, og nå må den borres og. Innser nå at jeg skulle brukt en større grisepikk, men man lærer av sine feil. Dette er visst hardere stål enn normalt, så regner med å måtte bruke en god del timer kun på å borre den opp.

Har visst noen spørsmål alikevel. Er der noen som har tips utenom det jeg styrer med på å få ut bolten, og hvordan er det å kjøre når platen henger på 3 av 4 bolter? Vil tro det ikke er godt for selve mellomakslingen hvis den får litt vibrasjoner av det. Lurer også på om noen har delenr eller type på disse boltene. Har vært på frydenbø og spurt, men verken de på delelager eller verksted fant ut av det (finner ikke den platen i vida heller).

Bilder som alltid:
http://img6.imageshack.us/img6/2608/20120717072520.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/6/20120717072520.jpg/)http://img528.imageshack.us/img528/2835/20120717072614.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/528/20120717072614.jpg/)http://img444.imageshack.us/img444/606/20120717072634.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/444/20120717072634.jpg/)http://imageshack.us/thumbnmail.png (http://imageshack.us/photo/my-images/843/20120717072715.jpg/)

gull pilen
17/07/12, 16:22
Byttet navn på tråden til noe mer passende, siden bilen trossalt er eu-godkjent. Problemene derimot vil ingen ende ta, og jeg fortsetter og lure i kjent stil.

1. Har fått beskjed om at venstre forhjulslager må strammes litt. En ny bolt skal strammes med 100nm + 45grader. Mutteren (36mm) er allerede strammet godt til, og klarer rett og slett ikke dra den mer til. Må jeg da investere i ny mutter, og stramme opp 100nm+45 på nytt?

2. Dette er vel egentlig ikke et spørsmål, men for å vise hvor satans uheldig (evt talentløs) jeg er. Da jeg skulle løse platen under mellomakslingen for å få byttet bakre simring på girkassen, klarte jeg jo såklart å knekke ene bolten. Jaja, ikke verdens undergang tenker du nok, og det gjorde jeg og. Borret den opp, og prøvde med biltema sitt skrueløsningssett, men ikke noe håp. Selve løsedriten fikk ikke feste i den brukne bolten. Kjøpte deretter et sett grisepikk (venstregjenget "skrue") på mekonomen, og gikk til verks. Tror du faen ikke driten knakk inne i bolten, og nå må den borres og. Innser nå at jeg skulle brukt en større grisepikk, men man lærer av sine feil. Dette er visst hardere stål enn normalt, så regner med å måtte bruke en god del timer kun på å borre den opp.

Har visst noen spørsmål alikevel. Er der noen som har tips utenom det jeg styrer med på å få ut bolten, og hvordan er det å kjøre når platen henger på 3 av 4 bolter? Vil tro det ikke er godt for selve mellomakslingen hvis den får litt vibrasjoner av det. Lurer også på om noen har delenr eller type på disse boltene. Har vært på frydenbø og spurt, men verken de på delelager eller verksted fant ut av det (finner ikke den platen i vida heller).

Bilder som alltid:
http://forum.vccn.no/ (http://imageshack.us/photo/my-images/6/20120717072520.jpg/)http://forum.vccn.no/ (http://imageshack.us/photo/my-images/528/20120717072614.jpg/)http://forum.vccn.no/ (http://imageshack.us/photo/my-images/444/20120717072634.jpg/)http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/5.png (http://imageshack.us/photo/my-images/843/20120717072715.jpg/)

Bytt hjullager så er det i orden, selges komplett på biltema til overkommelig pris... Angående den knekte skruen hadde ikke jeg brydd meg, er jo 3 andre skruer som holder den på plass og er ikke så mye belastning nedover på den platen...

Christian
17/07/12, 16:40
Vedkommende som har bedt deg om å stramme hjullageret har sikkert trodd at det er konlager på 940, men det er det ikke.
Konlager kan strammes, kompaktlager (som du har) må byttes.

turbohjelle
17/07/12, 16:54
Hvor lenge går det da til det bør byttes? Skal kjøre bergen-kristiansand t\r til uka (avreise mandag), og kjedelig hvis lageret ryker før stavanger. Hvis det holder til jeg kommer hjem igjen hadde det vært det beste, da jeg rett og slett ikke har tid til så mye om dagen.

Takker for 2 kjappe svar!

Lurer også litt på hva som følger med biltema "settet". Er det kun selve lageret, eller følger bolten med også? Hvordan er det å bytte lageret? Av og på, eller må det en større operasjon til?

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/Hjullager/Hjullagersett/HJULLAGERSETT-VOLVO-74922/

gull pilen
17/07/12, 17:27
Hvor lenge går det da til det bør byttes? Skal kjøre bergen-kristiansand t\r til uka (avreise mandag), og kjedelig hvis lageret ryker før stavanger. Hvis det holder til jeg kommer hjem igjen hadde det vært det beste, da jeg rett og slett ikke har tid til så mye om dagen.

Takker for 2 kjappe svar!

Lurer også litt på hva som følger med biltema "settet". Er det kun selve lageret, eller følger bolten med også? Hvordan er det å bytte lageret? Av og på, eller må det en større operasjon til?

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/Hjullager/Hjullagersett/HJULLAGERSETT-VOLVO-74922/

I biltema settet følger det med ny mutter og komplett nav med lager i.. Bare rett av med det gamle å spenne på det nye igjen, ed rett moment så er det ok...

Christian
17/07/12, 23:54
Ganske kurrant å bytte, men det krever at du har 36mm pipe, men det skjønte jeg det som at du hadde.
Ta av hjulet, bremsekaliper, og bremseskive. Så kommer du rett på lageret. Det er lett å bytte.

flarssen
18/07/12, 06:12
Er der noen som har tips utenom det jeg styrer med på å få ut bolten, og hvordan er det å kjøre når platen henger på 3 av 4 bolter? Vil tro det ikke er godt for selve mellomakslingen hvis den får litt vibrasjoner av det.
Om disse boltene går gjennom dørken og inn i blindmuttere på innsiden av bilen er det kanskje lettere å jobbe fra innsiden, siden du nå har et stk beinhardt emne midt i senter av skruen. Det fungerer som oftest å borre vekk så mye av skruen at det bare er å pelle ut restene.

turbohjelle
18/07/12, 20:50
Boltene går ikke inn i bilen desverre, så må tas underifra. Har vel gitt opp etter en god del borring i dag.

Byttet begge hjullagrene nå, men ble litt ivrig å dro til litt ekstra når jeg skulle stramme den venstre bolten. Alt fra 5-20 grader mer. Kan det ha noe å gjøre med at når jeg var ute å kjørte hørte jeg en squeek (pipe) lyd når jeg kjørte, samt at høyre forhjul triller lettere enn venstre? Vet det også kan ha med bremsene å gjøre, da høyre forhjul egentlig alltid har trillet lettere så lenge jeg har hatt bilen. Prøvde også å framprovosere lyden ved å trille på dem manuelt, men til ingen nytte.

Ny bolt og stramme på nytt kanskje?

edit:
Skal sies jeg ikke har kjørt mer enn noen få km.

edit2:
Greit å få med at lyden ikke er konstant, men kommer med mellomrom, og varer ca halvt sekund.

turbohjelle
19/07/12, 05:54
Det jeg vel egentlig lurer på er om jeg kan løsne denne bolten litt, evt helt for å stramme på nytt, eller om jeg må til med ny bolt. Virker også som om "pipelyden" kommer av at eksosen vingler litt, uten at jeg skal si noe helt sikkert. Klarer ikke høre hvor lyden kommer fra. Syntes også jeg hørte en mild during på vei til\fra jobb, men klarer heller ikke å høre hvor den lyden kommer fra. Om det er lageret eller platen (med den knekte bolten) som durer mot karosseriet.

turbohjelle
19/07/12, 19:54
Ny dag, nye problemfunn. "Klakkelyd" fra begge bakhjulene når de snurres. Tips?

gull pilen
20/07/12, 06:46
Ny dag, nye problemfunn. "Klakkelyd" fra begge bakhjulene når de snurres. Tips?

ikke unormalt... hadde det på min og, kjørte i 2 år med det uten at det ble noe værre....

turbohjelle
20/07/12, 07:58
Fikk høre at det kunne være fjørene til brekket som kanskje kunne skape lyden. Må nesten åpne opp og se, ekstremt irriterende når man vet lyden er der. Igår var jeg vel uvitende.

gull pilen
20/07/12, 08:01
Fikk høre at det kunne være fjørene til brekket som kanskje kunne skape lyden. Må nesten åpne opp og se, ekstremt irriterende når man vet lyden er der. Igår var jeg vel uvitende.

det er nok diffen som lager lydene, aldrig vært ute for sånn lyd pga håndbrekket..

turbohjelle
20/07/12, 08:09
Njaaa. Mener å huske at lyden kommer fra selve hjulet\navet.

gull pilen
20/07/12, 15:29
Njaaa. Mener å huske at lyden kommer fra selve hjulet\navet.

Muligens litt slakk i et hjullager da.. Hører du lyden når du kjører bilen da?

turbohjelle
21/07/12, 12:58
Hører èn lyd iallefall. Høres som om noe ligger og flapper (klarer ikke helt beskrive det). .."flapp flapp flapp" omtrent som et pungtert dekk. Bilen sto på bukker kun foran noen noen få dager, med bakhjula nedpå. Kan det ha tatt knekken på noe?

turbohjelle
30/07/12, 23:04
Da var man tilbake fra ferien. Lurer på om noen vet hva de to slangene som går fra innsuget en plass, ned til den svarte runde dingsen heter. Gjerne på engelsk, og hvis det finnes delenr på dem også hadde det vært helt fantastisk. Har lett rundt i vår kjære VIDA men finner dem ikke, og når man i tilleg ikke har navnet på dem blir det ikke enkelt. Fant et dårlig bilde på nett som jeg håper viser hva jeg er ute etter. Navnet på den svarte boksen kan også komme godt med, så kan jeg søke deretter.

http://img232.imageshack.us/img232/959/volvoengine.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/232/volvoengine.jpg/)

Christian
31/07/12, 01:01
Det er et kullfilter som er der for å samle bensindamp, mest pga miljøet i og direkte rundt bilen.

turbohjelle
02/08/12, 14:13
Hepps. Tilbake igjen, og kun noen få enkle spørsmål denne gangen. Fant forresten også ut at lyden som kommer når man snurrer bakhjulene er normal. Eller, det vil si at en make bil hadde samme lyden, dog litt lavere. Så spørsmålene:

1. De to slangene som går fra innsuget til kullfilteret, er det bensinslanger eller vanlige vakumslanger? Mener det er bensinslanger, men greit hvis noen kan bekrefte det.
2. Abs boksen i motorrommet lager en lyd hvis jeg snurrer på fremhjulene når bilen står på bukker, og motoren er i gang. Normalt?
3. Når man skal skru opp trykket på wg, skrur man den inn eller ut da?

Kan slenge med litt oppdateringer også.
Siden det ikke gikk an å stramme hjullageret tok man likegodt og byttet det, på begge sider foran.

http://img576.imageshack.us/img576/1658/20120718192012.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/576/20120718192012.jpg/)


Så var det denne satans bolten som knakk. Etter et tosifret antall med boring, og tosifret antall knekte og ødelagte bor kom man tilslutt igjennom. Fordi jeg måtte bore rundt, er det ingen som helst gjenger igjen, og da var det bare å fortsette.

http://img689.imageshack.us/img689/8093/20120801163702.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/689/20120801163702.jpg/) http://img822.imageshack.us/img822/2732/20120802130307.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/822/20120802130307.jpg/)


Fant på det jeg mener er en lur løsning for å feste platen, så dette ble det endelige resultatet. Mangler kun litt antirust rundt om kring. Dette er altså da en m8 bolt.

http://img10.imageshack.us/img10/7981/20120802143332.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/10/20120802143332.jpg/) http://img715.imageshack.us/img715/3936/20120802143557.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/715/20120802143557.jpg/)

gull pilen
02/08/12, 14:24
er bare vakum disse 2 slangene... det med lyden sa jeg vel var normalt, er nok diffen som lager lyden..

turbohjelle
02/08/12, 14:29
Jess, du sa så. Men kan vel aldri stole blindt på alt man leser på nettet, var greit å få dobbelsjekket det.

edit: Siden jeg ikke var sikker på om vi mente samme lyd.

turbohjelle
07/08/12, 17:08
Har en "during" i bilen, som kun kommer når turtallet er ca 2200. Spiller ingen rolle om det er 40 eller 100 jeg kjører i. Skal jeg beskrive lyden høres det ut som løst eksosanlegg, eller metall som slår mot metall. Kan det være katten? Burde lyden isåfall ikke komme så og si hele tiden? Eksosen henger skikkelig, og siden metallplaten til mellomakslingen er skrudd fast nå er den og utelukket. Nevnes igjen at lyden kun er når turtallet ligger på rundt 2200.

edit:
Kan vel ta med ting som går galt også. Tenkte å skru opp trykket en smule, og skulle hekte av den justerbare wastegaten. Som alltids, gikk ting ikke helt som planlagt, og 'tråden' som går igjennom var rustet såpass at den knakk med ca 1mm klaring på hver side. Akkurat nok til at jeg ikke klarer å trekke den ut, og ikke får jeg slått den igjennom heller pga plassmangel. Ser for meg jeg må av med hele snurboen for å klare det. Alle bilder er forresten tatt med en galaxy s2, og er forbauset over hvor god kvalitet det er på dem.

http://img861.imageshack.us/img861/1562/20120803184021.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/861/20120803184021.jpg/)

Ellers kan jeg vel legge ved et bilde av hvordan bilen ser ut 'utenpå' for tiden, da det har blitt mye bilder under bilen.

http://img812.imageshack.us/img812/9776/20120805202242.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/812/20120805202242.jpg/)

turbohjelle
08/08/12, 14:38
Legger dunking\knaking\knekking (klarer ikke helt forklare) når jeg svinger i sakte fart.

Noen som ha en bil? :P

gull pilen
08/08/12, 14:44
Legger dunking\knaking\knekking (klarer ikke helt forklare) når jeg svinger i sakte fart.

Noen som ha en bil? :P

bærekuler eller dempertopper?? hadde noe during i bilen jeg og på rundt samme turtall som deg med litt belastning men gadd aldrig finne ut hva det var... sjekket etter slakk alle veier og slo meg til ro med at det mest sansynlig var resonans fra eksosen...

turbohjelle
12/08/12, 22:10
Høres ut som det kommer fra høyre side av bilen, under pasasjersetet en plass, så er vel noe eksosgreier ja. Får leve med det enn så lenge, til man må kjøpe ny kat iallefall.

Har vært mye klaging å problemer i tråden, men kan komme med en liten gladnyhet også. For første gang siden i fjor sommer en gang har jeg fått den under 1 liter (bensin) på milen. Dette er da så og si kun kjøring til og fra jobb som er ca 2,5 mil, og en liten tur på butikken i ny og ne. En og annen forbikjøring har det trossalt vært, og måtte teste om bleedventilen jeg har lånt var sabil nok til at jeg vil vurdere kjøpe en selv. Om det har noe med å gjøre at jeg byttet slangene fra kullfilteret til innsuget vet jeg ikke, men det gjorde iallefall ikke vondt værre.

Bilen lader forresten stabilt 0,9 med viking ecotrim chip. WG er stilt på 0,75 og bruker ventilen til å lure den opp til 0,9.

Har også gått til innkjøp av et motordeksel\beskytter til under bilen, og møtte på dette når jeg skulle skru det på. Her har jeg eller tidligere eier visstnok kjørt i noe, har fått seg en skikkelig smell.

http://img692.imageshack.us/img692/2801/20120803185051.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/692/20120803185051.jpg/)

turbohjelle
15/01/13, 17:22
Lengesiden jeg har skrevet noe nå, men er jo en stund siden det har vært problemer også.

Når gradestokken nærmer seg 0 og mindre, smeller det ganske heftig fra venstre side foran i humper\dumper. Når det en skjelden gang er varmere i været merker jeg derimot ingen ting, bortsatt fra en lyd jeg vet er dårlig fjørbeinslager, som kommer når jeg svinger i sakte fart. Forslag?

Mine egne mistanker går mot kulebolten, men greit med innspill.

turbohjelle
25/01/13, 10:21
Blitt 10 grader varmere, og lyden har forsvunnet. En annen mer sannsynlig ting jeg har kommet fram til må være at det har kommet vann i demperen, og den fryser. Derav ingen demping og masse lyd.

turbohjelle
08/03/13, 10:52
Tar en liten bump her jeg.

Når jeg svinger ca 45 grader til hver av sidene i sakte fart, rister det i rattet. Venstresving er forsåvidt mye værre enn høyresving, der høyre såvidt merkes. Veldig åpen for forslag! Har ikke funnet slark i noen foringer.

edit:
Sakte fart vil da si så fort det lar seg kjøre med såpass utslag på rattet.

gull pilen
08/03/13, 13:54
Tar en liten bump her jeg.

Når jeg svinger ca 45 grader til hver av sidene i sakte fart, rister det i rattet. Venstresving er forsåvidt mye værre enn høyresving, der høyre såvidt merkes. Veldig åpen for forslag! Har ikke funnet slark i noen foringer.

edit:
Sakte fart vil da si så fort det lar seg kjøre med såpass utslag på rattet.

merker du noe til det ved normal kjøring..?? kan være dårlige bærekuler eller dempertopper..

turbohjelle
08/03/13, 15:50
Nei, gjør ikke det. Eller, nå kommer jeg sikkert til å gjøre det, siden jeg kommer til å kjenne etter, men gjorde det ikke før idag iallefall. Ristingen kom først ved venstresving, høyre er lagt til nå nylig.

turbohjelle
20/03/13, 17:50
Bumper igjen.
Ikke helt sikker på hva du mener med dempertopp? Skal også sies at idet man svinger til venstre kan det virke som om rattet blir litt tyngre et lite øyeblikk. Som det er en kneik den må over.

gull pilen
21/03/13, 08:00
Bumper igjen.
Ikke helt sikker på hva du mener med dempertopp? Skal også sies at idet man svinger til venstre kan det virke som om rattet blir litt tyngre et lite øyeblikk. Som det er en kneik den må over.

dempertoppen er den delen som er i toppen av støtdemperen, mellom karroseriet og støtdemperen.. kan sees fra motorrommet og det ligger svinlager i dempertoppen så vil tro det er problemet ditt..

turbohjelle
21/03/13, 10:01
Så hvis jeg har forstått det riktig er det denne som burde byttes først? <link-til-bcb> (http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1565&Category2ID=1686&List=1&Level=2&ProductID=19727) Evt samme greiene fra <biltema> (http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/Stotdempere/Fjarbenlager/FJARBENLAGER-VOLVO-72769/)? Regner med svinlager betyr svinglager.

Evt bytte bare lageret? <link-til-bcb (http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1565&Category2ID=1686&List=1&Level=2&ProductID=19639)>

Takker for at du tar deg til til å svare, hjelper veldig på en stakkar :confused:

Prøvde finne delen i vida, men det vil visst ikke starte i dag..

gull pilen
21/03/13, 13:59
Så hvis jeg har forstått det riktig er det denne som burde byttes først? <link-til-bcb> (http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1565&Category2ID=1686&List=1&Level=2&ProductID=19727) Evt samme greiene fra <biltema> (http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/Stotdempere/Fjarbenlager/FJARBENLAGER-VOLVO-72769/)? Regner med svinlager betyr svinglager.

Evt bytte bare lageret? <link-til-bcb (http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1565&Category2ID=1686&List=1&Level=2&ProductID=19639)>

Takker for at du tar deg til til å svare, hjelper veldig på en stakkar :confused:

Prøvde finne delen i vida, men det vil visst ikke starte i dag..

ja det er riktig.. når du kjøper ny dempertopp følger det som oftest med nytt svinglager..

turbohjelle
24/03/13, 18:54
Da var fjørbeinslager og kulebolter byttet på begge sider, men ristingen i rattet er der enda. Next please?

turbohjelle
09/04/13, 05:13
Problemet er løst, og det er faktisk så pinlig at jeg velger å ikke fortelle hva det var ;) Kan hinte til at det hadde noe med servo og olje å gjøre.

Som vanlig når man fikser et problem, så oppstår det et nytt. Denne gangen mistenker jeg det er dumpen som har tatt kveld. Når man lader turboen og slipper gassen, så dauer bilen når turtallet synker lavt nok. Det er også kommet en "hestelyd" fra luftfilteret\turboen, den pustegreien som folk med cosworth så gjerne ønsker seg, men jeg ikke vil ha.
Hva er enkleste måten å løse problemet på? Ny dump? Isåfall fra hvor. Brukt\ny? Er det noe pakning jeg kan skifte istedet? Plug and play?

Hvis man trenger litt mer info er det vanlig FK med orginal dump, 13c heter den vel om jeg ikke husker feil.

Alle svar mottas som vanlig med et hjertens takk.

Anders Dybvadsskog
09/04/13, 07:50
Har org,dump til deg om den er gåen:)

gsmik
09/04/13, 18:35
Har brukt denne før:
http://www.forgemotorsport.com/content.asp?inc=product&cat=250301&product=FMMIEREC

Litt dyr men funker bra :)

turbohjelle
14/04/13, 21:25
Dumpen (avlastingsventil) byttet (takk til AnderD), og motoren går som ei klokke, både med og uten lading på turbo.

Kommer noen lyder fra forstillingen en plass når jeg svinger. Dette skjer da egentlig kun når jeg svinger mens jeg rygger, høres ut som noen foringer som er på bærtur. Noen som har forslag til hvor jeg skal begynne? Tenkte å ta stabstag først, så leite meg fram. Har nettop byttet fjørbeinslager\tårn, kan jeg ha gjort noe feil der kanskje? Fulgte vida, men vet jo aldri om det er noe annet triks. Brukte ikke noe grease\fett noen steder, burde jeg ha gjort det?

Lyden høres ut som gummi som vrenges\gnikkes mot noe. Klarer ikke helt pinpointe hvor den kommer fra, siden jeg ikke har hatt mulighet til å få noen til å stå i motorrommet enda.

Tenkte også bytte ytre\indre endeledd, noen som har noen kjerringråd, eller går det veldig greit?

turbohjelle
29/04/13, 05:22
Fortsatt problemer med "gummilyden" som kommer når jeg svinger, men kun når jeg rygger..
Det som er byttet hittil er;
Kulebolt
Stabstag (kyllingbein)
Fjørbeinslager

Kan jeg ha gjort noe feil da jeg byttet fjørbeinslager? Er det noe som skal smøres? Lageret ble aldri åpnet da det var ferdigsmurt. Skal det smøres i skåla lageret ligger i? Er helt blank, så hjelp mottas med ærbødighet.

edit:
Når jeg tenker meg om har vel lyden vært der allerede før jeg byttet alle disse delene.

turbohjelle
19/06/13, 15:09
Tar en liten bump i tilfelle noen som har litt peiling ikke har lest over.
Klarer ikke pinpointe hvor lyden kommer fra, annet enn at det er en plass i styringen. Lyden er også kun når jeg rygger, eller svinger når jeg står i ro. Altså det virker som om lyden kommer når noe står i "spenn".

turbohjelle
02/08/13, 19:01
Noen som har tips til å få av indre endeledd? Trodde det skulle være noe å skru på, men er visst bare en rund kule der den er skrudd i tannstangen. De nye har markerte hakk så jeg kan skru de på.

sekse
02/08/13, 19:17
Noen som har tips til å få av indre endeledd? Trodde det skulle være noe å skru på, men er visst bare en rund kule der den er skrudd i tannstangen. De nye har markerte hakk så jeg kan skru de på.

Finn deg en stor tang :)

turbohjelle
02/08/13, 19:18
Ikke værre nei. Takker for responsen!

turbohjelle
06/08/13, 16:24
Sliter fortsatt med knirk fra ene fjørbeinet når jeg svinger. Har til nå byttet fjørbein + alt tilbehør oppi der, kyllingbein\stabstag, kulebolt og ytre endeledd. Når jeg setter stetoskop på høres lyden klart best når jeg setter det oppå demperen. Kommer kun når jeg svinger i lav fart, eller når bilen står stille.

turbohjelle
07/08/13, 20:08
Nå er jeg bare generelt forvirret. Lyden kan også komme fra rattstammen\gjennomgangen et sted. Noen som har tips til hvor jeg kan begynne å lete? Problemet er at lyden kun kommer når det er press, altså når hjulene står på bakken, så når jeg hiver den opp for å feilsøke så får jeg ingenting å gå etter.

knetrom
09/08/13, 20:44
Da har vi feilsøkt enda mer på bilen, tok etterhvert av det venstre framhjulet og kjente med hånden at vibrasjoner tilsvarende lyden kom fra venstre fjærbein når vi svingte hjulene (det blir jo stille når bilen jekkes opp). Tok av det høyre hjulet også, og det høyre fjærbeinet var helt stille.

Så da ble det venstre fjærbeinet sluppet ned og styrestaget skrudd av, slik at vi fikk utelukket tannstaget (eller hva det heter) siden vibreringen fortsatt kjentes godt i fjærbeinet, og nesten ikke i fjæren. Har lyttet med stetoskop, og nå er det vanskelig å høre nøyaktig hvor lyden kommer fra. Men, det er 4 områder som beveger seg mot hverandre i fjærbein/demper så vidt jeg kan tenke meg til:
1: Det øverste benet av demperen som beveger seg inni den nedre delen, den bevegelsen tror jeg vi hører som en bakgrunnslyd når vi roterer fjærlageret/skålen (eller support plate i vida) med fjærbenet hengende løst på siden, og har knirket i tillegg.
2: Selve lageret, selv om det er ca nytt. Det lugget faktisk litt i lageret når vi inspiserte det, men bare på et eller to punkt og ikke så ofte som knirkelyden. Når vi beveger "support plate" mener jeg å kjenne et kulelagers bevegelse i tillegg til knirkelyden
3: Metallringen/skiven inni gummien på nedsiden inni "support plate" mot konet på toppen av demperen. Der er det en kant som jeg er usikker på om er produsert slik, eller er slitt pga metall mot metall ved svinger.
4: Metallhylsen inni gummiforingen i "support plate" mot toppen på demperen, rett under gjengene.

Noen som har vært borti knirk i dette området? Det skal sies at det ikke er knirk som i lyse høye lyder, men som i når en gammel dør beveges sakte, og det kommer en hakkende knirkelyd, det er den samme type hakkelyd bilen har, men med mørke "dunk".

Vet ikke om turboyeller har nevnt det, men knirkingen kan komme og gå litt. Da vi begynte å feilsøke hørte jeg etter feil lyd, for det vi hørte etter var ikke der.

Tror dette bildet virker, det som heter Support plate i Vida er den blanke på toppen:
https://dl-web.dropbox.com/get/Photos/20130809_210227%5B1%5D.jpg?w=AABGnNp18IEbrJX_4fZLS tlK28aX4m49DtvKBCpYFr3gmA

turbohjelle
18/08/13, 13:46
Ingen forslag? Vet det er mye lesning, men kun de siste postene (evt kun knetrom sin) som er relevant ;) Kan utelukke fjørbeinslageret da det er nytt, igjen.