PDA

Vis full versjon : 1993 850 2,5 10v ryker mye???????????



cberg81
01/07/12, 19:01
Hei.. Har en 1993 850 med 2,5 10v motor. Synes den ryker vel mye, og lurer på om det kan vere andre ting enn slitte stempelringer eller ventiltettninger som kan vere årsaken? Har byttet alt av veivhusvent. Oljefelle, slanger osv. Har ruslet 206000 km noe som er lite for en slik motor. Lurer også på hva det røret som kommer opp mellom pluggene til syl 3 og 4 sett fra fordeler. Går derfra til en blank klokke rett over eksosmanifoild og vidre til en plastklokke.

850GLTsilver
01/07/12, 19:40
For å ta det siste først.
Rekkefølgen for å telle sylindere på denne motoren starter som alltid for slike motorer på motsatt ende av girkassa.
Røret er til EGR og "klokka" er en ventil. Denne er i sin tur koblet til eksosmanifolden og innsuget samt ei vifte montert under batteriet.

Mye røyk sier lite uten at du nevner fargen på røyken. Er den hvit? Er den blå? er den sort?
Er røyken der hele tiden? Kommer den kun på full gass?

Mye å ta tak i skjønner du.

cberg81
01/07/12, 20:27
Lit mangelfull info her ja. Røyken er vel litt blå og kommer når jeg ruser motoren og enda litt mer når jeg gir full gass under kjøring. Ang den EGR, så er den ikke der på min 94 850 med samme motor. Hvilken funksjon har den?

mrstfu
02/07/12, 06:28
EGR - Exhaust Gas Return - er meg bekjent kun en måte å få ned utslippet på, ved at en liten del av eksosen blir sent inn i innsuget igjen, og forbrent en gang til, får man en renere forbreenning....bmed noen ytterst få prosenter. Dette er ikke noe som redder regnskogen på egen hånd, for å si det slik.

Blårøyk er i de allet fleste tilfeller olje som blir med i forbrenningen, og om det er stempelringer, ventier eller toppakning kan vel ingen si md sikkerhet helt ennå.

850GLTsilver
02/07/12, 19:19
Støtter MRSTFU her.
Vanskelig å si akkurat hva som er galt.
Som du sier, så har ikke den motoren gått langt (litt merkelig kort egentlig) Men er den blitt kjørt "friskt" med så kan man fort mistenke ovale sylindervegger og at olja slipper blir trykket ut gjennom veivhusventilasjonen.

Sjekk mod oljepåfyllingslokket av, om det blir frisk vind opp av påfyllingshullet når du drar på litt.
Skal egentlig ikke bli mye.

cberg81
02/07/12, 20:20
Ok, skal prøve å ruse motoren med oljepåfyllingslokket av. Kommer mye damp ut peilepinnerør også.