PDA

Vis full versjon : ms sprut oppstart map 2,3L 8v



kennet
29/06/12, 16:48
akkurat fått start på biln etter motorbytte å satt på ms sprut, men den går ikke på tomgang å den skyt å smell bare.
oppsett på motor
*b230fb bunndel
*531 topp med a kam å juster bart kam drav
* t3t4 turbo på org 940 maifoild

noen her inne som har et start map på det oppsette?

har aldri vært borti å mappe før første gang jeg prøver

gaupe
29/06/12, 18:14
Send Modalen ein pm, han har eit oppsett som er ganske likt.

Truckdriver
29/06/12, 21:42
Om det er første oppstart, og du også er helt ny på datasprut, så er det første du må lære deg å justere tomgang. Det må du regne med uansett om du får tak i en god basemapp eller ikke. Om du har regnet ut "Requied Fuel" rett og laget en enkel basemapp til bensin med "Table Generator" så skal det være bra nok til at du kan begyne å justere rundt tomgang og lav belastning lavt turtall.

smokemaker
29/06/12, 22:39
Den er mest sannsynelig justert til å gå alt for tjukt slik den er nå, så juster ned bensinmengden på den lave belastningen, (altså da tomgangen), også justerer du og kompanserer litt tenning, da kommer den.

kennet
01/07/12, 02:45
har prøvd litt at å fram nå, måtte gjøre om triggen min å ble litt bedre, men under mapping langs veien i dag så gikk pc tom for strøm.
kjører uten dumpventil så er når jeg passerer et viss turtall, la oss si 3000rmp å ut hele registre oppover fra 3000 så lager den filter lyd konstant å går ikke ordentlig

avgassmåler på jobb den slutta plutselig å fungere så fikk ikke målt utslipp heller, har testa litt tenning med sånn tenningslampe, men bensina ser ut som om må justeres en del da avgass testern funka å var lamda verdien min på 1,6. mappe som ble lagt inn på styreenheten var et map til en 2,3L med 301 hk, men aner ikke hvorden deler han hadde på den motorn.

får satse på en bedre dag i mårra når pc er fult opp lada

takk for info fra dere

Truckdriver
01/07/12, 18:55
Mapper du etter "fingern utav vinduet" metoden uten lambdasonde montert? Lambda 1,6 tilsvarer AFR med bensin på 23,5. Så magert at det ikke skal klare å gå i det hele tatt. Om det er CO på 1,6 du mener så tilsvarer det en AFR på ca 13,9 som er mye mer sansynlig :)
Med luftfilterlyd så mener du? Surge/chatter kanskje? Ille surge kan vel føre til ei slags fjusking. Om ikke så tyder det heller på at den er dårlig justert på høyere turtall.

kennet
01/07/12, 22:42
det du sa truckdriver det stemmer ganske bra, var vel det jeg mente. har bare fått en liten visning på hvordan jeg justerer så vidt det er, å der jeg tryker på for eksempel da jeg skal justere benin så justerer jeg ned/opp benina hele registre samma med tenninga, vet ikke åssen jeg skal justere bensin/tenning på forsrkjellige turtall. men håper på at han som skal justere har tid i mårra så jeg slipp å kjøre i filler motorn

Truckdriver
02/07/12, 14:54
Om du trykker deg inn i bensin eller tenningstabell, så navigerer du med piltastene. For å justere så trykker du inn shift og piltast opp for å regulere opp bensin/tenning i den ruta du er, og shift og piltast ned for å justere ned. Skal du justere i store steg kan du bruke control og piltast for endre verdiene hurtigere.
For å spare motoren fram til du har fått justert den så vil jeg anbefale at du setter turtallsperre rimelig lavt, og det samme med ladetrykksperre.

kennet
02/07/12, 16:18
turtallsperra mi ligg vel på 7250 rmp mener jeg å huske, men når motorn ikke belastes så får jeg dratt den opp til litt over 5000rmp å når motorn belastes får jeg drat den helt opp til 4500rmp om jeg er heldig, ellers bare skyter den

men takk for svarene jeg har fått, har hjulpet meg en del nå, men nå ser det ut som om jeg får hjelt til mapping i kveld så får håpe på at jeg får hjelp å se om jeg lærer no mer lærer aldri nok om noe

Njål Nilssen
02/07/12, 20:32
Monter en lambdasonde! Det hjelper MEGET på... da får du indikasjon ila noen 1/10 sek på hvordan blandiga er... Samt det finnes en "auto-tune" funksjon som hjelper deg å sette opp fuel-tid etter ønsket lambdaverdi, men da MÅ du ha en lambdasonde... Hva tenning angår så kan du sette opp ala noe rundt 12 grader på tomgang til å begynne med, og en noe rundt 27-30 grader der du forventer at det blir høyest fyllingsgrad og gradvis mellom. over der den funker best kan du skru opp tenninga enda litt mere... du kan begynne med de verdiene på lav belastning først, man skal være litt forsiktig med for mye tenning på full last. Anbefaler deg også sterkt å benytte bankesensoren og head-set (med 1k resistor) for å høre etter banking, og en eksostemp måler er litt kjekt å ha... Veldig høy eksostemperatur betyr for sein tenning, og banking betyr for tidlig... så kjekke verktøy begge to ;)

Truckdriver
02/07/12, 21:11
Ikke dra motoren opp dit den fjusker når du ikke har kontroll på noen verdier, eller ikke har justert den i de områdene! De gangene jeg har hjulpet folk med å justere bilene dems mens de kjører så justerer jeg turtallsperre og ladetrykksperre lavt nettop pga de ikke skal kjøre motoren i ett område som er dårlig justert, og der faren for havari er stor. Det kan f.eks være turtallsperre på 4000rpm til å begyne med, og ladetrykksperre på 0,1 bar ladetrykk. Vanlig praksis er at man begyner justering på lavt turtall og lav belastning, og jobber seg gradvis oppover ettersom motoren blir justert.
Bredbåndslambda vil jeg også absolutt anbefale, da det er ett kjekt verktøy som gjør justeringen enklere. Om du bruker TunerstudioMS som tuningsoftware så har den en funksjon som kalles VE Analyze Live, som er en autotune funksjon som faktisk fungerer rimelig bra.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/163.jpg
Dette er ei enklere tilnærming til bankesensoren flyfaen nevner. Hørselvern kan du kjøpe hos f.eks Biltema. Som slange må du bruke en hard slange, ikke gummi. F.eks nylonslange som brukes til luftslager på lastebil fungerer bra :) Kjøp ett T-kryss til nylonslange samtidig.
Versjonen jeg bruker har slangene inn i klokkene på topp. Jeg har bare boret ett hull og limt slangene fast med epoxy. T-krysset Er festet i bøylen, på topp, og gir rimelig bra bevegelsesfrihet. På motoren kan du feste slangen f.eks i ett kobberrør slik som jeg bruker gjøre det, direkte i en skrue, la slangen ligge åpen i retning mot motoren, eventuelt ei lita trakt i enden for å fange opp mer lyd. Med dette så hører du alt av lyder i motor, fra tenningsbank, til lagerbank, ventilløftere, eksoslekkasjer og ulyder i turbo.
Total pris ca 200kr.

kennet
07/07/12, 11:36
har nå fått justert biln ganske bra langs veien, la inn en map fra en anna volvo som ble bremsa 301 hk. måtte justere litt på da siden han hadde litt anna oppsett en meg.