PDA

Vis full versjon : Finnes det en fiks for automatisk DRL på V70N?



FroBe
28/06/12, 22:04
Jeg har kjøpt et par DRL-lykter på eBay (http://www.ebay.com/itm/1-pair-Round-Euro-Daytime-Running-Fog-Light-9LED-DRL-LED-light-E4-RL006-1709-/160746094287?pt=US_Car_Lighting&hash=item256d36becf) og lurer på om noen har noen tips om man kan slippe å vri og trykke på lysbrytere hver gang man starter bilen?
Jeg husker Morgis hadde en fiks for Volvo 850 der man kuttet en ledning og koblet sammen en annen i lysbryteren, men det var før softwaren overtok styringen av alt.

Disse LED-lyktene er visstnok E-merket, jeg tenkte å plassere dem i tåkelysene eller ved siden av.
Det enkleste er å koble dem til tåkelysene, men da må man huske å vri lysbryteren på park og trykke inn bryteren for tåkelyset hver gang man skal ut å kjøre en tur. Da er det også garantert at man glemmer å skru av parklyset og kommer tilbake til en bil med flatt batteri...

Advarsel: Styr unna lyktene fra eBay-linken, de er plastsøppel som lyser svakere enn en skikkelig lommelykt med et lite AAA-batteri.

mister j
29/06/12, 08:05
Dette lurer jeg også på :)

mister j
29/06/12, 09:09
Men om de er e-merket, så følger det vanligvis med styring til disse.
Denne styringen kobles bare til batteri, jord og parklys.
Det registrerer når ladespenningen overstiger 13v ? ,og starter lysene, og slår de av når du setter på parklys.
DRL skal bare kjøres uten parklys og baklys for å være godkjent :(

FroBe
29/06/12, 09:37
Tråden om bilen din var det som inspirerte meg til å bestille nye DRL, på min 850 hadde jeg montert DRL fra Biltema med samme logikk som du beskriver pluss Morgis sin modifikasjon.
Dessverre passer det dårlig med rektangulære DRL på XC70, kikket også på dine Philips DRL.
Selv om det er lovlig synes jeg det blir litt feil å kjøre uten baklys, kanskje løsningen blir å montere et par ekstra LED i baklyset for å få lys både foran og bak.

mister j
29/06/12, 12:26
Om vi ikke får noe vettugt svar på dette, så har jeg laget et flytskjema som muliggjør "skikkelige" DRL med parklys :)
Trenger to dioder og klipp av kabel til styringen av parklys rele'et.

Kan få tegnet det inn på et PDF eller lign. når jeg kommer hjem fra ferie ;)

andreas
29/06/12, 13:12
Hadde du eventuelt funne på eit eller anna lurt som gjer at at ein får varsel når motoren av avslått og parklysene på....så hadde det absolutt gjort seg :-)

mister j
29/06/12, 13:44
Nope. Har heller tegnet det sånn at DRL lysene, samt parklys, slår seg på når bilen starter, og lysbryteren står på 0

andreas
29/06/12, 14:14
Det er jo perfekt... går det å kobla slik at tåkelykter+park lyser i "0-läget"? Har nett montert DRL frå 2013-modellen i staden for tåkelykter.

mister j
29/06/12, 17:21
Jepp.
Ser sånn ut på koblings-skjemaet ;)
Men uten styringen fra ferdigkjøpt DRL, må det også hentes et signal fra dynamo :)

FroBe
20/07/12, 18:26
Testet lyktene jeg kjøpte for en drøy hundrelapp på eBay :(
Disse er søppel, simpel plastlykt som ikke er kraftigere enn 0,6W.
Jeg har små lommelykter for nøkkelknippet som lyser sterkere enn disse lyktene.

Heldigvis har jeg kjøpt en reserveløsning fra DX, 53mm Ø LED-innsats for Maglite D-lykter. Disse har 5 stk CREE LED i en kraftig aluminiums-modul.
Forhåpentligvis passer disse inn i tåkelyshusene, utfordringen blir å kjøle ned 5W varme inne i lyktehusene (LED fungerer dårlig når de er varme).
Jeg må også bytte drivermodul da innsatsene ikke er laget for 12V.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1886.jpg
Oppdaterer med linker og beskrivelse hvis dette blir vellykket.

Ola Hagen
08/08/12, 23:05
Mister j, hvor er den koblingsskjemaet du sku tegne?

andreas
08/08/12, 23:12
Ja, second that :-) skulle gjerne hatt det. No var heldigvis batteriet mitt kraftig nok til å starta bilen etter en arbeidsdag med parklys på, men det blir sikkert verre til vinteren...

mister j
08/08/12, 23:37
Har så inni-hampen mange ideer om hvordan jeg skal løse dette.
Foreløpig bare masse løse ender, som forhåpentligvis snart det blir noe av.
Men neppe før jeg får ferdig R-fronten, da kommer jo mine LED drl ;)
Har også lyst å prøve å laste denne USA SW'en med auto drl.

Ola Hagen
09/08/12, 19:55
Oppdater her hvis du finn ut no :)

mister j
09/08/12, 21:29
Jepp.
Tenker så det knaker.


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

SnurrDass
15/08/12, 12:52
http://forum.vccn.no/showthread.php?45670-xc-90-2003-kj%C3%B8relys

Han hadde stikk mottsatt problem.
Hvis vi får inn denne programvaten og en fiks slik ay tåke kurvelys hår på så er vel det en god begynelse?
Eller endrer den på andre ting som ikke er bra.

SnurrDass
15/08/12, 13:00
Er det noe el tegninger på tåke kurvelys og hovedlys? Driver med slikt til daglig så klarer sikkert få til noe styre system.
Ikke på bil men.. Er vel ikke så forskjellig :-P

mister j
28/09/12, 18:24
Regner med at denne her løser alle sorger :D

http://www.volvotech.eu/product_info.php/products_id/354

Tilbakemelding kommer ved test ;)

andreas
28/09/12, 20:31
Neee...dårlig med "fix" for XC90 der :P

mister j
28/09/12, 21:10
Neee...dårlig med "fix" for XC90 der :P
Står da virkelig "fiks for auto DRL på V70" i overskriften :D

kommer vel til din også en dag skal du se :)

eab
03/10/12, 21:12
Et par kjekke funksjoner der ja, glemmer ofte takluka. Samt start av dieselvarmer med fjernkontroll er jo gull verdt!

mister j
12/10/12, 21:28
Boks montert.
Funker knall.

Se mere i prosjekttråden min ;)


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!