PDA

Vis full versjon : El. sete fungerer ikke.



EirikAWD
28/06/12, 19:00
Noen som har vært borti at det elektriske sete plutselig bare har streika?
Lurer på om styreenheten har ryki, noen som har erfart det samme eller hørt om lignende?

mister j
28/06/12, 19:32
Selfølgelig sjekket sikringer?

FroBe
28/06/12, 21:05
Sjekket bevegelige ledninger/kontakter? (jfr Volvo 850).

EirikAWD
28/06/12, 21:06
Ja, har gjort det :)
Bilia mente at den ene motoren hadde gått, men det skulle vell ikke stoppe alle de andre motorene? Setet fungerer ikke uansett hvilken retning jeg prøver. Har nå fått en mekaniker til å måle. Han får strøm men ikke inn til styreenheten, så da må vell den kjøpes inn.
Han hadde aldri opplevd at dette hadde skjedd før, så tenkte å høre her inne om andre hadde opplevd det samme!

Volvo v70N AWD 01 mod.

FroBe
28/06/12, 22:47
Uten å ha erfaring med dette på Volvo er det ikke usannsynlig at en defekt motor kan låse hele styringen av setet.
Hvis den intelligente styringen finner ut at noe er feil er det ikke uvanlig at man stopper alt for å forhindre ytterligere feil og skader.

I følge skjema er passasjersetet ikke tilkoblet CAN-bussen, det har kun simpel logikk og vil fungere selv om en motor feiler. En motor vil derimot ikke virke hvis en av dens endestopp-brytere feiler.

Førersetet (PSM) er koblet til CAN-bussen, og det har egen prosessor for å kunne registrere posisjonen til setet ved hjelp av en egen sensor på hver motor. Dermed er det fire ledere til hver motor, to for motoren og to for sensoren (gul og grønn).

Når Bilia sier at en motor er defekt er dette antagelig basert på en feilmelding fra PSM. Man kan dermed ikke vite om dette er brudd i motorvikling/børster, ledninger, sensorfeil eller mekanisk feil. Hvis PSM gir feilmelding vil det faktisk bety at styringen har strøm og kan kommunisere.

Selv ville jeg testet ved å koble vekk de to motorlederne og kjørt 12V direkte inn på motoren for å se om den beveget seg. Beveger motoren seg ville jeg prøvd å måle sensorsignalet, dette skal være et logikksignal og kan være vanskelig å måle. Skjemaet viser også fire brytere merket T, det er mulig dette er endestopp/utgangsposisjonsbrytere. Hvis alt dette er i orden er det styringen som er noe feil med.

Jeg googlet akkurat feilkoder for PSM, det er listet opp over 50 forskjellige (http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=81259). Dermed ser det ut som om setestyringen har full kontroll på alle signaler selv, men den kan ikke vite om feilen ligger i styringen, kablene eller motoren. Regner med at du har feilmelding PSM-003x? Siste siffer (x) beskriver hvilken motor som gir feilmeldingen.

850GLTsilver
28/06/12, 22:53
Lese ut feilkoder, så har du nok et tips klart tenker jeg. :cool:

EirikAWD
29/06/12, 10:22
Ok, skal prøve en gang til. Mange takk! :)