PDA

Vis full versjon : plugge EGR hull i toppen? B5254S



mrstfu
28/06/12, 18:20
Som noen kanskje har fått med seg, har jeg gått til anskaffelse av en ny motor til min kjære Turid, en 2.5 20v sugis. I toppen, under pluggdekselet, ved siden av slangen fra oljefella til toppen, er det et hull som går ca 2 cm ned, og svinger ut mot innsugssida. Har blitt fortalt at dette har noe med EGR å gjøre, og at denne må plugges, ellers står oljespruten opp ved start.

Funny thing, jeg har fått inntrykk av at EGR dreier seg om et uttak fra eksosmanifolden, hvilket det ikke er påselve manifolden, kun 5rør ned i downpipe. I tillegg til dette har jeg sett motoren i gang, og det var minimalt med oljerester under pluggdekselet.

Om denne må plugges, er dette noe man får tak i på Volvo? Må det plugges i det hele tatt?

850GLTsilver
28/06/12, 20:03
JA. Du må plugge det hullet.
Du finner kobber evt aluminiums"plugger" beregnet for slikt hos eksempelsvis Oslo Motorservice På Alnabru.

mrstfu
28/06/12, 21:48
Hvordan kan da motoren ha gått på tomgang og turtall i 20 minutter, mens jeg så på, uten søl i det hele tatt? Og uttaket på manifold er som sagt ikke å finne. Kan hullet være plugget fra innsiden? Altså, en universal 20v topp, som plugges avhengig av om EGR monteres eller ikke?

850GLTsilver
28/06/12, 21:55
En gåte.

Sitter med Volvos egen overhalingsmanual for disse motorene, men de er alle uten EGR, så det er lite å gå på her.

Er ellers enig i at noe er muffens her. Så jo på det hullet da jeg var hos deg og så jo at det var rent og pent.
Så kanhende det aldri var noe EGR montert på den og at det er som du gjetter, at det er plugget nedefra?

Du får prøve å blåse med trykkluft nedi der med en gummiplugg rundt blåsepistolen, sånn for å sjekke at det faktisk er tett der.

mrstfu
28/06/12, 21:58
Trur en av kara påbverkstedet har inspeksjonskamera, se om jeg ser noe med det.

Nilsebu
28/06/12, 22:14
Er ikke dette bare et hull for å få ut oljedamp?

850GLTsilver
28/06/12, 22:21
Evakuering av oljedamp ja.
Men vil kunne finne på å være litt av hvert som blir med ut når dette går for fullt.

Og oljedamp ville sette igjen masse_____Olje ja, på veggene i denne tilkoblingen, hvilket jeg ikke kan erindre jeg så spor av engang.

Morgis
28/06/12, 22:26
jeg kjøpte skruer på volvo til dette, på min står EGR på downpipen.

850GLTsilver
28/06/12, 22:30
jeg kjøpte skruer på volvo til dette, på min står EGR på downpipen.

Er så slette vegger i dette hullet at noe skruesaker ikke er å få til uten å gjenge opp først.

Slette og reine.

mrstfu
29/06/12, 00:29
Så... løsningen er enten å satse på at den er tett, eller fylle opp med tec7?

Som Silver sier, finnes ikke spor av hverken søl eller gjenger i hullet (dirty?). Hvor går slangen som skal ned i dette hullet gjennom pluggdekselet hen? Kan GARANTERE at pluggdekselet er det samme, har en skade jeg kjenner igjen.

Folkvord
29/06/12, 13:39
noen som kan legge ut et bilde av dette her?? har selv eit hul med eit røyr som kommer opp som går til veivhusventilasjonen, så litt lengre borte på dn andre siden av oljelokket er det eit hul ned, har altid lurt på hva det er, det er helt tett sjå meg og.

mrstfu
29/06/12, 14:22
Skal ut på verkstedet idag, skal prøve å huske det.

850GLTsilver
29/06/12, 18:56
Så... løsningen er enten å satse på at den er tett, eller fylle opp med tec7?

Som Silver sier, finnes ikke spor av hverken søl eller gjenger i hullet (dirty?). Hvor går slangen som skal ned i dette hullet gjennom pluggdekselet hen? Kan GARANTERE at pluggdekselet er det samme, har en skade jeg kjenner igjen.

Slangen går ut i underkant av pluggdekselet. Altså ingen hull i plastdekselet hverken for EGR eller for Veivhusventilasjon.
Se på kantene på pluggdekselet, så ser du at det er tatt ut to svekkinger der.

mrstfu
29/06/12, 20:16
http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-06-29210010.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-06-29205927.jpg

Hull for EGR i toppen, plassert midt mellom sylinder 3 og 4, "svingen" hullet gjør går ut mot innsugssida. Forøvrig kan jeg melde at hullet er tett, så problemet er vel egentlig løst.

850GLTsilver
29/06/12, 20:20
Ja se der ja.

Så kjør på du unge mann.

mrstfu
30/06/12, 00:49
Kjører på med bøtter og spann, gamle mann.

Folkvord
30/06/12, 04:21
se der ja, er det samme hullet eg har lurt på i en stor evighet, har aldri hvert noe på noen av mine motorer i det hulet har bare vert et hull der ligsom:P

mrstfu
30/06/12, 12:21
Og ingen oljelrkkasje? Da er det nok noe slikt ja, at hulle er der i forbindels med ettermontering av EGR eller lignende.

Folkvord
30/06/12, 16:45
0 lekkasje har det vert:-)